Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos asfalttiturva-alueet korvattaisiin hiekkaturva-alueilla ja joku kuski sinne keskeyttäisi, niin miten se voi johtua mistään muusta kuin kuskin omasta ammattitaidottomuudesta?
Esimerkiksi siten, että se voi johtua toisen kuskin ammattitaidottomuudesta (tai ammattimoraalista).
Vaikka kuskit osaavatkin ajaa varman päälle, ovat he silti ihmisiä. Ja ihmisille tapahtuu virheitä.
Tietenkin. Kyllä niitä nukahteluja on silloin tällöin sattunut. Jos keskeytysriski olisi suurempi, myös ajettaisiin varovammin. Yleensä kuitenkin on pysytty radalla.
Onkohan Suzuka hyvä esimerkki, siellä jos turva-alueet olisi olleet täysin asfalttia (kuten AbuDhabissa esim) niin seinään osumisia ois tapahtunut noin 10 vähemmän. Osasiko ne kuskit ottaa varman päälle?
Puhuin varman päälle ajosta selvässä MM-johdossa. Aika-ajoissa (joissa onnettomuudet lähinnä tapahtui) ei ajeta varman päälle. Eikä mielestäni kyseiset kuskit myöskään yrittäneet ajaa varman päälle.
Kenen etu oli että Lewis ajoi leveeksi Kiinassa (-07)? Kenen etu?
Juu, siis tietenkin takaatulevat hyötyvät edessä ajavan keskeytyksestä. En tarkoittanut etua niin spesifisesti, vaan yleisemmin katsojien, kuskien (yleensä), tallien (yleensä), organisoijien, sponsoreiden ja muiden sidosryhmien kannalta.
PS: Kenen etu oli se että Brasiliassa Trulli, Sutil ja Alonso törmäsi toisiinsa? Mun mielestä "lähes" kaikkien etu. Niin kilpailijoiden, median, katsojien kuin F1:sten etu. Siinä näytettiin katsojille että edelleen ajetaan formulaa eikä joka mies luokkaa, media sai Trullin ja Sutilin väännöstä kirjotettavaa ja sama tapaus vaikutti (mun silmissä) positiivisesti Ykkösiä kohtaan. Kärsijöinä oli "vain" kyseiset kuljettajat, tallit, sponsorit ja osa kannattajista..
Juuri jokkikseltahan se enemmän näytti. ;)

Trullin ja Sutilin nokkapokka (ja sen medianäkyvyys) ei sinällään liity itse ulosajoon. Toisaalta ei tuollainen minusta kuulu ykkösiin, ja sakkoahan siitä tulikin. Kyllä minä mielummin olisin nähnyt kyseisten herrojen "selvittelevän välejään" ajamalla radalla. Enkä tarkoita mitään koiruuksia vaan rehtiä kilvanajoa.
 
Viimeksi muokattu:

tilkke

Member
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
7
Jos joku ajaa "liian lujaa" niin sehän on väärin muita ajajia kohtaan, mutta ei se enää silloin ole väärin kun tämä liian lujaa ajanut saattaa saada rangaistuksen (keskeytys kun lähtee lapasesta). Jos joku riskeeraa, eli ajaa liian lujaa eikä keskeytä on se häneltä loisto suoritus, sen varjo puoli on mahdollinen lapasesta lähteminen. Ja se on kilpailijoiden etu jos tätä riskiä ei olisikaan kannattanut ottaa.
Nimenomaan. Se on loistava kuski, joka pystyy ajamaan koko ajan äärirajoilla ylittämättä niitä. Sellaista arvostaa. Nykyään vain tällaiset kuljettajat eivät erotu niinkään, sillä äärirajat voi ylittää ilman mainittavia seuraamuksia. Ja tämä on se asia, joka on vasta 2000-luvulla rantautunut ykkösiin ja joka pilaa tunnelman.

Epäilemättä koska se haittaisi turva-alueen päätehtävää, eli turvallisuutta. Mikäli hiekalle jääminen olisi tavoite, tuota voisi ajatella, mutta se ei ole.
Ok... Mutta edelleen: jos turva-alue koostuu puoliksi asfaltista ja puoliksi nurmesta/hiekasta kuten Alcanizissa useissa paikoissa, onko turvallisuuden suhteen jotain eroa sillä, onko asfaltti ennen vai jälkeen nurmen/hiekan?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ok... Mutta edelleen: jos turva-alue koostuu puoliksi asfaltista ja puoliksi nurmesta/hiekasta kuten Alcanizissa useissa paikoissa, onko turvallisuuden suhteen jotain eroa sillä, onko asfaltti ennen vai jälkeen nurmen/hiekan?
Renkaiden pito on paljon heikompi, jos ne ensin kuorrutetaan hiekalla. Lisäksi auton hidastuvuus on paljon heikompi hiekalla (ruohosta puhumattakaan), erityisesti suurissa nopeuksissa, joissa auto lähinnä loikkii hiekan pinnalla. Joten hiekan jälkeen tulevan asfalttialueen pitäisi olla isompi kuin hiekkaa ennen olevan.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
(Onko esim. Bahrainissa kukaan koskaan edes hipaissut seinää?)
Onhan siellä ollut Tilken radoista ehkä kovimmat hipaisut. Heikki Renaultilla testeissä ja Hamilton 2008 harjoituksissa.

http://www.genspot.com/video-55141/hamilton-crash-na-treningu.aspx Löytyi jopa asiantuntevalla selostuksella. :alppu:

Mitä tulee tähän väittelyyn, niin olen nimimerkki Tilkken kanssa samoilla linjoilla. Hiekat takaisin turva-alueille.

Tässä asvaltoitu alue on vaarallinen, koska sitä voi riittävän hullu kuski hyödyntää ohitukseen. Sutil vs. Badoer @ Spa :rolleyes:
http://www.youtube.com/watch?v=6ZeDgAe5ZIw
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Tilke-ratojen rajuin seinäänajo taitaa kyllä olla Karting-Keijon nimissä Shanghaista 2005. Sutilin mällikin oli kohtuullisen kova tänä vuonna.

Mutta joo, nuo Heikin ja Hamiltonin kolarit kyllä itsellenikin tulivat mieleen. Taisivat olla samassa paikassa?
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Alonso-fanille Hamiltonin keskeytys vuoden hauskin tapahtuma:D:D:D
Jep, ja oli varmaan monille muillekin. :ahem: En minä nyt tähän hätään keksi 2007 kaudelta mitään hauskempaa kuin Ron Dennis huitomassa tuolillaan.

Taitaa vieläkin Alonson kauden 2007 nöyrtyminen kaihertaa mieltä.
Kyllähän se vähän

tse muistan yhden hauskan tapahtuman Fujissa, joku veteli siellä päin seiniä, kuka lie ollut?:rolleyes:
juu, se oli kyllä harmittava ajovirhe

Viimeistä lausetta kirjoittaessa en sitten ollut tosissani, tiedoksi vain...
OoKoo :)
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Parasta kaudessa oli Alonson kädettömyys kun ei osaa edes autoa kehittää vittu mikä säkki. Onneksi saavat Kubican joka osaa sentään autoa kehittää ja antaa Renaultil Alonsolle ja Ferrarille turpaa.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Loistava uutinen, että tämä legendaarinen rata on pelastettu edes vähäksi aikaa. Toivottavasti se elääkin vielä pitempäänkin!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Montrealin kuuluminen F1-kalenteriin ensi vuonna ja seuraavat viisi vuotta on varmistunut.

Autosport.com

-Edit- Linkki korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Loistavaa! Erinomaista! Aaltoja!

Ehkä sarjan yksi parhaista radoista on palannut :thumbup:

Montrealissa ei tylsää päivää nähdä!
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Saas nähdä onko rahaa vihdoin laitettu myös asvaltin paikkaamiseen :ahem:
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Näyttää siltä että jotkut täällä toivoisivat tällaisia sääntöjä:

-yli sadan kilometrin tuntinopeutta EI SAA ylittää

-ohittaminen on erittäin kiellettyä (saattaa tulla keskeytyksiä)

-keskeyttämisestä annetaan 100k euron rangaistus

-autoihin pumpulipehmusteet

:)

eipä tulis keskeytyksiä ja olis turvallista
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Näyttää siltä että jotkut täällä toivoisivat tällaisia sääntöjä:

-yli sadan kilometrin tuntinopeutta EI SAA ylittää

-ohittaminen on erittäin kiellettyä (saattaa tulla keskeytyksiä)

-keskeyttämisestä annetaan 100k euron rangaistus

-autoihin pumpulipehmusteet

:)
Otetaas toinen näkökulma:

-ohittaminen lähes pakollista (saattaa tulla mainetta)
-keskeyttämisestä annetaan 10k bonus
-autoihin lisää rautaa
-turva-alueet hiekaksi

Saattais tulla lisää mielenkiintoa lajiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaypee Group Circuit



Muistaakseni Intian tulevan radan profiili ei vielä ole ollut täällä. Pituutta on Tilkelle tyypillisesti 5,5 km, mutta muutoin profiili ei kyllä ainakaan Sepangia ja Shanghaita muistuta. Pari potentiaalista ohituspaikkaa näyttäisi löytyvän.

Wikipedia (englanti)

Jaypee Sport Cityn Masterplan
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Täytyy sanoa heti alkuun, että en oikein mitään tajua radoista ja niiden sisältämistä potentiaalisista ohituspaikoista, mutta sen verran olen näistä keskusteluista ollut ymmärtävinäni, että suorien päissä on mahdollisuuksia ohittaa. Näkyisi niitä (suoria siis) olevan jokunen tuossa radassa. Autot ne kai enemmän ohituksia vaikeuttaa kuin radat?

Lausutaanko tuo Jaypee muuten jippii?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös