Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Uusien ratojen (Tilke-ratojen) erilaisuutta ei vain haluta nähdä. Onko Turkin ja Valencian radoilla jotain yhteistä? Onko kalenterissa toista Bahrainin kaltaista rataa? Mitä rataa Abu Dhabin rata muistuttaa? Muistuttaako Singapore jotain jo aiemmin kalenterissa ollutta rataa (vaikkei Tilken olekaan)?
En ole samaa mieltä. Eivät ne Tilken radat mitään toistensa kopioita ole, mutta kyllä jokaisessa näkyy miehen kädenjälki ja ne samat, nähdyt elementit. Erilaisuuteen olisi varaa.

Esimerkkejä siitä, mitä oikeasti omanlaisensa radan pitäisi olla?
No kaipaisin kalenteriin muutaman nopean, jouhevan radan. Sitten pari sellaista kunnon vanhan-ajan pitkää mäkistä rataa (esim. jotain 6,7 km pitkä). CARTerin Sao Paulo rata voisi olla hyvää vaihtelua. Sitten vielä joku omalaatuinen rata Melbournen/Montrealin malliin. Ohituksista ei tarvitse tällä hetkellä huolehtia ratoja valitessa, kun ei niitä kuitenkaan ykkösillä tapahdu. :wink:

**

Lievänä offtopiccina joku neropatti vois keksiä jonkun materiaalin noille turva-alueille, joka on yhtä turvallinen kuin asvaltti, mutta ei anna niin paljoa anteeksi. Ite oon miettinyt, jos ne asvalttiset turva-alueet vois ruiskuttaa jollain aineella, joka vaikka kuluttais renkaat turvallisesti puhki melko nopeasti. Ei syntyis ulosajoja, koska kuski tietäisi, että turva-alueella seikkailun jälkeen kannattaa mennä nopeasti varikolle, ettei renkaat puhkea.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Lievänä offtopiccina joku neropatti vois keksiä jonkun materiaalin noille turva-alueille, joka on yhtä turvallinen kuin asvaltti, mutta ei anna niin paljoa anteeksi. Ite oon miettinyt, jos ne asvalttiset turva-alueet vois ruiskuttaa jollain aineella, joka vaikka kuluttais renkaat turvallisesti puhki melko nopeasti. Ei syntyis ulosajoja, koska kuski tietäisi, että turva-alueella seikkailun jälkeen kannattaa mennä nopeasti varikolle, ettei renkaat puhkea.
Ennen kuin kukaan besserwisser ehtii vastata: omasta mielestäni asfaltti on siinä mielessä tosiaan paras, että se on turvallisin, mutta hyvä ratkaisu olisi jättää radan ja asfalttisen turva-alueen väliin vaikka viiden metrin hiekkakohta, josta ei voi ajaa täyttä takaisin radalle jos lipsahtaa. Toki muukin kelpaa, mutta kun hiekasta oli vaan puhe. Tosin onhan tästä puhuttu se tuhat kertaa ja monilla radoillahan tällainen on :)

Edit: Ei varmaan hirveän ympäristöystävällistä sellainen aine, parempi olisi joku happoallas, ei varmana käytettäis turva-alueita hyväksi. ;)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Kyllä sitä varmaan olis joku kumia heikentävä aine, joka olis turvallinen ja myös ympäristöystävällinen, mutta mikään ei varmaan ehdi vaikuttaa niin nopeasti, että se toimisi tässä mun ideassa.

Ehkä sinne asvaltin sekaan, kun sitä valetaan, vois laittaa sekaan rautanauloja ja partateriä, niin sais renkaat puhki kun käy ajelemassa "Hamiltonin tapaan" Ei se rengas heti puhkea, niin hirveetä vaaraa ei pitäis tulla, jos tajuaa vaan ajaa hitaasti varikolle. :p
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Täytyy kyllä komppailla Webslavea siinä, että ei nuo Tilken radat niin huonoja ole. Jotenkin ne vaan kyllä tuppaa olemaan niin samantyyppisiä. Sepangista alkaen radansuunnittelufilosofia on pysynyt aika lailla samana. Tai ainakin omasta mielestäni on. Mutta kuten tuosta ohitustilastosta näkee, niin uutta verta kyllä kaivataan. Kiinan ja Fujin lukuja kaunistaa paljon sadekelit. Tuolta häntäpäästä saisi jokusen radan jo heivata pois.

Ylivääpelikin tuossa peräänkuulutti sitä, että ei yhden radan tarvitsisi aina kattaa kaikkia mahdollisia ratatyyppejä, vaan radoilla voisi olla selkeä luonne. Vanha Hocke oli tylsä kuin mikä, mutta sen kisoja oli kiva seurata koska rata oli niin omanlaisensa. Sillä oli luonnetta. Samaten Monaco, ehkä Hungaroringkin (tai joku muu hitaampi) kelpaavat kunhan niitä ei ole kuin se pari rataa kaudessa.

Tuollaiset hitaita mutkia, nopeita mutkia, siltäväliltä, shikaaneja, pitkiä suoria yms kommervenkkeja yhdistelevät sekasikiöt ei vaan enää oikein sytytä koska niitä on niin paljon. Totta on kyllä sekin, että autot vaikeuttavat turhan paljon ohittamista. Jos edes lumikolaetusiivillä ei saatu ohituksia syntymään, niin en oikein keksi muuta keinoa kuin boostnappula. Olisi jo aika apinoida sellainen värkki autourheilun kuninkuusluokkaan. No eihän tuo KERS mikään tae ollut ohitusmäärien kasvulle, mutta jotain tuollaista silti tarvittaisiin.

Meni aika selittelyks, mutta jos nyt jotain tässä yritin sanoa, niin se oli semmosta että enemmän luonnetta eri radoille ja sitä kautta enemmän vaihtelua niiden välille. Toisaalta jos on pakko valita, niin mieluummin lisää Shanghain tyylisiä sekasikiöitä kuin Valencian betonirännejä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Irvikuva formula1-radasta, joka on tehty hidas mutka-pitkä suora-hidas mutka periaatteella. Ja radan pituudeksi tulee, yllätys yllätys, 5,5km!!

Ei olisikaan oval racing vaan square racing...
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Tulee mieleen Häkkisen kommentit kun ensimmäisen kerran kävi A1-Ringillä ajamassa. Luonnehti rataa neliöksi. Mutkat madellaan ja suorat paahdetaan reikä päässä.

A1-Ringhän on kuitenkin yksi parhaista radoista joilla viimeisen kymmenen vuoden aikana on kilpailtu. IMHO.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
A1-Ringhän on kuitenkin yksi parhaista radoista joilla viimeisen kymmenen vuoden aikana on kilpailtu. IMHO.
A1-Ring oli todellakin yksi parhaista ja toivottavasti formulat palaavat sinne vielä joskus tulevaisuudessa kunhan saavat radan uusisoitua, oikeasti se kisa diili A1-Ringin kanssa Formula Ykkösillä oli vuoteen 2006 asti, mutta päättivät käyttää sopimuksessa olevaa katkaisuehtoa. Ehkä suurin syy Itävallan GP:n pois jäämiselle kauden 2003 jälkeen oli aikaistetun mainoskiellon jyrän alle jääminen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Tosiaankin Abu Dhabi oli ihan liian tylsä, toivotaan että nyt vihdoin ja viimein kuljettajat tulisivat mukaan radan suunnitteluun(mistä ollut jonkun verran jo puhetta) ja katsotaan sitten miltä ne radat näyttävät kun niissä on nykyisten ja Ex-kuljettajien näkemyksiä ja itse Tilkellä saisi tulla paljon hyviä "järkeviä" juttuja ratoihin.

Korean International Circuitin ratatyöt on jo aloitettu aikoja sitten, siihen tuskin mitään kovin radikaaleja muutoksia enää voi tehdä ja siellähän on tarkotus jo ajaa Lokakuussa tänä vuonna ja parempi että se olisi hyvä rata sillä Sopimus kilpailun järjestämisestä on seitsemän vuoden pituinen, ja siinä on viiden jatkovuoden optio vuoteen 2021 as ti.

Kiinan Jaypee Group Circuitin ratatyöt on jo aloittu myös ja tähän rataan kun ne kuljettajatkin saavat antaa palautetta ensimmäistä kertaa, niin antaisivat kerrankin oikein kunnolla ja urokalla että saataisiin kuljettajien mieleinen rata, jotta saamme sinne myös joitakin jännittäviä mutkia jne mielenkiintoisia auto vs auto kaksintaisteluja.

No mutta onhan noita ratoja lisääkin tulossa jos ratahankkeet "käynnistyvät" esim Rooman, Bulgarian ja Tsekkien GP.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
...Kiinan Jaypee Group Circuitin...
Tarkoitat varmaankin Intiaa...

Mutta tosiaan, radat ovat nykyään jo ihan yliturvallisia. Esimerkiksi, mihin ihmeeseen tarvitaan asfaltoitua turva-aluetta KESKELLÄ SUORAA? Pitkän suoran päässä olevalla mutkassa nyt jotenkin ymmärrän, mutta SUORALLA.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Sutil nosti nyt melko alhaalla olevia osakkeitaan silmissäni. Asiapuhetta, kunhan ei sitten mennä liiallisuuksiin niiden nopeiden mutkien kanssa, ettei ohittamisesta tule vieläkin vaikeampaa. Pirun vaikeaahan se tosin on jo nyt, joten eipä tuo suuri haitta olisi. Eikä liene pelkoa tuosta nykyisillä turvallisuussäädöksillä, mitä noita uusia ratoja katsoo.

Muut kuskit rintamaan mukaan, Kimi avasikin jo aiemmin sanaisen arkkunsa asian tiimoilta, nyt Schumit ja Alonsot ym. talkoisiin mukaan. Nykyinen asvalttiturva-alue + ei juurikaan nopeita mutkia trendi ei ole hyvä ja muutosta kaivataan.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Sutil puhuu täyttä asiaa. Ikävä on vanhoja kunnon ratoja, jotka vuoriseuduilla kiemurtelivat jännittävine ja nopeine mutkineen. Olisipa vain ratojen omistajilla rahaa entisöidä niitä täyteen kuntoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sutilin kommentista tuli mieleen Coulthardin aiempi kommentti, että (kärjistäen) miksei ratoihin suunnitella vain mutkia, joissa voi ohittaa. Sehän käytännössä tarkoittaisi "ei nopeita mutkia". ;)

Minun mielestäni Sutil on sikäli hieman hakoteillä, että turvallisuuden vastakohta ei ole mielenkiintoisuus, vaan vaarallisuus. Tehdään vaan nopeita "mukavia" mutkia, mutta ei turvallisuudesta silti tule tinkiä niissäkään. Ajajien yhdistys GPDA on (FIA:n ohella) vuosia tehnyt työtä ratojen ja kisojen turvallisuuden parantamiseksi. Sitä työtä ei ole syytä ulosmitata.

Jos tehtäisiin rata, joka olisi erityisesti mielenkiintoinen ja "mukava" ajaa, niin tv-katsojan kannalta sillä nähtäisiin lähinnä jonossa-ajelua, koska ohituspaikkoja ei (nykyautoilla) juuri olisi. En usko kuskien tuovan mitään olennaista ratasuunnitteluun, koska asiat jotka heillä on kerrottavana on suunnittelijoiden tiedossa muutenkin. Jos ne tiedetään tällä foorumilla, niin kyllä ne tiedetään Tilken ja muiden toimistoissakin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Minun mielestäni Sutil on sikäli hieman hakoteillä, että turvallisuuden vastakohta ei ole mielenkiintoisuus, vaan vaarallisuus. Tehdään vaan nopeita "mukavia" mutkia, mutta ei turvallisuudesta silti tule tinkiä niissäkään. Ajajien yhdistys GPDA on (FIA:n ohella) vuosia tehnyt työtä ratojen ja kisojen turvallisuuden parantamiseksi. Sitä työtä ei ole syytä ulosmitata.
Kaikki kunnia turvallisuuskehitykselle, mutta jossain kohtaa on menty sen rajan yli minkä yli ei voi mennä ilman että hommasta katoaa jotain olennaista. Jos haetaan vertailua jääkiekon puolelta, niin vaikka edes siistit perustaklauksetkaan eivät aina turvallisia ole, niin kukaan ei ole koskaan vakavissaan ehdottanut taklauskieltoa kaukaloturvallisuuden lisäämiseksi.

Kun puhutaan formula ykkösistä, niin joku on ilmeisesti unohtanut kertoa FIA:lle sen, että tietyillä radoilla tapahtuvat ulosajot ja pyörähdykset eivät tarkoita sitä, että kyseiset radat olisivat välittömien muutostöiden tarpeessa saati hengenvaarallisia vaan kysymys on siitä, että oikeilla kilparadoilla kunnon tuloksen saamiseksi on laitettava peliin 110 prosenttia ja tuolloin myös virheiden mahdollisuus luonnollisesti kasvaa.

Useimmat F1-fanit haluavat kalenteriin aidosti haasteellisia, erilaisia ja mielenkiintoisia ratkaisuja tarjoavia ratoja ja niitä haluaa myös suuri enemmistö kuljettajista.

Ilman perinteitä, tunnetta ja tiettyä vaaraa autourheilun kuninkuusluokasta tulee ennen pitkää pelkkä muovinen tusinatuote.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaikki kunnia turvallisuuskehitykselle, mutta jossain kohtaa on menty sen rajan yli minkä yli ei voi mennä ilman että hommasta katoaa jotain olennaista.
Olennaista kilpailijan kannalta on selvitä maaliin ensimmäisenä, tai jos siihen ei ole mahdollisuutta, mahdollisimman hyvällä sijalla. Katsojan kannalta olennaista on nähdä viihdyttävä kilpailu. Ohituksia ja taisteluja sijoista.
Kun puhutaan formula ykkösistä, niin joku on ilmeisesti unohtanut kertoa FIA:lle sen, että tietyillä radoilla tapahtuvat ulosajot ja pyörähdykset eivät tarkoita sitä, että kyseiset radat olisivat välittömien muutostöiden tarpeessa saati hengenvaarallisia vaan kysymys on siitä, että oikeilla kilparadoilla kunnon tuloksen saamiseksi on laitettava peliin 110 prosenttia ja tuolloin myös virheiden mahdollisuus luonnollisesti kasvaa.
Ulosajoja ja pyörähdyksiä saa edelleen tapahtua ja tapahtuu, mutta ne eivät saa olla kuljettajan terveyttä vaarantavia. Loukkaantumiset eivät tuo toivottavaa lisäarvoa sen enempää moottoriurheiluun kuin jääkiekkoonkaan.

110 prosenttia on tässä kontekstissa mahdottomuus. :p Et voi laittaa peliin enemmän kuin sinusta löytyy.
Useimmat F1-fanit haluavat kalenteriin aidosti haasteellisia, erilaisia ja mielenkiintoisia ratkaisuja tarjoavia ratoja ja niitä haluaa myös suuri enemmistö kuljettajista.
Tätä ei kai kukaan kiellä. Tämä ei kuitenkaan ole ristiriidassa turvallisuuden kanssa. Pari kalenterin haastavinta mutkaa on Tilken uusilla radoilla, mutta kumpikaan niistä ei ole vaarallinen
Ilman perinteitä, tunnetta ja tiettyä vaaraa autourheilun kuninkuusluokasta tulee ennen pitkää pelkkä muovinen tusinatuote.
Kaikesta massoja kiinnostavasta tulee muovisia tusinatuotteita markkinoinnillisista syistä. Todellinen vaara on extremeä, eikä se toimi massatuotteessa. F1 on ollut jo vuosia "muovinen tusinatuote", jos et ole huomannut.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Olennaista kilpailijan kannalta on selvitä maaliin ensimmäisenä, tai jos siihen ei ole mahdollisuutta, mahdollisimman hyvällä sijalla. Katsojan kannalta olennaista on nähdä viihdyttävä kilpailu. Ohituksia ja taisteluja sijoista.
Periaatteessa kyllä, mutta jos radat ovat tappavan tylsiä, niin kyllä kohtalaisen menestyksekäskin ajaminen alkaa hiljalleen muodostua pelkäksi tylsäksi parin viikon välein tapahtuvaksi rutiiniksi, josta on uusia haasteita löytääkseen lähdettävä pois (tapaus Kimi Räikkönen) vaikka laji muuten vielä "polttelisikin". Ja kyllä uskoakseni jokainen kilpailija (sanoo asian ääneen tai ei) nauttii kaksintaisteluista ja/tai ohituksista siinä missä katsojakin.

Tällä hetkellähän F1 siis tarjoaa molemmille aivan liian vähän.

Ulosajoja ja pyörähdyksiä saa edelleen tapahtua ja tapahtuu, mutta ne eivät saa olla kuljettajan terveyttä vaarantavia. Loukkaantumiset eivät tuo toivottavaa lisäarvoa sen enempää moottoriurheiluun kuin jääkiekkoonkaan.

110 prosenttia on tässä kontekstissa mahdottomuus. :p Et voi laittaa peliin enemmän kuin sinusta löytyy.
Ongelmahan on vain se, että täysin vaaratonta ulosajoa tai edes pyörähdystä ei kaiketi ole olemassakaan - varsinkin jos asiaa nykystandardeilla mitataan. Jos jokainen ulosajo, pyörähdys, kolari, rengaskosketus tai varikkoviivan puolittainen ylittäminen luetaan turvallisuusriskiksi johon on pakko reagoida, niin lopputuloshan on taatusti turvallinen, mutta vakavasti otettavaa kilpa-autoilua harrastetaan tuon kehityksen tuloksena jossain muualla kuin formula ykkösissä.

Siinä missä autot kestävät nykyään lähes mitä tahansa ja yhdessä kuljettajan ajovarusteiden kanssa suojaavat ajajia täydellisesti, niin kilpailut viedään suurille Karting-areenoille joissa haastellisimmat suoritukset löytyvät radan ulkopuolelta.

Noh, olkoon 107% ;)

Tätä ei kai kukaan kiellä. Tämä ei kuitenkaan ole ristiriidassa turvallisuuden kanssa. Pari kalenterin haastavinta mutkaa on Tilken uusilla radoilla, mutta kumpikaan niistä ei ole vaarallinen
Eipä kai, mutta tässä tullaan jälleen siihen, miten pitkälle turvallisuus viedään ja mitä sillä kokonaisuudessaan tarkoitetaan. Tilkekin on kieltämättä välillä osunut kiitettävästi maaliinkin, mutta kiintiö alkaa olla täynnä jokaisella taholla.

Kaikesta massoja kiinnostavasta tulee muovisia tusinatuotteita markkinoinnillisista syistä. Todellinen vaara on extremeä, eikä se toimi massatuotteessa. F1 on ollut jo vuosia "muovinen tusinatuote", jos et ole huomannut.
Tulkintakysymys. Vaikka jalkapallo on pelinä maailman suosituin, niin ei se siitä siltikään tusinatuotetta tee. Eikä F1 ole vieläkään tusinatavaraa, mikäli nykyinen kehitys saadaan oikaistua.

En halua Formula ykkösten olevan "extremeä" vaan vakavasti otettavaa ja mielenkiintoista kuninkuusluokan moottoriurheilua maailman huipulta - sitä mitä se on ollut koko historiansa ajan ja jossa vaara ei tietenkään ole ykkösasia mutta yksi osatekijä kilpailtaessa parhaiden kuljettajien kesken.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jos Webslave saisi päättää, niin todennäköisesti formuloita ajettaisiin sähköautoradalla pehmustetussa huoneessa. Tosin niissäkin taitaa olla pieniä osia jotka voi juuttua kurkkuun. Kompromissina voitaisiin ratoja kiertää pit limiter päällä jolloin ulosajon riskit laskisivat huomattavasti. Ja kuskit saisivat edelleen toteuttaa itseään eli "selvitä maaliin ensimmäisenä, tai jos siihen ei ole mahdollisuutta, mahdollisimman hyvällä sijalla." Jos tilanne olisi oikeasti noin, niin miksei ajeltaisi vaikka neppiskisoja?

Olisiko syy kuitenkin siinä että vauhti kiehtoo? Ja jos autolla ajetaan 300km/h, niin se ei koskaan ole turvallista. Kyllä kuljettajat tämän tietävät mutta ovat silti valmiita ottamaan riskin koska pitävät ajamisesta (rahasta?) niin paljon. Kuljettajat kaipaavat haastavampia ratoja ja niitä heille pitäisi myös antaa. Eikä tämä tarkoita sitä että pitäisi jossain jyrkänteellä ajaa vaan kyllä nopeatkin radat voi olla turvallisia jos niiden vaan halutaan olevan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös