Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Lakatkaa nyt tuo Tsadin GeePeestä haaveilu ja väsätkää rata Suomen moottoriurheilun kehtoon, eli Turkuun.

Suomen autourheilu takaisin sinne, mistä kaikki alkoi, Artukaisiin. Tosin radalla on yksi heikossa hapessa oleva puusilta, mutta tonne Pansiontielle ois helppo väsätä kaksoisshikaani... Toi kiitotie on kyllä ihan must paikka varikoille! Plsu toi reitti täytyis kyllä vetää kirjajotainkadulta, toi nykyinen menee Areenan oven edestä...

On kyllä noillä suorilla mittaa, kun koko rata on reilut 5 kilsaa.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Nopee rata, suorat on pitkiä ja siihen päälle muutama vauhdikas kurvi, etenkin se radan alitus :ahem:
Hmmh, en sitä toki väitä, etteikö radallasi olisi ohituspaikkoja profiilin puolesta. Radan pitäisi olla vaan muutaman kerran leveämpi, esimerkiksi miten saat tähän mutkaan ängettyä formulat kaks rinnakkain?

 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Hmmh, en sitä toki väitä, etteikö radallasi olisi ohituspaikkoja profiilin puolesta. Radan pitäisi olla vaan muutaman kerran leveämpi, esimerkiksi miten saat tähän mutkaan ängettyä formulat kaks rinnakkain?

Tossahan on mahdollista ottaa käyttään se kaksireittinen shikaani, vai mikä se oli. Jos on hitaampi edessä niin ei muuta kun liikenteenjakajan eri puolelta ohi. :ahem:
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Jos todella vakavasti ajateltuna Tikkurilaan tehtäisiin F1-katurata, olisi se kyllä kieltämättä selvästi ahtaampi kuin Macao. Tosin, tästä on kiva käydä keskustelua ja toivottavasti myös jatkossa...

:thumbup:
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Kun on noita ratoja joilla on vaikea ohittaa, niin voitaisiin lisätä johonkin, vaikka pääsuoran rinnalle vaihtoehtoinen reitti, eli ohituskaista. Vois tilanteesta riippuen taktikoida... :p
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Helsingissä on aikoinaan ollut F3000-sarjan kilpailu vuonna 1997, mutta se oli aika ahdas rata kyllä ja ei se oikein taitaisi onnistua... Suomella on ollut melko pientä tuo kiinnostus tosin kylläkin vuonna 1974 oli AAW Racing ja vuonna 1988 olisi ollut myös KBR eli Kansallis-Banking-Racing joka olisi tullut Tyrrelin tilalle lähtöruudukkoon koska Tyrell oli yksiä köyhimpiä tiimejä tuolla kaudella kun kuskipalkkiot olivat vain noin miljoonan euron yhteisluokkaa ja kaikki toiminnot olisi voitu ostaa vaivaisella 10 miljoonalla eurolla jolloin olisi voitu ajaa ainakin kaksi kautta formuloissa tuohon aikaan...

Radoista puheen ollen Suomeen tuleva katurata olisi melkoinen betoniränni ja kun nykysin on jo formuloissa aika monta katurataa niin ei taitaisi olla kovin hyvä idea tuo Suomen GP... Tietysti kiinnostusta lajia kohtaan se lisäisi ja se olisi hyväksi.
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Radoista puheen ollen Suomeen tuleva katurata olisi melkoinen betoniränni ja kun nykysin on jo formuloissa aika monta katurataa niin ei taitaisi olla kovin hyvä idea tuo Suomen GP... Tietysti kiinnostusta lajia kohtaan se lisäisi ja se olisi hyväksi.
Mitä jos tehtäisiin jonnekin päin Suomea WebSlaven suunnittelemana F1-luokituksen täyttävä moottorirata?
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
USA:n GP:n uusi koti voisi olla tämä:

Vähän Tilkemäisesti vedetty vaan Anaheimissa sijaitsevan Baseball stadionin parkkipaikalle, rata on n. 4,3 kilometriä pitkä ja pääsuorakin huikeat 300 metriä! :)yuck:) Mukaan tungettu :)D) Myös pakolliset erittäin hitaat neulansilmäyökötykset, joihin tullaan muutenkin jo niin hitaasti, että ohitusta on turha edes yrittää! :)jaska:)
HUOM: Rata on myöskin tehty jenkkityyliin täysin juosten kusemalla, joten rataa reunustavat 2 metriset betonimuurit ja "pakoteitä" ei ole juuri nimeksikään. :)D)
Kyllä, rata on täysin parsa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kattelin tässä yhtä lehteä, jossa oli kohtuu tarkkoja tietoja MGP radoista v. 07-08, ja kokoampa tähän nyt tärkeimmät tiedot, jotka (saattavat) kertoa, olisiko jostain niistä F1 radaksi, eli pisin suora x leveys

Qatar-Losail 1068x12
Espanja-Jerez 600x11 :nope:
Portugali-Estoril 986x14 (pisintä suoraa edeltää suht nopea mutka, joten :nope:)
Kiina-Shanghai 1175x14 (onhan se nähty että se on hyvä, vaikka onkin Tilkkering)
Ranska-Le Mans 450x13 :nope::nope:
Italia-Mugello 1141x14:ahem:
Katalonia-Barcelona 1047x12 (mittojen puolesta kyllä, mutta viimenen mutkan vuoksi :nope:)
Iso-Britannia-Donington 564x10 :nope::
Hollanti-Assen 560x10-14 :nope:
Saksa-Sachsenring 780x10 (epäilen)
USA-Laguna Seca 966x15
Tsekki-Brno 636x15 (eipä taida tämäkään riittää)
Japani-Motegi 762x12-15 (kai se kuitenkin on :nope:)
Australia-Phillip Island 900x13 :nope: (rata, jossa on kaksi hidasta mutkaa...)
Malesia-Sepang 920x16-25 (testtu toimivaksi)
Valencia-Ricardo Tormo 876x12-13 (mahdollisuuksia, sillä pääsuora on hitaiden mutkien välissä)

Niin, noi faktat ei tietenkään kerro koko totuutta...
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Ohitusmahdollisuudet on tietysti tärkeitä, mutta enemmänhän se ohitusten vähäisyys on autoista kiinni. Hyvä tietenkin, jos rata mahdollistaa hyvin ohitusten tekemisen, mutta ei se ainakaan minulle ole ainoa kriteeri.

Noista mainituista radoista diggaan varsinkin Mugelloa ja myös Phillip Islandia. Voisivat hyvin korvata jonkun Tilkkeringin (Shanghaista pidän vähiten) ja Valencian rännin. Eikä Hungaroringinkään poistuminen todellakaan kirpaisisi, jos tilalle saisi vaikka Mugellon. Australiassa on tietenkin jo Melbourne, mikä on kelpo paikka ja erityislaatuinen rata, joten Phillip Islandilla ei mahdollisuuksia tämänkään takia ole. Voisi kuitenkin näyttää upealta F1:sten meno sillä radalla ja kuskit varmaankin pitäisivät radasta. Ei mikään ohitusten keidas, mutta kuinka moni kisa muutenkaan on? Phillip Islandilla olisi muita avuja, joilla se päihittäisi monen nykyradan IMO. Mugellollakin on edessään jo Monza ja Rooma (?). Tietenkin jos Mugello mukaan haluaisi ja päättäjät haluaisivat sen mukaan, joku muu titteli sille keksittäisiin. Vaikka Euroopan GP, mutta eipähän Muigelloa ikinä tulla ykkösissä näkemään.

Eipä tuonne ratapuolelle taida olla suuria mullistuksia luvassa, näillä nykyisillä mennään. Korkeintaan pari vanhempaa ja parempaa Euroopan rataa pudotetaan ja tilalle Koreaa ym. hinku-Intioita, jotka ovat profiililtaan ehkä ihan kivoja, mutta asvaltoitu kokonaan ja muutenkin liian kliinisiä ja samankaltaisia. En Tilkeä vihaa, mutta minustakin mies on työnsä tehnyt ja panoksensa antanut F1:lle ja jotain uutta pitäisi kokeilla. Ja ennen kaikkea FIA saisi antaa vapaammat kädet ja vähentää rutkasti asvaltin käyttöä. Erottuvia ratoja haluaisin kalenteriin, kuten pari muutakin tässä topikissa ovat pyydelleet. Ei kaikkea tarvitse änkeä samaan rataan, kohta meillä on 20 kaikkea mahdollista sisältävää rataa, jotka ovat kuitenkin loppupeleissä paljolti toistensa kaltaisia. Sekä kokonaan asvaltoituja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kattelin tässä yhtä lehteä, jossa oli kohtuu tarkkoja tietoja MGP radoista v. 07-08, ja kokoampa tähän nyt tärkeimmät tiedot, jotka (saattavat) kertoa, olisiko jostain niistä F1 radaksi, eli pisin suora x leveys
FIA:n luokittelee mainitut radat seuraavasti:

Grade 1
Kiina-Shanghai
Italia-Mugello
Katalonia-Barcelona
Malesia-Sepang

Grade 2 + 1T
Espanja-Jerez
Portugali-Estoril

Grade 2
Qatar-Losail
Ranska-Le Mans
Hollanti-Assen
Saksa-Sachsenring
USA-Laguna Seca
Tsekki-Brno
Japani-Motegi

Grade 3
Australia-Phillip Island

Listaamattomat
Iso-Britannia-Donington
Valencia-Ricardo Tormo

Donington tietysti ei tällä hetkellä ole ajokunnossakaan. Suunniteltujen uudistusten jälkeen se olisi ollut Grade 1:n rata, tietty, kun sille GP oli luvattu. Ricardo Tormon puuttuminen ihmetyttää, kun siellä kuitenkin F1-testejä välillä ajetaan. Joka tapauksessa se, kuten Jerezkin on liian syherö kisakäyttöön. Hungaroringiä huonompi. Sama pätee moniin muihinkin moottoripyörille sopiviin ratoihin. Se mikä pyörillä aikaansaa tiukkaa kisailua aiheuttaa F1:lle jonossa-ajelua.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Se mikä pyörillä aikaansaa tiukkaa kisailua aiheuttaa F1:lle jonossa-ajelua.
Ja sitten se sama asia näillä radoilla taas aiheuttaa muille formulaluokille mielenkiintoista kilvanajoa. Aika jännää, että se toimii lähes poikkeuksetta näin... ;)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Bahrainissa ajetaan pidennetyllä lenkillä:



http://www.autosport.com/news/report.php/id/81055

Aikaisemmin mutkat 5-6-7 ovat olleet radan parhaimpia kohtia. Kaksi viimeistä nyt ovat ennallaan, mutta kun edeltävä mutka on erilainen niin varmaan nekään eivät tunnu samalta. Uuden osuuden mutkista on vaikea sanoa mitään ennen kuin näkee. Tuo uusi 6/7-yhdistelmä saattaa ihan mielenkiintoinen olla, nopea oikea ja heti sen perään tiukempi vasuri, joten ajolinjan kanssa voi olla vaikeuksia.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ohoh. Ekaa kertaa Tilken rataa mennään muuttamaan. No, tuo vaihtelua joten mikä ettei. :thumbup:

Tuon piirrustuksen mukaan ei näytä asfalttia olevan uudella osuudella liiaksi asti.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Bahrainissa ajetaan pidennetyllä lenkillä
Ihan hyvä muutos, 'uuden' osan mutkat vaikuttaa ihan mielenkiintoisilta. Bahrain taitaa tämän muutoksen seurauksena olla ainoa rata, jonka pituus alkaa kutosella?
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös