Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Mielestäni Motegin rata sopisi erinomaisesti Formuloihin. Rataprofiili on hyvä, ja muutenkin paikka on komea :thumbup:
Toisaalta radan pisin suora on suunnilleen saman pituinen kuin Hungaroringin pääsuora (n. 780m), joten ohitusjuhlista ei ole toivoakaan. Rata on kuljettajan näkökulmasta kaiken lisäksi vähän tylsä, jos vertaa esimerkiksi Spahan tai Suzukaan. Jos Suzukan kisa joudutaan joskus syystä tai toisesta lopettamaan, niin eiköhän Motegissakin saada aikaiseksi ainakin parempia kisoja kuin esimerkiksi Hungaroringilla tai Valenciassa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Toisaalta radan pisin suora on suunnilleen saman pituinen kuin Hungaroringin pääsuora (n. 780m)...
Tosin Hungaroringin pääsuoralle tullaan pitkästä mutkasta ja Motegissa taasen neulansilmästä, joten edessä olevaa olisi vähän helpompi seurata. Pienen muutoksen tekisin kuitenkin rataan:


Pikkusen pidempi toi takasuora, ja siihen johtaa muutama hitaan mutkan yhdistelmä, jotta toista voisi peesata vähän paremmin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Motegi on kuitenkin vasta kolmanneksi paras rata Japanissa. Suzuka on tietysti selkeä ykkönen, mutta kyllä itse pidän Fujia parempana kuin Motegia.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Motegi on kuitenkin vasta kolmanneksi paras rata Japanissa. Suzuka on tietysti selkeä ykkönen, mutta kyllä itse pidän Fujia parempana kuin Motegia.
Samoilla linjoilla olen itsekin. Ja jos katsotaan puhtaasti ohitusmahdollisuuksia, niin Fuji veisi ylivoimaisen voiton pääsuoransa ansiosta.

Asiasta toiseen. Tämän vuoden Suzukan GP:n ulosajojen jälkeen on jäänyt sellainen pelko perseeseen, että ulosajopaikkojen turva-alueet raiskataan ennen ensi vuoden kisaa asvaltoinneilla. Toivon tosissani olevani väärässä, sillä asvaltointien myötä Suzukan rata menettäisi osan armottomuudestaan ja haastavuudestaan, kun virheistä ei enää rangaistaisi ulosajoilla niin helposti. Sen sijaan ohituspaikkoja olisi hyvä saada Suzukaan lisää, mutta tämä tarkoittaisi lähes automaattisesti joidenkin mutkien hidastamista. Esimerkiksi ensimmäisen mutkan muuttaminen hitaaksi neulansilmäksi voisi luoda paremman ohituspaikan, mutta samalla yksi radan haastavimmista mutkista katoaisi.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Asiasta toiseen. Tämän vuoden Suzukan GP:n ulosajojen jälkeen on jäänyt sellainen pelko perseeseen, että ulosajopaikkojen turva-alueet raiskataan ennen ensi vuoden kisaa asvaltoinneilla. Toivon tosissani olevani väärässä, sillä asvaltointien myötä Suzukan rata menettäisi osan armottomuudestaan ja haastavuudestaan, kun virheistä ei enää rangaistaisi ulosajoilla niin helposti. Sen sijaan ohituspaikkoja olisi hyvä saada Suzukaan lisää, mutta tämä tarkoittaisi lähes automaattisesti joidenkin mutkien hidastamista. Esimerkiksi ensimmäisen mutkan muuttaminen hitaaksi neulansilmäksi voisi luoda paremman ohituspaikan, mutta samalla yksi radan haastavimmista mutkista katoaisi.
Eikös ykkösmutkakompleksi ole jo prisman parkkipaikka?

Siinä noin kohdassa 0:10 pitäis näkyä...
http://www.youtube.com/watch?v=hJ8RuHDNuSI&feature=related

Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy...
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Eikös ykkösmutkakompleksi ole jo prisman parkkipaikka?

Siinä noin kohdassa 0:10 pitäis näkyä...
http://www.youtube.com/watch?v=hJ8RuHDNuSI&feature=related

Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy...
Kyllä se valitettavasti oltiin muutettu parkkipaikaksi. :thumbdown Tämän myötä taas mutkaan uskaltaa tulla entistä enemmän limitillä kun leveäksimenosta on seurauksena vain noin sekunnin ajanmenetys. Onneksi sentään kaikkien nopeiden mutkien turva-alueita ei muutettu samanlaiseksi, mutta FIA:n tuntien se saattaa olla edessä tänä vuonna, valitettavasti.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Melbournen tilanne elää edelleenkin mielenkiintoisena.

No sponsor for Australian Grand Prix
http://en.espnf1.com/australia/motorsport/story/5793.html

The Australian Grand Prix could end up costing the taxpayers even more in 2010

The event, which will be held in Melbourne's Albert Park on March 28, was previously supported by Dutch bank ING who withdrew in 2009. Even with their backing, the race still made a US$40 million loss. Without a major sponsor being found in the next three months, that deficit is likely to be even higher.
Eli sama tarina jatkuu vuodesta toiseen Albert Parkissa. Verorahoja vaaditaan yhä enenevissä väärin ihmisiltä, paikalliset asukkaat valittavat melusta ja puiston suojelusta (Save Albert Park...) ja talous miinuksella. Viimeksi katsojamäärät olivat pienimmät koko 14 vuoden aikana, ja nyt avauskisan status ryöstettiin jälleen kerran erään hiekkalaatikkokisan vuoksi. Myös eräs kotimainen sarja joutui luopumaan suositusta Adelaiden avauskisastaan Lähi-Idän ihmeiden vuoksi.

"Osuva" kuva artikkelilla...
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tein tässä aikani kuluksi kuvajutun formularatojen evoluutioista:






Valitettavasti Nordschleife (josta tämä koko idea lähti) ei osunut yhteenkään tasakymmenvuoteen.

Laittelen 90, 00 ja 10 sit ku kerkeen...

(Ja sori et oon laittanu näin monta isoo kuvaa samaan toikkiin lähes peräkkäin :frown:)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Minä pelästyin siinä maikkarin jutussa tätä kohtaa:
MTV3 sanoi:
- Siirrämme ratavalleja taaemmas joillakin alueilla, mutta vastaavasti katsojat pääsevät lähemmäs muualla. Katsojien kokemus tulee lyhyelläkin tähtäimellä parantumaan merkittävästi, uskoi Rhodes.
Tämä tarkoittanee sitä, että niissä kohdissa, missä ratavallia siirretään lähemmäs, tapahtuu turva-alueen asfaltointi... Miten muutenkaan niitä turva-alueita voitaissin pienentä... :nope:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En tiennyt, että Interlagosista on tuollainen versio ollut olemassa.


Turva-alueista: Ei oikeastaan muuten voikaan siirtää kuin asfaltoimalla. Jos aluetta ei asfaltoida niin kai se silloin tarkoittaa sitä, että turva-alue on ollut liian suuri (tai on toleranssia pienentää) tai rataa muutetaan.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Kyllönen on tyytyväinen kun jänikset saadaan lopultakin tukittua pesiinsä. :idea:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Toivottavasti eivät asvaltoi, ainakaan suunnitelman mukaan ei näytä siltä. Sitä paitsi Motogp kärsii asvaltoinnista paljon
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiennyt, että Interlagosista on tuollainen versio ollut olemassa.
Jep, tuo on se alkuperäinen. Ulkokehä oli ajettavissa myös "ovaalina". Ulkokehän ulkopuolella ei kuitenkaan ole juurikaan tilaa turva-alueille (varsinkaan vauhdit huomioiden), joten turvallisuussyistä rata lyhennettiin. Kovin paljon ei tarvinnut uutta rakentaa, oikaistiin vain vähän. Muutos tehtiin vuodeksi 1990.

Vanhat rataosuudet näkyvät osittain edelleen ilmakuvissa (ja esim. Google Mapsissa).

 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mopoja varten noita turva-alueita ei ainakaan asvaltoida, saas nähdä kehittävätkö jonkinlaisen muutettavan hiekka/asvaltti-järjestelmän. Vaikka sellainen käännettävä jaliskentän kokoinen alue, toisella puolella liimattua hiekkaa ja toisella asvalttia. :doubtful:
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Nyt kun tuli tuota google mapsia kateltua nii hockenheimistä näkyy edelleen vanha versio.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vanhat rataosuudet näkyvät osittain edelleen ilmakuvissa (ja esim. Google Mapsissa).
Joo oonkin miettinyt, että milloin tai mihin nuita näkyviä "teitä"/rataosuuksia on käytetty. Näkyy tosiaan selvästi tuo vanhakin versio kun tietää nyt miten se menee.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kovin paljon ei tarvinnut uutta rakentaa, oikaistiin vain vähän. Muutos tehtiin vuodeksi 1990.

Tuosta näkyy kohtuu hyvin, miten sitä lyhennettiin. Curva Senna tehtiin yhdistämään ja Laranjassa oikaistiin suoraan ylöspäin. Myös viimeistä mutkaa tiukennettiin melkoisesti...

Tämä oli kyllä ihan kohtuu hyvä uudistus, sillä onhan nykyisen radan paras ohituspaikka juuri yksi näistä "oikoteistä"...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös