Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ymmärrä miksei niitä vanhoja hyviä ratoja voitas ottaa takaisin. Ei enää uusia ja eikä varsinkaan mitään katuratoja ne on vaan yksinkertaisesti tylsiä kattoa.
Montakohan kertaa tämäkin on käyty läpi... Koska:
a) useimmat niistä eivät ole siinä kunnossa, että niillä voitaisiin ajaa F1-kisa
b) useimmilla niistä ei ole taloudellisia resursseja järjestää F1-kisaa
c) osaa ei ole enää olemassakaan

Katuradoista olen kyllä samaa mieltä, eikä tuo Rooman profiili (missään versiossa) näytä lainkaan mielenkiintoiselta.
Kuinkas muuten kun toyota on nyt lähteny formuloista. Ajetaanko enää Fuyjia? vai siirtyykö japanin gp suzukaan?
Fuji on luopunut F1-kisojen järjestämisestä. Jos Japanissa ajetaan, näillä näkymin ajetaan Suzukassa.
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Montakohan kertaa tämäkin on käyty läpi... Koska:
a) useimmat niistä eivät ole siinä kunnossa, että niillä voitaisiin ajaa F1-kisa
b) useimmilla niistä ei ole taloudellisia resursseja järjestää F1-kisaa
c) osaa ei ole enää olemassakaan
Tuo kunnossa olon käsitän mutta ku kuulemma aika moni kisa on menny sen takia että bernie on vaatinu niin paljon rahaa kisanjärjestämisestä ettei niillä ole yksikertaisesti varaa maksaa.
Tätä ajan nyt takaa että jos pitää välttämättä saada jonkun kisan tilalle joku nii miksei semmoinen kisa joka on ollu muutama vuosi sitten mukana kuten magny course tai imola jne. Tyhmää se ny on mun mielestä aina tehdä uus rata. Nii ja kun ne uudet radat on yleensä yhtä tylsiä ku abu dhabi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo kunnossa olon käsitän mutta ku kuulemma aika moni kisa on menny sen takia että bernie on vaatinu niin paljon rahaa kisanjärjestämisestä ettei niillä ole yksikertaisesti varaa maksaa.
Tätä ajan nyt takaa että jos pitää välttämättä saada jonkun kisan tilalle joku nii miksei semmoinen kisa joka on ollu muutama vuosi sitten mukana kuten magny course tai imola jne. Tyhmää se ny on mun mielestä aina tehdä uus rata. Nii ja kun ne uudet radat on yleensä yhtä tylsiä ku abu dhabi.
Money talks. Bisnestähän F1 on.

Sinänsä hassua, että nyt Magny Coursia ja Imolaa haikaillaan takaisin, vaikka ne olivat 2000-luvun alussa Barcelonan ja Hungaroringin ohella kärkipäässä listalla radoista, joista pitäisi päästä eroon. ;)
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Money talks. Bisnestähän F1 on.

Sinänsä hassua, että nyt Magny Coursia ja Imolaa haikaillaan takaisin, vaikka ne olivat Barcelonan ja Hungaroringin ohella kärkipäässä listalla radoista, joista pitäisi päästä eroon. ;)
Toisaalta, eikös Magny-Cours'n suurin ongelma ole se, että se on keskeillä ei-mitään? ratana sehän on mukava ja soljuva ainakin allekirjoittaneen mielestä. Barcelona voitais kyllä heittää kompostiin saman tien.

Ja mitä vikaa Imolassa on? :frown:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toisaalta, eikös Magny-Cours'n suurin ongelma ole se, että se on keskeillä ei-mitään? ratana sehän on mukava ja soljuva ainakin allekirjoittaneen mielestä. Barcelona voitais kyllä heittää kompostiin saman tien.

Ja mitä vikaa Imolassa on? :frown:
Imolassa nähtiin vähiten ohituksia Monacon jälkeen. Viimeisen shikaanin poisto toki on saattanut hieman korjata sitä ongelmaa. Magny Coursin ohitusmäärät eivät olleet juuri sen korkeammat.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Imolassa nähtiin vähiten ohituksia Monacon jälkeen. Viimeisen shikaanin poisto toki on saattanut hieman korjata sitä ongelmaa. Magny Coursin ohitusmäärät eivät olleet juuri sen korkeammat.
Nimenomaan. Paskaa jonossa ajelua Unkarin tyyliin. Ei missään nimessä kaivata takaisin. Mieluummin ajellaan sitten noilla tilkkeympyröillä.
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Nimenomaan. Paskaa jonossa ajelua Unkarin tyyliin. Ei missään nimessä kaivata takaisin. Mieluummin ajellaan sitten noilla tilkkeympyröillä.
Mutta eipä se mun mielestä oo radas vika jos ohituksia ei tule. Kyllä auton aero puolella on se ongelma puoli. Vähemmän downforcea ja enemmän mekaanista pitoa = ohituksia.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mutta eipä se mun mielestä oo radas vika jos ohituksia ei tule. Kyllä auton aero puolella on se ongelma puoli. Vähemmän downforcea ja enemmän mekaanista pitoa = ohituksia.
Näinpä. Noille autoille nyt vaan ei tunnu voivan yhtään mitään. Tehdään mitä tahansa niin aina mennään jonossa ku köyhän talon porsaat. Viihdyttävämpiä ratoja taasen on tarjolla enemmän kuin käsissä sormia (normijannulla :frank:). Imolassa voivat mun puolesta harrastaa vaikka traktorpullinkia tai polkuautokisoja. Formuloita sinne on turha viedä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta eipä se mun mielestä oo radas vika jos ohituksia ei tule. Kyllä auton aero puolella on se ongelma puoli. Vähemmän downforcea ja enemmän mekaanista pitoa = ohituksia.
Toki F1:n aerodynamiikassa on osasyy (pääsyy), mutta joillain radoilla silti ohitellaan enemmän kuin toisilla. Se asiantila ei muutu, vaikka autot mahdollistaisivatkin ohitukset paremmin.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Toki F1:n aerodynamiikassa on osasyy (pääsyy), mutta joillain radoilla silti ohitellaan enemmän kuin toisilla. Se asiantila ei muutu, vaikka autot mahdollistaisivatkin ohitukset paremmin.
Jos ohitusten määrä on ainut kriteeri hyvälle formulakisalle niin olisko mailin mittanen ovaali mitään? Tarvittaessa competition yellow- peliin että saadaan pakka taas kiinni
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ohitusten määrä on ainut kriteeri hyvälle formulakisalle niin olisko mailin mittanen ovaali mitään? Tarvittaessa competition yellow- peliin että saadaan pakka taas kiinni
Ei nykyisillä F1-autoilla. Niillä kun ohitetaan vain tiukoissa jarrutuksissa.

Ohitukset eivät ole ainut hyvän kisan kriteeri, mutta niiden puuttuminen on varma huonon kisan merkki.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18425
Eniten F1-ratoja maittain...

1. USA, Sebring (1 kilpailu), Riverside (1 kilpailu), Watkins Glen (20), Long Beach (8), Las Vegas (2), Detroit (7), Dallas (1), Phoenix (3), Indianapolis (9).

2. Ranska, Reims (11 kilpailua), Rouen (5), Clermont-Ferrand (4), Bugatti Le Mans (1), Dijon (6), Paul Ricard (14), Magny-Cours (18).

3. Espanja, Pedralbes (2 kilpailua), Jarama (9), Montjuic (4), Jerez (7), Katalonia (18), Valencia (1).

4. Iso-Britannia, Aintree (5), Brands Hatch (14), Donington (1), Silverstone (42).

Se että USA johtaa tätä listaa, johtuu kahdesta tekijästä. Ensiksi tapahtuma ei ole kunnolla vakiintunut tiettyyn paikkaan, ja toiseksi, aikoinaan laji oli USA:ssa niin suosittu, että siellä voitiin järjestää kaksi (kerran kolme) osakilpailua. Jos samanlainen kiinostus halutaan vielä herättää, sarjaan tarvitaan näkyvästi ja selvästi amerikkalainen talli ja ennen kaikkea menestyvä amerikkalaisajaja. Se että Ranskan GP:ööe ei ole syntynyt pysyvää paikkaa, on erikoisempaa, mutta sen osasyinä ovat maan pinta-ala, aluellisuus ja ratojen runsaus. Kolmantena oleva Espanja liittyi GP-sirkukseen jo vuonna 1951, jolloin MM-sarja järjesttettiin toisen kerran, mutta vasta 2000-luvulla f1-kuume tarttui Iberiaan-syynä siihen oli Fernando Alonson nousu huipulle. Kun kaudella 2008 mukaan otettiin Valencia (Euroopan GP), siitä tuli kaikkiaan kuudes Espanjalainen rata. Se kuvastaa hyvin sitä, mikä merkitys menestyvällä ajajalla voi olla maalleen-samaa todistaa myös USA GP:n puuttuminen.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
2009-kauden alussa näytti siltä, että ohittaminen olisi oikeasti helpompaa. Sitten tupladiffuusorit sallittiin ja kas, ohituksia nähtiin taas melkein yhtä vähän kuin aikaisempina kausina. :thumbfh: Ilmeisesti tupladiffuusorit ovat ensi kaudellakin sallittuja (toivottavasti olen väärässä), mikä on mielestäni varmaan suurin munaus ensi kauden sääntöihin liittyen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Donington sulki ovensa.

F1 osoittautui liian isoksi palaksi. Toivottavasti rata vielä jossain muodossa palaa käyttökuntoon ja kisakalentereihin.

Pitpass
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mitenköhän muuten Motegi sopisi Ykkösiin?

Tämähän on myötäpäivään ajettava rata. Näen tässä usean hidas mutka-suora-hidas mutka osuuden.

Tosin kohtuu tarpeeton vertailu, sillä ykköset ovatkin jo Japanin parhaalla/hienoimmalla moottoriradalla.
 

VilleK00

Member
Liittynyt
29.12.2009
Viestit
5
Mielestäni Motegin rata sopisi erinomaisesti Formuloihin. Rataprofiili on hyvä, ja muutenkin paikka on komea :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös