Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Hmmm... Betoniränni, jossa on pelkkiä nopeita mutkia eikä yhtään suoraa... Sittenhän Españassa olisi kaksi ohitusta tarjoamatonta betoniränniä...
Eroahan näillä betoniränneillä olisi kuin yöllä ja päivällä. Montjuichissa olisi paljon hienompi ympäristö, korkeuseroja ja rata olisi oikeasti hauska kuskien mielestä ajaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Eroahan näillä betoniränneillä olisi kuin yöllä ja päivällä. Montjuichissa olisi paljon hienompi ympäristö, korkeuseroja ja rata olisi oikeasti hauska kuskien mielestä ajaa.
Mutta tarjoaisiko se ohituksia?


Ei, ja sekös katsojaa vituttaa. Ei katsojaa kiinnosta kuinka mukava radalla on ajaa...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mutta tarjoaisiko se ohituksia?


Ei, ja sekös katsojaa vituttaa. Ei katsojaa kiinnosta kuinka mukava radalla on ajaa...
Tunnelmalla on merkitystä, Tilken hehtaarilentokentillä ei sitä juuri ole. Ja jostain syystä sitä tunnelmaa muodostuu kuljettajien radalle.

PS. Olisit nyt jättänyt edes pari nopeampaa mutkaa lisää noihin Barcelonan modauksiin. Omasta mielestäni radan parasta antia on jouheva ajettavuus, se puuttuu noista lähes täysin.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jätinhän minä sen kolmosmutkan...
Radan toiseksi viimeinen mutka pitäisi palauttaa sellaiseksi mikä se oli vielä 2006. Vain viimeinen mutka hitaammaksi, se auttaisi jo kummasti pääsuoran päähän.

...mutta tuo on vain oma mielipiteeni :wink:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuossa 6 mutkassa on oikeasti ideaa kyllä. Ensin alamäkeen 5 mutkasta ja sitten loiva käännös ylämäkeen, jossa ohituspaikka.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Itse modaisin tuota rataa sen verran, että La Caixan jälkeen ei tulisi sitä pientä vekkiä vasempaan, vaan jatkettaisiin siitä suoraan ja sen jälkeen tulisi pitkä ja nopea oikea, mistä jatkettaisiin suoraan kohti nykyistä viimeistä mutkaa, joka olisi sitten huomattavasti tiukempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tästähän tuli katurataprofiili. ;)

Oikeasti 7-mutka vaatisi isot uudistukset (katsomojen veto taaksepäin ja sen takana olevan ajoharjoitteluradan purkaminen), koska turva-aluetta pitäisi saada lisää eikä pienentää, kuten tuossa kävisi. Myös mutkassa 11 olisi turva-alueongelma. Eikä sitä pysty laajentamaan, koska tontti loppuu (katsomon takana on tie).

La Caixassa tarvittaisiin pienempää kääntösädettä kuin Loewsin mutkassa, jota varten jo muutenkin F1:n ohjausta täytyy muuttaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sitges Terramar

Törmäsin itselleni ennestään tuntemattomaan rataan.

Sinällään tuntemattomuus ei ole ihme, sillä radalla kisailtiin kansainvälisiä kisoja vain sen avausvuonna 1923. Rakentajat eivät olleet saaneet kaikkia palkkarahojaan ja veivät sen sijaan ensimmäisen kisan pääsylipputulot. Näin ollen kisojen järjestäjä ei kyennyt maksamaan palkintorahoja ja radalta evättiin kansainvälisten kisojen järjestysoikeus. Myös kilpailijat valittivat ovaaliradan kallistetulle osalle siirtymisen suunnittelusta.

Radalla järjestettiin satunnaisia paikallisia kisoja, ja viimeinen käytiin 50-luvulla. Ovaali on kuitenkin edelleen melkoisen hyvässä kunnossa (ainakin kaarteiden osalta), mikä kertonee työn laadusta.

Radan sisällä toimii nykyään kanafarmi. Edes paikalliset matkailuviranomaiset eivät vielä vähän aikaa sitten tienneet radasta mitään. Satunnaiset uteliaat hätistettiin pois koirien kanssa. Nyttemmin radan historiaa on alettu taas hyödyntää ja siellä on jo jonkinlainen historic-ajelukin järjestetty.

Barcelonaan matkaaville olisi siis yksi pyhiinvaellusmahdollisuus lisää Catalunyan, Pedralbesin ja Montjuicin lisäksi. Sitges sijaitsee suurin piirtein saman matkan Barcelonasta lounaaseen mitä Catalunya koilliseen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sitges_Terramar
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuolla radalla kävisi Behrat melko helposti :eek!:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tässä oma näkemykseni Circuit de Catalunyan modaamiseksi:

-Tiukensin pääsuoran jälkeistä S-mutkaa
-Kopsasin Canukin idean Würth -kurvin oikaisemiseksi ja ohituspaikan luomiseksi Campsaan tultaessa
-Campsa -mutka on nyt hieman Suzukan vanhan Casio Triangle -mutkan kaltainen kolmoismutka
-Toiseksi viimeinen mutka noudattaa vanhaa, vielä 2006 käytössä ollutta profiilia.
-Tiukensin viimeistä mutkaa peesaamisen helpottamiseksi maalisuoralle
-Potentiaalisia ohituspaikkoja on 3
-Rata olisi edelleen käytettävissä myös nykyisessä muodossaan

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Laitetaanpa omakin muokkaukseni. Turva-alueiden suhteen olisi toteutettavissakin (paitsi ehkä La Caixan osalta).

- Ykkösmutkaa tiukennettu hieman
- Seiskamutka oikaistu
- Campsaan shikaani
- La Caixa vedetty hieman pidemmälle
- 11 alkuperäisessä profiilissaan, mutta siirrettynä kauemmas katsomosta
- Lopun shikaani aiemmin esittämässäni paikassa, hieman aiempaa kuvaani tiukempana.

Campsan tuhoaminen ei sinällään kamalasti innosta, enkä ole varma tulisiko noillakaan muutoksilla La Caixaan ohituspaikkaa ykkösille. Pikkuluokissa toki ohiteltaisiin sekä Campsassa että La Caixassa. Seiskamutkan suoristamisella en sinänsä usko olevan paljonkaan merkitystä, mutta tulipa tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Tässä oma näkemykseni Circuit de Catalunyan modaamiseksi:

-Tiukensin pääsuoran jälkeistä S-mutkaa
-Kopsasin Canukin idean Würth -kurvin oikaisemiseksi ja ohituspaikan luomiseksi Campsaan tultaessa
-Campsa -mutka on nyt hieman Suzukan vanhan Casio Triangle -mutkan kaltainen kolmoismutka
-Toiseksi viimeinen mutka noudattaa vanhaa, vielä 2006 käytössä ollutta profiilia.
-Tiukensin viimeistä mutkaa peesaamisen helpottamiseksi maalisuoralle
-Potentiaalisia ohituspaikkoja on 3
-Rata olisi edelleen käytettävissä myös nykyisessä muodossaan

Tässä on muuten ideaa :thumbup:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Hyvä! :thumbup:

FIA tweaks Monaco's chicanes kerbs

Tuesday, May 11th 2010, 14:11 GMT

Formula 1's ruling body, the FIA, has decided to raise the elements behind the kerbs of two chicanes of the Monte Carlo circuit for this weekend's Monaco Grand Prix.

The FIA said new, higher elements have been placed after the kerbs at the Nouvelle chicane (Turn 11), as well as the one after the Swimming Pool (Turn 16). The move is aimed at stopping drivers from cutting through them at high speed.

The governing body also said several parts of the circuit have been resurfaced. The pitlane surface is all new, as is the stretch from Ste Devote corner to the junction of Avenue de Monte Carlo.

Also re-surfaced are sections from Place du Casino to the Tunnel du Portier entry and from the tunnel exit to the chicane.
Toivottavasti muuten varikolle ei laitettu mustaa asfalttia...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Laitetaanpa omakin muokkaukseni. Turva-alueiden suhteen olisi toteutettavissakin (paitsi ehkä La Caixan osalta).

- Ykkösmutkaa tiukennettu hieman
- Seiskamutka oikaistu
- Campsaan shikaani
- La Caixa vedetty hieman pidemmälle
- 11 alkuperäisessä profiilissaan, mutta siirrettynä kauemmas katsomosta
- Lopun shikaani aiemmin esittämässäni paikassa, hieman aiempaa kuvaani tiukempana.

Campsan tuhoaminen ei sinällään kamalasti innosta, enkä ole varma tulisiko noillakaan muutoksilla La Caixaan ohituspaikkaa ykkösille. Pikkuluokissa toki ohiteltaisiin sekä Campsassa että La Caixassa. Seiskamutkan suoristamisella en sinänsä usko olevan paljonkaan merkitystä, mutta tulipa tehtyä.
Tuo seiskamutkan oikaisu on aika onnistuneen näköinen, siinä olisi jopa haastetta kaasu pohjassa painamisen lisäksi.

Muuten olen yllättynyt, että tyydyt noin vähäisiin turva-alueisiin. :eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä tulee ohituspaikkoihin niin mua ihmetyttää, ettei niitä haettaessa tehdä tiukentuvia kaarteita, jotka mahdollistavat sisääntuloon kaksi linjaa sekä jarrutuksen venyttämisen eri tavalla kuin säteeltään loivenevat mutkat. Esimerkkinä vaikka Interlagosin ykkösmutka (samoin toki Turkin edellisestä apinoitu). Barcelonassa tällainen olisi rakennettavissa esim. mutkaan 11.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös