Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Myönnetään. Uusi versio tarjoaa sponsoreille varmasti enemmän näkyvyyttä ja paikalla olevat katsojat näkevät autot jonkun kerran useammin. -Tässä kaikki.
Uusi profiili tarjoaa myös enemmän ohituksia kuin vanha.
Vanha Hockenheim erottui muista radoista edukseen.
Vanha Hocke kyllä erottui muista radoista, mutta oli äärimmäisen tylsä (sekä ajaa että kisoiltaan). Sitä ei yksi stadionosuus pelastanut.
Miksi näin oli pakko toimia? Ketä vanha, mutta täysin toimiva legendaarinen Hockenheimin metsäosuus häiritsee? Kettutyttöjä? Hippejä? Vihervasemmistolaisia? [--]

Kiitos Tilke! :(
Lyhennystä vaati Bernie, ei paikalliset. Tilke teki hyvää työtä, sillä Hocke on (mielestäni) hänen paras uudistustyönsä. Ja parhaita viritelmiään muutenkin. Paljon kertoo se, että radan huonoin osuus on se, joka on jäljellä vanhasta.

Canukin vastapäiväiseen profiiliin sen verran, että viimeistä mutkaa pitäisi muuttaa, koska pitkän suoran jälkeen tarvitaan turva-alue, jota tuohon ei katsomon takia mahdu. Toisaalta on myös tuhlausta sijoittaa pisimmän suoran päähän mutka, jossa ei voi ohittaa.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Sitten kun hyvät päivät koittaa, ja Saksassa aletaan ajamaan jo kolmella radalla, niin mietin sitä, että kumpi näistä profiileista tarjoaa paremmat mahdollisuudet F1-kilpailulle?
Vasemman puoleinen, eikös nuo kaarteet ole kallistettuja? Taas pääsisi tallien inssit repimään hiuksiaan säätöjä etsiessä.:)
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Pikkuluokkia Hockenheimissa katsellessa ei voi kyllä todeta kuin että asvaltoidut turva-alueet ovat niin syvältä perseestä kuin vain voi olla. Niitä voi käyttää aivan surutta ja osa mutkista (esim. T1) suorastaan houkuttelee kuljettajaa ajamaan aivan miten sattuu.
Esim. startissa johtaja blokkasi sisäreunan ja ajoi ensimmäisen mutkan kaasu pohjassa niin leveällä linjalla kuin vain kehtasi. Neulansilmässä porukka kiihdyttää 5m radan sivussa ja palaa radalle sopivasti ennen kuin nurmikko tulee vastaan. :jaska::jaska::jaska:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mitäs jos noille asfalttialueille laittais semmosta herätysraitaa niinkun mitä on valtatiellä valkoisen viivan kohdalla, tarkoitettu herättämään ratissa nukkuja siellä mutta vois olla aika epämukava jos formulalla semmoisen yli päräyttää :p
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Midweek Motorsportissa kerrottiin, että Korean kilpailu siirtyy vuoteen 2011. Virallista vahvistusta voi odotella joskus ensi viikolla.

Vanhasta Hockenheimista olen joskus ennenkin vaahdonnut, mutta menköön kerran vielä. Rata oli liian kapea, liian pitkä valvonnan kannalta ja aivan tajuttoman yksitoikkoinen. Se, että joku pitää radan shikaanien oikomista jotenkin legendaarisena, ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä minua.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vanhasta Hockenheimista olen joskus ennenkin vaahdonnut, mutta menköön kerran vielä. Rata oli liian kapea, liian pitkä valvonnan kannalta ja aivan tajuttoman yksitoikkoinen. Se, että joku pitää radan shikaanien oikomista jotenkin legendaarisena, ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä minua.
Vanha Hocke oli kyllä yksitoikkonen ja sinällään tylsä rata katsoa, mutta se oli erilainen rata. Vähän kuin monza tai Hocke, aivan eri fiilis katsoa ko kisaa kun eroaa muista niin paljon. Ei sen tartte häävi olla mutta kuhan eroaa muista..

Mitä nykyHockessa on? Einiinyhtikäsmittään.. Ei mmmmitään..
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
sorasta

Pikkuluokkia Hockenheimissa katsellessa ei voi kyllä todeta kuin että asvaltoidut turva-alueet ovat niin syvältä perseestä kuin vain voi olla. Niitä voi käyttää aivan surutta ja osa mutkista (esim. T1) suorastaan houkuttelee kuljettajaa ajamaan aivan miten sattuu.
Niin, sora-alueethan ne vasta yllyttävätkin kuljettajia riskinottoon ja ohituksiin, se on aina kuljettajalle yllyke yrittää parastaan kun tietää virheen sattuessa juuttuvansa soralle autonsa kanssa pelkän ajan menetyksen sijaan.:rolleyes:

Eipä noista asfalttialueista pääse yhtään nopeampaa kierrosta ajamaan ulos ajamalla. En ymmärrä mikä teitä jannuja siinä sorassa niin kiehtoo, ettekö saaneet riittävästi tehdä hiekkakaakkuja pentuna hiekkalaatikolla vai mikä on?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eipä noista asfalttialueista pääse yhtään nopeampaa kierrosta ajamaan ulos ajamalla.
Pääsee. Ainakin F3:lla tehdään Hockenheimissa parhaat kierrokset ajamalla leveäksi.

Siitä, miksi asfalttialueet tosiasiassa vähentävät ohituksia, eivätkä lisää niitä – toisin kuin helposti luullaan, olen jo kertaalleen näkemykseni tälle foorumille kirjoittanut.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Pääsee. Ainakin F3:lla tehdään Hockenheimissa parhaat kierrokset ajamalla leveäksi.

Siitä, miksi asfalttialueet tosiasiassa vähentävät ohituksia, eivätkä lisää niitä – toisin kuin helposti luullaan, olen jo kertaalleen näkemykseni tälle foorumille kirjoittanut.
No, jos näin on, niin silloin vika on radan suunnittelussa. Oikeanlaisilla kanttareilla ja ulosajoalueille sijoitettavilla hidasteilla tuollaisen voi estää ilman soraa ja nurmikkoakin.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Lyhennystä vaati Bernie, ei paikalliset.
Mutta vaatiko Bernie vanhan metsälenkin jyrsimistä ja "maisemoimista"? Ei minun mielestä vanhan, mutta täysin toimivan moottoriradan tuhoamisessa ole mitään järkeä. -Onhan Nordschleifekin edelleen käytössä uuden radan ohella. Miksei Hockenheimissa toimittu näin?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Ympäristöaktivistit eivät pitäneet siitä, että metsää jouduttiin kaatamaan uuden radan tieltä. Näin tuon vanhan radan tilalle istutettiin lisää puita ikäänkuin korvauksena.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Ympäristöaktivistit eivät pitäneet siitä, että metsää jouduttiin kaatamaan uuden radan tieltä. Näin tuon vanhan radan tilalle istutettiin lisää puita ikäänkuin korvauksena.
Ratahan sijaitsee metsän keskellä! Ei kai maailmassa voi oikeasti olla ympäristöaktivistia, jonka mielestä alueen luonnon hyvinvointi on kiinni muutaman kilometrin asfaltinpätkästä?
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579


Uudistuksen olisi voinut toteuttaa näin. Radan vanha hieno luonne ja miljöö tallella, mutta uusin maustein Bernien mieliksi. :) Olin kahden vaiheilla, että olisinko poistanut Senna Kurven..
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Uudistuksen olisi voinut toteuttaa näin. Radan vanha hieno luonne ja miljöö tallella, mutta uusin maustein Bernien mieliksi. :) Olin kahden vaiheilla, että olisinko poistanut Senna Kurven..
Tuo ei poista sitä isointa ongelmaa, että radan toinen pää on lähes kolmen kilometrin päässä, joten sitä ei olisi voinut turvallisesti järjestää..

Ja lopettakaa nyt se itkeminen. Siitä on nyt kuitenkin jo yheksän vuotta aikaa, ja todisteetkin hävitetty, että ei se nyt ainakaan enää palaa... Ja ihan jees rata tuo nykyinenkin on...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Uusi Hocke on simuissa ihan hyvä ja haasteellinenkin rata ajaa. Kisat ovat myös olleet parempia kuin vanhalla. Mutta kuten täällä on jo useaan kertaan todettu: vanhassa oli jotain poikkeuksellista.

Lisäksi uudella versiolla on kylvetty asvalttia ihan liikaa ulosajoalueille. Nyt niitä voi käyttää radan osana ilman selvää ajanmenetystä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
No jaa



Uudistuksen olisi voinut toteuttaa näin. Radan vanha hieno luonne ja miljöö tallella, mutta uusin maustein Bernien mieliksi. :) Olin kahden vaiheilla, että olisinko poistanut Senna Kurven..
Tuossa on ne samat ongelmat kuin ennenkin, kolme pitkää suoraa joilla ei tapahdu mitään ja yleisö näkisi tapahtumat vain screeneiltä. Ensimmäisen suoran olisivat voineet jättää ja väätää sitten sieltä radan Sennakurvin kautta takaisin stadionille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutta kuten täällä on jo useaan kertaan todettu: vanhassa oli jotain poikkeuksellista.
Voin nähdä sen poikkeuksellisuuden kyllä. Koen kuitenkin, että Hockea kaivataan vain lähinnä siksi, ettei kalenterissa ole ollut hyvää erittäin nopeaa rataa varmaan kolmeenkymmeneen vuoteen (pl. Monza toki).
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Koen kuitenkin, että Hockea kaivataan vain lähinnä siksi, ettei kalenterissa ole ollut hyvää erittäin nopeaa rataa varmaan kolmeenkymmeneen vuoteen (pl. Monza toki).
Mikäli "hyvin" käy, niin Monza saattaa tulevaisuudessa vaarallisena, tylsänä ja ylipitkänä ratana kokea Hockenheimin kohtalon.

Päästetäänpä Tilke irti!

 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös