Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Turismo Carretera näyttää käyttävän järven kiertoa edelleen ja Buenos Airesin TC 2000 -kisoistakin suuri osa on ajettu viime vuosina järven kierron kanssa. Tänä vuonnahan BsAs:n kisa onkin tuolla Kurskin postaamalla katuradalla. Itse sanoin, että tuskin sitä järven kiertoa F1:ssä nähdään, koska epäilen vähän, sallisiko FIA noin nopeaa mutkaa noin pitkän suoran päässä, ja ratakin saattaisi olla liian pitkä. Ja, eiköhän se järven kierto olisi ollut 90-luvulla mukana, jos se olisi ollut OK FIA:lle ja kisajärjestäjille.
:wall: No FIA onkin :yuck:

Siis Wtf?!? Siinähän sitä kuskin osaamista mitataan, kuka laskee noihin 300km/h mutkiin koviten. 80-luvulla oli vielä paljon "hyviä" ratoja, nykyajan tilkeringit ja muut asfalttibaanat ei vaan ole kovin tapahtumarikkaita paikkoja. :thumbdown

Juuri toisistaan poikkeavat, kuskin taitoja mittaavat radat on sitä, mitä sarja kaipaisi. Ei keinotekoisia ohituksia järjestettynä radan pisimmälle suoralle, joka johtaa aina johonkin neulansilmään tai 90-mutkaan. :yuck:

Turva-alueiden laajennukset vaan kuntoon ja kunnon radat takaisin! (turha toivo ja menee fiilistee juutuubiin 70 ja 80-luvun footagen kanssa)
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ymmärsinkö oikein, tarkoititko pyörimisellä katon kautta pyörimistä. Onneksi niissä auto ei hajoa, tai tulisi rumaa jälkeä. Nimenomaan noissa kaideosumissa auton hajoaminen suojaa. Hiekkaesteessä on olemassa riski sille, että katollaan oleva auto uppoaa soraan ja silloin kuskin niska ja henki ylipäätään on vaarassa.
Itse asiassa se sora edesauttaa kaikenlaista pyörimistä pystysuunnassa, asfaltti ei niinkään.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Mites sitten kun F1-auto menee "katollaan", niin kumpi silloin hiljentää paremmin, hiekka vai asvaltti?
Auton ollessa ylösalaisin, turvakaari tekee tehtävänsä halutulla tavalla asfaltilla, kun taas soralla ei niinkään.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Miten olisi tällainen turva-alue: rata -> keinonurmi -> asfaltti -> hiekka -> rengasvalli -> seinä. Keinonurmi olisi liukas ja likainen. Siihen kun auto lipeää se lähtee hanskasta ja menee likaiselle asfaltille, josta voi kääntää takaisin radalle. Siinä menettää aikaa, mutta ei peliä. Voi jopa spinnata, mutta ei jää jumiin hiekalle.
Juuri tällaista ratkaisua pidän parhaana, virheestä tulee penalttia, mutta keskeytys vasta todellisesta ulosajosta.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Olivatko turva-alueet siis näissä tapauksissa mielestäsi riittävän leveät? Schumin kohdalla asfaltti olisi saattanut hidastaa vauhtia enemmän, Heikin kolarissa turva-alueen materiaali oli tyystin yhdentekevä.
Meinasin itsekin esittää kysymyksen, että paljonko sitten on se riittävän leveä?
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Eilen kun tuli noita Buenos Airesin muokkauksia postattua, niin spämmään vielä yhden.



Yhdistin eiliseen piirrokseeni järvenkierron ja pituutta tuli 7,06 km, eli taitaisi olla F1:lle ehkä liian pitkä.
Hyvältä näyttää, mutta tuo takakaarre ei tietenkään menisi tuossa muodossa läpi. Vanha Tamburello oli lapsellinen pikkumutka tuohon verrattuna. FIA-versiossa tuossa olisi hidasteena mutkia ennen ja jälkeen tuon kaarteen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ehdottomasti ja nimenomaan urheilullisesti. Kisasijoitukset ratkaistaan ajamalla eikä ansaitsemalla muiden keskeytyksistä.
Minusta keskeytykset on osa F1:tä. Tosin ulosajoihin liittyy aina vaaratekijöitä, joten hyväksyn asfaltoidut turva-alueet. Mutta teknisiä keskeytyksiä kaipaan kylläkin. Aikoinaan autot tehtiin kestämään hädin tuskin kisamatka, nykyisillä teknisillä säännöillä auton tekninen vika johtuu usein valmistusvirheestä, normaali kuluminen ei ole syynä.

:wall: No FIA onkin :yuck:

Siis Wtf?!? Siinähän sitä kuskin osaamista mitataan, kuka laskee noihin 300km/h mutkiin koviten. 80-luvulla oli vielä paljon "hyviä" ratoja, nykyajan tilkeringit ja muut asfalttibaanat ei vaan ole kovin tapahtumarikkaita paikkoja. :thumbdown

Juuri toisistaan poikkeavat, kuskin taitoja mittaavat radat on sitä, mitä sarja kaipaisi. Ei keinotekoisia ohituksia järjestettynä radan pisimmälle suoralle, joka johtaa aina johonkin neulansilmään tai 90-mutkaan. :yuck:

Turva-alueiden laajennukset vaan kuntoon ja kunnon radat takaisin! (turha toivo ja menee fiilistee juutuubiin 70 ja 80-luvun footagen kanssa)
Kun katsoo esim Hockenheimin ja Fujin vanhoja profiileja, niin 1982 lisättiin shikaani Hackenheimissa Ostkurven edelle ja 1986 pilkottiin Fujin pitkä nopea viimeinen mutka shikaanilla. Eli eiköhän tuosta syystä BsAs:n radasta käytetty mikkihiiriversiota 90-luvulla. Eipä silti, juuri tuollainen nopea mutka johon tullaan kovaa olisi kyllä aika makee. Ja, ehkä tarpeeksi isolla turva-alueella FIA hyväksyisi sen.

Täsmennän vielä tuota moottoripyöräkisojen turva-aluejuttua. Näissä kokonaan asfaltoiduissa turva-alueissa on se ongelma, että kuski ei välttämättä pysähdy ennen seinää. Eli, riittävän iso asfaltti -> hiekka-turva-alue olisi turvallisin.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Keskeytykset kilpa-autoilun tärkeä osa-alue? On sulla jutut.

Ehdottomasti ja nimenomaan urheilullisesti. Kisasijoitukset ratkaistaan ajamalla eikä ansaitsemalla muiden keskeytyksistä.

Niin se onkin.
Sulle oma leppäkerttu-sarja, jossa joka paikassa pehmusteet ja ei liian kovat vauhdit. Oikean racingin ystäville kunnon kisoja kunnon radoilla. Mistään kotoisin tuo asenne tehdä kaikesta niin turvallista, että todennäköisemmin kuski kuolee peräpukamiin, kuin kolariin.

Keskeytykset on juuri olennainen osa kilpa-autoilua.

Eikö juuri monenlaiset mutkat olisi kuskin taitoja mittaavia. Missä niitä mitataan, jos kaikki vähänkin haastavat mutkat otetaan pois radoista? Tamburellon poistuminen on yksi sääli. Ainoa vikahan siinä oli liian lähellä oleva seinä.
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Sulle oma leppäkerttu-sarja, jossa joka paikassa pehmusteet ja ei liian kovat vauhdit. Oikean racingin ystäville kunnon kisoja kunnon radoilla. Mistään kotoisin tuo asenne tehdä kaikesta niin turvallista, että todennäköisemmin kuski kuolee peräpukamiin, kuin kolariin.

Keskeytykset on juuri olennainen osa kilpa-autoilua.
Meinasin jo kommentoida, mutta enpä viitsi alentua.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Hyvältä näyttää, mutta tuo takakaarre ei tietenkään menisi tuossa muodossa läpi. Vanha Tamburello oli lapsellinen pikkumutka tuohon verrattuna. FIA-versiossa tuossa olisi hidasteena mutkia ennen ja jälkeen tuon kaarteen.
Merkitsin tuohon oranssilla mahdollisen FIA-version.



Koppiautot ovat ilmeisesti sen verran turvallisia, että TC 2000 voi ajaa tuossa mutkassa, tai sitten niillä ei ole niin tiukkoja turvallisuusvaatimuksia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Meinasin itsekin esittää kysymyksen, että paljonko sitten on se riittävän leveä?
Molemmissa tapauksissa olennaisin parannus olisi ollut modernimpi turvavalli, eli turva-alueen koko noin sinällään on vähän toissijainen tekijä. Pitkien suorien päässä (Schumin tapaus) tilaa kuitenkin soisi olevan.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Kun katsoo esim Hockenheimin ja Fujin vanhoja profiileja, niin 1982 lisättiin shikaani Hackenheimissa Ostkurven edelle ja 1986 pilkottiin Fujin pitkä nopea viimeinen mutka shikaanilla. Eli eiköhän tuosta syystä BsAs:n radasta käytetty mikkihiiriversiota 90-luvulla. Eipä silti, juuri tuollainen nopea mutka johon tullaan kovaa olisi kyllä aika makee. Ja, ehkä tarpeeksi isolla turva-alueella FIA hyväksyisi sen.
Juuri oikeassa tuossa. Se olisi MAKEE!

Ostkurvessa oli myös seinä liian lähellä, Fujin last corner oli hyvä shikaanin kanssakin. Fujissa toki se 70-luvun originaali olisi kaikkein hurjin. Jarrutus alamäkeen ovaalimutkaan. Death trap #1. Ehkä ei ihan noin hurjia mutkia tarvitsisi olla, mutta tuollainenkin mittaisi kuskin skillejä paremmin kuin jarrutus neulansilmään/90/shikaaniin. :wink:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eikö juuri monenlaiset mutkat olisi kuskin taitoja mittaavia. Missä niitä mitataan, jos kaikki vähänkin haastavat mutkat otetaan pois radoista? Tamburellon poistuminen on yksi sääli. Ainoa vikahan siinä oli liian lähellä oleva seinä.
Tamburello nyt ei ollut profiililtaan mikään vaikea mutka. Ainoa haaste oli pomput jotka sitten osaltaan johtivatkin Sennan onnettomuuteen tuossa paikassa.

Suzukan vanha 130R oli haastava mutka, nykyinen versio on vain loiva kaarre, jotenkin verrattavissa vanhaan Tamburelloon. Vanhassa versiossa ei pystynyt aina vetämään lappu lattiassa. Jos yritti, kolisi yleensä isoa kovaa.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
130R on jälleen yksi hyvä esimerkki, miten vähänkin haastavat kohdat pilataan. "Tehdään tosta nyt suora, kun entinen variaatio oli liian haastava ajaa muutamille kuskeille, koska ei voineet ajaa koko aikaa talla pohjassa." :wall:

Missä mutkat jotka ajetaan 5 tai 6-vaihteella, noin 70-80% kaasulla? Nämä on kuolleet sukupuuttoon. Copse tulee mieleen, toki ei sekään enää ole alkuperäisessä formussa. Stovehan pilattiin JJ:n onnettomuuden takia, muut mutkat jo aiemmin, kuten club. Estoril pilattiin oikeastaan kokonaan sillä vammaisella shikaanilla, jolla korvattiin n.280km/h ajettava oikea(Tanque).

Kuskit sai myös aikoinaan respektiä, kuka veti jonkin mutkan ekana kaasu pohjassa. Keke kuuluisa juuri Clubin ja 130R ekana ajamisesta talla pohjassa.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mikä siinä on kun hienot radat ja mutkat pitää pilata? :mad::mad_old::wall:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
130R on jälleen yksi hyvä esimerkki, miten vähänkin haastavat kohdat pilataan. "Tehdään tosta nyt suora, kun entinen variaatio oli liian haastava ajaa muutamille kuskeille, koska ei voineet ajaa koko aikaa talla pohjassa." :wall:

Missä mutkat jotka ajetaan 5 tai 6-vaihteella, noin 70-80% kaasulla? Nämä on kuolleet sukupuuttoon. Copse tulee mieleen, toki ei sekään enää ole alkuperäisessä formussa. Stovehan pilattiin JJ:n onnettomuuden takia, muut mutkat jo aiemmin, kuten club. Estoril pilattiin oikeastaan kokonaan sillä vammaisella shikaanilla, jolla korvattiin n.280km/h ajettava oikea(Tanque).

Kuskit sai myös aikoinaan respektiä, kuka veti jonkin mutkan ekana kaasu pohjassa. Keke kuuluisa juuri Clubin ja 130R ekana ajamisesta talla pohjassa.
130R:ssä on vieläkin enemmän munaa, kuin Tilken radoissa yhteensä. Toki se edellinen versio oli vielä hurjempi.

Muuten olen samaa mieltä viestistä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kuskit sai myös aikoinaan respektiä, kuka veti jonkin mutkan ekana kaasu pohjassa. Keke kuuluisa juuri Clubin ja 130R ekana ajamisesta talla pohjassa.

Eikös Keke ajanut myös Eau Rougen ekana kaasu pohjassa?
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Eikös Keke ajanut myös Eau Rougen ekana kaasu pohjassa?
Taisi olla... :eek:

6 Keke Rosberg

In 1983 Eau Rouge was bumpy, sharp and dangerous – and Rosberg alone took it flat. Then there was that 160mph lap of Silverstone, which I witnessed as he flew over the Woodcote chicane, and followed up with astonishment of 1500bhp powerslides down Paddock Hill at Brands Hatch. In a word: fever.

http://www.motorsportretro.com/2009/10/heroes/

Juuri tuota sanaa tässä haettukin. Hero/Sankari. Harvaa nykykuskia enää voi pitää sankarina, kun suoritukset on kuin jostain labrasta. Kliinistä paskaa. Mitä ihailemista on siinä, kun kuski kaartaa virheen tekemisen jälkeen takaisin radalle? Minäkin osaisin sen. Kyl noita kisoja katsonut sen takia, että saa katsoa ihaillen ylöspäin hurjia suorituksia. Ei mitään nukuttavaa stopandgo suoritusta 70 kierrosta, jossa ei tapahdu mitään.

Hamiltonin ajotyylistä voidaan olla montaa mieltä, mutta on siinä kaverissa jotain samaa, kuin entisajan kuskeissa. Annetaan kaikkensa riskejä kaihtamatta. Sitten joku Massa itkee, kun se Hamilton ajaa niin raisusti. Voi vi**u.
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös