Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Interlagosiin verrattuna melko keskinkertainen väkystys oli kyllä tuo Nelson Piquet -rata... (esim. kuka idiootti menee rakentamaan mäkiselle tontille ihan lättänän radan :dunno:)
Tuo aluehan on jonkun sortin täyttömaata mm. Copacabanan hiekkarannan kaivuutyömailta. Sillä ei ole korkeuseroja luonnostaan käytännössä ollenkaan. Maisemat ovat kuitenkin huikeat vuorille vaikka itse rata onkin tasankoa.

On tuolla radalla jonkinmoinen legendaarisuusarvo niille jotka F1:ä ovat seuranneet jo 1980-luvun alusta saakka. Itse tutustuin F1:iin Vauhdin Maailman kautta ja Rio:n GP jäi mieleen jo silloin, vaikka tv:stä aloin lajia seuraamaan vasta vuodesta 1990 katkeamattomasti. Tuo rata toimitti MM-sarjan avauskilpailun virkaa vuosina 1983-1989. Tuo oli myös F1:sten virallinen testipaikka ennen kauden avausta. Noin kuukautta ennen sarjan alkua siellä ajettiin viimeisimmät yhteiset testisessiot ennen kauden alkua.

Ratana tuo tarjosi myös ohituksia ja rataprofiili oli melko onnistunut.

1980-luvulla virallisia kaudenalustestejä ajettiin pääasiassa seuraavilla radoilla:
-Paul Ricard
-Jerez
-Estoril
-Kyalami (ennen Estorilin ja Jerezin tuloa testiradoiksi)
-Jacarepagua

Onboard Patrick Depailler 1978

Onboard Riccardo Patrese 1989
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mennyt taas pahasti asiat sekaisin mielessä... Muistelin, että se takasuora olis tehty johonkin jyrkkään kallioleikkaukseen, mutta nyt se näyttääkin ihan sileältä kokonaisuudesaan...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo rata puolitettiin jo jokunen aika sitten, taisi olla Pan-Amerikan mestaruuskisoja varten tehtiin jonkunlaista rakennelmaa jo. Pääsuoralta neulansilmä vasempaan ja oltiin sillä vanhalla takasuoralla. Loppuosa radasta sitten vanhaa tuttua.
Jep. Puolitus tehtiin jotta Pan-American kisojen kilpailupaikkoja varten saatiin maa-aluetta. Hermann Tilke teki rataan muutossuunnitelman, jolla rata oltaisiin saatu takaisin kansainväliset mitat täyttäväksi. Mutta rahaa/lupaa muutosten toteuttamiseen ei saatu. Lähtö/maalisuora olisi siirtynyt vanhalle takasuoralle CART-sarjan kisassa käytetyn varikon paikalle.

Radasta on nykyään ollut käytössä enää tuo oikeanpuoleinen osa. Ja oikeanpuoleinen noudattelee lähes täysin alkuperäistä ratalinjausta, vasemmanpuoleista modifioitiin raskaalla kädellä CART-sarjaa varten tehdyn ovaaliradan rakentamisen yhteydessä. MotoGP sarjan Brasilian GP ajettiin vuosina 1995-2004 tuolla modifioidulla moottoriradalla.

Alkuperäinen rata:


Ovaalin rakentamisen jälkeen:


Tilken suunnitelma:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18425
Monzan hätähuuto Montezemololle

Italian Grand Prix -tulevaisuus on saanut Monzan ja Rooman johtajat riitoihin.

Lombardian maakunnan urheilusihteeri Monica Rizzi huutaa jo apuun Ferrarin pääjohtajaa Luca di Montezemoloa, kun Monza on tosissaan säikähtänyt mahdollisuutta, että Rooma nappasi Italian GP-oikeudet pääkaupunkiin.

– Monza kuuluu maakuntamme historiaan. Täällä on ajettu vuodesta 1922 asti. Näpit irti, Rizzi älähti Corriere dello Sportissa.

– Di Montezemolon olisi korkea aika ilmoittaa, onko Ferrari Monzan puolesta vai vastaan. Useimmat Ferraritkin myydään kuitenkin Italian pohjoisosassa, Rizzi vaati.

TS/Milano
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Ääneni Monzalle jos vain jompikumpi. Vaikka mm. eka mutka pilattu. Toki molemmat ois ok.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ääneni Monzalle jos vain jompikumpi. Vaikka mm. eka mutka pilattu. Toki molemmat ois ok.
Mitä Rooman suunnitelmia on nähnyt, niin ei ole kovin OK. Jos uusia ratoja tuodaan kalenteriin, niin mielummin oikeita moottoriratoja (tilkedromeja tai ei), kuin katuratoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Haastavampia ratoja tiedossa?

Tilke on paljastanut Autosportille, että Bernie Ecclestone on näyttänyt vihreää valoa uskaliaammille radoille.

"Olemme keskustelleet monista asioista, Ja Bernieltä on tullut monia hyviä ideoita.

"Hänellä on hyvä näkemys asiasta. Tulemme nyt etenemään radikaalimmin kuin joitakin vuosia sitten - korkeuserojen suhteen ja millaisia mutkia voimme käyttää."

Vaikka Tilken aikaisempia ratasuunnitelmia on kritisoitu, hän pyytää ymmärtämään rajoitteita, joita hän kohtaa ratoja suunnitellessaan.

Autosportin haastattelussa hän kertoo, että tekijät kuten maan saatavuus, paikallinen maantiede ja rataomistajien projektille varaama budjetti täytyy ottaa huomioon jo ennen radan luonnostelun aloittamista.

"On hankalaa kertoa ihmisille mitä meillä oli mielessä, mitä rajoituksia meillä oli ja mitä työkaluja meillä oli käytössä.

"Esimerkiksi, nykyään tarvitaan turva-alueita. FIA ei hyväksy ratoja ilman niitä. Leveät turva-alueet eivät ole näkymän kannalta ideaalisia - ja ne poikkeavat suuresti vanhoista radoista joilla suojakaide oli heti radan vieressä. Ennen asiat olivat täysin toisin, mutta nykyään ei ole enää mahdollista toimia niin.

"Ja pitää muistaa, useimmat ratojen omistajat ja rahoittajat haluavat nähdä myös moottoripyöriä. Moottoripyörät vaativat vielä enemmän turva-alueita, ja eri tyyppisiä. Joissain mutkissa, joissa F1 tai autot eivät tarvitse turva-aluetta, moottoriyörät tarvitsevat. Ja sitten ihmiset kritisoivat ja sanovat 'tuo turva-alue on ihan typerä.'

"Kaikkia ei voi miellyttää. Uusi A1 oli aina hyvä kisailun kannalta – ei pelkästään ykkösille, vaan myös DTM:lle ja kaikille muille. Mutta aluksi kun rakensimme sen kaikki sanoivat 'Mitä olette tehneet? Se on kamala rata!' jne. Mutta aikaa myöten ihmiset muuttivat mielipiteensä ja jopa kuskit pitivät siitä."

Lisää Autosportin maksullisella puolella.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/86442
(vapaa lyhennetty käännös WebSlave)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ensimmäinen onboard Koreasta

Chandhok korkkaa Yeongamin radan. Ensimmäiset kolme kierrosta:

http://www.youtube.com/watch?v=iD5jHiTK_pA

Työtä riittää vielä. Kanttarit olisivat aika hurjia, jos jäisivät tuollaisiksi rotvalleiksi. Pisin suora ajetaan kokonaan seinien välissä, joten eipä ainakaan kukaan pääse valittamaan suoran reunalla olevasta asfaltista. Pysyvän radan ykkösmutkaan on myös asfaltoitu se nopeampi vaihtoehto, joka joissain ratakartoissa on esiintynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
uutisesta päätellen

tilke tulee olemaan meidän ilonamme vielä vuosia

Lähes kaikkien uusien F1-ratojen suunnittelusta vastaava arkkitehti Hermann Tilke on saanut F1-pomo Bernie Ecclestonelta luvan tehdä uusista näyttämöistä entisiä jännittävämpiä.

Tilken suunnittelemia ratoja on syytetty tylsien kisojen aiheuttamisesta.

- Olen saanut paljon hyviä ideoita Bernie Ecclestonelta. Hänellä on hyvä näkemys tilanteesta. Nyt me aiomme mennä korkeuserojen ja mutkien suhteen enemmän äärirajoille verrattuna siihen, mitä teimme aiempina vuosina, Tilke sanoo Autosport.comille.

Tilken ratoja on kritisoitu etenkin laajoista turva-alueista, joiden avulla virheen tehneet kuljettajat pystyvät palaamaan takaisin radalle ilman vaurioita.

- Nykyään tarvitaan turva-alueita, sillä FIA ei hyväksy rataa ilman turva-alueita. Useimmat radan omistajat haluavat myös moottoripyöräkisoja, joissa tarvitaan vielä F1:tä suuremmat turva-alueet. Joissain mutkissa F1-autot eivät tarvitsisi lainkaan turva-aluetta, kun taas moottoripyörät tarvitsevat, Tilke perustelee.

Lähde: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/09/1182233
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinäpä sitten sama asia Websin ja Maikkarin käännöksinä. ;)

Rentta: olisi hyvä jotenkin erottaa mikä on omaa ja mikä lainattua. Kyllä sen tuosta arvaa varsin helposti, mutta silti.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Hyvähän Tilken on nyt luvata "rohkeampia" ratoja, kun kalenteri on jo täynnä jotain 40v diilejä noille kakkaradoille. Ja eikös noita ratoja enemmänkin säätele FIAn (turvallisuus)säännöt, eikä Böönien kukkaro? Onhan kaverilla tietty valtaa, mutta tuskin nyt mitään looppeja saisi radalle laittaa jos Ekklestone niin haluaisi.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Siinäpä sitten sama asia Websin ja Maikkarin käännöksinä. ;)

Rentta: olisi hyvä jotenkin erottaa mikä on omaa ja mikä lainattua. Kyllä sen tuosta arvaa varsin helposti, mutta silti.
Huppistakeikkaa , en ees tajunnu että mokoma uutinen oli jo täälä :S
Mun lainailutaidot ei ole parasta laaatua kun niin vähä foorumeille yleensä kirjottelen , mutta pitääpi treenailla =)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Nonniin, itse Tilkekin pääsee vihdoin puolustautumaan (tai ylipäätään sanomaan jotakin)... Siinähän se tärkein tosiaan tuli, eli että ei ne Prisman parkkipaikat ole mitenkään Tilken omia aivopieruja, vaan ihan FIA:n (ja FIM:n) turvallisuustyön tuloksia.

Ja myöskin myönsi sen ongelman, että on saattanut vähän turhan varovaisesti piirrellä niitä ratoja...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja myöskin myönsi sen ongelman, että on saattanut vähän turhan varovaisesti piirrellä niitä ratoja...
Tiedä sitten mikä käytännössä muuttuu. Tiedossa on keskinopeudeltaan nopeampia ratoja? Sinälläänhän Tilken luomuksissa yleensä on jonkin verran haastavuutta ollut tähänkin asti. Tulee mieleen 70-luvulla vallalla ollut käsitys, ettei ratoihin turvallisuussyistä saa suunnitella tiukkenevia mutkia, koska ne ovat liian vaikeita kuskeille. :eek: Toki ulosajo senaikaisilla vehkeillä myös oli kohtalokkaampi.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Tosta Maikkarin sivuilta ku kattoo videoo uudesta korean radasta jossa karun ajelee redbullilla niin jopas on tiukkoja mutkia alkuun, muuten toihan näyttää aika tasaiselta ehkä jopa tylsältä.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Korean GP on hirvein rata mitä taas vähään aikaan nähnyt. Alussa pari suoraa (jotka ovat kyllä onneksi kuitenkin leveitä), muuten hitaita ja pitkiä mutkia. Ohittaminen tuolla on lähes mahdotonta. :jaska: On kyllä muuten niin RBR:n rata kuin olla ja voi.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tulihan se jokavuotinen uutinen: Monzan kanttareita muutettu
For this weekend's race, the areas behind the apex kerbs of the two chicane entry corners have been laid with a ramped concrete section – to ensure that if a car is out of control it does not get launched into the air by a sudden contact with the kerb edge.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös