Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos katsotaan, että se shikaaniosuus alkaa vasta T4:n jälkeen, niin sitten Korea täyttää tuon määritelmän. Eli mutkat 5 ja 6 ovat tätä shikaania, kun taas neljäs mutka on vain muuten hidas paikka.
No sitä suuremmalla syyllä kyseessä ei ole shikaani. Koska mutka 4 on jo hidastanut vauhdit, mitään hidastusmutkia ei sen jälkeen tarvita. Mutkat 5 ja 6 ovat muuten vain syheröistä osuutta. Ei kaikki syheröt ole shikaaneja. Shikaani ei ole tietyn tyyppinen mutka, vaan tiettyä tarkoitusta varten rakennettu mutka (tai este).
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mikähän mahtoi olla syynä, että ratasuunnitteluun tuli muutos mm. ensimmäiseen ja 4-6 mutkiin? Tuo originelli suunnitelma näyttää paremmalta kuin lopullinen tuotos.

 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
T1:n osalta muutoksen ainakin ymmärtää. Tuossahan autot olisivat jarruttamassa kohti seinää, mikäli ulosajoaluetta ei laajennettaisi merkittävästi. Ohituspaikkanahan tuo saattaisi olla parempi kuin nykyinen, kun lienee suurempi mahdollisuus mokata mutkajarrutus kuin suora sellainen.

T4-6 on kyllä turha, mutta katsojien kannalta lienee ihan mukava nähdä autoja kauemmin (tosin siinä ei tainnu tänä vuonna olla vielä katsomoa?).
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
No sitä suuremmalla syyllä kyseessä ei ole shikaani. Koska mutka 4 on jo hidastanut vauhdit, mitään hidastusmutkia ei sen jälkeen tarvita. Mutkat 5 ja 6 ovat muuten vain syheröistä osuutta. Ei kaikki syheröt ole shikaaneja. Shikaani ei ole tietyn tyyppinen mutka, vaan tiettyä tarkoitusta varten rakennettu mutka (tai este).
Monzassa oli vielä 1999 kaksi shikaania pääsuoran jälkeen. Oliko se toinen niistä välttämätön hidastamaan vauhteja turvallisuuden nimissä? Ei. Mutta oli se silti shikaani. Sama juttu Koreassa. Tuo mutkayhdistelmä on täysin turha turvallisuuden kannalta, mutta silti se on shikaani. Sen tarkoituksena on hidastaa autoja, oli sitten tästä toivottava seuraus ohitukset tai katsojille pidempi aika nähdä autoja, kuten Pahkasika arveli. Voihan shikaanien lisäämiselle olla muitakin syitä kuin turvallisuus.

Viimeisestä virkkeestä olen eri mieltä. Shikaaniin kuuluu olennaisesti siksak-luonne, jossa ensin käännetään johonkin suuntaan ja sitten palataan alkuperäiselle radan linjalle.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tein pientä tuninkia KIC:in alkuperäiseen suunnitelmaan.

Varikon sisääntulo:
-Sijoitettu radan kolmanneksi viimeisen mutkan ulosajoalueelle.
-Reunamuuri koko matkan radan ja varikkotien välissä aina varikolle saakka (alkaa heti vasemman 90-asteen mutkan jälkeen).
-Varikon nopeusrajoitus alkaa nykyiseltä paikaltaan.

Varikon ulostulo ja ykköskurvin ulosajoalue muutettu aivan täysin:
-Katsomo on siirretty takasuoran alusta turva-alueen laajennuksen takia ykköskurvin jarrutuspaikkaan. Viisto sijoitus varmistaa hyvän näkyvyyden lähtösuoran alkuun asti. Katsomo on korkea, hieman Nürburgringin Mercedes -katsomon tapaan.
-Varikkoalueen rakennuksia levitetty hieman laajemmalle ykköskurvin ulosajoalueen taakse katsomon tieltä.
-Lähes varikkotien ulostuloon saakka reunamuuri radan ja varikkotien välissä. (välimuuri päättyy n. 100m ennen radalle liittymistä)
-Varikon nopeusrajoitus varikkotiellä päättyy juuri ennen ensimmäistä vasempaa 90 asteen mutkaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monzassa oli vielä 1999 kaksi shikaania pääsuoran jälkeen. Oliko se toinen niistä välttämätön hidastamaan vauhteja turvallisuuden nimissä? Ei. Mutta oli se silti shikaani.
Ei ollut välttämätön ja mielestäni koko tuplashikaani olikin hölmö ratkaisu. Mutta joka tapauksessa se koko kompleksi oli shikaani. Shikaanin mutkamäärää ei ole rajattu kahteen.
Viimeisestä virkkeestä olen eri mieltä. Shikaaniin kuuluu olennaisesti siksak-luonne, jossa ensin käännetään johonkin suuntaan ja sitten palataan alkuperäiselle radan linjalle.
Shikaanit ovat siksakkeja, koska muunlaisia hidastusmutkia on vähän hankala keksiä. Mutta jokainen siksak ei ole shikaani.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Artjomin kaupunki Venäjän kaukoidässä (reilu 30 km Vladivostokista koilliseen) on varannut 52 hehtaaria maata Vladivostokin kansainvälisen lentokentän läheltä uuden moottoriurheilukeskuksen rakentamiseen...

Alueelle tulee kisapaikat 12 lajille – kiihdytys, karting, motokrossi, rallikrossi jne. – sekä tähän otsakkeeseen liittyen "Formula 3 -rata", eli ilmeisesti FIA grade 3 -luokituksen mukainen moottorirata. Budjetti on 2 miljardia ruplaa (n. 46 milj. euroa). Töiden pitäisi alkaa huhtikuussa 2011 ja jotain olla valmiina ennen marraskuussa 2012 Vladivostokissa pidettävää APEC-huippukokousta.

Arvatkaapa kuka tämän "Primorjen radan" (Приморское кольцо) ja 30 000 hengen katsomot suunnittelee.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Ei ollut välttämätön ja mielestäni koko tuplashikaani olikin hölmö ratkaisu. Mutta joka tapauksessa se koko kompleksi oli shikaani. Shikaanin mutkamäärää ei ole rajattu kahteen. Shikaanit ovat siksakkeja, koska muunlaisia hidastusmutkia on vähän hankala keksiä. Mutta jokainen siksak ei ole shikaani.
Ei olekaan, mutta Korean siksak on shikaani. Onhan se nyt selvää, että se on hidastusmutka, jos siitä menee vaihtoehtoinen nopeampi reitti vierestä ohi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Austinia puuhailee siis USF1:den puuhamies... ja minä kun luulin nähneeni jo useimmat f1-farssit...:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kiiressä tuli nähtävästi avattua suuta liikaa.:eek: Hyvältä tuo kyllä näyttää ja on miehellä projektin onnistuessa ainakin edes vähän millä korjata mielipahaa mitä aiheutui kun USF1:den projekti meni penkin alle.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
F1.comissa on listattu parhaimmat mutkat:

Turn, Turn, Turn: The best Formula One corners


Corners matter. Yes, straight-line speed is important, but ultimately it is how quickly a car and driver can corner that dictates that all-important lap time. But what makes a great corner? It is, of course, a very subjective issue. The new Korea International Circuit threw up a few at the weekend, but it is a little too soon to dub them ‘classics’. For those, most drivers will refer you to the likes of Spa-Francorchamps, Suzuka and Istanbul Park…

Japanese Grand Prix - Suzuka’s 130R
The list had to include at least one corner from Suzuka, the famous figure-of-eight track that many drivers cite as their favourite on the calendar, and narrowing it down to the high-speed 130R proved tough, with the famous Spoon Curve a very close second. Named after the corner’s radius, the 130R is one of the fastest in Formula One racing. Although modifications made in 2003 mean taking it at full throttle is not quite the challenge it once was, jinking left in seventh gear at speeds in excess of 310 km/h remains a supreme test of both car and driver, with a lateral cornering force of up to 6G. 130R’s unforgiving nature is why the drivers love it. Precision is key, even when taken at relatively low speed, as Lucas di Grassi found to his cost recently when he trashed his Virgin there on his out-lap to the grid.
“130R is one of the fastest corners in Formula One and you really have to think about how you approach it.” McLaren’s Jenson Button.

Italian Grand Prix - Monza’s Parabolica
Monza may be known as the ‘temple of speed’, but sprinkled amongst its epically long straights are some equally legendary corners - including the majestic Parabolica. It’s the track’s final turn and at 180 degrees, cars can experience apex speeds in excess of 200km/h and lateral acceleration for close to 450 metres. It leads onto Monza’s 1.3-km main straight, so it’s paramount for drivers to make a good exit in order to maximise their top speed before they brake for Turn One, the Rettifilo chicane, which is the best spot on the circuit for overtaking. The challenge of Parabolica is to brake as late as possible but then also get back on the power before the apex. Guaranteed to sort the men from the boys.
“Parabolica, is quite special. It's a difficult one to get right. You can always go faster there than you actually do.” 1997 world champion, Jacques Villeneuve.

Turkish Grand Prix - Istanbul Park’s Turn Eight
It may be part of one of the newest tracks - Istanbul Park - but Turn Eight punches well above its weight, and is already challenging the establishment thanks to its fearsome reputation. It boasts top speeds of 270 km/h, four apices (though the drivers treat it as two), bumps, and is one of the longest on the calendar, meaning cars (and therefore drivers) pull up to 5G for over seven seconds through this left-hander, which makes it one of the most physical corners to race in the world. It seems they are a masochistic lot, Formula One drivers. If they get it right, they can make up a lot of ground, but thanks to the bumpy surface it’s very easy to get it wrong. A true test of driver skill and precision - Turn Eight’s name clearly doesn’t do this corner justice.
“It’s a real rollercoaster and is awesome.” Force India driver, Adrian Sutil.

Belgian Grand Prix - Spa-Francorchamps’ Eau Rouge
Arguably the most famous corner of them all. The whole Belgian track is dictated by its natural surroundings, and nowhere is this more apparent than at Eau Rouge. Drivers switch left to right and go up and down through this legendary stretch of tarmac. Even though modern downforce levels have made it easier to handle in recent years - it’s now pretty much flat-out for those in front-running cars - it remains just as thrilling and just as critical to a fast lap. Grip and a sympathetic suspension set-up are essential, as is nerve - the sheer scale and gradient of the thing (something television pictures struggle to convey) is enough to test even the most bold.
“The drivers love the fast sweeping corners, including the legendary Eau Rouge.” Mercedes GP team principal, Ross Brawn.

British Grand Prix - Silverstone’s Becketts
If you’re looking for great corners, Silverstone provides a veritable smorgasbord, and Becketts is just one that has stood the test of time through the UK circuits various transitions. Midway through the lap, it’s a multi-turn complex, which boasts high speeds and demands skilful handling. Drivers try not to touch their brakes throughout this slalom ride, and instead simply lift the throttle as they swerve through. They can experience loads of about 4G as they progress. Quite a rollercoaster ride!
“I always liked the old track layout with the high-speed sections, particularly the Becketts complex that is a real challenge as you need to keep the momentum all the way through the corners.” Force India’s Vitantonio Liuzzi.

Brazilian Grand Prix - Interlagos’s Mergulho
Extremes rule at Interlagos, with one of the calendar’s longest straights, some of its slowest hairpins and multiple gradient changes just some of its unique features. One part that stands out is the fifth-gear left-hander of Mergulho. It’s the lowest part of the circuit, and is a thrilling ride on the limit, made all the more exciting by the characteristic bumps on its apex. Another firm favourite at the track, deserving an honourable mention, is the Curva Do Laranjinha.
“You need to have total confidence in your car and a good mechanical set-up with a high ride-height to manage the bumpy surface.” Williams’ Rubens Barrichello.

Monaco Grand Prix - Monte Carlo’s Grand Hotel Hairpin
It’s tough to single out just one corner on this legendary street track, but we’ve narrowed it down to Turn Six, more commonly known as the Grand Hotel Hairpin (formerly Loews). Although it must be the slowest (and is certainly the tightest) corner on the calendar, this hairpin presents its own unique challenge. Taken at under 50 km/h in first gear, before it sends you plunging downwards towards Portier and the tunnel, it requires full steering lock - some teams even have to modify their steering racks to make the corner - and as much concentration as a driver can muster. It distils the very essence of Monaco. And believe it or not, you even see overtaking here, especially on the opening lap when tyres, brakes (and brains) may not be quite up to temperature.
“It's quite a technical corner. It's important to hit the apex so you don't lose too much time through this part of the lap." Ferrari’s Fernando Alonso.

Canadian Grand Prix - Montreal’s ‘Wall of Champions’
Turn 12 in Montreal achieved legendary status in 1999 when a trio of former world champions - Damon Hill, Michael Schumacher and Jacques Villeneuve - all lost control on the exit and crashed into the Circuit Gilles-Villeneuve’s unforgiving concrete walls during the race. There’s no doubt the track’s fierce speed has something to do with it. After spending over 15 seconds flat out along its longest straight, drivers must then brake from well over 300km/h for this final, critical chicane. Of course it’s a case of the later the better, but because there’s such a slim margin for error, running ‘on the edge’ rarely means more than it does here.
“You have to be careful because things can go wrong very quickly. A small mistake and you'll be in the 'Wall of Champions' before you know it.” Former F1 driver, now FIA stewards’ advisor, Alex Wurz.




Todella hätäisesti yhdistelty samaan rataan:
Näytä liitetiedosto 13487
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Liittynee tähän ketjuun.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/87893

FIA:n lopullinen 2011 kalenteri

13/03 Bahrain
27/03 Australia
10/04 Malaysia
17/04 China*
08/05 Turkey
22/05 Spain
29/05 Monaco
12/06 Canada
26/06 Europe
10/07 Great Britain
24/07 Germany
31/07 Hungary
28/08 Belgium
11/09 Italy
25/09 Singapore
09/10 Japan
16/10 Korea
30/10 India*
13/11 Abu Dhabi
27/11 Brazil

*Subject to the homologation of the circuit.

The Indian and Chinese races are listed as provisional and subject to Delhi and Shanghai circuits being homologated by the FIA, but the other 18 rounds are as the FIA announced in its provisional schedule in September.'

Meinaavakko ne muutella Kiinan rataa vai? Oonko mä nyt missannut taas jotain :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös