Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4355
Tämä noudattaa mun ajatusta Barcelonasta, millainen sen pitäisi olla hyvien kilpailujen kannalta! :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Profiili tarjoaa ohituspaikat Campsaan, La Caixaan ja 12-mutkaan. Kun 10-mutkasta lähtiessä kiihdytetään aina 12 mutkan jarrutukseen jossa ideaali-linjan kannalta pitää tehdä suunnanmuutos (Span bussipysäkki, Valencian viimeinen mutka ym..)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4355
Mitä tulee ohituspaikkoihin niin mua ihmetyttää, ettei niitä haettaessa tehdä tiukentuvia kaarteita, jotka mahdollistavat sisääntuloon kaksi linjaa sekä jarrutuksen venyttämisen eri tavalla kuin säteeltään loivenevat mutkat. Esimerkkinä vaikka Interlagosin ykkösmutka (samoin toki Turkin edellisestä apinoitu). Barcelonassa tällainen olisi rakennettavissa esim. mutkaan 11.
Tiukkeneva kaarre ei valitettavasti tarjoa ohituspaikkaan F1-autoille, otetaan esimerkiksi Valencian Richardo Tormon viimeinen mutka jossa RR-pyörilläkin on viimeisiä metrejä lukuunottamatta vain yksi linja ja ohitus on helppo peittää halutessaan tosin suoranopeuden kustannuksella, toinen malliesimerkki on Kiinan ensimmäinen mutka, mutkassa ei nähdä ohituksia. Interlacos:n ja Turkin ohituspaikat syntyvät profiilissa olevan korkeuseron ansiosta, kuski ei nää kuinka mutka taittuu ja jarrutuspaikan arviominen on tästä syystä hankalaa Mikäli jarrutus myöhästyy esim. 5m ideaalista niin alamäki pitää huolen että jarrutus menee pitkäksi jonka takia kuskien pitää jättää enemmän marginaalia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä noudattaa mun ajatusta Barcelonasta, millainen sen pitäisi olla hyvien kilpailujen kannalta! :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Profiili tarjoaa ohituspaikat Campsaan, La Caixaan ja 12-mutkaan. Kun 10-mutkasta lähtiessä kiihdytetään aina 12 mutkan jarrutukseen jossa ideaali-linjan kannalta pitää tehdä suunnanmuutos (Span bussipysäkki, Valencian viimeinen mutka ym..)
Kiitos.

Tosin väittäisin, että Campsaa edeltävä nopea kaarre samoin kuin viimeistä shikaania edeltävä nopea kaarre tappavat niin tehokkaasti peesauksen, ettei noissa juuri ohituksia ykkösillä nähtäisi. Pikkuluokilla kylläkin. La Caixassa sentään ehkä joskus.

Merkittävin vaikutus tulisi ykkösmutkaan, tiukentamisen ja viimeisen shikaanin sijoittelun takia. Ehkä myös viimeisen shikaanin profiilin takia. Vaikea sanoa, kun ei ole tuollaista shikaania koskaan simussa tullut ajettua eikä televisiosta nähtyä.

Täytyy sanoa, että Campsan shikaani on ihan järkyttävän kamalan näköinen. Ajattelin, että sitä voisi vähän pyöristää. Tuollaisenaan se on käytännössä nykyisen loppushikaanin profiili (sieltä siis kopsattu ja uudelleen sijoiteltu). Eli järkky se on todellisuuskin, mutta toisessa paikassa. Niin no, on tuossa minun muokkauksessa vielä yksi vekki enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Circuit de Catalunya ei ehkä aina tarjoa maailman parhainta F1-viihdettä kisoissa, mutta ei kyllä totuuden nimissä huonointakaan. Vakavasti otettava F1-rata, jossa on nopeita mutkia, hiekkaa turva-alueilla, sijainti Euroopassa eikä suunnittelijana ole Hermann Tilke.

Riittävästi hyviä asioita miksi on paikkansa nykyprofiilillaan kalenterissa ansainnut.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Circuit de Catalunya ei ehkä aina tarjoa maailman parhainta F1-viihdettä kisoissa, mutta ei kyllä totuuden nimissä huonointakaan. Vakavasti otettava F1-rata, jossa on nopeita mutkia, hiekkaa turva-alueilla, sijainti Euroopassa eikä suunnittelijana ole Hermann Tilke.

Riittävästi hyviä asioita miksi on paikkansa nykyprofiilillaan kalenterissa ansainnut.
Tällä hetkellä paras asia tällä radalla on hiekkaturva-alueet. Se ehkä kertoo kaiken olennaisen. :D

Varmasti nopeine mutkineen kiva ajaa, mutta kisaa tämä ei kyllä tarjoa. Muutamilla profiilimuutoksilla, joita on tässäkin ketjussa ehdotettu, niin voisi olla todella hyvä kisapaikka. Nyt sitä ei valitettavasti ole. :thumbdown

Btw, tämän vuoden kisassa nähtiin näköjään eniten ohituksia sitten vuoden 2003. http://www.cliptheapex.com/forum/viewtopic.php?f=51&t=822
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Ajettaisiinkohan Magny-Cours sitten Korean GP:n aikataululla vai jonakin muuna päivänä?
 

Thierryboutseen

Well-known member
Liittynyt
16.5.2009
Viestit
104
Circuit de Catalunya ei ehkä aina tarjoa maailman parhainta F1-viihdettä kisoissa, mutta ei kyllä totuuden nimissä huonointakaan. Vakavasti otettava F1-rata, jossa on nopeita mutkia, hiekkaa turva-alueilla, sijainti Euroopassa eikä suunnittelijana ole Hermann Tilke.

Riittävästi hyviä asioita miksi on paikkansa nykyprofiilillaan kalenterissa ansainnut.
Sain sellasen kuvan paikan päällä, että Catalunyalaisille MotoGP on se nr.1 ja F1 on ihan ok. Jotenkin tuntuisi että tämän takia eivät muuta rataa radikaalisti nelipyöräisiä ajatellen.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
11 ohitusta :thumbfh: Tosin voisi se huonomminkin olla, mutta ei hyvä...
Niin ja kun ottaa sen huomioon, että tänä vuonna on noita hitaita talleja mukana, jotka aiheuttavat usein jokusen ohituksen, mikäli sinne taakse joko aika-ajossa tai lähdössä jää joidenkin sattumusten takia selvästi nopeampia autoja. Surkea on autojen tila tänä vuonna, ohittaminen on vaikeampaa kuin ennen ja näyttävät paljon rumemmilta viimevuotisiinkin nähden. Ei hyvä.

Black Leopard tiivisti hyvin Katalonian radan tilanteen. Noita samoja asioita hain aiemmassa viestissäni, mutta en niitä noin ytimekkääseen muotoon saanut puettua. Juurikin noin minäkin asian näen.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Minkäköhän takia turva-alueissa käytettävä asfaltti ei voisi olla jonkin muun väristä? Tummanharmaa ei mitenkään hivele silmää, ainakaan jos vertaa hienoihin old school-nurmikenttiin. Punertavan sävyinen tai miksei vihertäväkin voisi toimia.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Minkäköhän takia turva-alueissa käytettävä asfaltti ei voisi olla jonkin muun väristä? Tummanharmaa ei mitenkään hivele silmää, ainakaan jos vertaa hienoihin old school-nurmikenttiin. Punertavan sävyinen tai miksei vihertäväkin voisi toimia.
Monacon varikkotyyliin?

Olisihan se muuten paljon tyylikkäämmän näköistä... :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minkäköhän takia turva-alueissa käytettävä asfaltti ei voisi olla jonkin muun väristä? Tummanharmaa ei mitenkään hivele silmää, ainakaan jos vertaa hienoihin old school-nurmikenttiin. Punertavan sävyinen tai miksei vihertäväkin voisi toimia.
Se onkin, monissa paikoissa.
- Bahrainissa hiekanväristä
- Barcelonassa La Caixassa punaista
- Turkissa turkoosia (sattuvasti, nimet ovat sukua toisilleen)
- Interlagosissa taisi olla useampaakin väriä
- Abu Dhabissa sinisiä raitoja (Paul Ricardin tapaan)

Tietysti ihan millä tahansa niitä ei voi maalata, sillä maalattu pinta on sateella liukas.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Se onkin, monissa paikoissa.
- Bahrainissa hiekanväristä
- Barcelonassa La Caixassa punaista
- Turkissa turkoosia (sattuvasti, nimet ovat sukua toisilleen)
- Interlagosissa taisi olla useampaakin väriä
- Abu Dhabissa sinisiä raitoja (Paul Ricardin tapaan)
Ero PR:n ja AD:n välillä on se, että AD:ssä ne värit ovat vain koristeita, kun taas PR:ssä ne kertovat wolframin määrästä...

Mutta epäilen että Taneli tarkoitti myös itse asfaltin värjäämistä eikä pelkästään maalaamista...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ero PR:n ja AD:n välillä on se, että AD:ssä ne värit ovat vain koristeita, kun taas PR:ssä ne kertovat wolframin määrästä...
Jep, niinhän tuo Palttala sanoi. Viittasinkin vain väritykseen.
Mutta epäilen että Taneli tarkoitti myös itse asfaltin värjäämistä eikä pelkästään maalaamista...
Mahdollisesti. Katsojan kannalta sillä ei liene paljonkaan merkitystä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jenkkien kisalle uusi paikka?
USA:n GP:lle jälleen uusi ehdokas

New Yorkin kupeessa sijaitsevan Jersey Cityn F1-hankkeen romahdettua on USA:n GP:lle ilmaantunut jälleen uusi potentiaalinen kandidaatti, kertoo Autoweek-lehti.

Vajaan kahden tunnin ajomatkan päässä New Yorkista sijaitseva Monticello Motor Club on tuorein ehdokas F1-kisan järjestäjäksi Yhdysvalloissa.

Yhdysvaltalainen Autoweek-lehti julkaisi klubin puheenjohtajan Ari Straussin lähettämän kirjeen, jossa Strauss kertoo radan käyvän neuvotteluja kisan järjestämisestä F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Bernie Ecclestonen kanssa.

Strauss kertoo tavanneensa Ecclestonen muutama kuukausi sitten, jonka lisäksi F1-ratoja suunnitteleva Hermann Tilke on myös käynyt tutustumassa Monticellon tarjoamiin mahdollisuuksiin.

- Tilke vahvisti sen, että ratamme ja sitä ympäröivät kiinteistöt tarjoavat joidenkin laajennusten ja muutosten jälkeen erinomaisen paikan osakilpailun järjestämiseen, kertoi Strauss.

Strauss etsii nyt taloudellista tukea osakilpailun järjestämiseen New Yorkin osavaltiolta ja paikallisilta organisaatioilta.

- Pääsy isännöimään F1-kisaa on kuin olympiavoitto. Kilpailu on todella kovaa, eikä sopimus ole vielä missään nimessä lyöty lukkoon, muistutti Strauss.

Edellisen kerran formula-autot kisasivat Yhdysvalloissa kaudella 2007 Indianapolisin radalla.

(MTV3)
Toivottavasti Tilke löytää kadonneen tatsinsa ja rakentaa tuosta mahtavan formularadan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monticello Motor Club

Ja Monticellon tämänhetkinen rataprofiili näyttää tältä:

 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös