Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ihan mielenkiintoinen käppyrä. En ole aikaisemmin nähnyt. Ainakin sen voin tuota katsellessa tunnustaa että kyllä on aika kullannut muistoja. Wanhoja "hyviä aikoja" muistellessa pitäisi mennä sellaisiin vuosilukuihin jolloin Pikku-Joppe on vielä touhunnut jotain ihan muuta kuin katsellut formulaa.

Push-to-pass käyttöön. Kansa vaatii! Noustaan barrikaadeille!!!:mad_old:

edit: ennen kuin sytytellään soihtuja ja kaivetaan talikoita kaapista, niin katsotaan nyt mitä nuo raskaat autot tuo mukanaan kisoihin.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kyllähän tuosta käppyrästä voisi sellaisen johtopäätöksen vetää että 1994 kun tuli välitankkaukset niin ohitukset tippuivat... mutta silloin tuli kyllä paljon muitakin muutoksia
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En oo moista käppyrää nähny ennen...
Tarkistukseksi:
Total on varmaan koko kauden ohitukset
Average ohitukset per kisa?
Equalised on mitä?
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Kyllähän tuosta käppyrästä voisi sellaisen johtopäätöksen vetää että 1994 kun tuli välitankkaukset niin ohitukset tippuivat... mutta silloin tuli kyllä paljon muitakin muutoksia
Kyllä, mutta 94-kauden jälkeen trendi kääntyi ja ohitusmäärät ovat pysyneet suurinpiirtein samalla tasolla. Ohitusmäärät olivat selkeässä laskussa koko 80-luvun ja vielä 90-luvun alun.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
En oo moista käppyrää nähny ennen...
Tarkistukseksi:
Total on varmaan koko kauden ohitukset
Average ohitukset per kisa?
Equalised on mitä?
Equalised on määrä, jossa kaikki kauden on tasattu samaan kilpailumäärään. Kuitenkin kaudella 1983 oli 15 kilpailua ja kaudella 2005 19, muina jotain siltä väliltä. En nyt muista mikä määrä se oli.


2009 kauden osalta ei ole täydellinen, oli tehty ennen kauden päätöstä vissiin. Tosin loppukauden kisoissa oli aika vähän ohituksia pl. Brasilia.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hyvä tilasto toivottvasti.

Näkee kyllä sen, että keskeytykset (tai niiden puute) eivät ole syynä vähäiseen ohittamiseen. Ohitusten vähäistyyteen lienee jotkut muut syyt.

Ohitukset on vähentynyt 90 luvun taitteessa ja sen alkupuolella paljon vaikka keskeytykset ovat säilyneet 80 luvun lopun paikkeilla. Iso ero ohituksissa -88 ja -96 vuosien välillä vaikka keskeytyksissä muutosta tuskin huomaa.

Olisi mukava saada Bobakilta tai WebSlavelta jokin data suurista sääntömuutoksista nuihin aikoihin ja heidän näkemyksensä mitkä seikat mahdollisesti vaikuttivat ohitusten vähenemiseen.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Maikkari strikes again:
Sakhirin rata saarivaltio Bahrainin suurimmalla saarella isännöi historiansa ensimmäistä GP-kisaa heti valmistumisensa jälkeen huhtikuussa 2004. Satoja miljoonia euroja maksanut rata on formula ykkösten hoviarkkitehdin Hermann Tilken käsialaa, mutta ei ehkä lukeudu hänen onnistuneisimpiin luomuksiinsa. Rata sijaitsee 30 kilometrin päässä pääkaupunki Manamasta.

Tämän vuoden uutuus on se, että radan pituutta on venytetty 5,412 kilometristä 6,299 kilometriin. Tämä tehdään ajamalla ylimääräinen lenkki nelosmutkan jälkeen. Kyseinen rataosuus on ollut olemassa vuodesta 2006 lähtien, mutta formula ykköset eivät ole käyttäneet sitä.

Sakhirin radan lähtö- ja maalisuora on pitkä, yli kilometrin mittainen. Jarrut ovat radalla varsin kovilla. Myös renkaiden kuluminen on otettava huomioon Bahrainissa ajettaessa. Aavikolta kulkeutuu lisäksi tuulen mukana hiekkaa radalle.

Sakhirin radan laajat asfaltoidut turva-alueet antavat kuljettajille anteeksi pienet ja vähän isommatkin virheet. Hiekkaa ei turva-alueilla ole, vaan ne on maalattu aavikon värisiksi.

Bahrainista on tullut viime vuosina suosittu kohde talvitesteille, sillä sääolosuhteet ovat suotuisat eikä ainakaan sadetta tarvitse pelätä. Hiekkamyrskyt ovat kuitenkin joskus häirinneet tallien testityötä.

Bahrainin radasta voidaan muokata useita erilaisia versioita sen mukaan, minkälaisilla välineillä siellä halutaan kilpailla. Rataversioiden joukosta löytyy mm. 1,2 kilometrin mittainen kiihdytysautosuora sekä 2,5 kilometrin mittainen ovaalirata.
Miten niin muka Sakhir ei ole Tilken onnistuneimpia suorituksia? Siksi kun sinne ei rakennettu muovista Ferrarin teemapuistoa tai pippelin muotoista hotellia, vaan rata jätettiin ihan "luonnonmukaiseen" tilaan?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Maikkari strikes again:

Miten niin muka Sakhir ei ole Tilken onnistuneimpia suorituksia? Siksi kun sinne ei rakennettu muovista Ferrarin teemapuistoa tai pippelin muotoista hotellia, vaan rata jätettiin ihan "luonnonmukaiseen" tilaan?
Lainauksesta ei ilmene kuka tuon on kirjoittanut.
Jos se on jonkun foorumilaisen teksti, niin kyseessä lienee mielipide.

No, vaikka se olisi jonkun toimittajan tekele niin kai se silti on mielipide. Siihen nyt tuskin tarvii tarrautua sen enempää. Itsekin kyllä rohkenisin sanoa juuri samalla tavalla Abu Dhabin radasta, ilman sen enempää perustelua. Eli kai se on mielipide. Johtuneekohan (mielipide) siitä, että rataan tehdään nyt "jo" muutoksia?


Edit: Aijaa, olit maininnutkin että Maikkarilta on.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä, mutta 94-kauden jälkeen trendi kääntyi ja ohitusmäärät ovat pysyneet suurinpiirtein samalla tasolla. Ohitusmäärät olivat selkeässä laskussa koko 80-luvun ja vielä 90-luvun alun.
On tuossa kumminkin vielä aika roima pudotus 93 -> 94. Uskon tankkauskiellolla olevan hieman vaikutusta asiaan, loppu pudotus selittynee läpyskävaihteilla, telemetrialla ja aerodynamiikalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olisi mukava saada Bobakilta tai WebSlavelta jokin data suurista sääntömuutoksista nuihin aikoihin ja heidän näkemyksensä mitkä seikat mahdollisesti vaikuttivat ohitusten vähenemiseen.
Sääntömuutosten pääpiirteet löytynee tuolta:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Formula_One_regulations

Jätän tarkemman analysoinnin toiseen kertaan, mutta sekä ohitusten että keskeytysten vähenemiseen lienee tärkein yksittäinen syy se, että insinöörit ja kuskit tekevät vähemmän virheitä. Tähän on johtanut ammattimaisempi ja tieteellisempi suhtautuminen lajiin sekä tekninen kehitys yleensä.

Paitsi että keskeytyksiin johtavia ja auton suorituskykyä heikentäviä teknisiä vikoja esiintyy vähemmän, myös autojen ajettavuus säilyy paremmin läpi kisan, mikä helpottaa kuskin tehtävää.
Equalised on määrä, jossa kaikki kauden on tasattu samaan kilpailumäärään.
Joissain tasatuissa tilastoissa on myös huomioitu ruudukossa olevien autojen määrä.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Jätän tarkemman analysoinnin toiseen kertaan, mutta sekä ohitusten että keskeytysten vähenemiseen lienee tärkein yksittäinen syy se, että insinöörit ja kuskit tekevät vähemmän virheitä. Tähän on johtanut ammattimaisempi ja tieteellisempi suhtautuminen lajiin sekä tekninen kehitys yleensä.

Paitsi että keskeytyksiin johtavia ja auton suorituskykyä heikentäviä teknisiä vikoja esiintyy vähemmän, myös autojen ajettavuus säilyy paremmin läpi kisan, mikä helpottaa kuskin tehtävää.
Uskaltaisin vielä lisätä viime vuosina vallinneen autojen tasaisuuden. Nopeuserot ovat niin pieniä autojen kesken, että ei ole helppoa mennä ohi edellä ajavasta. Aika-ajokin järjestää autot jotakuinkin nopeusjärjestykseen, joten on oletettavaa, että kisassa edellä ajava ei ole olennaisesti hitaampi ilman teknisiä murheita.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tuo Yasin "Korkkiruuvi" on kyllä nähdäkseni lähes ainoa positiivinen asia koko radassa. Kellyllä oli avaiskierroksilla paljon tapahtumaa juuri kyseisessä mutkayhdistelmässä.

Sääli vain, ettei rata muuten tarjonnut V8 Supercarseillakaan yhtään mitään. Noin kilpailullisesti siis. Autothan näyttivät valojen alla kauniilta, kauniimmilta kuin ykköset samalla radalla ja myöskin Kanava 7:n televisiointi on aina upeaa katsottavaa, mutta silti nukahdin ennen kierrosta 15. :eek:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
mutta silti nukahdin ennen kierrosta 15. :eek:
Vähän samoja tunnelmia täällä :eek: Nyt on tullut nähtyä radalla Fykköset, GP2 (4 kisaa), Porschet ja V8, eikä mikään ole erityisen hyvää viihdettä tarjonnut. Valencia 2.0...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Miten voikaan olla niin että silloin kun yritetään rakentaa rataa ohitusmahdollisuuksia silmälläpitäen niin silloin siellä ei tule ohituksia. Näillä vanhoilla radoilla joita suunniteltaessa ei välttämättä ole mietitty ohituspaikkojen runsautta taas ohitellaan paljon enemmän.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Toivottavasti edes tuhoavat sitä asfalttipintaa sen todellisen suoran vierestä. Naurettavaa kertakaikkiaan. Tässähän kohta tuntuu siltä että ajaisi lentokentällä. No, onhan Silverstone periaatteessa lentokenttä mutta tiedätte kyllä mitä tarkoitan. :D
Kun nuo radat näyttää kaikki menevän tuollaiseksi niin eikö olisi ihan sama tehdä rata siten että valaisi vaan todella ison asfalttikentän ja maalaisi siihen radan ääriviivat. Rataprofiiliakin olisi todella helppo muutella tarpeen mukaan tuollaisella radalla.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Miten voikaan olla niin että silloin kun yritetään rakentaa rataa ohitusmahdollisuuksia silmälläpitäen niin silloin siellä ei tule ohituksia. Näillä vanhoilla radoilla joita suunniteltaessa ei välttämättä ole mietitty ohituspaikkojen runsautta taas ohitellaan paljon enemmän.
Samaa olen ihmetellyt. Esimerkiksi viime aikojen uusista radoista ainakin Valencia ja Abu Dhabi ovat olleet sellaisia, että profiilia katsomalla voisi veikata kisasta tulevan loistavaa viihdettä, mutta totuus on ollut aivan toinen. Abu Dhabissa vielä pääsee jotenkuten ohi, mutta Valenciassa ohittaminen on aivan mahdotonta pitkistä suorista huolimatta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Taitaa monessa paikassa suurin ongelma olla se puhdas ajolinja. Varsinkin radoilla millä ajetaan harvoin tai vain pelkästään formuloilla, niin eihän sielä ole sunnuntaina enää kuin yksi linja ja sen ulkopuolella pitää jarruttaa satametriä aikasemmin.

Jos olisi pidon kannalta sama missä kohtaa rataa ajaa, niin luulisi sen lisäävän ohituksia tai edes niiden yrityksiä. Toki ei tämäkään vallan mustavalkoista ole kuitenkaan...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ei kyllä hyvältä näytä ratatrendin muutos ei...:nope: vaikka tosiaankin nykyään jos ajetaan harvoin ajetulla radalla niin puhtaan ajolinjan tosiaankin tekee nykyään teoriassakin ohituskelpoisesta radasta melkoista kissa-hiiri-leikkiä muistuttavan ajon eli sillon tulee mieleen aikanaan Zolderissa ja Detroitissa ja Las Vegasissa ajetut kisat... Jos vähänkin ajoi ajolinjan ulkopuolelta niin hiekka pöllähti ja kun ei ollut mistä ajaa niin ei niitä ohituksiakaan nähty... Tosin nykyään autot ovat muuttuneet noista ajoista ja senkin voi olla syy siihen miksi ohituksia ei nähdä niin paljon kuin aiemmin.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Alkaa jo vaikuttaa siltä, että ovaaliradoilla NASCAR-sarjan puolella ohitellaan paljon paljon enemmän ja ajaminen ovaaleilla muutenkin on paljon vaikeampaa kuin Tilken paskoilla. Esimerkiksi, eilisessä kilpailussa leader vaihtui ainakin kymmeneen kertaan, koko F1-kauden aikana tuo ylitetään ehkä juuri ja juuri. Ja vielä sanotte ovaalia paskaks.

:rolleyes: :alppu:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös