Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Aikoinaan 70-luvulla Vern Schuppanin ajaessa f1:n puolella Australian kisan järjestäjillä olisi ollut mielenkiintoinen paikka järjestää f1-kilpailu. Bathurstissa oli aikoinaan moottoripyörärata joka oli 70-luvun standardeilla riittävän leveä f1-radaksi ja kilpailua suunniteltiin, mutta kun Australiasta ei menestystä tullut ja muutenkin kaikki näytti olevan huonoa niin Bathurstissa ei koskaan ajeltu F1:llä.

Adelaidea suunniteltiin vasta kausilla 1981 ja 1982 ja lopulta ensimmäinen Australian Grand Prix ajettiin siellä Mitsubishin sponssaamana kaudella 1985 jolloin Keke voitti kisan.

Kausien 1981 ja 1982 suunnitelmat olivat unelmia koska Alan Jones oli voittanut mestaruuden ja mestari haluttiin nähdä ajamassa. Jonesin kieltäydyttyä kaudesta 1982 suunnitelmat Australiasta olivat romuttumassa. Kulissien takana kilpailun suunnittelu ei kuitenkaan pysähtynyt ja uurastus palkittiin.
 

MP4/13

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
273
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=212147667439168209404.0004aa23efd27828473df
212147667439168209404.0004aa23efd27828473df

Siinä olis pientä kartanpoikasta melkein kaikista F1-radoista, joilla on joskus ajettu kisa. Ranska on vielä vähän vajaa, mutta viimesiä viedään tosiaankin.
Hieno lista :thumbup:

Listasta puuttuvia ratoja:
Ain Diab, Casablanca
Monsanto, Lissabon
Caesar's Palace (sijainti)
Riverside (sijainti)
(Riversiden vanha rata-alue ja Caesar's Palacen parkkipaikka ovat sittemmin jääneet rakentamisen jalkoihin.)
Reims
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Toivottavasti saavat radan ajoissa. Ja toivottavasti se rata ei hajoa käsiin...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Onko tossa oikeasti tollasest korkeuserot vai hämääkö kuva? Olisi meinaan ihan kiva että uusillakin radoilla olisi oikeita korkeuseroja. Ei taida nykyradoista olla enää kuin Suzukassa, Spassa ja Brasiliassa olla mäkiä. Ei ainakaan tule heti mieleen muita (tosin voi olla että unohdan noin 7 muuta rataa). Tietysti Monacossa on, mutta se on monella muullakin tavalla poikkeuksellinen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onko tossa oikeasti tollasest korkeuserot vai hämääkö kuva? Olisi meinaan ihan kiva että uusillakin radoilla olisi oikeita korkeuseroja. Ei taida nykyradoista olla enää kuin Suzukassa, Spassa ja Brasiliassa olla mäkiä. Ei ainakaan tule heti mieleen muita (tosin voi olla että unohdan noin 7 muuta rataa). Tietysti Monacossa on, mutta se on monella muullakin tavalla poikkeuksellinen.
Nürburgringiä ei parhaista yrityksistä huolimatta ole saatu täysin tasaiselle kohtaa vuoristoa, jolle se on rakennettu. Turkissa on (oli?) paljonkin mäkiä, eikä myöskään Sepang ole täysin tasainen. Ja taisi Koreakin yllättää korkeuseroillaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nürburgringiä ei parhaista yrityksistä huolimatta ole saatu täysin tasaiselle kohtaa vuoristoa, jolle se on rakennettu. Turkissa on (oli?) paljonkin mäkiä, eikä myöskään Sepang ole täysin tasainen. Ja taisi Koreakin yllättää korkeuseroillaan.
Televisio latistaa Nürren, Sepangin ja Korean korkeuserot. Ei niitä nyt Koreassa niin hirvittävästi mielestäni ollutkaan (moottorirataosuuden keskiosa oli vähän korkeammalla). Ja onhan niitä pieniä eroja siellä täällä (mm. Bahrainissa, Silverstonessa ja Shanghaissa). Televisiostakin erottuvia korkeuseroja sisältävistä radoista Hungaroring on mainitsematta.

Ja juu, Intiaan oli alunperinkin tulossa korkeuseroja.

 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Nürburgringiä ei parhaista yrityksistä huolimatta ole saatu täysin tasaiselle kohtaa vuoristoa, jolle se on rakennettu. Turkissa on (oli?) paljonkin mäkiä, eikä myöskään Sepang ole täysin tasainen. Ja taisi Koreakin yllättää korkeuseroillaan.
Tosiaan toi Turkki pääsi unohtumaan. Nurburgringin ja Korean mäet on niin loivia ettei niitä miellä mäkisiksi radoiksi. Mäet kuuluvat mielestäni moottoriurheiluun. Jarrutukset alamäissä vaativat kuskilta enemmän ja ylämäet vaativat moottorilta enemmän.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Eikd intian kisa pitänyt käydä katuradalla? :confused: .
Ei pitänyt tai no 07 oli jotain huhua New Delhi alueelle suuniteltaisiin katurataa mutta sen radan suunnittelu ei koskaan toteutunut.
 
Viimeksi muokattu:

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Eikös Austiniinkin ole tulossa korkeuseroja? Jos nyt oikein muistan. Hyvä vain jos tulee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika laiha lohtu, kun noi uudet radat (Buddh ja Austin) on muuten sitä perus Tilke-skeidaa.
Kumpikaan ei kyllä profiililtaan muistuta mitään aikaisempaa Tilken rataa, jos nyt ei lasketa Buddhin myötäpäiväistä versiota Turkin kasimutkasta (mutta ilman neljää apexia). Enempi noissa kahdessa on sellaista vanhan maantieradan mutkittelua ja tienristeystä.

Turvallisuus toki on nykystandardien mukainen, mutta niinhän se kaikilla uusilla Grade 1- ja T1-radoilla, suunnittelijasta riippumatta (FIA vaatii).
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös