Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Vertailun vuoksi:

- Istanbul 45 m
- Spa 105 m

Muut taitavat olla selvästi lättänämpiä.
Moderneista radoista Algarve on kerännyt paljon kehuja juuri korkeuseroista. Siellä on kuitenkin vain 30 m. Ei ne metrit takaa vielä mitään vaan jyrkät muutokset. Austinin radan korkeusprofiilista näkee, että tuollakin "mäet" ovat aika maltillisia.

Perinteisistä mäkiradoista Laguna Secassa korkeuseroja on noin 90 m (300ft). :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Moderneista radoista Algarve on kerännyt paljon kehuja juuri korkeuseroista. Siellä on kuitenkin vain 30 m. Ei ne metrit takaa vielä mitään vaan jyrkät muutokset. Austinin radan korkeusprofiilista näkee, että tuollakin "mäet" ovat aika maltillisia.
Lähtösuoran ylämäki on kyllä kaikkea muuta kuin maltillinen. Toisaalta, jos Spasta olisi samanlainen diagrammi, niin maltillinen sekin olisi Eau Rougen jontkaa lukuunottamatta. Yksi pitkä alamäki Les Combesista Stavelotiin ja toinen vielä pitempi ja ylämäki Stavelotista Bussipysäkille.
 
Viimeksi muokattu:

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Mitäs jos poistetaan autoista downforce ja nostetaan lattiaa ja muutetaan jousituksia, ja tuodaan hyppyrit mukaan F1:iin?? Kovalla vauhdilla ajettavissa hyppyreissä kuljettaja voisi kädellään ohjata ilmavirtauksen avulla autoa. Tämähän lienee tuttua jo kartingista, jossa kuljettaja voi ohjata kädellään viilennysilmaa moottorin ilmanottoaukkoon.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Chandhok twiittailee Korasta: http://twitter.com/karunchandhok

Muutama poiminta itse rataa koskevista kommenteista:
  • Layout looks really interesting actually - 1st half slow and technical but then opens up
  • 4 or 5 mega quick corners which should be fun for the drivers and the first sector should be good for overtaking
  • Got a great flow to it especially in sectors 2 and 3 !
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Kyllä tuo Chandhok taitaa niin vihjailla. Muutama poiminta GPUpdaten uutisesta:

"On Saturday the Red Bull Racing Formula 1 team ran its car with Hispania F1 driver Karun Chandhok as the first Formula 1 team in South Korea."

"Four thousand spectators travelled to the new track for the event, which included an F1 car driving round the circuit for the first time."

"“It’s a really interesting layout”, Karun said after the run. “The track’s got a good mix of corners and I think we’ll see a lot of overtaking in the first sector – there are long straights into slow hairpins. The straight after turn one and two is really long, so we may see some good slip streaming there, like in Shanghai. From turn seven onwards, there’s a fast section of flowing corners all the way back to the start-finish line – so I think the Red Bull Racing guys will be happy in sectors two and three. It’s an interesting layout. "

Mutta, toisaalta:

"The track itself needs a bit more work on the asphalt and the kerbs, but the organisers think it’s all within their time-lines and are confident that it will be ready on time."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Karun kävi selostuskopissa ottamassa kuvan. Siitä näkee hyvin, että työt on vielä kesken.

 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Täällä on jo useampaan otteeseen tarjottu muutoksia sinänsä jo erinomaiseen Interlagosiin. Tässä oma kaljapäissäni vääntämä projekti.



Muutoksia:

- Takasuoran pituutta jatkettu ja juuri ennen liittymää vanhalle rataosuudelle on kyhätty nykyisen Tamburellon kaltainen s-mutka. Tavoitteena ohitusmahdollisuuksien parantaminen takasuoralla. Vanhaa rataosuutta käyttäen tullaan erittäin nopean S-mutkan kautta takaisin nykyään käytössä olevalle rataosuudelle.

- Radan loppuosan viimeistä hitaampaa mutkaa on siirretty kauemmas. Tavoitteena ohitusmahdollisuuksien parantaminen maalisuoralla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Chandhokin kommentit Korean radasta Autosportista suomennettuna:

"Se on todella mielenkiintoinen profiili. Radalla on hyvä sekoitus mutkia ja luulen, että tulemme näkemään paljon ohituksia ensimmäisellä sektorilla - siellä on pitkiä suoria jotka päättyvät hitaisiin hiusneuloihin."

"Mutkien 1 ja 2 jälkeinen suora on todella pitkä, joten saatamme nähdä jonkin verran hyvää peesausta siellä, kuten Shanghaissa."

"Mutkasta 7 eteenpäin on nopea osuus soljuvia kaarteita koko matkan takaisin lähtösuoralle. Joten uskon Red Bull Racingin kaverien olevan tyytyväisiä kakkos- ja kolmossektoriin. Mielenkiintoinen rata."
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Täällä on jo useampaan otteeseen tarjottu muutoksia sinänsä jo erinomaiseen Interlagosiin. Tässä oma kaljapäissäni vääntämä projekti.
Jos hieman realismin vaivaamaa kommenttia saa laittaa, niin tässä kuin joissakin aikaisemmissakin ehdotuksissakin vanhalle osuudelle siirtymiskohdat vaatisivat hieman enemmän turva-aluetta. Mutta eihän näiden tietty realistisia tarvitse olla.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
"Mutkasta 7 eteenpäin on nopea osuus soljuvia kaarteita koko matkan takaisin lähtösuoralle. Joten uskon Red Bull Racingin kaverien olevan tyytyväisiä kakkos- ja kolmossektoriin. Mielenkiintoinen rata."
Tätä Sandcockin kommenttia ihmettelen kyllä. Ratakarttaa kun katsoo, niin loppuosalla on noin viisi varsin hitaan näköistä mutkaa. Tosin ehkä rata on sen verran leveä, ja autoissa tulee olemaan sen verran downforcea, että ne menevät nopsasti.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jos hieman realismin vaivaamaa kommenttia saa laittaa, niin tässä kuin joissakin aikaisemmissakin ehdotuksissakin vanhalle osuudelle siirtymiskohdat vaatisivat hieman enemmän turva-aluetta. Mutta eihän näiden tietty realistisia tarvitse olla.
Itsekin tuumasin tuota takasuoran jarrua jotta ei taida turvis riittää kun muistelee esim. Nakajimaa viime kaudelta. :dunno:

Uudistettu painos:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tältä näyttää Jacarepaquan rata-alue parin vuoden päästä. Olympiapuisto Rio de Janeiron 2016 kesäolympialaisia varten rakennetaan vanhan Brasilian GP -näyttämön päälle.



Vaikuttaisi siltä, että radasta ei jää käytännössä mitään jäljelle :dunno:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Tuo rata puolitettiin jo jokunen aika sitten, taisi olla Pan-Amerikan mestaruuskisoja varten tehtiin jonkunlaista rakennelmaa jo. Pääsuoralta neulansilmä vasempaan ja oltiin sillä vanhalla takasuoralla. Loppuosa radasta sitten vanhaa tuttua.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vaikuttaisi siltä, että radasta ei jää käytännössä mitään jäljelle :dunno:
Interlagosiin verrattuna melko keskinkertainen väkystys oli kyllä tuo Nelson Piquet -rata... (esim. kuka idiootti menee rakentamaan mäkiselle tontille ihan lättänän radan :dunno:)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös