Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

HH

Well-known member
Liittynyt
17.2.2003
Viestit
126
Pari katsomonosaa kun tuosta viimeisestä mutkasta poistaisi, niin siitähän saisi vallan mainion asfalttiparkkipaikkaturva-alueen. :thumbup:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Looks promising:
Promoottori: Austinin F1-radan oltava mestariteos

Kaudelle 2012 kaavaillun USA:n F1-osakilpailun promoottori Tavo Hellmund lupaa Austinin radan tarjoavan kuljettajille tukun haasteita. Kisaa seuraavat katsojat on kuitenkin asetettu tärkeysjärjestyksessä ykköseksi.

Formulasirkus on palaamassa kaudella 2012 takaisin Yhdysvaltoihin viiden vuoden tauon jälkeen. Austiniin rakennettavan radan piirustukset ovat jo pian Kansainvälisen autoliiton FIA:n syynissä.

Kisan promoottori Tavo Hellmund ei luonnollisestikaan säästele ylisanoja projektia kuvaillessaan.

- Rata näyttää ällistyttävältä. Olen välittänyt ideani Hermann Tilkelle ja Peter Wahlille, jotka ovat aikakautemme arvostetuimpia ratasuunnittelijoita, hehkutti Hellmund formulasarjan virallisilla verkkosivuilla.

- Alueella on luonnollisia korkeuseroja, jotka lupaavat nopeaa rataa haastavien mutkien kera. Ennen kaikkea radan on kuitenkin oltava mestariteos kisaa seuraaville katsojille. Heillä tulee olemaan vapaa näkyvyys suurimmalle osalle radasta katselupaikasta riippumatta. Olemme pian valmiita ja pääsemme esittelemään radan piirustukset FIA:lle syyskuussa, jatkoi Hellmund.

F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone kaavailee Austinia kisakalenteriin Montrealissa ajettavan Kanadan GP:n yhteyteen.

- Meidän täytyy vielä odottaa, mutta olisi loogista sijoittaa osakilpailu lähelle Montrealin kisaa. Tämä tarkoittaisi kesäkuuta, suunnitteli Ecclestone.

(MTV3)
Heh, Teksasiin kesäkuussa. Eikö ne koskaan opi. :nope:

Mutta, toivottavasti rata on sitten ihan oikeesti hyvä. Siltä nyt vaikuttaa, että Austinissa ei todellakaan haluta mitään Tilkeringiä ja Tilkekin on sen epäkohdan jo korjannut...
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Ecclestone antoi ukaasin F1:n "huonoimmalle radalle"

Formula ykkösten kaupallisten oikeuksien haltija Bernie Ecclestone on antanut piikikkään kommentin Brasilian GP:n kilparataa Interlagosia koskien.

Formulamoguli ei ole tyytyväinen perinteikkään radan nykytilaan.

- Kauan sitten vuonna 1972 uskoin Brasiliaan ja toin formula ykköset tänne, mutta enää en halua olla tallien tentattavana MM-sarjan huonoimmasta radasta. Kisan tulevaisuus riippuu huomattavista parannuksista, Ecclestone lateli Estada de São Paulo -lehdelle.

Brasilian GP:llä on sopimus vuoteen 2015 saakka, mutta jatkosta ei ole varmuutta etenkään, kun usea uusi osakilpailu kärkkyy MM-sarjasta pysyvää paikkaa.

(MTV3)
Bernie taas vauhdissa. Joko Interlagosin lähtölaskenta on alkanut. Tilalle saadaan varmaan jokin uusi tilkecircuit jostakin päin maailmaa. :nope:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Bernie taas vauhdissa. Joko Interlagosin lähtölaskenta on alkanut. Tilalle saadaan varmaan jokin uusi tilkecircuit jostakin päin maailmaa. :nope:
Maikkarin laatu-uutisointi vaan jätti uutisesta pois sen jutun, että Bernien (ja muiden) kritiikki koskee lähinnä vain ja ainoastaan varikkorakennelmia. Itse rataan tuskin kosketaan.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Vaikea päättää kummalle on vihasempi: maikkarille vai bernielle.

Seniili pappa kuitenkin ottaa voiton.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kai Interlagosin varikoista on valitettu yhtä kauan kuin siellä on ajettu. 1970-luvulla Williamsin mekaanikko kyllästyi toistuviin lupauksiin radan käymälöiden kunnostamisesta ja räjäytti vessat taivaan tuuliin viikonlopun päätteeksi. Seuraavana vuonna saniteettitilat olikin uusittu. Kenties tässä olisi Berniellekin ratkaisu?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Taas se aika vuodesta, kun Ecclestone uhittelee vanhojen, perinteisten ratojen järjestäjille. Pappa on nyt imenyt - taas - vallonialaisten rahat omiin taskuihinsa ja jälleen kerran on Belgian GP:n järjestäminen kalenterin parhaalla radalla vaakalaudalla: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/08/1170184

Harmi, että ahne jäärä on paisuttamassa kalenteria kehitysmaiden tusinaradoilla ja jättämällä Euroopan oman onnensa nojaan. Eikö tähän touhuun tosiaan saada mitään rotia, vai oikeastiko 80-vuotias vanhus saa voidella yksissätuumin Lähi-Idän sheikkejä ja Kiinan kommareita?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taas se aika vuodesta, kun Ecclestone uhittelee vanhojen, perinteisten ratojen järjestäjille. Pappa on nyt imenyt - taas - vallonialaisten rahat omiin taskuihinsa ja jälleen kerran on Belgian GP:n järjestäminen kalenterin parhaalla radalla vaakalaudalla: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/08/1170184
Missä kohdassa tuota juttua Bernie uhittelee jotain?

Minusta tuosta on varsin selvästi luettavissa, että syy ahdinkoon on yleisömäärien dramaattinen tippuminen. Yleisöä ei näytä Spa kiinnostavan kuin telkkarista. Bernie on kerran jo pelastanut Span, kun järjestäjät menivät konkurssiin. Se tuossa jutussä minua hämää, että käsittääkseni Bernie on vuodesta 2005 ollut Belgian GP:n "järjestävä taho".
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Minusta tuosta on varsin selvästi luettavissa, että syy ahdinkoon on yleisömäärien dramaattinen tippuminen. Yleisöä ei näytä Spa kiinnostavan kuin telkkarista.
Asia ei ole noin mustavalkoinen kuten esität. Alueen liikenneyhteyksillä tuo 40k katsojaa on edelleen aika kova luku. 2000-luvun alussa schumi toi varmasti jättimäistä boostia lipunmyyntiin koska Kerpen sijaitsee läheisen moottorietien varrella saksan puolella. En uskalla edes ajatella minkälainen sumppu alueen kärrypolut ovat olleet tapahtumien alla ja jälkeen tuolla yleisömäärällä.

Mielestäni radalla pitäisi olla enemmän oikeita kunnon katsomopaikkoja muuallakin kuin lähtösuoran, la sourcen ja eau rougen lähistöllä. Lisäksi nykyisetkin katsomot ovat aika vaatimattoman kokoiset.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Kun näitä negatiivisia ratauutisia riittää, niin heitetään nyt väliin hyviäkin: Hockenheim jäi uuden diilin myötä plussalle.

65,300 spectators attended the July 25 event, which allied with the new arrangement with Bernie Ecclestone gave the venue a rare surplus of EUR 140,000.

Gummer said that under Hockenheim's old Formula 1 contract, the 2010 event would have resulted in a EUR 7.2 million loss.


Kannattaa neuvotella sen papan kanssa :alppu:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuossa on muuten linkki tämän vuoden lisenssioiduille radoille:
http://www.fpak.pt/homologacoes/2010/CIRCUITOS LICENCIADOS FIA.pdf

Bahrainin Endurance on nyt nostettu sinne, mutta Paddock on pudotettu???

Jompi kumpi näistä (siis Paddock tai Outer) Bahrainin kisan pitopaikaksi niin sitten voisi tapahtua jotain.


Tuolta muuten näkyy myös ratojen pituuksien lisäksi niiden leveys (ilmeisesti kapeimmasta kohdasta) ja Hockenheimringhän on vain 9m leveä. Portero de los funesis on sitten 12m leveä ja alle 7km pitkä... Vielä tosin luokkaa kaksi, mutta tulevaisuudesta ei koskaan tiedä...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9302
Kisojen tuottamissa tappioissa on yleensä syynä se, että

1. Ecclestone vaatii enemmän rahaa että kisa järjestetään
2. Koska rahaa kuluu järjestelyihin enemmän, täytyy saadakin jostain rahaa, eli korotetaan lippujen hintoja
3. Lippujen hinnan korotuksen johdosta yleisömäärät putoavat
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nyt Ecclestone moittii Brasilian GP:tä, tai siis rataa.
Maikkarilla juttua enkä jaksa linkittää.


Odottelen tässä seuraavien parin päivän ajan teiän foorumistien rataprofiili muutoksia Brasiliaan. Vaikka vika oiskin kenties pompuissa niin heittäkääs nyt muutama muutoskin mukaan! :)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Interlagos ehdotus

Mun mielestä nykynenkin Interlagos on erittäin hyvä rata. Hidas keskiosa on ehkä vähän tylsä joten väänsin nopeeseen version, jossa keskivaiheesta on tehty vähän nopeampi. Lisäksi loppua paranneltu ja lisätty pieni lisälenkki.



Ensimmäiset viisi mutkaa on vanhaa tuttua. Sitten tulee ylimääränen sisälenkki, joka johtaa hitaaseen neulansilmään. Tuo kohta voisi olla hieman nopeampi, jos rata lähtisi jo kaartumaan ton Interlagos Clubin jälkeen sisälle jolloin mutkat olis loivempia ja nopeampia.

No jatketaan kuitenkin suoralla, jonka jälkeen nopea mutkayhdistelmä josta vanhaan kymppimutkaan jota kuitenkin hieman muutettu. Mutka 11 vanha tuttu, mutta seuraava mutkaa on venytetty ja tiukennettu jolloin jo toivottavasti ylämäkeen ajettaessa saatais vääntöä päälle jolloin ohitusta vois lähteä yrittämään radan parhaassa ohituspaikassa eli vanhassa kunnon ekassa mutkassa.


Tärkeä EDIT. Taitaa jäädä fiktiiviselle tasolle tämä idea. Tuolla radan keskellä on ties mitä rakennuksia joiden purkaminen/siirtäminen olisi varmaan niin vaikeeta tai mahdotonta, että tota lisälenkkiä ei vois rakentaa. No sen sitä saa kun sutasee jotain nopeaan.



.
 
Viimeksi muokattu:

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Mun mielestä nykynenkin Interlagos on erittäin hyvä rata. Hidas keskiosa on ehkä vähän tylsä joten väänsin nopeeseen version, jossa keskivaiheesta on tehty vähän nopeampi. Lisäksi loppua paranneltu ja lisätty pieni lisälenkki.



Ensimmäiset viisi mutkaa on vanhaa tuttua. Sitten tulee ylimääränen sisälenkki, joka johtaa hitaaseen neulansilmään. Tuo kohta voisi olla hieman nopeampi, jos rata lähtisi jo kaartumaan ton Interlagos Clubin jälkeen sisälle jolloin mutkat olis loivempia ja nopeampia.

No jatketaan kuitenkin suoralla, jonka jälkeen nopea mutkayhdistelmä josta vanhaan kymppimutkaan jota kuitenkin hieman muutettu. Mutka 11 vanha tuttu, mutta seuraava mutkaa on venytetty ja tiukennettu jolloin jo toivottavasti ylämäkeen ajettaessa saatais vääntöä päälle jolloin ohitusta vois lähteä yrittämään radan parhaassa ohituspaikassa eli vanhassa kunnon ekassa mutkassa.
Ferradura on yksi lempimutkistani :mad_old:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Eikös se todettu jo että Ecclestone moittii lähinnä radan varikkorakennuksia ja muita puitteita
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös