Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Kliiniset puutteet ja muutamat huonot valinnat radan suunittelusta tekevät Abu Dhabista huonomman radan. Esim. se radan loppu toisen pitkän suoran jälkeen. Niitä tylsiä ysikymppisiä peräkkäin. Lisäksi en esim. tykännyt siitä neulansilmää edeltävästä shikaanista.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ihmetyttää se, että tätä Korean rataa kehutaan, mutta Abu Dhabin vastaavaa moititaa, vaikka radat ovat lähestulkoon toistensa kopioita. Puolet radasta on kaasutusta ja jarrutusta ja toinen puoli syheröä.
Abu Dhabissa mutkat ovat liian hitaita. Koreassa T6:n jälkeen on oikeastaan vain kaksi hidasta mutkaa (T10 ja T15), muuten meno on varsin jouhevaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ihmetyttää se, että tätä Korean rataa kehutaan, mutta Abu Dhabin vastaavaa moititaa, vaikka radat ovat lähestulkoon toistensa kopioita. Puolet radasta on kaasutusta ja jarrutusta ja toinen puoli syheröä.
Niin noin karkeasti sanottuna ovat samanlaisia, mutta kuten pahkasika sen jo sanoikin, niin täällä on myös niitä nopeita mutkia, joita AD:ssä on tasan 2 kpl.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kuten Oton kommentista AutoGP-ketjussa selviää, ovat espanjalaiset rakentaneet vielä yhden F1-testeihin kelpaavan radan.

Circuito de Navarra.
Boring, mutta paremmalta tuo paperilla siltä näyttää kuin Tilken Aragón-mikkihiirirata.
-
No, nyt kun ensimmäinen GT1/Superleague -viikonloppu radalla on nähty... ei nostattanut oikein minkäänlaisia tunteita puolesta tai vastaan, paljon masentavia mikkihiiriosuuksia ja valtavia asfalttiturva-alueita. Radan lopussa oli kuitenkin yksi jouheva nopea mutka, ja varikon sisääntulo on tosiaan sijoitettu (positiivisessa mielessä) erikoisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ihmetyttää se, että tätä Korean rataa kehutaan, mutta Abu Dhabin vastaavaa moititaa, vaikka radat ovat lähestulkoon toistensa kopioita. Puolet radasta on kaasutusta ja jarrutusta ja toinen puoli syheröä.
Abu Dhabi tuli itsellekin radasta mieleen, siitä vähästä mitä näki nukahtamisiltaan. Radan ympäristö sinällään tuolla sinällään ihan jees ja hienoa kun Koreassakin kisaillaan. Mut alkaa olla niin paljon Tilke-ratoja kalenterissa, että voiko sitä enää edes MM-sarjaksi kutsua? Tuntuu todella hölmöltä, että sirkus matkustelee ympäri maailmaa tuoden jopa radat mukanaan. Yhtä hyvin vois jossain aavikolla olla joku F1-park, missä olis 20 Tilken rataa.... Samalta se kuitenkin telkkarista näyttäisi, kun ei kamerat monta kertaa nouse radan reunusten yläpuolelle.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Lisäksi en esim. tykännyt siitä neulansilmää edeltävästä shikaanista.
Tämän shikaanin pointti on minulle edelleen epäselvä. En usko, että neulansilmä olisi vaarallisempi ilman shikaania. Ohitusmahdollisuudet olisivat kuitenkin paremmat, mielekkyydestä puhumattakaan.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tämän shikaanin pointti on minulle edelleen epäselvä. En usko, että neulansilmä olisi vaarallisempi ilman shikaania. Ohitusmahdollisuudet olisivat kuitenkin paremmat, mielekkyydestä puhumattakaan.
Katos vaan. Kerrankin Tanelin kanssa samaa mieltä :D

Mikäs idea on oikeen rakentaa joku radanpätkä, joka sitten kuitenkin kierretään hitaampaa reittiä. :confused:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Se shikaani on sitä varten, että katsomo pystyttiin rakentamaan lähemmäs rataa.

Mulla menee kyllä radan kelpoisuus tuollaisten pikku yksityiskohtien edelle, että huono ratkaisu mun mielestä. Katsojille tietysti ihan kiva.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Johan tuo keväällä nähtiin, että koko Marinan stadion-osuus on täysin turha. Se sisälle rakennettu V8-oikotie sisältää jopa oikeita korkeuseroja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaa, Koreassa siellä ei edes ollut katsomoa, ja sitäpaitsi se shikaani oli vasta sen mutkan jälkeen...
Missä kohdassa sinun mielestäsi Korean radassa on shikaani?

(Mutkan jälkeen tuleva shikaani on jokseenkin paradoksi, koska shikaanin tarkoitus on hidastaa vauhteja. Siksi shikaania aina edeltää suora.)
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Missä kohdassa sinun mielestäsi Korean radassa on shikaani?

(Mutkan jälkeen tuleva shikaani on jokseenkin paradoksi, koska shikaanin tarkoitus on hidastaa vauhteja. Siksi shikaania aina edeltää suora.)
Korean "shikaani" piti vauhteja maltillisina ennen seurannutta nopeaa 7-8-9 kurvien sarjaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Missä kohdassa sinun mielestäsi Korean radassa on shikaani?

(Mutkan jälkeen tuleva shikaani on jokseenkin paradoksi, koska shikaanin tarkoitus on hidastaa vauhteja. Siksi shikaania aina edeltää suora.)
Nooh, shikaani tai kolme hidastavaa mutkaa. Ei mennä taas tähän pilkunviilaukseen terminologiasta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eipä se ole mitään pilkunviilausta, että sanalla on tietty merkitys. Shikaani on nimenomaan hidastusmutka. Mutkat, joiden erityinen tarkoitus ei ole hidastaa autoja eivät ole shikaaneja.

A chicane is an artificial feature creating extra turns in a roadway, used in motor racing and on city streets to slow cars.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chicane

(road transport) A temporary barrier, or serpentine curve, on a vehicular path, especially one designed to reduce speed.
http://en.wiktionary.org/wiki/chicane
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Onhan se toisaalta jo kansallinen häpeä, kun "maailman nopeimmalla kansalla" ei ole moottorirataa, jota ei tarvitse hävetä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös