Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Jostain kuulin että Meksikon kisaa suunniteltaisiin vuodeksi 2011. Ilmeisesti Autodromo Hermanos Rodriguez olisi vahvoilla, mutta saattaa vain huhua olla.

Itseäni kiinnostaa Australian GP:n tulevaisuus. Ilmeisesti asukkaat ovat saaneet tarpeekseen ja pyrkivät pääsemään kisasta eroon. Adelaidessa en mielelläni kisaa näkisi mutta hyvä vaihtoehto olisi mielestäni Surfers Paradise. Liekö sitten FIA:n mielestä sopiva ykkösille. Hauska olisi nähdä miten nyky ykkösellä mentäisiin Main Beach Paraden 2-3 shikaani yhdistelmässä.

Noin kohdassa 1:30 Will Power ajaa Main Beach Paraden shikaaneissa:
http://www.youtube.com/watch?v=nap9rezYJWg
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Jostain kuulin että Meksikon kisaa suunniteltaisiin vuodeksi 2011. Ilmeisesti Autodromo Hermanos Rodriguez olisi vahvoilla, mutta saattaa vain huhua olla.
Olisihan tuo mukava saada kalenteriin, jos todella näin olisi.

Itse ajelin tuota tietokonepelinä 90-luvun puolivälissä ja muistan radan osittain vieläkin. Täyty tosin tuolta wikipediasta käydä lunttaamassa tarkemmat tiedot. Viimeinen GP:hän ajettiin -92, joten täytyy olla JJ:lle ja Häkkiselle tuttu rata. En enää muista näinkö itse varsinaista GP:tä tuolta.

A1 GP kuulemma käyttää samaa ratakonfiguraatiota kuin ykköset aikoinaan. (Champ Carissa ja NASCARissa oli hieman muunneltu.) Vieläkin muistuu mieleen tuo pääsuoraa edeltävä mutka (peraltada), joka on erittäin nopea 180 asteen käännös. Paljon nopeampi kuin Monzan parabolica. Tarjoaa 300 kmh nopeudet jo pääsuoran alkupuolelle.

Ja jos Monzaan vielä vertaa, niin Lesmon ja Variante Ascarin paikalla Mexico sisältää 6-7 kpl 3-5 vaihteella ajettavaa mutkaa, jotka tarjoavat haastetta ja muistuttavat hieman Silverstonen Maggotts, Becketts, Chapel -yhdistelmää.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
A1 GP kuulemma käyttää samaa ratakonfiguraatiota kuin ykköset aikoinaan. (Champ Carissa ja NASCARissa oli hieman muunneltu.) Vieläkin muistuu mieleen tuo pääsuoraa edeltävä mutka (peraltada), joka on erittäin nopea 180 asteen käännös. Paljon nopeampi kuin Monzan parabolica. Tarjoaa yli 300 kmh nopeudet jo pääsuoran alkuun.
Paitsi ettei tarjoa enää, koska formuloille Peraltadaa edeltää nykyisin shikaani. Kun Gerry Forsythe vuonna 2002 palautti Autodromon takaisin elävien kirjoihin, viimeisen mutkan turva-aluetta ei pystytty palauttamaan, koska sen tilalle oli rakennettu moottoritie. Lisäksi radan ja tien väliin on rakennettu varastorakennus, joten ulosajotilaa tuolla historiallisella alueella ei enää ole.

Meksiko Cityn CART-kisoissa rata kulki sen sisään rakennetun Baseball-stadionin läpi osaltaan tuosta syystä, mutta samalla saatiin myös runsaasti lisää katsomokapasiteettia käyttöön. Sitähän tarvittiin, kun paikalle saapui ensimmäisinä vuosina yli 220 000 katsojaa.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
No Wikipedia taitaa sitten olla tältä osin väärässä:

The A1 Grand Prix series started racing at Autódromo Hermanos Rodríguez in the 06-07 season using the full-track configuration used by Formula One.

No täältäpä löytyy vastaus, eli ensimmäistä kautta lukuun ottamatta ovat muuttaneet Peraltadaa A1 GP:ssä:

http://www.maximummotorsport.co.uk/2009/03/31/a1gp-adds-mexican-round-but-peraltada-gets-chopped/#more-768

Mainitsee kyllä tuon baseball stadionin läpi ajamisen Champ Carissa.
 
Viimeksi muokattu:

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Mexico

Jokainen pääsee zoomailemaan rataa esim. näistä linkeistä:

http://www.trackpedia.com/wiki/Autodromo_Hermanos_Rodriguez

http://maps.google.com/maps?t=k&hl=en&ll=19.401984,-99.09183&spn=0.015402,0.026822&t=k

http://www.autodromohermanosrodriguez.com.mx/Pista.asp

Näyttäisi siltä, että peraltada on säilytetty, mutta sitä ennen on tosiaankin mahdollisuus ajaa hidastemutkan kautta.

Peraltada oli Wikipedian mukaan hieman kallistettu kaarre, joten Indianapolis ja NASCAR -tyyppiset betonikaiteet varmaankin riittäisivät hyvin ellei niitä jo ole. Satelliittikuvasta vaikea nähdä.

Ja tuolta Trackpedia.comin sivuilta on myös linkkejä videoihin radalta.

EDIT: Oli toi 1 video pelistä. Pahoittelen. Mutta tässä ihan kuranttia kisavideota vuodelta -87:
http://www.youtube.com/watch?v=3BbbSYiL8d8&feature=related

Sennan kyytiin pääsee täältä:
http://www.youtube.com/watch?v=kYvvj0YcIjk&feature=related
 
Viimeksi muokattu:

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
^ Tuosta Sennan videosta käy ilmi, että kuljettajan ihan oikeastikin piti tehdä jotain. Hienolta näytti nykyiseen menoon verrattuna. :alppu:
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Peraltada

Tuosta Mexicosta kun aloitin, niin jatketaan...

F1Fanatic.co.uk listaa sivuillaan Top 10 F1 ohitukset. Yllättäen Top 1 on Nigell Mansellin ohitus Gerhard Bergeristä Mexico Citystä vuodelta 1990 juuri Peraltadassa. Ja kannattaa toki samaan rahaan kuunnella selostus tuosta.

http://www.youtube.com/watch?v=V2g1yrGputA

Tästä linkistä pääsee kaikkiin F1Fanaticin Top 10 videoihin:

http://www.f1fanatic.co.uk/2007/01/19/video-top-50-f1-passes-part-v/

Ja onhan tonne myös Häkkinen ja Räikkönen päässeet muiden suurten rinnalle! Jotkin videot eivät tosin näy tekijänoikeussyistä. Mutta kannattaa katsoa esim. toi Villeneuve-Arnoux taistelu vuodelta 1979, sekä tietysti toi Mansellin Top 1. (Noi muut videot tai vastaavat löytyvät ainakin osittain suoraan You Tubesta.)

Tuosta Peraltadan nopeudesta saa hyvän kuvan alla olevasta kuvasta, jossa mutkan loppu pääsuoralle tultaessa:

 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Autodromo Hermanos Rodriguez oli yksi lemppariradoistani kun aloin aikanaan katsomaan formuloita. Kerkesin näkemään 1991 ja 1992 kisat, ennenkuin rata poistui kalenterista.

Meksikon kilpailun eräs erityispiirre oli radan sijainti hyvin korkealla (jotain 1000-2000m merenpinnasta), jolloin vapaastihengittävät koneet menettivät aikalailla tehojaan meren pinnan tasoa lähempänä oleviin ratoihin nähden. Lisäksi joka kerta kun siellä ajettiin, oli useampi kuski tekemässä Webbereitä ruokamyrkytysten takia. Ei tainnut paikallinen pöperö sopia läheskään kaikille muilta mantereilta tuleville :dunno:

Ja kyllä, Tilkellä on opittavaa Peraltadasta ;)
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Meksikon kilpailun eräs erityispiirre oli radan sijainti hyvin korkealla (jotain 1000-2000m merenpinnasta), jolloin vapaastihengittävät koneet menettivät aikalailla tehojaan meren pinnan tasoa lähempänä oleviin ratoihin nähden.
Näin pienenä huomiona, niin kyseistä ennätystähän taitaa pitää Kyalami hallussaan, joka taitaa olla peräti kolme kilometriä merenpinnasta. Siksipähän silloin otettiin 1979 paalupaikka vanhalla turborellulla, jolla ei pitänyt olla siihen aikaan mitään jakoa vapaastihengittäviä maaefektiautoja vastaan. :D
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
NASCARin Meksikon sarjahan on käyttänyt tuota mailin pituista ovaalia Autodromo Hermanosilla. En tiedä käyttääkö enää. Mutta NASCAR Nationwide on käyttänyt tuota moottorirataa.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
...
Clip the Apex-sivuston foorumilla on laajahko analyysi ohitusmäärien kehityksestä ja sen syistä. Pohjana on käytetty Brian Lawrencen tilastoja ja metodeja, mutta materiaalia on tutkittu taaksepäin vuoteen 1983 saakka (Lawrencella vain vuoteen 1997).

http://www.cliptheapex.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=822

Yleinen trendi on selvä: 80-luvun alusta tultiin tasaisesti alaspäin Sennan onnettomuuteen asti, jonka jälkeen on pysytty about samoissa.
...
Joka tapauksessa jo pelkästään kerätyn materiaalin ja taulukoidensa vuoksi arvokas lähde ja lähtökohta keskustelulle ja lisäanalyysille.
Listasin tuossa aiemmin Top 10 radat ohitusten suhteen, mutta tämä nimim. 'Webslaven' linkki keskustelussa 'ohitusten parantaminen' oli todella antoisa.

Laskin tähän kauden 2009 kalenterin ratojen keskimääräiset ohitukset kilpailuissa kausilla 2005-09 kuivalla kelillä. (Ilmoitan erikseen radan kohdalla suluissa, jos esim. jonakin vuonna ei ajettu tai oli sadekeli, jolloin sadekelin ohitusmäärä tippuu pois keskiarvosta.

1. Kiina, Shanghai ( ei -07, -09) 21,7
2. Turkki, Istanbul 18,4
3. Bahrain, Sakhir 18,2
4. Saksa, Nurburgring (ei -07, -08) 15,3
5. Australia, Melbourne 14,4
6. Brasilia, Sao Paolo (ei -08, -09) 14,3
7. Suzuka (ei -07, -08, -09) 14,0
8. Belgia, Spa (ei -05, -06, -08) 13,0
9. Singapore, Marina Bay (ajettu vain kerran -08) 10,0
10. Unkari, Hungaroring (Vuosi -06 nostaa arvoa, muutoin ka. 5,0!) 9,8
11. Italia, Monza (ei -08) 9,8
12. Malesia, Sepang (ei -09) (1999-04 ka. 18,0!) 9,5
13. UK, Silverstone 8,5
14. Monaco (ei -08) (2000-09 ka. 5,4!) 8,5
15. Espanja, Barcelona 4,0
16. Eurooppa, Valencia (Ei -05, -06, -07) 2,0
17. Abu Dhabi, Yas Marina (Ei vielä ajettu)

Tilken varsinaiset moottoriradat (4 kpl, ei katuradat): 16,95
'Perinneradat' (10 kpl): 11,16

Aika mielenkiintoinen taulukko. Aiempi Top 10 listaus oikeilla jäljillä, vaikkei ihan tarkka.

Joka tapauksessa Tilken radat tarjoavat noin 30% enemmän ohituksia kuin vanhat radat keskimäärin, eli ne puheet ainakin tältä osin 'Tilkepaskasta' saa unohtaa!

Tilken radoista lisäksi Sepang ylsi kausilla 1999-04 18,0 ohituksen keskiarvoon. Hungaroring ja Monaco nostivat sijoitusta yhden tai kahden poikkeuksellisen kauden takia. Ilman vuotta -06 Hungaroring tarjosi keskimäärin vain 5 ohitusta per kisa, ja Monacon 2000-09 keskiarvo on vain 5,4 ohitusta per kisa, joten joutavat listan hännille. Ainoa yllättäjä tässä oli mielestäni Melbourne, joka ylsi viidennelle sijalle.

Edellisessä rankkauksessani pidin perinneradoista Imolaa, Silverstonea, Hockenheimia ja Magny-Coursia hyvinä ohitusratoina (tietyin varauksin). Magny-Cours ei v. 2005-08 yltänyt kuin 6 ohituksen keskiarvoon, joten pettymys. Hockenheimissakin suurin pudotus oli jo v. -94, kauan ennen kuin rata typistettiin 2002. Mutta Imolan ja Silverstonen kohdalla vuosien -94 ja -95 ratamuutoksilla lienee ollut vaikutusta ohitusmääriin, sillä ne tippuivat yli 30 ohituksen keskiarvosta 6-10 ohitukseen per kisa.
 
Viimeksi muokattu:

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Onhan Bahrain ohitusrikas rata, mutta vihaan sitä silti :D
Puistoradat kunniaan!
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Listasin tuossa aiemmin Top 10 radat ohitusten suhteen, mutta tämä nimim. 'Webslaven' linkki keskustelussa 'ohitusten parantaminen' oli todella antoisa.

Laskin tähän kauden 2009 kalenterin ratojen keskimääräiset ohitukset kilpailuissa kausilla 2005-09 kuivalla kelillä. (Ilmoitan erikseen radan kohdalla suluissa, jos esim. jonakin vuonna ei ajettu tai oli sadekeli, jolloin sadekelin ohitusmäärä tippuu pois keskiarvosta.

1. Kiina, Shanghai ( ei -07, -09) 21,7
2. Turkki, Istanbul 18,4
3. Bahrain, Sakhir 18,2
4. Saksa, Nurburgring (ei -07, -08) 15,3
5. Australia, Melbourne 14,4
6. Brasilia, Sao Paolo (ei -08, -09) 14,3
7. Suzuka (ei -07, -08, -09) 14,0
8. Belgia, Spa (ei -05, -06, -08) 13,0
9. Singapore, Marina Bay (ajettu vain kerran -08) 10,0
10. Unkari, Hungaroring (Vuosi -06 nostaa arvoa, muutoin ka. 5,0!) 9,8
11. Italia, Monza (ei -08) 9,8
12. Malesia, Sepang (ei -09) (1999-04 ka. 18,0!) 9,5
13. UK, Silverstone 8,5
14. Monaco (ei -08) (2000-09 ka. 5,4!) 8,5
15. Espanja, Barcelona 4,0
16. Eurooppa, Valencia (Ei -05, -06, -07) 2,0
17. Abu Dhabi, Yas Marina (Ei vielä ajettu)

Tilken varsinaiset moottoriradat (4 kpl, ei katuradat): 16,95
'Perinneradat' (10 kpl): 11,16

Aika mielenkiintoinen taulukko. Aiempi Top 10 listaus oikeilla jäljillä, vaikkei ihan tarkka.

Joka tapauksessa Tilken radat tarjoavat noin 30% enemmän ohituksia kuin vanhat radat keskimäärin, eli ne puheet ainakin tältä osin 'Tilkepaskasta' saa unohtaa!

Tilken radoista lisäksi Sepang ylsi kausilla 1999-04 18,0 ohituksen keskiarvoon. Hungaroring ja Monaco nostivat sijoitusta yhden tai kahden poikkeuksellisen kauden takia. Ilman vuotta -06 Hungaroring tarjosi keskimäärin vain 5 ohitusta per kisa, ja Monacon 2000-09 keskiarvo on vain 5,4 ohitusta per kisa, joten joutavat listan hännille. Ainoa yllättäjä tässä oli mielestäni Melbourne, joka ylsi viidennelle sijalle.

Edellisessä rankkauksessani pidin perinneradoista Imolaa, Silverstonea, Hockenheimia ja Magny-Coursia hyvinä ohitusratoina (tietyin varauksin). Magny-Cours ei v. 2005-08 yltänyt kuin 6 ohituksen keskiarvoon, joten pettymys. Hockenheimissakin suurin pudotus oli jo v. -94, kauan ennen kuin rata typistettiin 2002. Mutta Imolan ja Silverstonen kohdalla vuosien -94 ja -95 ratamuutoksilla lienee ollut vaikutusta ohitusmääriin, sillä ne tippuivat yli 30 ohituksen keskiarvosta 6-10 ohitukseen per kisa.
:thumbup:

On muuten jännä että Barcelonassa ovat saaneet suht laajalle alueelle rakennettua radan jolla on melkein yhtä vaikea ohittaa kuin Monacossa. On se todella sääli että tuolla Turkissa ihmiset eivät tule katsomaan kisoja vaikka rata on kuskien ja näköjään myös ohitusten kannalta loistava.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Listasin tuossa aiemmin Top 10 radat ohitusten suhteen, mutta tämä nimim. 'Webslaven' linkki keskustelussa 'ohitusten parantaminen' oli todella antoisa.

Laskin tähän kauden 2009 kalenterin ratojen keskimääräiset ohitukset kilpailuissa kausilla 2005-09 kuivalla kelillä. (Ilmoitan erikseen radan kohdalla suluissa, jos esim. jonakin vuonna ei ajettu tai oli sadekeli, jolloin sadekelin ohitusmäärä tippuu pois keskiarvosta.
Et laskenut Unkarin 2006 sadekisaa pois?

Mutta hyvä lista :thumbup:
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Tilkepaskaa on ne turva-alueet imo, hiekkaa sinne asfalttilaajennusten tilalle santtaana!
Ole mitään järkeä että vaikka tekee millasia virheitä niin kuski ei siitä joudu mitään maksamaan, uutta aika-ajokierrosta putkeen tai kisassa jatketaan niinkö ei mitään olis tapahtunu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös