Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Korean GP on hirvein rata mitä taas vähään aikaan nähnyt. Alussa pari suoraa (jotka ovat kyllä onneksi kuitenkin leveitä), muuten hitaita ja pitkiä mutkia. Ohittaminen tuolla on lähes mahdotonta. :jaska: On kyllä muuten niin RBR:n rata kuin olla ja voi.
"Ohitusosio" eli lähtösuoran alusta 06-mutkaan on toki perinteistä suoraa ja hidasta. Mutta sen toisen puolikkaan mutkia ei juuri voi hitaiksi sanoa. Vain 10-mutka on selkeä hidas mutka. 11-12 on varmaan radan haastavin osuus: ensin nopeahko tupla-apexinen mutka ja heti koukkaus päinvastaiseen suuntaan. 14-16 näyttää profiilissa ja videollakin aika hitailta, mutta kunhan nähdään miten paljon voidaan oikoa kanttarin päältä nähdään todellisuus. Esim 15-16 voi mennä yhtenä mutkana.

06-18 vaikuttaa juuri sellaiselta kuin radan pitääkin olla: sitä pitää ajaa, eikä vain seisoa joko kaasulla tai jarrulla.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
"Ohitusosio" eli lähtösuoran alusta 06-mutkaan on toki perinteistä suoraa ja hidasta. Mutta sen toisen puolikkaan mutkia ei juuri voi hitaiksi sanoa. Vain 10-mutka on selkeä hidas mutka. 11-12 on varmaan radan haastavin osuus: ensin nopeahko tupla-apexinen mutka ja heti koukkaus päinvastaiseen suuntaan. 14-16 näyttää profiilissa ja videollakin aika hitailta, mutta kunhan nähdään miten paljon voidaan oikoa kanttarin päältä nähdään todellisuus. Esim 15-16 voi mennä yhtenä mutkana.

06-18 vaikuttaa juuri sellaiselta kuin radan pitääkin olla: sitä pitää ajaa, eikä vain seisoa joko kaasulla tai jarrulla.
Makunsa kullakin. Mun mielestä tuo on yksinkertaisesti tylsä. Toki aika-ajoihin tuo on hyvä, kun homma ratkaistaan selkeästi ajamalla, mutta mutta...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Makunsa kullakin. Mun mielestä tuo on yksinkertaisesti tylsä. Toki aika-ajoihin tuo on hyvä, kun homma ratkaistaan selkeästi ajamalla, mutta mutta...
Ei tuolla mutkaosuudella ohitellakaan, mutta varmaankin se on aika mukava ajettava. Ohittelua varten on sitten tuo toinen osuus, joka puolestaan on tylsä itse ajamisen kannalta.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
:mad_old:

Korea lunasti odotukset. Hankala tässä on puida tunteita sanoiksi, mutta hirveä rata on kyseessä. Pitkää suoraa ja syheröä. Ketä tämä palvelee?

Muutamalla muutoksella radasta olisi saanut huomattavasti ajettavamman:

 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kakkossuora näytti olevan betonilla reunustettu, ja oliko jossain muuallakin. Harmi, se hidastanee rataa puhistumasta kuten Valenciassa. Tuo on toki suora, mutta paras ohituspaikka lopussa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
:mad_old:

Korea lunasti odotukset. Hankala tässä on puida tunteita sanoiksi, mutta hirveä rata on kyseessä. Pitkää suoraa ja syheröä. Ketä tämä palvelee?

Muutamalla muutoksella radasta olisi saanut huomattavasti ajettavamman:

Tanelilla on silmää modinsa kanssa. Tuollainen on ajettava rata.

Tosin tuskin tuolla sen enempää ohiteltaisiin kuin oikeallakaan Yeongamin radalla. :dunno:
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Tulihan se jokavuotinen uutinen: Monzan kanttareita muutettu
For this weekend's race, the areas behind the apex kerbs of the two chicane entry corners have been laid with a ramped concrete section – to ensure that if a car is out of control it does not get launched into the air by a sudden contact with the kerb edge.
Huhhuh, joka vuosi vaihtuu. Kuinkahan paljon niitä on tällä kertaa muutettu, onkohan enää tämän kauden ajat vertailukelpoisia viime kauteen? :confused:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Älkää vetäkö liikaa johtopäätöksiä Chandhokin videosta. Radan keskivaihdeiden nopeat mutkat mentiin alinopeudella ja Chandi ei kauheasti käyttänyt kanttareita (sattuneesta syystä).

Omasta mielestäni Tilkke on suunnitellut hyviä moottoriratoja (pl. Abu Dhabi), mutta katuradat on vähän ontuneet, niissä kun ei voi ihan vapaasti profiilia tuherrella. Niissäkin vain Singaporen kisajärjestäjät ovat tajunneet, että ohituspaikkoja pitää tehdä, ne ei synny itsestään. Korea, Intia ja Austin ovat kaikki ratoja, joissa on ohituspaikkoja, hitaita ja nopeita mutkia, eli mahdollisimman monipuolisia ja haastavia. Sehän onkin pääajatuksena.

Hyvin täällä foorumilla on havaittavissa suomalaisten tapa valittaa. Joko radat on huonoja koska ne on tylsiä (Valencia ja AD ovat kyllä minunkin mielestäni), tai sitten koska ne on liian samanlaisia. Kalenteri olisi ilmeisesti hyvä jos kaikki 20 kisaa ajettaisiin Spa:ssa. Ja koittakaa oikiasti muistaa, että Tilkellä ei ole mitään tekemistä asfalttiturva-alueiden kanssa.

Turva-alueiden hyödyntämisen estoon Span tyyliset keinonurmireunat on hyvä ratkaisu, Paul Ricardin wolframisekoite on vielä parempi
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Omasta mielestäni Tilkke on suunnitellut hyviä moottoriratoja (pl. Abu Dhabi), mutta katuradat on vähän ontuneet, niissä kun ei voi ihan vapaasti profiilia tuherrella. Niissäkin vain Singaporen kisajärjestäjät ovat tajunneet, että ohituspaikkoja pitää tehdä, ne ei synny itsestään. Korea, Intia ja Austin ovat kaikki ratoja, joissa on ohituspaikkoja, hitaita ja nopeita mutkia, eli mahdollisimman monipuolisia ja haastavia. Sehän onkin pääajatuksena.

Hyvin täällä foorumilla on havaittavissa suomalaisten tapa valittaa. Joko radat on huonoja koska ne on tylsiä (Valencia ja AD ovat kyllä minunkin mielestäni), tai sitten koska ne on liian samanlaisia. Kalenteri olisi ilmeisesti hyvä jos kaikki 20 kisaa ajettaisiin Spa:ssa. Ja koittakaa oikiasti muistaa, että Tilkellä ei ole mitään tekemistä asfalttiturva-alueiden kanssa.
Juuri tätä olen tässä viime aikoina yrittänytkin selittää... Joku vain nyt osasi kirjoittaa sen oikein. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Omasta mielestäni Tilkke on suunnitellut hyviä moottoriratoja (pl. Abu Dhabi), mutta katuradat on vähän ontuneet, niissä kun ei voi ihan vapaasti profiilia tuherrella. Niissäkin vain Singaporen kisajärjestäjät ovat tajunneet, että ohituspaikkoja pitää tehdä, ne ei synny itsestään.
Singaporehan ei sitten ole Tilken suunnittelema, vaikka hänkin ehdotuksen radaksi teki.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sorkkeli, unohdan aina tuon
Sinänsä ironista, että siinä Tilken suunnitelmassa rata meni juuri niitä reittejä kuin se nyt aiotaan muuttaa menemään. ;) (Toki siinä oli sitten lisäkoukkaus pohjoisempana olevan liikenneympyrän luo.)

Tosin kiertosuunta oli Tilkellä toinen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
Luulen, että Magny-Cours'n paluu kalenteriin vaatisi jonkin toisen Euroopan GP:n lähtöä. Spahan on taas löysässä hirressä...
Itse luulisin että Magny-Cours tulisi Turkin GP:n tilalle, tosin Magny-Coursin pitää löytää rahoitusta F1-kisaa varten ennen kuin siellä mitään kisaa nähdään.

Mielummin kyllä Magny-Coursin sijasta näkisin Paul Ricardin Ranskan GP:nä.
 

Makkonen

Guest
Roomassa saatetaan ajaa Formula ykkösten MM-pisteistä jo vuonna 2012. Katuratakisan järjestäjä Maurizio Flammini ja F1-moguli Bernie Ecclestone solmivat perjantai-iltana viisivuotisen sopimuksen kilpailun ajamisesta Italian pääkaupungissa, uutisoi motorsport.com-sivusto.

- Onnittelut tästä tuloksesta Flamminille. Toivon, että Rooman GP voi alkaa vuonna 2012, Rooman pormestari Gianni Alemanno sanoi.

Rooman kilpailu ei uhkaa Monzassa ajettavaa Italian GP:tä, joten tulevaisuudessa saapasmaassa ajetaan kauden aikana kaksi osakilpailua. Rooman pitää saada vielä lupa kaupungin päättäjiltä kilpailun järjestämiseen.
sportti.com
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Pakko myöntää, että Monzan hiekkaiset turva-alueet ovat suorastaan ilo silmille, verrattuna Tilkebaanojen (ja nykyään myös muiden ratojen) parkkipakkoihin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Pakko myöntää, että Monzan hiekkaiset turva-alueet ovat suorastaan ilo silmille, verrattuna Tilkebaanojen (ja nykyään myös muiden ratojen) parkkipakkoihin.
Siihen ne hienot puolet (nopeuden lisäksi) sitten jäävätkin...

Kaikki vaan ei tykkää kaikista radoista, eikä kaikista klassikkoradoistakaan tarvii tykätä.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Siihen ne hienot puolet (nopeuden lisäksi) sitten jäävätkin...

Kaikki vaan ei tykkää kaikista radoista, eikä kaikista klassikkoradoistakaan tarvii tykätä.
Makuja on monia. Jokin metsässä kaartelevassa Monzassa minua viehättää.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös