Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Nyt on kyllä pakko kysyä, että miten tuo rataprofiili liittyy jutussa puhuttuun katurataan?
Vaihdoin kuvan hieman tuoreenpaan, aiemmasta kuvasta ihmettelinkin pikkuisen että ei tuo kovin katuradalta näytä ja ei näyttänyt olevan edes meren rannalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaihdoin kuvan hieman tuoreenpaan, aiemmasta kuvasta ihmettelinkin pikkuisen että ei tuo kovin katuradalta näytä ja ei näyttänyt olevan edes meren rannalla.
Laitatko vielä lähteen tuolle uudelle profiilille, kun kuvan osoite on sen verran kryptinen? Joku blogi juu, mutta linkki itse juttuun, kiitos.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Australian GP pomo Ron Walker muistutti viime viikolla että mm. Puolan Varsova, Venäjä, Intia, Qatar, Dubai ja Kuwait ovat saaneet F1-kisan tai ovat sellaista haluamassa.

Jutun mukaan Puolan GP, voisi korvata Unkarin GP:n.

Qatar on myös looginen vaihtoehto tulevaisuuden kisa paikkana, sillä siellä järjestetään jalkapallon World Cup vuonna 2022 ja ynnä muita urheilu tapahtumia.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Nnngh, ei enää lisää aavikkoratoja. :jaska:
Jos uusia ratoja pitää tehdä niin mielummin eurooppaan, Puola olisi ihan varteen otettava eikä ainoastaan Kubican takia. Toki muitakin on huhuttu esim aiemmin Tshekkien ja Bulgarian GP:tä.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Sawardilta ihan mielenkiintoinen spekulaatio mahdollisesta tulevaisuuden kalenterista ja Staten Islandin kisasta. Pallon jakaminen neljään alueeseen ja viisi kisaa per alue voisi olla ihan mielenkiintoinen.

Itse Statenin kisasta taitaa olla turha kirjoittaa mitään :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos uusia ratoja pitää tehdä niin mielummin eurooppaan, Puola olisi ihan varteen otettava eikä ainoastaan Kubican takia. Toki muitakin on huhuttu esim aiemmin Tshekkien ja Bulgarian GP:tä.
Mikä lie itä-Euroopan maiden taloudellinen valmius rakentaa F1-standardit täyttävä rata? Katuradan sinne toki saa pykättyä, mutta se ei ole se, mitä F1 tarvitsee lisää.

Toisaalta henkilökohtaisesti en näe itä-Eurooppaa yhtään sen perinteikkäämpänä F1-seutuna kuin Aasiaa. Tietysti olisi niitä ilmansuuntia muitakin kuin itä.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Australian GP pomo Ron Walker muistutti viime viikolla että mm. Puolan Varsova, Venäjä, Intia, Qatar, Dubai ja Kuwait ovat saaneet F1-kisan tai ovat sellaista haluamassa.

Jutun mukaan Puolan GP, voisi korvata Unkarin GP:n.
Niin onhan nuista jo pari tulossa, mutta kyllä Puolan GP eniten lämmittäisi sydäntä. Kuwaitin gp kuulostaisi hieman oudolta näin yhtä äkkiseltään.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Radan lähettyville avataan uusia toimintoja ja Zhao Wen uskoo kisan suosion nousevan tulevina vuosina.

Kiinan F1-kisalle pitkä jatkosopimus

16.2.2011

Kiinassa ajetaan Formula ykkösten MM-pisteistä ainakin vuoteen 2017 saakka. Shanghai Daily -lehden mukaan Shanghain kisan järjestäjät ovat tehneet pitkän jatkosopimuksen F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Formula One Managementin kanssa.

Shanghain varakaupunginjohtaja Zhao Wen kertoi lehdelle, että uusittu sopimus on arvoltaan pienempi kuin aiempi.

Tämän vuoden Kiinan Grand Prix ajetaan 17. huhtikuuta Shanghain radalla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Circuit de Catalunyan moottorirata on taloudellisissa vaikeuksissa joten he eivät kenties pysty pitämään osakilpailua sopimuksen mukaisesti vuoteen 2016 asti, ja raha tilanne kauden 2012 kisaankin näyttää huonolta.

Vaikka kisa onkin ollut suosittu, niin taloudellisesti se ei vakuuta.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Circuit de Catalunyan moottorirata on taloudellisissa vaikeuksissa joten he eivät kenties pysty pitämään osakilpailua sopimuksen mukaisesti vuoteen 2016 asti, ja raha tilanne kauden 2012 kisaankin näyttää huonolta.

Vaikka kisa onkin ollut suosittu, niin taloudellisesti se ei vakuuta.
Eiköhän Bernie löydä jonkin Öljy-Arabimaan tilalle. :jaska:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ikävä menettää kisapaikkoja Euroopasta, mutta ei Barcelona ole oikeen koskaan tarjonnut mitään hienoa. Tallit tuntevat radan niin hyvin ettei yllätyksiä näy eikä se ohittaminenkaan ole koskaan ollut kauheen helppoa kyseisellä baanalla. Monet maat haluavat kuitenkin mukaan formulasirkukseen, joten korjaajan löytäminen on tuskin ongelma.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kieltämättä Itä-Euroopan maissa olisi potentiaalia järjestää kisa tulevaisuudessa. Puolassa kisalle olisi parhaimmat perusteet kun Kubica ajaa sen puolesta ja Tsekinmaassa olisi puitteet ehkä parhaimmat.

Aikoinaan Brno oli lähellä saada kisan, mutta sitten Bernie kääntyi Unkarin puoleen ja sieltä se kisa löytyi. Katuratoja ainakin on helppo rakentaa tai pistää kisat pystyyn valmiina olevalle sellaiselle, mutta moottoriratoja ja etenkin nykyaikana kelpaavia sellaisia on vaikeaa löytää. Brnon f1-haaveet kaatuivat jo tuolloin FIA:n kiristyneisiin radansääntönormeihin tai Bernien ahneuteen.

Muilta 80-luvun itäblokin ehdokkailta löytyi lähinnä parkkipaikkojen radaksi kelpaavia ehdotuksia. Arabimailta rahaa löytyy, mutta kisat voivat valitettavasti olla melko tapahtumaköyhiä. Bahrainin tapaus odottaa vielä päätöstä sillä mielenkiintoista on se, että ajetaanko Australiassa vai keksitäänkö vielä joku korvaava kilpailu tilalle?

Losailissa voisi ajaa mutta FIA:n pykälä on liian matala. Toinen vaihtoehto on Abu Dhabi tai sitten Turkin kisa jos välttämättä halutaan pysyä Lähi-Idän maaperällä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Australian radoista yksi mielenkiintoisimpia voisi olla Eastern Creek joissa on ajeltu moottoripyörien kisoja. Onkohan rata valitettavasti liian kapea?:frown:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Barcelonassa on kyllä ollut aina alkukauden tylsimmät kisat. Eikä Espanjassa tarvitse olla kahta kisaa vaikka Alonso onkin siellä suosittu. Missään maassa ei tulisi olla kahta kisaa. Itä-Eurooppaan tai Afrikkaan se kisa voisi mennä. Kuhan ei Aasiaan. Tällä hetkellä on 9 kilpailua Aasiassa ja kun otetaan huomioon kuinka monta aasialaista kuskia ja tallia sarjassa on niin voidaan todeta että se on hieman liikaa. Ymmärrän että reilusti yli puolet maailman kansalaisista asuu Aasiassa, mutta suurimmalla osalla ei ole edes televisiota. Kansalaisilla ei ole varaa maksaa pääsylippuja ja katsomot eivät ole edes puolillaan. Toinen toisiaan tylsimpiä ratoja, mutta muuten hienot puitteet. Samaan aikaan Euroopassa on puutteelliset puitteet, mutta paljon hyviä ratoja.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Kieltämättä Itä-Euroopan maissa olisi potentiaalia järjestää kisa tulevaisuudessa. Puolassa kisalle olisi parhaimmat perusteet kun Kubica ajaa sen puolesta ja Tsekinmaassa olisi puitteet ehkä parhaimmat.
Tosiaankin Itä-Euroopan alue on yksi potentiaalisimmista.

Joulukuussa 2010 Ukrainan Kiovan aluehallinnosta vastaava johtaja Anatoli Prysiazhniuk, kertoi että Kiovaan oltaisiin rakentamassa miljardi dollaria maksavaa 5,2 kilometrin mittaista moottorirataa Polissian ja Ivankivin esikaupunkialueelle.

Viime syksynä oli juttua että Bulgarian Sofian kisa syrjäyttäisi Unkarin ja Turkin pois sarjan kisakalenterista, Bulgarian moottoriliiton pomon Nikolovin mukaan. Bulgarian ratahan olisi lämmitettävää mallia, eli pinta lämmitetään keinotekoisesti tasaisen suorituskyvyn varmistamiseksi.

Vuoden 2009 lopulla Tshekin pääkaupunkiin Prahaan kaavailtiin katurata kisaa F1/DTM sarjoille, hankkeen pääjehu Antonio Charouz ei paljastanut kuinka pitkälle oli edennyt mutta radan suunnitteluprosessi oli siinä vaiheessa jo 90-prosenttisesti valmiina hänen mukaansa, tosin Ecclestonen kanssa hän ei ollut käynyt neuvotteluja.

Puolan GP:tä on lähinnä huhuttu Krakovaan ja Varsovaan, lähes joka vuosi.

Toki muitakin potenttiaalisia maita euroopassa olisi esim, Portugali jossa on Algarven rata ja Ranska jolla on omastaa takaa muun muassa Magny-Cours ja Paul Ricard.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Kun noihin Itä-Euroopan ratahankkeisiin tutustuu, niin väkisin kasvaa katkeruus siitä, ettei eräästä formuloiden suurmaasta löydy, eikä ole edes suunnitteilla F1-vaatimukset täyttävää rataa. Pääomaa ja innokkaita katsojia maasta riittäisi... Talvi ei voi olla ainoa syy.

:jaska: :jaska: :jaska:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös