Belgian GP 2008 - Kilpailu

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Väitän tulostaulukon perusteella että Kimi oli nopein ( nopein kierros -tilasto ).
Nopein kierros -taulukko ei kerro kisan nopeinta kuskia, kertoo ainoastaan yhdellä kierroksella nopeimman. Ei kisapituudella nopeinta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Nopein kierros -taulukko ei kerro kisan nopeinta kuskia, kertoo ainoastaan yhdellä kierroksella nopeimman. Ei kisapituudella nopeinta.
Nopein kierros -taulukko ei kerro kisan nopeinta kuskia? hihiih

Nopein Kierros tarkoittaa kuskia joka ajoi nopeimman kierroksen. Kukaan muu ei siis ollut nopeampi. ja ps - Kimi ei ( sitten lopulta ) osallistunut/selviytynyt kisapituuden nopeuskisaan.
 
Viimeksi muokattu:

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Nopein kierros -taulukko ei kerro kisan nopeinta kuskia, kertoo ainoastaan yhdellä kierroksella nopeimman. Ei kisapituudella nopeinta.
Kylläpä nyt saivarrellaan täällä puolin ja toisin. Kimi teki nopeimman kierroksen, Hamilton aika-ajojen... Kimillä oli iso kaula pehmeillä ja Hamilton sai kiinni kovilla. Sade sitten sotki kaiken...

Luonnollisestihan maaliin ekana tuleva on nopein, sitä nyt on turha alkaa ees vääntään.

Loppukaneetti - Mielestäni Kimi oli kisan nopein, hahahaha :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kylläpä nyt saivarrellaan täällä puolin ja toisin. Kimi teki nopeimman kierroksen, Hamilton aika-ajojen... Kimillä oli iso kaula pehmeillä ja Hamilton sai kiinni kovilla. Sade sitten sotki kaiken...

Luonnollisestihan maaliin ekana tuleva on nopein, sitä nyt on turha alkaa ees vääntään.

Loppukaneetti - Mielestäni Kimi oli kisan nopein, hahahaha :D
Ite otin tuon ainakin osittain huumorilla :D Eihä tuota nyt vakavissaan kai kukaan ottanu.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kimillä on vielä se probleema kylmien renkaiden kanssa, siksi odotinkin että Lewis tulee lähelle kun alkoi satelemaan. Lisäksi saattaa olla että Ferrari Kimin kohdalla otti riskin ja lähti puhtaammin kuivan säädöillä kisaan. Säätömahdollisuudethan ovat rajoitetut lauantain aika-ajon jälkeen.
McLarenin F1-tallin päällikkö Ron Dennis totesi Belgian GP:n vahvistaneen McLaren-auton paremmuuden Ferrariin verrattuna sateen liukastamalla radalla ajettaessa.
Tilanne on nyt tämä. Johtuuko paremmasta renkaiden lämmönhallinnasta vai pehmeämmästä vääntökäyrästä (ECU etu McLarenilla) on epäselvää...

Tässä Dennis tietää mistä puhuu...

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/09/707299

Tästä oli jo aikaisemmin puhetta. Kovempi rengasvaihtoehto oli liian kova... Valitettavasti samat renkaat on käytössä jatkossakin...

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/09/707297
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kuten kirjoitin, Ferrarin auton ajettavuus sateella ei taida olla McLarenin luokkaa. Monessa sadekilpailussa ollaan nähty.
Näinhän tuo Denniskin sanoo:
Se oli sensaatiomainen Grand Prix, joka piti kaikki katsojat penkin reunalla riippumatta siitä, ketä he kannattivat. Meidän automme on hieman parempi kuin kilpakumppanillamme liukkaissa olosuhteissa, joten sateen alettua olimme melko luottavaisia siitä, että Lewis pystyisi hyödyntämään etunsa
Ja lisäksi nuo Ferrarin ongelmat kovalla seoksella
:Pehmeät renkaat toimivat erittäin hyvin, kun taas kovempien renkaiden kanssa etenkin Kimillä oli hieman vaikeuksia. Meidän täytyy tutkia, mistä ne aiheutuivat, Baldisserri sanoi.

Ferrari-kuski Felipe Massa vahvisti kovempien renkaiden ongelmat.

- Mielestäni kovempi rengas oli liian kova. Pitoa ei ollut. Auto liukui eikä ollut niin nopea, Massa totesi.
EDIT. Talakem kirjoitti jo samat asiat...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kimi oli saanut kipeää etusiipeensä ennen ulosajoa ( Hämiksen perästä ). Kyllä repsottava etusiipi varmasti oli osallisena hallinnan menetykseen, sateen ja renkaiden ohella. Sen verran sähäkästi lähti. Sen sijaan rengasrikosta Kimi ei ole maininnut mitään ja sen varmasti olisi huomanut joten oletan kumin tyhjenneen vasta ulosajossa.
Repsottiko etusiipi? Aamulla katsoin kisan uudestaan ja kuvassa näytettiin pitkään Kimin autoa edestäpäin tuon hipaisun jälkeen ja ihan symmetriseltä näytti molemma puolet. Veikkaisin kyllä suurimmaksi syyksi ulosjaoon yliyrittämisen, mutta yrittää pitää vaikka nyt tuotti huonoimman mahdollisen tuloksen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Repsottiko etusiipi? Aamulla katsoin kisan uudestaan ja kuvassa näytettiin pitkään Kimin autoa edestäpäin tuon hipaisun jälkeen ja ihan symmetriseltä näytti molemma puolet. Veikkaisin kyllä suurimmaksi syyksi ulosjaoon yliyrittämisen, mutta yrittää pitää vaikka nyt tuotti huonoimman mahdollisen tuloksen.
Kyllä voi olla näinkin. Mutta selkeä osuma siipeen oli tullut, eikä niiden siipien kulman tarvitse paljoa muuttua kun etenkin Kimin aerodynaamisesti etupainoisen ajokin käytös yllättää. Oletinkin tässä olevan vain mahdollisen osatekijän siihen, että lipsahti ( + sade, rengassarja, likainen rata, 110 lasissa ). Mutta anyway - lipsahti mikä lipsahti. Väliäkös tuota nyt tarkemmin analyseeraamaan.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Kiinnittikö kukaan huomiota siihen että kun Heikki osui Webberiin, Heikin oikaistessa viimeisen mutkan Heikin auton pohja oli täynnä sähköpurkauksia.
Ei tämä mielestäni voi osumasta johtua koska kumi ei johda sähköä.

Onko McLarenille muotoaa muuttava pohja? :eek!:

Harmi kun ei ole videoita asiasta mutta jos jollain löytyy pätkä koneelta laittakoon jakoon.

Kuinkas ensivuonna KERS:n ollessa mukana pelissä, sateella osueassa toiseen niin saa tällin ja menettää tajuntansa? No ei tarttee pit through rangaistuksia jaella:D
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kyllä voi olla näinkin. Mutta selkeä osuma siipeen oli tullut, eikä niiden siipien kulman tarvitse paljoa muuttua kun etenkin Kimin aerodynaamisesti etupainoisen ajokin käytös yllättää. Oletinkin tässä olevan vain mahdollisen osatekijän siihen, että lipsahti ( + sade, rengassarja, likainen rata, 110 lasissa ). Mutta anyway - lipsahti mikä lipsahti. Väliäkös tuota nyt tarkemmin analyseeraamaan.
Ilmakuvassa näytti siltä että etusiipi jousti hieman, vaikka hiilikuitu ei taida olla niitä maailman joustavimpia aineita. Jotain siitä todennäköisesti murtui, mutta vaikea sanoa miten paljon se lopulta vaikutti.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
mtv3.fi sanoi:
Tallipäälliköt pohtivat F1-kisojen lyhentämistä
08.09.2008 12:08
Formula ykkösten tallipäälliköt pitävät torstaina Italian Monzassa lajin tulevaisuutta linjaavan kokouksen.

Esityslistalla on Gazzetta dello Sport -lehden tietojen mukaan mm. ehdotus F1-kisojen ajomatkan lyhentämisestä nykyisestä 305 kilometristä.

- Puolitoista tuntia on liian pitkä kesto kisalle. Aikaa pitää yrittää lyhentää, Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali totesi
Tässä taas salaliittoteorioista tykkääville bensaa liekkeihin. Domenicali vaatii kumminkin Span kisan lyhentämistä 42:een kierrokseen :wink:
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Tässä taas salaliittoteorioista tykkääville bensaa liekkeihin. Domenicali vaatii kumminkin Span kisan lyhentämistä 42:een kierrokseen :wink:
Ruikutusta, perusteleekohan se mitenkään miksi kisa on liian pitkä? Nopeammat autot vaan niin vierähtää kisakin nopeammin nykyisillä matkoilla...
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Kimi taisi ajaa vähän suuremmalla siivellä kuin muut. Ainakin nopeusmittauksissa oli aika alhaalla. Taas toisaalta Pouhonin apex nopeus taisi olla ylivoimaisesti suurin:

Huippunopeudet

Speed trap: Heikki Kovalainen Mercedes 315,4 km/t, 2) Adrian Sutil Ferrari 312,2 km/t, 3) Felipe Massa Ferrari 311,5 km/t, 4) Lewis Hamilton Mercedes 310,8 km/t, 5) Nick Heidfeld BMW 310,7 km/t, 6) Mark Webber Renault 308,8 km/t, 7) David Coulthard Renault 308,5 km/t, 8) Kimi Räikkönen Ferrari 308,3 km/t, 9) Sebastian Vettel Ferrari 308,1 km/t, 10) Robert Kubica BMW 308,0 km/t,

11) Sebastien Bourdais Ferrari 307,0 km/t, 12) Rubens Barrichello Honda 306,8 km/t, 13) Jenson Button Honda 306,8 km/t, 14) Fernando Alonso Renault 306,2 km/t, 15) Kazuki Nakajima Toyota 305,3 km/t, 16) Giancarlo Fisichella Ferrari 304,5 km/t, 17) Nico Rosberg Toyota 304,0 km/t, 18) Timo Glock Toyota 303,9 km/t, 19) Nelson Piquet jr Renault 303,2 km/t, 20) Jarno Trulli Toyota 300,4 km/t.

Nopeimmat sektoriajat

1: Massa 31,335, 2) Hamilton 31,361, 3) Heidfeld 31,462, 4) Kovalainen 31,518, 5) Räikkönen 31,565.. 14) Rosberg 31,978.

2: Räikkönen 47,024, 2) Hamilton 47,252, 3) Kovalainen 47,386, 4) Alonso 47,457, 5) Massa 47,638.. 15) Rosberg 49,145.

3: Räikkönen 28,820, 2) Massa 28,930, 3) Kovalainen 28,956, 4) Hamilton 29,021, 5) Heidfeld 29,029.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Olikos se viisasti tehty? Kun katsoi miten Hamilton pyöri, Bourdais kämmäsi ja tallikaveri paukautti seinään.
Vähän epäreilu vertaus, koska Massan ei kuitenkaan lopussa tarvinnut tapella sijastaan niin kuin Räikkönen ja Hamilton.

edit: jos siis miettii sitä, miten Hamilton ja Räikkönen kumpikin pyörivät nurmikolla kun tappelivat keskenään. Melko varmasti kuka tahansa kuski olisi siinä tappelussa vähän liukastellut.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ruikutusta, perusteleekohan se mitenkään miksi kisa on liian pitkä? Nopeammat autot vaan niin vierähtää kisakin nopeammin nykyisillä matkoilla...
Pitemmässä lainauksessa oli perustelu, ettei loppuhetkillä yleensä tapahdu mitään. Mikä on tottakin. Toisten stoppien jälkeen homma on yleensä bueno. Sitten välillä sinne sattuu sade tai turva-auto, mutta se ei muuta yleistä asiantilaa.

Ja tuo lausuntohan siis oli annettu ennen Span kisaa.

-Edit- Iltasanomissa lauantaina:

- Nykyiset kilpailut ovat liian pitkiä. Niitä pitäisi lyhentää, sillä usein kilpailujen toisella puoliskolla ei enää tapahdu juuri mitään, Ferrarin tallipäällikkö Stefano Domenicali sanoo La Gazzetta dello Sportissa.

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1582253
 
Viimeksi muokattu:

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Kyllä Valencian P***A kisan jälkeen tälläinen formula viihde tuntuu aivan uskomattomalta. Kisassa ei ollut muuta huonoa kuin lopputulos.

Hamiltonin rangaistus oli mielestä aivan oikein, vaikkakin lopulta tuollaisista lopputulosten mulkkaamisista jää paskan maku suuhun.

No seruaavaksi luvassa tylsääkin tylsempi Monza. vituttaa jo valmiiks kun tietää ettei siellä tapahdu mitään.
 
Ylös