Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Pomput olivat juuri se radan suola, nyt nekin vedetään pois ja tehdään tasaistakin tasaisempaa valencia-huttua. Varikon fixaus toki hyvä asia.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Noo, radalla ajetaan isolla DF:llä, joten kyllä varmaan ohituksia nähdään. Unkarissakin nähtiin tänä vuonna, vaikka ratahan on tunnetusti ohittajan painajainen
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Mukava homma, että osakilpailujen määrä kasvaa. Montreal pitää vaan ehdottomasti saada myös mukaan, kumma että vieläkin on epävarmaa. Bernie älä nyt petä.

Itse ei ole tullut totuttua Australiaan kauden avaajana, kun ei formuloista hirmuisen pitkää seurantaa ole vielä takana. Eli Bahrain kauden avaajana ei harmita, diggaan radasta ja paikasta, vaikka montaa muuta se ei näytä nappaavankaan. Ei siinä yhtä hyvin voisi olla Australiakin, olihan siinä toki fiilistä heräillä jo ensimmäisiä vapaita aamuyöstä katsomaan.

Montrealin mukanaololle varmistus niin kalenteri näyttää hyvältä. Ehkä sitten joskus noita Aasian ja Arabien kisoja voisi taas vähentääkin, mutta tuskin vuosiin näin käy. Algarve olisi mukava nähdä vuorottelemassa, joko Barcelonan tai Valencian kanssa. Hungaroringistä eroon ei taida päästä niin kauan kuin Ecclestone on mukana kuvioissa.
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Hemmetti jos Bernard nyt kusee Montrealin jutun kanssa niin hänelle pitää pistää tällänen ,|,.

12 vuotta kun Formuloita tullu kateltua niin on siihen vaan tottunut että Australia avaa kauden, siinä kun on ollut vaan sitä sellasta jännää tunnelmaa tuossa Australian GP:ssä ja kauden avauksessa. Ja tuo Bahrain 2006 avaajana oli kyllä sellanen susi että ihan harmitti.

Tuon Valencian voisi kyllä oikeasti nakata mäkeen ja tilalle vaikka Algarve tai USA:n GP johonkin.

E: Keskari vähä epäonnistu :eek:
 
Viimeksi muokattu:

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Juu, kyllä se Australia on aina hieno aloitus kaudelle, mutta ensi kausi startataan sitten hiekkalaatikolla, joka ei ole liiemmin tapahtumia tarjonnut. Toivotaan, että siihen saadaan muutos, sillä kyseessä tulee olemaan sentään kauden avaus.

Kuten moni muukin täällä on jo sanonut niin Montrealille olisi hienoa saada varmistus ja Algarve vaikka sen perhanan Valencian tilalle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja tuo Bahrain 2006 avaajana oli kyllä sellanen susi että ihan harmitti.
ensi kausi startataan sitten hiekkalaatikolla, joka ei ole liiemmin tapahtumia tarjonnut. Toivotaan, että siihen saadaan muutos, sillä kyseessä tulee olemaan sentään kauden avaus.
Hulppeat 39 ohitusta 2006. Avauskisassa niitä toki nähdään missä tahansa normaalia enemmän. Itse muistan tuon kisan ennenkaikkea Nicon loistavasta debyytistä.

En lakkaa ihmettelemästä miten katsojat ovat täysin sokeita Bahrainin ohituksille ja kilvanajolle. Ymmärrän kritiikin tylsistä maisemista (vaikka minusta vaihtelu on vain piristävää), mutta tapahtumaköyhiä Sakhirin kisat eivät ole olleet.

-Edit- Niin, tuo Bahrainin 2006 kisalla on kunnia olla eniten ohituksia sisältänyt kisa kuivalla ja ilman Safety Caria (tarkkailukaudella 1997-2009).
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hulppeat 39 ohitusta 2006. Avauskisassa niitä toki nähdään missä tahansa normaalia enemmän. Itse muistan tuon kisan ennenkaikkea Nicon loistavasta debyytistä.

En lakkaa ihmettelemästä miten katsojat ovat täysin sokeita Bahrainin ohituksille ja kilvanajolle. Ymmärrän kritiikin tylsistä maisemista (vaikka minusta vaihtelu on vain piristävää), mutta tapahtumaköyhiä Sakhirin kisat eivät ole olleet.
Sakhirin ongelma on että sillä ei ole minkäänlaista tunnelmaa kisojen aikana. Rata itsessään on vähintään ok, vaikka asvalttiturva-aluetta onkin kylvetty turhan ylenpalttisesti.

Australia mieluummin kauden avaajaksi, vaikken Melbournea pidäkään erityisen hyvänä ratana. Adelaide oli huomattavasti vaihtelevampi ja parempi.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Kyllä Bahrainin kisat ovat melko mielenkiintoisia olleet, mutta itselle on välittynyt sellainen kuva että tunnelmaa siellä ei pahemmin ole.

Tv:stäkään se ei ole kovin hyvin välittynyt, vaikka puitteet on hienot ja rata on moderni ynm :p

Itse en pahemmin välitä radasta, mutta ei se mikään inhokki ole, en vain pidä siitä kun yhtäkkiä parissa vuodessa viedään puolet kisoista täysin uusiin paikkoihin, joissa ei ole sitä samaa henkeä ynm. ja jossa katsomotkin ovat aivan tyhjillään.

Tämähän on kuitenkin ymmärrettävää kun lippujen hinnat ovat KORKEALLA palkkatasoon verrattuna. Tähän lisätään vielä todella isot turva-alueet, jotka saavat monet radat näyttämään samoilta ja hiukan "eristetyiltä", vaikuttaa varmaan paljon.

Toivottavasti tuossa on järkeä, tai ylipäätänsä tajuatte mitä tarkoitan, koska olen väsynyt tällä hetkellä :tongue:
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Hulppeat 39 ohitusta 2006. Avauskisassa niitä toki nähdään missä tahansa normaalia enemmän. Itse muistan tuon kisan ennenkaikkea Nicon loistavasta debyytistä.

En lakkaa ihmettelemästä miten katsojat ovat täysin sokeita Bahrainin ohituksille ja kilvanajolle. Ymmärrän kritiikin tylsistä maisemista (vaikka minusta vaihtelu on vain piristävää), mutta tapahtumaköyhiä Sakhirin kisat eivät ole olleet.
En väitä että Bahrain ei olisi tapahtumarikas kisa, sillä radasta itsessään pidän, vaikken noille turva-alueille lämpene vieläkään. Ja Bahrainissa on kyllä ihan mielenkiintoisia kisoja nähty.

Mutta juttu on siinä että kisassa ei ole samanlaista tunnelmaa, tai ei oikeastaan yhtään mitään tunnelmaa. Minä ainakin arvostan että avauskisassa pitää olla sitä sellasta jännää tunnelmaa. Samoin kuten päätöskisassa. (Avaus) Australia ja (Päätös) Brasilia tarjoavat sitä tunnelmaa. Mutta Bahrain, ei oikeastaan.

Tosin mielenkiintoista nähdä miten tulevaisuudessa Melbournen kisan käy, kun sillä käy ne kaiken maailman mielenosoittajat riehumassa :mad_old:
 
Viimeksi muokattu:

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Bahrainin Öljydheikki-ilmapiiri ei muutenkaan ole ainakaa hyväksi F-ykkösille. Kun Australialaiset ovat joukolla katsomossa ja "fanittamassa", niin Bahrainin kisassa on vain Öljybiljardöörejä, joita formulat eivät oikeasti voisi vähempää kiinnostaa. Myös mehukattipulloille podiumilla :thumbdown :mad: :mad_old:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Saataisiin vielä ne jokaiset hulppeat ohitukset TV -kuviin niin sitten saattaisi jäädä Bahrainista jotain mieleenkin. :rolleyes:
Olen melko varma, että valtaosa noista myös näkyi televisiossa, mutta pitänee katsoa kisa uudelleen ja pitää tukkimiehen kirjanpitoa.
Mutta juttu on siinä että kisassa ei ole samanlaista tunnelmaa, tai ei oikeastaan yhtään mitään tunnelmaa. Minä ainakin arvostan että avauskisassa pitää olla sitä sellasta jännää tunnelmaa. Samoin kuten päätöskisassa. (Avaus) Australia ja (Päätös) Brasilia tarjoavat sitä tunnelmaa. Mutta Bahrain, ei oikeastaan.
No, minä arvioinkin ratoja, en kisoja, eikä tunnelma ole radan vaan kisan ominaisuus. Lähestyn asiaa myös puhtaasti tv-katsojan näkökulmasta, jolloin paikan päällä vallitseva tunnelma ei minua liikuta, enkä myöskään koe sitä tv-kuvien kautta. Sillä on varmaan jotain tekemistä asian kanssa, etten pidä ihmispaljoudesta ja vältän tapahtumia joissa on paljon väkeä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Hulppeat 39 ohitusta 2006.
39 ohitusta puolentoistatunnin kilpailussa? Surkeaa tuhertamista. Siinä sarjassa, jota kukaan ei "suomalaisen moottoriurheilun erikoislehden" mukaan ei arvosta pätkääkään sai mahdutettua kolmen vartin kisaan lähes 100 ohitusta. Kaikista maailman radoista vieläpä Magny-Coursissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
39 ohitusta puolentoistatunnin kilpailussa? Surkeaa tuhertamista. Siinä sarjassa, jota kukaan ei "suomalaisen moottoriurheilun erikoislehden" mukaan ei arvosta pätkääkään sai mahdutettua kolmen vartin kisaan lähes 100 ohitusta. Kaikista maailman radoista vieläpä Magny-Coursissa.
Mites se meni... Jos kisassa tehdään sata ohitusta ja kukaan ei ole ollut niitä näkemässä, ovatko ne todella tapahtuneet? Hyvä, että molemmille faneille riitti nähtävää.

Hitusen vakavammalta kantilta tarkasteltuna sanoisin, ettei yksityyppiluokan ohituslukuja pitäisi verrata sarjaan, jossa tiimit kehittävät omat autonsa. Yksityyppiluokkaa pitäisin jopa pahasti epäonnistuneena, jollei se kykene selkeästi suurempiin ohitusmääriin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
39 ohitusta puolentoistatunnin kilpailussa?
Kun verrataan F1-avauskisojen ohitusmääriä, niin ainoat mielekkäät vertailukohdat ovat toiset ajetut F1-avauskisat. Tai laajemmin toiset F1-kisat.

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että yli 100 ohitusta kolmen vartin kisassa ei voi tarkoittaa muuta kuin että ohittaminen on liian helppoa ja siksi varsin vähämerkityksistä. Jos tuo vielä tapahtui kisassa jossa on käännetty lähtöjärjestys vie se viimeisenkin pohjan vertailulta Bobakin mainitseman seikan lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9301
Superleaguessa käytettävä boostikin vaikuttaa varmaan aika paljon. Autot ovat tasaisia ja samoin kuskit, kisassa nähdään sitten näin:

kierros 3: A ohittaa B:n
kierros 4: B ohittaa A:n
kierros 5: A ohittaa B:n
kierros 6: B ohittaa A:n
jne.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Superleaguessa käytettävä boostikin vaikuttaa varmaan aika paljon. Autot ovat tasaisia ja samoin kuskit, kisassa nähdään sitten näin:

kierros 3: A ohittaa B:n
kierros 4: B ohittaa A:n
kierros 5: A ohittaa B:n
kierros 6: B ohittaa A:n
jne.
Eikä nähdä.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että yli 100 ohitusta kolmen vartin kisassa ei voi tarkoittaa muuta kuin että ohittaminen on liian helppoa ja siksi varsin vähämerkityksistä.
Ymmärrän. Mihinkään ei koskaan saa olla tyytyväinen. Paitsi silloin kun F1 tekee sen ns. "oikein".

39 F1-ohitusta hyvä. 93 ohitusta jossain muualla paha. P2P SF:ssä paha, KERS F1:ssä hyvä. Magny-Coursin tylsät F1-kisat hyvä, SF:n ohitusrikkaat kisat Magny-Coursissa, vähämerkityksisiä. Selkis. :cool:

Miten joku muu sarja kehtaakin yrittään korjata F1:n ongelmia ja virheitä?
Jos tuo vielä tapahtui kisassa jossa on käännetty lähtöjärjestys vie se viimeisenkin pohjan vertailulta Bobakin mainitseman seikan lisäksi.
Ei tapahtunut. Ja kuka määrittelee onko ohittaminen liian vaikeaa vai liian helppoa? Sinäkö? Ja millä näkökulmalla? F1-fanin? :thumbfh:

Ja Bobbis: F1 muuttuu niin hitaasti yksityyppiluokaksi, ettei sitä ehdi paljaalla silmällä edes huomata. Kuninkuusluokka on nyt nähdäkseni ns. "CART 2002-vaiheessa." Seuraava askel onkin sitten jo "Powered by Cosworth ja CART 2003 - vaihe." Ei kai tarvitse muistuttaa mitä sen jälkeen tapahtui?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös