...
Clip the Apex-sivuston foorumilla on laajahko analyysi ohitusmäärien kehityksestä ja sen syistä. Pohjana on käytetty Brian Lawrencen tilastoja ja metodeja, mutta materiaalia on tutkittu taaksepäin vuoteen 1983 saakka (Lawrencella vain vuoteen 1997).
http://www.cliptheapex.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=822
Yleinen trendi on selvä: 80-luvun alusta tultiin tasaisesti alaspäin Sennan onnettomuuteen asti, jonka jälkeen on pysytty about samoissa.
...
Joka tapauksessa jo pelkästään kerätyn materiaalin ja taulukoidensa vuoksi arvokas lähde ja lähtökohta keskustelulle ja lisäanalyysille.
Listasin tuossa aiemmin Top 10 radat ohitusten suhteen, mutta tämä nimim. 'Webslaven' linkki keskustelussa 'ohitusten parantaminen' oli todella antoisa.
Laskin tähän kauden 2009 kalenterin ratojen keskimääräiset ohitukset kilpailuissa kausilla 2005-09 kuivalla kelillä. (Ilmoitan erikseen radan kohdalla suluissa, jos esim. jonakin vuonna ei ajettu tai oli sadekeli, jolloin sadekelin ohitusmäärä tippuu pois keskiarvosta.
1. Kiina, Shanghai ( ei -07, -09) 21,7
2. Turkki, Istanbul 18,4
3. Bahrain, Sakhir 18,2
4. Saksa, Nurburgring (ei -07, -08) 15,3
5. Australia, Melbourne 14,4
6. Brasilia, Sao Paolo (ei -08, -09) 14,3
7. Suzuka (ei -07, -08, -09) 14,0
8. Belgia, Spa (ei -05, -06, -08) 13,0
9. Singapore, Marina Bay (ajettu vain kerran -08) 10,0
10. Unkari, Hungaroring (Vuosi -06 nostaa arvoa, muutoin ka. 5,0!) 9,8
11. Italia, Monza (ei -08) 9,8
12. Malesia, Sepang (ei -09) (1999-04 ka. 18,0!) 9,5
13. UK, Silverstone 8,5
14. Monaco (ei -08) (2000-09 ka. 5,4!) 8,5
15. Espanja, Barcelona 4,0
16. Eurooppa, Valencia (Ei -05, -06, -07) 2,0
17. Abu Dhabi, Yas Marina (Ei vielä ajettu)
Tilken varsinaiset moottoriradat (4 kpl, ei katuradat): 16,95
'Perinneradat' (10 kpl): 11,16
Aika mielenkiintoinen taulukko. Aiempi Top 10 listaus oikeilla jäljillä, vaikkei ihan tarkka.
Joka tapauksessa Tilken radat tarjoavat noin 30% enemmän ohituksia kuin vanhat radat keskimäärin, eli ne puheet ainakin tältä osin 'Tilkepaskasta' saa unohtaa!
Tilken radoista lisäksi Sepang ylsi kausilla 1999-04 18,0 ohituksen keskiarvoon. Hungaroring ja Monaco nostivat sijoitusta yhden tai kahden poikkeuksellisen kauden takia. Ilman vuotta -06 Hungaroring tarjosi keskimäärin vain 5 ohitusta per kisa, ja Monacon 2000-09 keskiarvo on vain 5,4 ohitusta per kisa, joten joutavat listan hännille. Ainoa yllättäjä tässä oli mielestäni Melbourne, joka ylsi viidennelle sijalle.
Edellisessä rankkauksessani pidin perinneradoista Imolaa, Silverstonea, Hockenheimia ja Magny-Coursia hyvinä ohitusratoina (tietyin varauksin). Magny-Cours ei v. 2005-08 yltänyt kuin 6 ohituksen keskiarvoon, joten pettymys. Hockenheimissakin suurin pudotus oli jo v. -94, kauan ennen kuin rata typistettiin 2002. Mutta Imolan ja Silverstonen kohdalla vuosien -94 ja -95 ratamuutoksilla lienee ollut vaikutusta ohitusmääriin, sillä ne tippuivat yli 30 ohituksen keskiarvosta 6-10 ohitukseen per kisa.