Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Apartheidin takia F1 lähti sieltä kesken sopimuskauden sillä Kyalamilla oli sopimus vielä kaudeksi 1986 ja 1987, mutta poislähtö ja julistus että FIA ei halua olla tekemisissä Apartheidin kanssa aiheuttivat ehkäpä yhden oman aikansa parhaimpien ratojen hylkäämisen ja lisäksi myös uuden radan rakentamisen. Kisa oli myös Keken mestaruuden jälkeen yleensä harvoja televisioituja kisoja ja usein kyseinen kisa oli suora. Lauantaina ajettava kilpailu oli omalle ajalleen erikoista ja säästyi YLE:n pomoille jalkapalloa sunnuntaille.:D
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Valenciasta puhumattakaan.
Aivan, mutta mikäköhän on päälimmäinen syy ainakin näin 2000-luvulla ollut että testejä yleensä ajetaan Espanjassa, yksi syy voi tietenkin olla hyvät sää olo suhteet.

90-luvu puolella Estoril ja Paul Ricard olivat aika usein testikäytössä, toki sillonkin Espanjassa testejä ajettiin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Aivan, mutta mikäköhän on päälimmäinen syy ainakin näin 2000-luvulla ollut että testejä yleensä ajetaan Espanjassa, yksi syy voi tietenkin olla hyvät sää olo suhteet.

90-luvu puolella Estoril ja Paul Ricard olivat aika usein testikäytössä, toki sillonkin Espanjassa testejä ajettiin.
Kaippa radoilla on hyvät sopimukset (Bernielle). Rahallahan on oma merkityksensä kaikkeen.

Ja uusi Estoril on ehkä hieman liian mikkihiiri F1:lle. Vanha Estoril oli lyhyydestään huolimatta yksi parhaista radoista, mutta radan kastrointi 1994 alkaen teki siitä mikkihiiriradan.

Paul Ricard on ehkä hieman kliininen paikka testeihin.. radasta tehtiin liian tylsä ja mitäänsanomaton HTTT modifikaatiossa. Nyt siellä on vain asvalttiin sikinsokin maalattuja viivoja ja autot ajelee siellä täällä. Ketä sellainen palvelisi?
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Olisikohan vanha Kyalami vieläkin olemassa ilman Apartheidiä?
Todennäköisesti ei ainakaan F1-käytössä. Viimeisinä vuosinahan radalla ajettiin vain reilun minuutin mittaisia kierroksia, joten melkoinen lisälenkki olisi pitänyt tehdä, jotta kierrosajat olisivat "järkevissä" rajoissa (tällaisessa vaihtelussahan ei olisi mitään vikaa, mutta natsi-FIA).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paul Ricard on ehkä hieman kliininen paikka testeihin.. radasta tehtiin liian tylsä ja mitäänsanomaton HTTT modifikaatiossa. Nyt siellä on vain asvalttiin sikinsokin maalattuja viivoja ja autot ajelee siellä täällä. Ketä sellainen palvelisi?
Testaajia. Kun nimenomaan ei ole tarkoitus rikkoa niitä autoja. Testatessa hiekka-alueista tai radan lähellä olevista muureista ei ole kuin haittaa. Ja Paul Ricardiin saa juuri sellaisen ratatyypin profiilin kuin haluaa. Muualla mennään käytännössä aina samalla profiililla.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Testaajia. Kun nimenomaan ei ole tarkoitus rikkoa niitä autoja. Testatessa hiekka-alueista tai radan lähellä olevista muureista ei ole kuin haittaa. Ja Paul Ricardiin saa juuri sellaisen ratatyypin profiilin kuin haluaa. Muualla mennään käytännössä aina samalla profiililla.
Hyvä pointti noi turva-alueet, mutta voiko sitä muka muuttaa monenlaisiksi profiiliksi? Ainakin shikaanit saa pitkälle suoralle, mutta mitä muuta muka?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
"Keinotekoinen" kaupunki radan sisälle. :nope: Ennen katuradat rakennettiin jo valmiiseen kaupunkiin. Nyt kaupunki rakennetaan jo valmiin katuradan ympärille.
Parempihan se noin päin on. Radan voi suunnitella vapaammin, kun ei ole taloja haittaamassa luovuutta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Paul Ricard on ehkä hieman kliininen paikka testeihin..
Jos puhutaan ihan kisapaikosta, niin toivottavasti joskus tulevaisuudessa vielä Paul Ricardilla ajetaan F1 kisa, lähes joka vuosi sinne kisaa on kuitenkin huhuttu. Ranskan GP:n kuulu kuulua F1 kalenteriin on se Pau Ricard, Magny-Cours tai joku muu.

Ecclestone puolsi viime kuussa Ranskan GP:n palauttamista.

Paul Ricard on kenties paras rata maailmassa. Mutta meillä ei ole kisalle toistaiseksi paikkaa. Tiedätte ongelman, kertoo Ecclestone

- Olen valmis allekirjoittamaan heti sopimuksen, kun joku tulee luokseni ilmoittamaan, että hänellä on rahat ja rata. Olisin iloinen, jos meillä olisi Ranskassa kisa, Ecclestone toteaa.

Magny-Cours ainakin yrittää saahan rahoitusta kaudeksi 2012.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Jos puhutaan ihan kisapaikosta, niin toivottavasti joskus tulevaisuudessa vielä Paul Ricardilla ajetaan F1 kisa, lähes joka vuosi sinne kisaa on kuitenkin huhuttu. Ranskan GP:n kuulu kuulua F1 kalenteriin on se Pau Ricard, Magny-Cours tai joku muu.

Ecclestone puolsi viime kuussa Ranskan GP:n palauttamista.

Paul Ricard on kenties paras rata maailmassa. Mutta meillä ei ole kisalle toistaiseksi paikkaa. Tiedätte ongelman, kertoo Ecclestone

- Olen valmis allekirjoittamaan heti sopimuksen, kun joku tulee luokseni ilmoittamaan, että hänellä on rahat ja rata. Olisin iloinen, jos meillä olisi Ranskassa kisa, Ecclestone toteaa.

Magny-Cours ainakin yrittää saahan rahoitusta kaudeksi 2012.
Mikäli Paul Ricard tekisi paluun, niin toivottavasti käyttäisivät radan kuningasversiota, eli pisintä mahdollista profiilia ilman pitkän takasuoran (Mistral Straight) shikaaneja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Testaajia. Kun nimenomaan ei ole tarkoitus rikkoa niitä autoja. Testatessa hiekka-alueista tai radan lähellä olevista muureista ei ole kuin haittaa. Ja Paul Ricardiin saa juuri sellaisen ratatyypin profiilin kuin haluaa. Muualla mennään käytännössä aina samalla profiililla.
Kliinisyydellä meinasin asvalttiparkkipaikan lisäksi, että radasta puuttuu pomput ja kanttarit. Niitä kun lähestulkoon joka radalla on.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Autot valmisti URT Bognor Regisissä Englannissa. Sitä, missä John Travisin johtama suunnittelutiimi työnsä teki, en tiedä... veikkaan silti Englantia.
OK. Mutta oliko italialainen alihankkija edes suunnitelmissa, kun olen sentään pari vuotta kuvitellut Powered by Ferrari -runkoa italialaiseksi työksi? :eek:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Etelä-Korean F1-kisan kohtalo ratkesi
12.10.2010 06:04


Formula ykkösten Etelä-Korean gp ajetaan suunnitelmien mukaisesti. Järjestäjien mukaan Kansainvälinen autourheiluliitto FIA on tarkastanut F1-radan ja todennut sen olevan vaatimusten mukainen.

Pelkona oli aiemmin, että järjestäjät eivät saa uutta rataa ajoissa kuntoon.

Etelä-Korean gp ajetaan vajaan parin viikon kuluttua.

(MTV3-STT-Reuters-AFP)
Jei!
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Portimao mukaan F1:n testikalenteriin

Portugalin Portimao on liittymässä mukaan formulasarjan ensi kauden testikalenteriin. Asiasta kertoi Autosport.

Tallit neuvottelivat testikalenterista viikonloppuna Suzukassa. Neljäksi areenaksi ovat valikoitumassa Barcelona, Jerez, Portimao ja Bahrain.

Tähän kauteen valmistavat testit ajettiin kaikki Espanjassa, mutta tallit ovat nyt yhteistuumin puoltamassa Portimaon ja Bahrainin lisäystä kalenteriin.

Kolmen ensimmäisen testin päivämääriä ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta Autosportin mukaan Bahrainin sessio ajetaan maaliskuun alussa viikkoa ennen samalla radalla ajettavaa kauden 2011 avauskilpailua.

(MTV3)
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Portugalin GP voisi tulla vaikka F1-kisakalenteriin. Mihin tarvitaan Etelä-Korean GP:tä? Ainiin, se määrää kellä on rahaa. :nope:

Rata OK, näyttää paremmalta kuin muutama Tilken mikkihiiririnki, mutta ei tuosta radasta mitään klassikkoa tule. Hyvä kuitenkin, että saadaan sielläkin ajettua suunnitellusti.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Portugalin GP voisi tulla vaikka F1-kisakalenteriin. Mihin tarvitaan Etelä-Korean GP:tä? Ainiin, se määrää kellä on rahaa. :nope:

Rata OK, näyttää paremmalta kuin muutama Tilken mikkihiiririnki, mutta ei tuosta radasta mitään klassikkoa tule. Hyvä kuitenkin, että saadaan sielläkin ajettua suunnitellusti.
KIC sijaitsee erittäin sateisella alueella, joten eeppisen sadekisan toteutuminen on mahdollista kohtuu hyvällä prosentilla.

Eikä kannata tuomita rataa ennenkuin ensimmäinen kisa on ajettu siellä. :dunno:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös