Belgian GP 2008 - Kilpailu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli Kimin olisi pitäny muuttaa ajo-linjaansa ja lopettaa kilpaa-ajaminen ja höllätä?
Huoh. Kimin olisi pitänyt muuttaa ajolinjaansa sen verran, ettei olisi sulkenut Lewisiltä tietä. Periaatteessa Kimi teki laittoman linjavalinnan, mutten usko sen olleen tahallista. Kilpaa ajamista hän kyllä olisi saanut jatkaa hölläämättä. Yritettäisiinkö pitää ne kysymykset edes jossain määrin järjellisinä?
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Tottakai Lewis olisi voinut nostaa jalan kaasulta, mutta hänellä ei ollut velvollisuutta tehdä niin, vaan täysi oikeus ajaa kilpaa. Kimin kiilaus vain teki sen mahdottomaksi.
Joo ei tässä oikeutta kilvanajoon ollakaan kyseenalaistamassa vaan vähän kaivataan selvennyksiä näihin sun tulkintoihin. Meinaat siis että Kimin olisi pitänyt - selvästi johdossa olevana autona - ajaa jälkimmäinen mutka ulkorenan kanttareita viistäen että Hamiltonilla olisi ollut tarpeeksi tilaa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heh. Mistä lähtien rinnalla on tarkoittanut puoli autonmittaa jäljessä :D
Se tarkoittaa sitä. Tämä siis on FIA:n tulkinta ja FIA:n tuomarina toimineen Kari O. Sohlbergin suusta kuultu. Jos autot ovat joltain osin rinnakkain, on toiselle jätettävä tila. Samassa haastattelussa Sohlberg sanoi, ettei "edelläoleva saa valita ajolinjansa"-tulkintaa ole hänen tuomarointiuran aikana ollut olemassakaan, vaan nimenomaan tuo tilanjättövaatimus.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Huoh. Kimin olisi pitänyt muuttaa ajolinjaansa sen verran, ettei olisi sulkenut Lewisiltä tietä. Periaatteessa Kimi teki laittoman linjavalinnan, mutten usko sen olleen tahallista. Kilpaa ajamista hän kyllä olisi saanut jatkaa hölläämättä. Yritettäisiinkö pitää ne kysymykset edes jossain määrin järjellisinä?
Pahoitteluni hieman kärjistetystä kyssäristä. En vain ymmärrä miksi Kimin, joka tilanteessa on mielestäni selvästi johtoasemassa, olisi se kuski, jonka tulisi muuttaa ajolinjaansa.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Se tarkoittaa sitä. Tämä siis on FIA:n tulkinta ja FIA:n tuomarina toimineen Kari O. Sohlbergin suusta kuultu. Jos autot ovat joltain osin rinnakkain, on toiselle jätettävä tila. Samassa haastattelussa Sohlberg sanoi, ettei "edelläoleva saa valita ajolinjansa"-tulkintaa ole hänen aikanaan ollut olemassakaan, vaan nimenomaan tuo tilanjättövaatimus.
Miten tää joltain osin tulkitaan? Etusiipi ja takasiipi vierekkäin? Mitään muutahan tuossa ei nimittäin täyttynyt missään vaiheessa, mistään kulmasta tarkasteltuna...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pahoitteluni hieman kärjistetystä kyssäristä. En vain ymmärrä miksi Kimin, joka tilanteessa on mielestäni selvästi johtoasemassa, olisi se kuski, jonka tulisi muuttaa ajolinjaansa.
Koska kiilaaminen on kielletty.
Miten tää joltain osin tulkitaan? Etusiipi ja takasiipi vierekkäin? Mitään muutahan tuossa ei nimittäin täyttynyt missään vaiheessa, mistään kulmasta tarkasteltuna...
Myös siivet ovat osa autoa. Joten kyllä, etusiipi ja takasiipi vierekkäin riittää.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Myös Glockin 8 sija vaarassa. Mahdollisesti ohittanut Webberin Kimin keltaisten lippujen alueella....

Kisa siis jatkuu koko ajan...:D
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Miten tuommoisessa tilanteessa voi edes edelläajava säädellä tuota väliä taempana tulevaan kun näköyhteyttä taaksepäin on todella vähän. Kimillä oli tuohon mutkaan vaan parempi asema ja Hami yritti epätoivoisesti rinnalle joutuen oikaisemaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Webber kahdeksanneksi.... Glockille 25s penalti... ohituksesta keltasilla...

Enne tulevasta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli kuljettaja saa tunkea mutkaan niin, että etusiipi on takasiiven kohdalla ja edelläajavan vielä pitäisi väistää siinä tilanteessa??
No, enhän minä mikään FIA-tuomari ole, mutta ei tuo tietenkään kamikazesukelluksia kata (eiköhän nekin ole jollain sääntöpykälällä kielletty - vaarallinen ajo?). Edelläajavalla on oikeus olettaa, että takanatuleva ajaa järjevästi. Kimi varmasti tiesi, että Lewis on siinä ja puolustaa paikkaansa.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Se tarkoittaa sitä. Tämä siis on FIA:n tulkinta ja FIA:n tuomarina toimineen Kari O. Sohlbergin suusta kuultu. Jos autot ovat joltain osin rinnakkain, on toiselle jätettävä tila. Samassa haastattelussa Sohlberg sanoi, ettei "edelläoleva saa valita ajolinjansa"-tulkintaa ole hänen tuomarointiuran aikana ollut olemassakaan, vaan nimenomaan tuo tilanjättövaatimus.
Ei toi Sohlberg nyt sitä tarkoita, että jos saat etupyöräsi toisen takapyörien tasalle niin etummaisen on tehtävä huomattavia ohjainliikeitä normiajolinjan ulkopuolelle ja hidastaa, jotta voi päästää takana olevan edelleen. Kyllä tuossa tilanteessa Lewiksella oli aikaa ja tilaa perääntyä täysin mahdottomasta ohitusyrityksestä.
 

Petri

Scuderia Ferrari
Liittynyt
5.3.2005
Viestit
259
Ei tuosta mitään rangaistusta voi antaa, normitilannetta hiukan tiukempi kilpailutilanne.


Lähinnä tuosta juutubepätkässä kohdasta 2.00 eteenpäin, että osuuko tuo Nakajima ( luulin ensin Nicoksi aiemmin ) Kimin autoon mutkasta ulostultaessa ? Kimi spinnaa ja ensimmäinen vasemmalle kääntyvä mutka tuon jälkeen ja Kimin Ferrari ampuu seinään radan yli.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
No, enhän minä mikään FIA-tuomari ole, mutta ei tuo tietenkään kamikazesukelluksia kata (eiköhän nekin ole jollain sääntöpykälällä kielletty - vaarallinen ajo?). Edelläajavalla on oikeus olettaa, että takanatuleva ajaa järjevästi. Kimi varmasti tiesi, että Lewis on siinä ja puolustaa paikkaansa.
Aivan tossa vain on pieni paradoksi. Oletat, että ajaa järkevästi, mutta sitten tiedät että on KoP joka antaumuksella tunkee päätä oven väliin, ei väliä mitä tapahtuisi... eli miten tossakin sitten toimit.

Mielestäni kuullostaa varsin typerältä, että edessä menevä on vastuussa takanatulevan ajolinjoista. Sama kun laskettelurinteessä edellälaskevan pitäisi katsoa käännöksensä sen mukaan, ettei vaan ketään laske päälle, tai mene heidän linjalle... perin outoa.
 
Ylös