Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Alkaa jo vaikuttaa siltä, että ovaaliradoilla NASCAR-sarjan puolella ohitellaan paljon paljon enemmän ja ajaminen ovaaleilla muutenkin on paljon vaikeampaa kuin Tilken paskoilla. Esimerkiksi, eilisessä kilpailussa leader vaihtui ainakin kymmeneen kertaan, koko F1-kauden aikana tuo ylitetään ehkä juuri ja juuri. Ja vielä sanotte ovaalia paskaks.

:rolleyes: :alppu:
Ohitusten määrähän on Nascarissa ollut aina jättiläismäinen ja se koko sarjasta tekeekin vähän naurettavan. Tuossa vaikeusjutussa on ihan selvä logiikka havaittavissa: Ajaminen ovaalilla on oltava vaikeaa, koska "leader" vaihtui eilisessäkin kisassa ainakin kymmenen kertaa... eiku...?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ajaminen ovaalilla on oltava vaikeaa, koska "leader" vaihtui eilisessäkin kisassa ainakin kymmenen kertaa... eiku...?
Onhan se, etkö ole nähnyt Days of Thunderia? Leader spinnaa, tippuu letkan perälle ja aloittaa valtavan nousun kärkeen. Se on sitä aitoo motorracingii.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ohitusten määrä tai määrän kasvu ei kuitenkaan absoluuttisesti ole hyvä asia. Toki on kiva katsella kisoja (lajista riippumatta) missä välillä kaksi tai useampaa kilpailijaa ohittaa toisiaan parikin kertaa.

Mutta jos ohituksia on liikaa niin se ajaa myös lopulta siihen mitä esim moottoripyöräilyssä välillä näkee, että sitten vaan peesataan toista ja odottellaan sitä toka vikaa tai vikaa kierrosta ja koitetaan sillon saada ratkasu.

Ääripäissä on siis, kuten puhekielessä tavataan todeta joko "katson vain lähdön, kun muuten ei mitään tapahdu" tai "katson vain vikan kierroksen, kun muuten ei mitään tapahdu" tyyppisiä reisingejä. Molemmat on sitten korostettuja ääripäitä, mutta josko joku ymmärtää pointin.

Itse seuraan aktiivisesti rataluokista formulaa ja MotoGP:tä. Satunnaisesti pätkiä muistakin luokista.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Leader spinnaa, tippuu letkan perälle ja aloittaa valtavan nousun kärkeen. Se on sitä aitoo motorracingii.
Bristolissa tai Martinsvillessa tuon tekeminen olisi jo yksistään kovempi saavutus kuin 20 F1-osakilpailuvoittoa Tilkedromeilla.

Ajaminen on ovaalilla vaikeaa. Senhän todistaa jo yksistään se, että suomalainen ei ole koskaan voittanut suurta ovaalikilpailua, vaikka kuinka ollaan "maailman nopein kansa."
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Bristolissa tai Martinsvillessa tuon tekeminen olisi jo yksistään kovempi saavutus kuin 20 F1-osakilpailuvoittoa Tilkedromeilla.

Ajaminen on ovaalilla vaikeaa. Senhän todistaa jo yksistään se, että suomalainen ei ole koskaan voittanut suurta ovaalikilpailua, vaikka kuinka ollaan "maailman nopein kansa."
Suomalaiset eivät tosin ole ajaneet erityisemmin ovaalikisoja (JJ taisi muutaman CART aikanaan ajaa, ja Salo vastaavallaan ei osallistunut moisiin). Kuka tietää tosin mitä ensi kausi tuo tullessaan... :rolleyes:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tietenkin silloinhan, jos ohituksia tapahtuu kymmeniä jokaisella kierroksella, sen ohituksen arvo kokee inflaation. Nykyään se on jännäämisen arvoista jos joku uskaltautuu ja onnistuu ohittamaa, mutta silloin jos se ei ole temppu eikä mikään, se ei ole välttämättä esimerkiksi osoitus kuljettajan taidoista eikä jännittämisen arvoista...
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tietenkin silloinhan, jos ohituksia tapahtuu kymmeniä jokaisella kierroksella, sen ohituksen arvo kokee inflaation. Nykyään se on jännäämisen arvoista jos joku uskaltautuu ja onnistuu ohittamaa, mutta silloin jos se ei ole temppu eikä mikään, se ei ole välttämättä esimerkiksi osoitus kuljettajan taidoista eikä jännittämisen arvoista...
Vähän niinkuin koripallo....

Esimerkkinä: Jääkiekossa tehdään sopivasti maaleja, ei liikaa, eikä myöskään liian vähän. Tähän suhteutettuna F1 on jalkapallo ja ovaaliajelut koripallo. MotoGP olkoon jenkkifutis...

Eli liikaa on liikaa, mutta liian vähän on liian vähän...
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ajaminen on ovaalilla vaikeaa. Senhän todistaa jo yksistään se, että suomalainen ei ole koskaan voittanut suurta ovaalikilpailua, vaikka kuinka ollaan "maailman nopein kansa."
Tämä kyllä vankka perustelu, hittolainen.
Ei anneta sen haitata, että Suomalaiset eivät ole suurissa ovaalikilpailuissa ajelleet.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ajaminen on ovaalilla vaikeaa.
Ei kai kukaan tätä ole missään välissä kyseenalaistanut. Aivokirurgiakin on vaikeaa, se ei vain ole kovin kiinnostavaa katsella.

Ei sille tarvitse hakea oikeutusta jonkin vaikeustason sun muun periaatteen kautta, jos itse pitää ovaalikisojen katselusta. Mutta pitää myös hyväksyä se, että monille ovaalikilpailut ovat todella tylsää viihdettä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä kyllä vankka perustelu, hittolainen.
Ei anneta sen haitata, että Suomalaiset eivät ole suurissa ovaalikilpailuissa ajelleet.
On toki, surkealla kalustolla ja vähäisellä harjoittelulla. Tero Palmroth mm. yritti Indyyn kuudesti, pääsi mukaan neljästi ja oli parhaimmillaan 12. (15 maaliintulleesta, 12 kierrosta kärjestä jääneenä).

-Edit- Ja ettei joku pääse sanomaan, niin JJ:llä on tietysti myös ovaalikokemusta.
 
Viimeksi muokattu:

Quklis

oiyp)ia
Liittynyt
13.4.2008
Viestit
4119
Sijainti
Behind 7 proxys
Taitaa monessa paikassa suurin ongelma olla se puhdas ajolinja. Varsinkin radoilla millä ajetaan harvoin tai vain pelkästään formuloilla, niin eihän sielä ole sunnuntaina enää kuin yksi linja ja sen ulkopuolella pitää jarruttaa satametriä aikasemmin.

Jos olisi pidon kannalta sama missä kohtaa rataa ajaa, niin luulisi sen lisäävän ohituksia tai edes niiden yrityksiä. Toki ei tämäkään vallan mustavalkoista ole kuitenkaan...
Vakiorenkaat vaan alle :ahem:
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Ohitusten määrähän on Nascarissa ollut aina jättiläismäinen ja se koko sarjasta tekeekin vähän naurettavan.
Ohitusten määrähän on ykkösissä ollut aina paskamainen ja se koko sarjasta tekeekin todella naurettavan. :doubtful:

Leader spinnaa, tippuu letkan perälle ja aloittaa valtavan nousun kärkeen. Se on sitä aitoo motorracingii.
Mitä tapahtuu formuloissa? Leader spinnaa ja pääsee jatkamaan heti kilpailua helvetillisiä asfalttialueita käyttäen - ei siis kärsi paskaakaan.

pitää myös hyväksyä se, että monille ovaalikilpailut ovat todella tylsää viihdettä.
Hmm, esimerkiksi Talladegassa kuljettajat ajavat koko kilpailun sen 200 mailia tunnissa jalka suorana, eikä siellä yksin ajella. Varmaan olisi sinullakin kusi housussa aika nopeesti jos ajelisit sitä vauhtia 3-4-rinnakkain ...

NASCAR-sarjassa aika-ajot ja lyhyempien ratojen kilpailut (Martins ja Bristol) ovat tylsiä, mutta missään tapauksessa superspeedway-kisat eivät omasta mielestäni.

Jakaa mielipiteet paremmin kuin mämmi.

:thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mitä tapahtuu formuloissa? Leader spinnaa ja pääsee jatkamaan heti kilpailua helvetillisiä asfalttialueita käyttäen - ei siis kärsi paskaakaan.
Hienosti tulkittu. Nascar = Days of Thunder?

Hmm, esimerkiksi Talladegassa kuljettajat ajavat koko kilpailun sen 200 mailia tunnissa jalka suorana, eikä siellä yksin ajella. Varmaan olisi sinullakin kusi housussa aika nopeesti jos ajelisit sitä vauhtia 3-4-rinnakkain ...
Minulla on kusi sukassa kun Forssa-kartingissa ajetaan sateella mutkaan 40km/h kaksi rinnakkain, joten se tuskin on hyvä kriteeri arvioitaessa hyvää moottoriurheilua.

Edelleen, en väitä ovaalilla ajamisen olevan 1. helppoa, 2. universaalisti huonompaa kuin muilla radoilla kilpaileminen. Minua se ei vain jaksa katsojana kiinnostaa, vaikka vauhtia ja vaarallisia tilanteita siinä onkin.
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1593
Hienosti tulkittu. Nascar = Days of Thunder?
Sori, menin sekasin. Et tarkoittanutkaan NASCARia.

Edelleen, en väitä ovaalilla ajamisen olevan 1. helppoa, 2. universaalisti huonompaa kuin muilla radoilla kilpaileminen. Minua se ei vain jaksa katsojana kiinnostaa, vaikka vauhtia ja vaarallisia tilanteita siinä onkin
Amerikkalaisittain - I agree.

:thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Australian GP Avaloniin?

Albert Parkin sopimus päättyy 2015, ja kuljetusfirma Linfoxin omistajasuku olisi valmis kustantamaan 200 miljoonan dollarin radan rakentamisen omistamalleen maa-alueelle. Alue sijaitsee Avalonin lentokentän läheisyydessä, n. 50 km Melbournen keskustasta lounaaseen.

Tavoitteena on saada Australian GP pysymään Victorian osavaltiossa. Kilpailujen ulkopuolella rataa toivotaan käytettävän mm. ajoharjoitteluun. Tarkotusta varten rakennetulle radalle voitaisiin myös järjestää keinovalaistus iltakilpailuja ajatellen. Kaikki tämä kokonaan ilman verorahoja.

Herald Sun
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Albert Parkin sopimus päättyy 2015, ja kuljetusfirma Linfoxin omistajasuku olisi valmis kustantamaan 200 miljoonan dollarin radan rakentamisen omistamalleen maa-alueelle. Alue sijaitsee Avalonin lentokentän läheisyydessä, n. 50 km Melbournen keskustasta lounaaseen.

Tavoitteena on saada Australian GP pysymään Victorian osavaltiossa. Kilpailujen ulkopuolella rataa toivotaan käytettävän mm. ajoharjoitteluun. Tarkotusta varten rakennetulle radalle voitaisiin myös järjestää keinovalaistus iltakilpailuja ajatellen. Kaikki tämä kokonaan ilman verorahoja.

Herald Sun
Jotenkin uuden rakentaminen ei oikein innosta. Sinällään hyvä että saavat verorahat parempaan käyttöön, mutta Aussien kisa vaan jostain syystä täytyy ajaa katuradalla...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Avalon? Mikä siinä on niin vaikeaa saada kisat takaisin Adelaideen? :jaska: Rata aina käyttökunnossa, jättiyleisö taattu eikä ylimääräisiä valituksia tiedossa. Clipsal 500 vetää nytkin saman verran yleisöä kuin Aussi-GP.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Avalon? Mikä siinä on niin vaikeaa saada kisat takaisin Adelaideen? :jaska: Rata aina käyttökunnossa, jättiyleisö taattu eikä ylimääräisiä valituksia tiedossa. Clipsal 500 vetää nytkin saman verran yleisöä kuin Aussi-GP.
Tai Surfers'. Adelaide on jo nähty, mutta Surfers'issa vois olla jotain uutta ja hiehoa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vähän niinkuin koripallo....
.
Kyllä, se korin tekeminen hyökkäyksen jälkeen on tapahtumaskeema. Jos koria ei tulekaan, niin se on paljon merkityksellisempää.

Aika surullista kyllä, että pelin elämykset koetaan siinä mielessä lähinnä pettymysten tai ei ainakaan onnistumisien kautta. Aika kumma peli. Alas koripallo, buuu-uuuuu!
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Melbourne on mun mielestä yksi tämän hetken kalenterin parhaista radoista, olisi sääli nähdä sen mennä. :frown: Surfers Paradisella olisi kyllä mahtavaa nähdä kilpailu, olisi hauska nähdä miten paljon nykyindyt ottaisivat nekkuun formuloilta. :D Voisi olla suhteellisen näyttävä kilpailu myös. Australiassa riittää hyviä ratoja. :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös