Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tälläistä tarjoaa maikkari:
Kaksi F1-osakilpailua sai ehdot

Formula ykkösiä hallinnoiva Kansainvälinen autoliitto FIA hyväksyi keskiviikkona ennätysmäisen suuren 20 osakilpailun kalenterin, mutta kahden GP:n kohdalla järjestysoikeus on ehdollinen.

Intian ja Kiinan osakilpailuihin liitetyt kysymysmerkit johtuvat radoista. Ensimmäistä kertaa F1-GP:tä isännöivän Intian kohdalla päätös oli odotettu, sillä radan rakennustyöt ovat vielä kesken New Delhissä.

Kiinan GP on ajettu Shanghai International Circuitilla seitsemän kertaa, mutta ilman muutoksia kahdeksas kisa saattaa jäädä ajamatta ensi huhtikuussa.

- Shanghain radan luokituslisenssi on umpeutunut, ja ennen kuin FIA voi antaa uuden lisenssin, täytyy radalla tehdä korjauksia etenkin nykyiseen viemärijärjestelmään ja radan pinnoitteeseen, FIA:n edustaja kertoi keskiviikkona.

(MTV3-Reuters)
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kiitos tiedosta. Mikä siinä viemärijärjestelmässä muka on vikana? Kaivonkannet irtoilee kuten 2005?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Juolahtipahan mieleen, ettei Suomessa voitaisi järjestää GP-kisaa ainakaan tähän aikaan vuodesta siihen normaaliin kello kolmen aikaan iltapäivästä, koska jo neljän maissa hämärä laskeutuu kauttaaltaan etelässäkin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9302
Juolahtipahan mieleen, ettei Suomessa voitaisi järjestää GP-kisaa ainakaan tähän aikaan vuodesta siihen normaaliin kello kolmen aikaan iltapäivästä, koska jo neljän maissa hämärä laskeutuu kauttaaltaan etelässäkin.
Mutta kesällä voitaisiin järjestää iltakisa päivänvalossa ;)
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Pitipä sitten miettiä, mikä Abu Dhabissa on pielessä, ja tein seuraavat muutokset:

T3:n jälkeen ajetaan toinen ässä, joka on jo olemassa. Mutkayhdistelmä on sekä varsin nopea että sisältää pienen korkeuseron. Se hidastaa vauhtia kuitenkin sen verran, että tarpeettoman shikaanin ennen neulansilmää voi poistaa.

Takasuora taas on luotisuora ennen pientä kinkki oikealle. Suora päättyy pyöreään neulansilmään eikä nykyiseen ylitiukkaan ja lyhyeen mutkaan. Neulansilmän jälkeinen aukeneva mutka johtaa seuraavalle pitkälle suoralle.

Loppuosa onkin pistetty täysin uudeksi. Brasilian jälkeen Abu Dhabissa suorastaan iskee naamalle, miten lyhyitä ja tiukkasäteisiä mutkat ovat. Missä kaikki pitkät, jouhevat mutkat? Toinen takasuora päättyy tuplavasuriin, joka kuluttaa oikeaa eturengasta paljon. Lopussa ajetaan sitten Suzukan ässämutkien tapainen pyöritys.

 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vaikka Abu Dhabin rata-alue on jollain tavalla aneeminen, on se kuitenkin huomattavasti paremman näköinen kuin Bahrainin. Tässä tullan siihen tärkeimpään, eli rata-alueem maisemointiin. Bahrainissa ei taida olla varikkorakennuksen lisäksi muita rakennelmia kuin katsomoja, kun taas AD:n radan ympärillä on jos jonkinlaista pippelihotellia. Mutta juuri nämä pienet asiat saavat radan tuntumaan paremmalta kuin Bahrainissa. Tosin Bahrainissa ei ole yhtä järkyttävää asfalttiturva-alueiden hyväksikäyttöä kuin täällä. Kolmossektorilla ajetaan kyllä järkyttävissä määrin turva-alueiden puolella. :yuck:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä tullan siihen tärkeimpään, eli rata-alueem maisemointiin.
:D

-Edit- Omasta mielestäni osa Bahrainin viehätystä on nimenomaan täysin muista poikkeava maisema. Mutta ei se vaikuta mitenkään siihen miten rataa itseään arvioin. Rata on hyvä, koska tarjoaa useita paikkoja ohituksiin ja kaksintaisteluihin.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No joo, ei se ehkä se ihan tärkein ole, mutta kyllä tuota maisemoitua aavikkoa katsoo mielummin kuin sitä Bahrainin tyhjää.
Koreassa ei ollut kaiteiden takana muuta kuin paskaisia kaivinkoneita ja raksapenojen käyttämiä bajamajoja. Siksi se olikin virkistävä poikkeus kliinisessä F1-kalenterissa, jonkun huipentuma juurikin Abu Dhabi on. Rata on ollut täysin sivuseikka kun on keskitytty muihin puitteisiin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Koreassa ei ollut kaiteiden takana muuta kuin paskaisia kaivinkoneita ja raksapenojen käyttämiä bajamajoja. Siksi se olikin virkistävä poikkeus kliinisessä F1-kalenterissa, jonkun huipentuma juurikin Abu Dhabi on. Rata on ollut täysin sivuseikka kun on keskitytty muihin puitteisiin.
No niin. Olihan sekin tosin hyvä poikkeus. Mutta siellä radan kaiteen takana ei ollutkaan hiekkaerämaata, vaan jokin vaiheleva maasto. Se näyttää sellaisenaankin paremmalta kuin se Bahrainin aavikko. Tosin olisi se kyllä kiva nähdä kun Korean pitkälle suoralle tulee no katumaalaukset ja formulat lähtee puikkelehtimaan korkeiden talojen väliin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No niin. Olihan sekin tosin hyvä poikkeus. Mutta siellä radan kaiteen takana ei ollutkaan hiekkaerämaata, vaan jokin vaiheleva maasto.
Kauempana kyllä. Varsinainen rataympäristö on täyttömaata*, joka on pannukakuntasaista heinikkoa.

*) Tai näin Maikkarin hemmot sanoi. Itse oletin Google Mapsin perusteella että kyseessä oli jokien kasaama liete. Sama lopputulos kuitenkin käytännössä.
 
Viimeksi muokattu:

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
AD:n radassa kyllä se hyvä puoli ettei siellä ole Kakkafirman mainoksia radan vieressä. Taitaa olla ainut?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9302
AD:n radassa kyllä se hyvä puoli ettei siellä ole Kakkafirman mainoksia radan vieressä. Taitaa olla ainut?
Koreassa ei mielestäni ollut. Siellä tuli tarkkailtua radanvarsimainoksia enemmän, jotta oppi tuntemaan radan mutkia paremmin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös