Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Fujissahan periaatteessa voisi ajaa, lienee melko lailla ainoa samoilla suunnilla sijaitseva rata jolla on F1-luokan mukaiset turvajärjestelyt.

Tosin on vähän hankala ruveta järjestämään ratahenkilökuntaa ja vaikka mitä kuukauden varoitusajalla
Japanilaisille tuo tuskin on ongelma. :cool:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Laguna Seca Street Viewissä

Googlen kuvausauto päästettiin Laguna Secan radalle, joten radan voi kiertää Street View:n avulla. Samaan aikaan radalla ajeli myös vuoden 2008 ALMS-kisaan valmistautuvaa kalustoa joten "ajelu" tapahtuu niiden seassa.

Korkkiruuvi
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Hyvä löytö. Tässä vielä yksi parhaista näkemistäni onboard pätkistä tämän vuoden kisasta, Highcroftin startti letkan perältä. Luokkien nopeusero käy selväksi, kun molemmat Challenget ja GT2 ohitetaan hujauksessa.

Fujissahan periaatteessa voisi ajaa, lienee melko lailla ainoa samoilla suunnilla sijaitseva rata jolla on F1-luokan mukaiset turvajärjestelyt.
Liian vähän aikaa. Liian vähän kiinnostusta. Fuji itse päätti vastikään luopua GP:stä, miksi intoa olisi nyt.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Liian vähän aikaa. Liian vähän kiinnostusta. Fuji itse päätti vastikään luopua GP:stä, miksi intoa olisi nyt.
Tai vaikka intoa olisi, niin rahaa tuskin siihen liikenisi, kun rata taitaa olla erään juuri ykkösistä vetäytyneen japanilaisen autoyhtiön omistuksessa.

Näin lyhyellä aikavälillä ei yksinkertaisesti nykypäivänä voida ajaa korvaavaa kisaa. Syynä: raha, sopimukset, tv, logistiikka. Tosin kuulemma jonkun huhun mukaan Abu Dhabissa ajettaisiinkin kaksi kisaa, joista toiseen olisi ilmainen sisäänpääsy tms... :alppu:
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Abu Dhabiin kaksi kisaa. :D

Ei mitään korvaavaa kisaa järjestetä ja se, ettei Koreassa ajeta taitaa olla todennäköisempää kuin siellä ajaminen. :nope:

Jos näin kävisi niin Japanin ja Brasilian väliin jäisi neljän viikon tauko ja sitten Brasiliasta on vain viikon siirtymä Abu Dhabiin. :confused:

Mikä on ensi kauden Korean GP:n kohtalo, jos kisaa ei pystytä ajamaan tällä kaudella? Jotkut lähteet väittävät, että kisa putoaa automaattisesti pois myös ensi kauden kalenterista...
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mikä on ensi kauden Korean GP:n kohtalo, jos kisaa ei pystytä ajamaan tällä kaudella? Jotkut lähteet väittävät, että kisa putoaa automaattisesti pois myös ensi kauden kalenterista...
Se on se virallinen sääntö, mutta FIA on ajellut omien sääntöjensä yli jo niin moneen kertaan, että vaikka kisaa ei tällä kaudella ajeta, niin tod.näk. siellä kuitenkin kurvaillaan ensi vuonna sitten.

On muuten ihan kivan oloinen rata, F1 2010 kokeiltuna ainakin.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Muutoksia Suzukaan:

A new 25mm negative kerb replaces the existing kerb and the green concrete section on the exit of turns 8 and 14 has also been extended by 20 meters.

The two sections of artificial grass around the outside of turn 14 have been joined by a further section of artificial grass.

Additional artificial grass has been installed behind the kerb on the exit of turn 17 which extends twenty meters further than the existing section of green concrete.

And a conveyor belt has been fitted to all tyre barriers which did not have any before.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jepajee! Lisää vaan asfalttia ja keinonurmea jottei pleikkarisukupolven kamikazekuskit jää hiekalle sutimaan. Kyllähän se jo viime vuonna nähtiin, että miten käy kun joutuvat vanhan ajan kilparadalle ajamaan. Virheistä rankaistiin armotta. Ajotaidon merkitys sen kun vaan vähenee...
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Jo viime kauden kisan jälkeen oli aika lailla selvää, että Suzukan turva-alueita joudutaan nykyaikaistamaan. Sen verran rajuja ulosajoja oli pitkin viikonloppua.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Viime kauden paras ja sitä kautta muistorikkain aika-ajosessio Suzukassa johtui juuri lukuisista ulosajoista.
Tänä vuonna sitten tapahtumaköyhä QLF tiedossa. :yuck:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Siis kaikissa noissa mainituissa paikoissa oli jo asfalttia, mutta nyt sitä tekonurmen määrää on kasvatettu, ettei mitään Kimi Spa09 menoa pääse tapahtumaan. Eli siis tämähän on hyvä uutinen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Siis kaikissa noissa mainituissa paikoissa oli jo asfalttia, mutta nyt sitä tekonurmen määrää on kasvatettu, ettei mitään Kimi Spa09 menoa pääse tapahtumaan. Eli siis tämähän on hyvä uutinen.
Niinkö?

Pahkasika sanoi:
...and the green concrete section on the exit of turns 8 and 14 has also been extended by 20 meters.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viime kauden paras ja sitä kautta muistorikkain aika-ajosessio Suzukassa johtui juuri lukuisista ulosajoista.
Kolme punaista lippua ja yksi loukkaantunut kuski. Ja setti kesti pitempään kuin itse kisa. Ei nyt ihan minun käsitykseni hienosta aika-ajosta, mutta makunsa kullakin.
Niinkö?
...and the green concrete section on the exit of turns 8 and 14 has also been extended by 20 meters.
Mutka 14 on 130R, jossa ulosajon sattuessa ei juututa hiekkaan, vaan vedetään vauhdilla kaiteeseen. Eli ihan perusteltu laajennus.

Mutka 8 on Degner, jossa ne lukuisat ulosajot viime vuonna sattui. Valtaosa niistähän taisi lähteä kanttarin päältä, eli kanttarin muuttaminen on perusteltua. Juuttuminen taas aiheutti punaiset liput, joita niitäkään ei kaivata. Toki nitä voi tulla vieläkin, jos joku vetää seinään asti ja jää sinne.
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Toivottavasti jos nyt ymmärsin noista tai en oo varma ettei kuitenkaan itse radan mutkiin ole muutoksia vaan niiden ullkopuolelle? Toivotavasti en käsittänyt niin että esim eka degner joka on 8 mutka niin sitä olis levennetty 20 metrillä? Sillon se pilais sen vaativuuden siitä kun se oli niin nopea ja tiukka ja fantastinen mutka. :( Aa ok eli siis ne rengasvallit vaan siirretty kauemmaksi.. Noh ok joo ei siinä sitten mitään mutta saa nähdä onko siinä vielä hiekkaa välissä vai asfalttia.

Se on kuitenkin varmaa että mutkanopeudet ovat nopeampia kuin koskaan kiitos sliksien + huiman kehitystyön ja red bull kuskit tulee kulkemaan hirvittävää vauhtia Suzukan S-mutkissa. :eek:

http://www.youtube.com/watch?v=RAuHbdsY3XE&feature=related On se niin hieno rata! :cool: Eka mutka on kyllä niin kiihottava että se tekisi mieli aina vetää kovemmin kuin haluaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Valtaosa niistähän taisi lähteä kanttarin päältä, eli kanttarin muuttaminen on perusteltua.
Mun mielestä kuskien olis perusteltua mukauttaa ajotapansa radan mukaan, eikä muuttaa ratoja siten, että joka kanttikivestä voi karauttaa samalla lailla yli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun mielestä kuskien olis perusteltua mukauttaa ajotapansa radan mukaan, eikä muuttaa ratoja siten, että joka kanttikivestä voi karauttaa samalla lailla yli.
Ymmärrän periaatteen, mutta minusta radoissa ei saa olla kuskeille tehtyjä ansoja, jotka aiheuttavat ulosajoja. Se ajotavan mukauttaminen kun on vähän myöhäistä siinä vaiheessa, kun auto on jo lähtenyt lapasesta.

En tiedä miten kanttareita on tarkalleen ottaen muutettu, mutta malli joka ampuu autot pihalle on huono. Varmaan muitakin vaihtoehtoja on kuin niiden tasoittaminen osaksi rataa.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Hieno tää nykytrendi. Suharit ei pysy radalla, joten tehdään radasta helpompi.

Pistää ihan vihaksi.

Ymmärrän periaatteen, mutta minusta radoissa ei saa olla kuskeille tehtyjä ansoja, jotka aiheuttavat ulosajoja. Se ajolinjan muuttaminen kun on vähän myöhäistä siinä vaiheessa, kun auto on jo lähtenyt lapasesta.
Tää oli hyvä. Vai että ihan rata aiheuttaa ulosajoja. Kyllä siitä viime vuonna suurin osa pääsi hyvin läpi, jollain sitten vaan loppuivat taidot, mikä näkyi ulosajoina.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En tiedä koska muutokset on toteutettu, mutta ainakaan katsomistani SuperGT pätkistä en eroa entiseen juuri huomannut, edes Degnerissä. Nyt elokuussa tuon 700km ajoivat.

Mutta hohhoijaa. Menisi F1 takaisin Hermannin parkkipaikka-Fujille, niin Suzu saisi pysyä rauhassa.
 
Viimeksi muokattu:

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Tämä on raiskaus!
Henkinen raiskaus F1-faneja kohtaan, jotka haluavat nähdä ajotaidolla olevan merkitystä. :nope:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös