Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Onhan se vähän kopio, pisti heti itsellä silmään kanssa, mutta mun mielestä ihan hyvä rata kuitenkin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Että sillä tavalla. :thumbfh: Kyllä nyt jotain omaa pitäisi osata kehitellä...
S-mutkat näyttävät olevan hieman loivempia kuitenkin kuin Suzukan "vastaavat", joten en pidä tuota minään kovin suurena syntinä.

Ja ennemmin Suzukasta otetaan mallia, kuin jostain Tilke-räpellyksestä. ;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Että sillä tavalla. :thumbfh: Kyllä nyt jotain omaa pitäisi osata kehitellä...
Vähän otettu mallia, mutta ei todellakaan mikään kopio. Näyttää huomattavasti paremmalta kuin yksikään Tilken tekele. Tuossa on jonkinlaista luonnollista virtaa, ei mikään viivottimella ja kulmaharpilla kasattu kyhäelmä. Monesti hyvällä radalla takasuora on pääsuoraa pidempi. Niin tässäkin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Naureskelen täällä reaktioita heti kun kyseessä ei ole Tilken rata
:ahem:

Tuohan on oikeesti melkeinpä kamala tekele (paitsi tietenkin Suomeen, jossa kaikki radat on sieltä jostain hämärän rajamailta). Mutta kun ei ole Tilken tekemä, niin sen sitten täytyy olla jotain aivan fantastista. :confused: Itse asiassa suurin osa niista Tilken radoista on ihan hyviä. F1 vaan on huono luokka mille tahansa radalle. :rolleyes:
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Ihan hyvännäköinen profiili, ainakin nopeita mutkia paljon. Missä ohituspaikat?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuohan on oikeesti melkeinpä kamala tekele (paitsi tietenkin Suomeen, jossa kaikki radat on sieltä jostain hämärän rajamailta). Mutta kun ei ole Tilken tekemä, niin sen sitten täytyy olla jotain aivan fantastista. :confused: Itse asiassa suurin osa niista Tilken radoista on ihan hyviä. F1 vaan on huono luokka mille tahansa radalle.
Onko tuo kehu vai moite? :rolleyes:

Ahvenistolla ja Motoparkissa kannattaisi käydä joskus ajamassa niin saisi ehkä hieman paremman kuvan Suomen ratojen haastavuudesta. Kemora, Botniaring ja Alastaro ovat lähes tasamaalle tehtyjä ratoja, mutta hyviä kisoja niissä kuitenkin nähdään. Ja varsinkin Alastarolla on korkeuserojen vähäisyydestä huolimatta loistavia mutkia.

Puitteet Suomen radoilla on kyllä perseestä. Mutta se johtuukin siitä, että talkootyö on ollut eräs määräävimmistä tekijöistä ratojen teon suhteen. Näin varikkorakennukset ja katsomot ovat mitä ovat.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Onko tuo kehu vai moite? :rolleyes:

Ahvenistolla ja Motoparkissa kannattaisi käydä joskus ajamassa niin saisi ehkä hieman paremman kuvan Suomen ratojen haastavuudesta. Kemora, Botniaring ja Alastaro ovat lähes tasamaalle tehtyjä ratoja, mutta hyviä kisoja niissä kuitenkin nähdään. Ja varsinkin Alastarolla on korkeuserojen vähäisyydestä huolimatta loistavia mutkia.

Puitteet Suomen radoilla on kyllä perseestä. Mutta se johtuukin siitä, että talkootyö on ollut eräs määräävimmistä tekijöistä ratojen teon suhteen. Näin varikkorakennukset ja katsomot ovat mitä ovat.
Moite, ja puitteista oli puhe. Mutta tietty onhan se ymmärrettävää, kun rahatilanne ja kiinnostus kotimaisiin on mitä on (tosin kehnot puitteet tuhoaa sen pienenkin mahdollisen kiinnostuksen mitä jollain saattaa olla)
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Minusta on kuitenkin suorastaan ironista, että Suomi on moottoriurheilun mahtimaa kansainvälisen menestyksen suhteen, mutta kehitysmaa, mikäli katsotaan olosuhteita.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Suomen radathan ovat kaikki myös erittäin lyhyitä. 3,5-kilometrinen Motopark on pisin.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Että sellainen rata.

Itsellenikin (kuten nähtävästi monelle muulle) iski heti silmään tuo samankaltaisuus Suzukan kanssa. Rata näyttää muutenkin vähän tylsähköltä, mutta paha tuosta on vielä sanoa.

Harmi ettei tuokaan projekti johda ilmeisesti sellaiseen moottorirataan, missä voitaisiin Formuloillakin brömistellä. Toisihan se aivan pirusti lisää kustannuksia ja kaikkea sellaista, mutta olisi kyllä se fantastista. Tehtäisiin sitten kerralla sellainen pirun iso ja siisti rata? No, helppohan se toki täältä on huudella, kun tuo on niin kallista. :rolleyes:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kai huomasitte pienen karting radan siinä vieressä, muistuttaa varsin hyvin sekin tuota isompaa rataa..


Ja pitkä takasuorahan on hyvä jotta porukka (siipiluokat) joutuu tekemään kompromisseja säätöjen suhteen. Nehän tuo sitten eroja ja parhaimmassa tapauksessa luisteluja..
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Harmi ettei tuokaan projekti johda ilmeisesti sellaiseen moottorirataan, missä voitaisiin Formuloillakin brömistellä. Toisihan se aivan pirusti lisää kustannuksia ja kaikkea sellaista, mutta olisi kyllä se fantastista. Tehtäisiin sitten kerralla sellainen pirun iso ja siisti rata? No, helppohan se toki täältä on huudella, kun tuo on niin kallista. :rolleyes:
Eiköhän itse rata soveltuisi formuloihin ihan kelvollisesti. F1-tasoon päästäkseen katsomopaikkoja pitäisi olla enemmän ja varikkopuitteiden ym. fasiliteettien olla toista luokkaa. MotoGP:tä ja DTM:ää tuolla varmaan voisi ajaa. Tuntuu kuitenkin erittäin utopistiselta, kun Spakin on vaarassa menettää osakilpailunsa öljyihmeille, että tänne härmälään kaiken vastustajien ihannemaahan mitään voromuloita ikinä tulisi.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Eiköhän itse rata soveltuisi formuloihin ihan kelvollisesti. F1-tasoon päästäkseen katsomopaikkoja pitäisi olla enemmän ja varikkopuitteiden ym. fasiliteettien olla toista luokkaa. MotoGP:tä ja DTM:ää tuolla varmaan voisi ajaa. Tuntuu kuitenkin erittäin utopistiselta, kun Spakin on vaarassa menettää osakilpailunsa öljyihmeille, että tänne härmälään kaiken vastustajien ihannemaahan mitään voromuloita ikinä tulisi.
Jossain taidettiin sanoa, että rata olisi soveltuva kaikille huipputason sarjoille, poislukien F1. Tiedä sitten mitä sekin tarkoittaa...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
En tiedä mitä nuo eri luokat pitää sisällään
Nää löytyy aika salettiin jostain kohtaa tätä ketujua. Oiskohan ne ollu jotain tänne päin:

1: F1-kisat (+ kaikki alemmilla rataluokituksilla sallitut, luonnollisesti)
1T: F1-testeus (näillä lienee poikkeuksetta myös grade 2 -luokitus?)
2: yli 2,5l formulat (pl. F1), yli 2,5l urheiluautot ("protot"), historic f1(?)
3: Alle 2,5l formulat ja protot, GT1, GT2, GT3
4: Alle 2l formulat, protot yms.; vakioautot (N, A, SP, S2000...)

Iittiin ollaan siis tekemässä tuollaista grade 2 -rataa. Nämä koskee tietysti vain FIA:n kalenteriin merkittyjä kv. kisoja... Kansallisten kisojen radan hyväksynnät ja sallitut luokat riippuvat ihan ko. maan lajiliitosta, eli meillä AKK:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös