McLaren FIA:n hampaissa?

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jos Hamilton ei olisi päässyt ohi, ei Kimin olisi todennäköisesti tarvinnut puristaa niin kovaa että auto lähtisi lapasesta.
Olisi Kimi kuitenkin joutunut tekemisiin Nakakiiman kanssa ja kuka tietää millaista romua ja jyskettä olisi nähty vaikka Hamilton olisi ajanut shikaanin "oikein". Radalla oli kuitenkin sen verran vettä että Hamiltonkin ajeli niin kieli keskellä suuta viimeisellä kierroksella, ajattele sitten tilannetta jossa Kimi johtaa ja Lewis kakkosena peesissä tuossa säässä. Varmaan vielä bussipysäkillä olisi väännetty kunnolla kättä voitosta, who knows.

Formuloissa tuntuu muistinpituus olla samaa luokkaa kuin politiikassa?

viime kaudella:

- McLaren vakoilu jupakka, pikku sakot ja isot kilpailunumerot.

- Lewis, maailman paras sadekelinkuljettaja jouduttiin kantamaan traktorilla radalle kun ei latu riittänyt. Ihmettelen vieläkin mitä traktori radalla teki, kun kisa oli käynnissä? Liuzzi meni aika läheltä traktoria...

- Kikkailu turva-auton takana, aiheutti muiden keskeyttämisen, Vettel ja Webber muistaakseni.
Justiinsa ja jooh. Vakoilupaska paisui suhteettomiin mittasuhteisiin kun Ferrarin taustahenkilöt nostivat asiasta äläkän ja Dennis nöyryytettiin tavalla jota ei haluaisi kenenkään kokevan. Kuten Mika Salokin asiassa totesi, on Fykkösissä aina vakoiltu toisten innovaatioita ja tullaan vastakin vakoilemaan. McLarenin sarjasta sulkemiseen ei ollut mitään perusteita kiitos Dennisin täydellisen tunnustuksen ja oikeudenkäyntien. "Pikku sakot" ei olleet mitään ihan pieniä vaan kattavat McLarenin tapauksessa keskisuuren-suuren sponsorin vuosittain tuoman rahasumman. Lisäksi MM-sarjan kakkossijasta/mestaruudesta tulleet tv-rahat vedettiin FIAn herrojen kurkusta alas kauden päätyttyä, sakkorahat sentään taisivat mennä jonnekin luonnonsuojeluun.

Kukaan ei ole maailman paras kuljettaja uransa kymmenennessä osakilpailussaan. Jos et sattumalta muista, niin sellaisia nimiä kuin Nico Rosberg ja Jenson Button ajoivat samassa paikassa ulos. Ja miten voit ihmetellä traktorin oloa radalla? Sehän korjaa ne autonromut talteen. Lewisin auto oli käynnissä joten sääntöjä ei rikottu.

Sitä kikkailua turva-auton takana ei voida ikinä todistaa kunnolla. Itse asiassa Hamilton teki aika ison palveluksen suomalaisille ja Kimi Räikkösen MM-haaveille, ilman noita havereita Heikki olisi ollut neljäs ja Kimi viides jolloin mestaruus olisi ratkennut Hamiltonin eduksi ennen Kiinan ja Brasilian mokia.

Itse pelasin aikoinani pallopelejä ja muistuu mieleen väärät tuomiot (pallo kentässä ja tuomari näytti ulkona), kun valmentajalle sanoi, että väärä tuomio niin valmentaja vastasi, että hoida homma ensi kerralla niin hyvin, että tuomarilla ei ole mahdollisuutta väärään tuomioon
Ja taas mennään. Hamiltonin ei nykyään tarvitse kuin kääntää rattia väärään suuntaan niin on FIA kirjoittamassa sakkoja milloin mistäkin ja päälle lätkäistään ruuturangaistusta, läpiajopenalttia, takautuvia aikasakkoja... Viime vuonna Hamilton ajoi suorastaan nuhteettomasti verrattuna joihinkin muihin tulokkaisiin. Esimerkiksi Rosberg törttöili useita ulosajoja avauskaudellaan ja pyöri Kimikin hiekalla kun aloitti ja vieläpä päätti Alesin uran väkivaltaisesti Japanin GP:n kolarilla 2001. Tuo mainitsemasi väärä tuomio nyt on kärpäsenpaskaa verrattuna Hamiltonin kärsimään oikeusmurhaan.

Oma mielipiteeni tähän keissiin on melko selkeä. Ron Dennisin ja Max Mosleyn välit ovat aina olleet ihan helvetin kireät. Viime vuonna Mosley tonki McLarenin vakoilusotkun päivänvaloon, mikä ei tietenkään sopinut Ronille (vaikka ylpeytensä niellen tunnusti kaiken). Sitten tällä kaudella Mosleyn nolot natsileikit nousivat lehtien palstoille kun joku (Dennis) vähän vihjasi News of the Worldille jymyskuupista. Mosley katkerana miehenä sitten maksaa kaksin verroin takaisin. Saa nähdä mihin näiden kahden nokittelu vielä johtaa, aikooko Dennis ratkaista mestaruuden likaisilla otteilla ja aikooko Mosley käyttää uudestaan sarjasta sulkemis-korttinsa? Aika näyttää.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mää ite elän tietysti Kimifanina aina tunne-elämää, mutta:

Schumin aikoina Ferrari ärsytti ja tuntu, että se sai tehä mitä vaan..

Hamiltonin viimevuoden kikkailut ärsytti ja tuntu, että se sai tehä mitä vaan..

Nyt huomaa, että McLarenia rangaistaan suhteellisen helposti. Suhteellisen helposti tarkottaa sitä, että Kimifaninakaan en jokaisesta tilanteesta uskonut tulevan (ansaitsevan) rangaistusta.

Eli nyt on paha sanoo.

Se alkaa olla selvää, että rangaistuksia tulee vähän miten sattuu, toki osittain aiheesta, mutta luultavasti rangaistavallakin on merkitystä rangaistukseen.. Tuntuu siis tältä.. ja minähän elän tunne-elämää..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Kovalaisen kierrosajat tuosta drive-throughn ympäriltä:

12 1:50.312
13 P 1:55.214
14 P 2:17.869
15 2:01.527
16 1:52.117

Vertailuun hänen toinen stoppinsa:

32 1:48.361
33 P 1:53.025
34 2:07.038
35 1:48.223


Normaali varikkokäynti näyttäisi olevan aika lähellä tuota 25 sekuntia. Ensimmäinen stoppi ja heti perään kärsitty läpiajorangaistus veivät hieman reilut 40 sekuntia. Tuosta lukemasta tuo sama 25 pois ja ollaan siinä 17-18 tuntumassa. Tuosta voi aika selkeän johtopäätöksen vetää, että jos Lewis olisi ehtinyt kärsiä läpiajorangaistuksen, hän olisi ollut kisassa toinen. Massan perään, mutta Heidfeldin edellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Myönnän, että liiottelin tuon ajan kanssa, mutta olisi se kuitenkin melko lähellä ollut. Tuo varikon ulostulo ei ole varmaan kovin herkullinen ajaa sateella, joten siinä olisi mennyt lisäaikaa kuten myös kiihdytyksessä ja varikolle tullessa hidastamisessa.
Tottakai se menee jossitteluksi. Lewis olisi voinut mokata varikon sisääntulossa tai ulostulossa, mutta kun rangaistusta ei olisi voinut enää kärsiä kisan aikana, vaan Lewis olisi voittanut varikolla, kuten Schumi Silverstonessa. Eikä FIA muutenkaan voi noita rangaistuksia jakaa sellaisella mutumenetelmällä, että kauanko se juuri tämänhetkisissä sääolosuhteissa kestäisi juuri tällä kuskilla.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Eikö se nyt ole käyty jo riittävän monta kertaa läpi, ettei siinä ollut mitään senhetkisten sääntöjen vastaista? FIA muutti sääntötulkintaa siitä nousseen kohun jälkeen, kuten muutti tallimääräykset laittomiksi Ferrarin Itävallan 2002 pelleilyn jälkeen.
Anteeksi tietämätön kommenttini, mutta se johtuu vain siitä, etten osaa forumin jokaista topicia ulkoa toisin kuin sinä, mikä on kyllä sinänsä perverssiä:thumbup:

Silti on mielestäni käsittämätöntä mistä traktorin kuljettaja sai päähänsä lähteä nostamaan Hamiltonia takaisin radalle, tallimääräys;)

Ei tuossa kyllä ajateltu muiden turvallisuutta vaan Hamiltonin etua. Autoja tulee samaan paikaan kuin "liukuhihnalta" ja päätetään ajaa traktori siihen eteen http://www.youtube.com/watch?v=QH5SNneDAHU&feature=related
onneksi tilanteessa ei tapahtunut mitään Liuzille, mutta aineksia oli. Tietysti Liuzzia olisi pitänyt rangaista, kun ajoi varomattomasti keltaisten lippujen. Säännöissä lukee, että keltaisten vaikutusalueella pitää ajaa......

Mutta tiedän, että sinä luet/tulkitset näitä yhtä mustavalkoisesti kuin kaikki muutkin tällä foorumilla, siinä ei ollut mitään sääntöjen vastaista, totta ja uskomatonta. Kaikki mikä ei ole erikseen kieletty on sallitua.
 

Arzei

Well-known member
Liittynyt
25.8.2008
Viestit
53
Sijainti
Pieksämäki
Tottakai se menee jossitteluksi. Lewis olisi voinut mokata varikon sisääntulossa tai ulostulossa, mutta kun rangaistusta ei olisi voinut enää kärsiä kisan aikana, vaan Lewis olisi voittanut varikolla, kuten Schumi Silverstonessa. Eikä FIA muutenkaan voi noita rangaistuksia jakaa sellaisella mutumenetelmällä, että kauanko se juuri tämänhetkisissä sääolosuhteissa kestäisi juuri tällä kuskilla.
Ei tietenkään, mutta joku rangaistus oli annettava, koska sääntöjä oli rikottu. 10 sekuntia taas olisi ollut aivan liian pieni rangaistus. Ehkä järkevämpi rangaistus olisikin ollut 15 tai 20 sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oma mielipiteeni tähän keissiin on melko selkeä. Ron Dennisin ja Max Mosleyn välit ovat aina olleet ihan helvetin kireät. Viime vuonna Mosley tonki McLarenin vakoilusotkun päivänvaloon, mikä ei tietenkään sopinut Ronille (vaikka ylpeytensä niellen tunnusti kaiken). Sitten tällä kaudella Mosleyn nolot natsileikit nousivat lehtien palstoille kun joku (Dennis) vähän vihjasi News of the Worldille jymyskuupista. Mosley katkerana miehenä sitten maksaa kaksin verroin takaisin. Saa nähdä mihin näiden kahden nokittelu vielä johtaa, aikooko Dennis ratkaista mestaruuden likaisilla otteilla ja aikooko Mosley käyttää uudestaan sarjasta sulkemis-korttinsa? Aika näyttää.
Menee vähän liikaa kauniiksi ja rohkeiksi jo.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
vieläpä päätti Alesin uran väkivaltaisesti Japanin GP:n kolarilla 2001.
Hih hei ja taas mennään:confused:

Minä kun olen elänyt siinä uskossa, että Sauberista petti takaripustus, mutta se, että Räikkönen on käyttänyt väkivaltaa Alesia kohtaan on ihan uusi tieto. Oliko ihan perinteinen baaritappelu, kun oli kauden viimeinen kisa vai mitä tapahtui?

Hookah sanoi:
Esimerkiksi Rosberg törttöili useita ulosajoja avauskaudellaan ja pyöri Kimikin hiekalla kun aloitti
En tienytkään, että ulosajaminen tai hiekalla käynti on ollut säännöissä kiellettyä?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Anteeksi tietämätön kommenttini, mutta se johtuu vain siitä, etten osaa forumin jokaista topicia ulkoa toisin kuin sinä, mikä on kyllä sinänsä perverssiä:thumbup:
Heh. Minä mitään topiceja muista, muistan tilanteen, koska olen F1-friikki. No, ei sen terveempää. ;)

Silti on mielestäni käsittämätöntä mistä traktorin kuljettaja sai päähänsä lähteä nostamaan Hamiltonia takaisin radalle, tallimääräys;)

Ei tuossa kyllä ajateltu muiden turvallisuutta vaan Hamiltonin etua.
Autolla on oikeus (oli silloin) jatkaa kisaa, jos se on käynnissä. Hamiltonin auto oli ainut, joka oli käynnissä. Se nostettiin takaisin radalle, muut nostettiin turvalliseen paikkaan. En muista siirrettiinkö Hamiltonin auto ensin, mutta tilanteessa, jossa se on ainut käyvä auto se olisi loogista. Vastaava, joskaan ei yhtä kärjistetty tilanne oli, kun Schumi oli juttunut kanttarin päälle melkein samassa paikassa ja työnnettiin takaisin kisaan mukaan.

Nosturi tulee tuollaisissa tilanteissa paikalle. Keltaiset liput ovat sitä varten, että kuskit tietävät varoa siinä. Mutta olosuhteet olivat niin kaameat, ettei sekään riittänyt, vaan ulosajoja tuli silti. Rata ei ollut pelkästään märkä, siellä oli puro.

Kaikissa kisoissa kaikissa paikoissa ei ole nostureita, joten kuskien pyynnöistä huolimatta ratavalvojat eivät lähde työntämään pitkälle turva-alueelle uponnutta autoa takaisin radalle.

Ei ne saksalaiset ratavalvojat niin patriootteja ole, että auttavat brittikuskia vain siksi, että tämä ajaa saksalaisella moottorilla. Italialaiset ovat erikseen, heille kuski on yhdentekevä ja ainut minkä ne näkevät on punainen auto.
Mutta tiedän, että sinä luet/tulkitset näitä yhtä mustavalkoisesti kuin kaikki muutkin tällä foorumilla, siinä ei ollut mitään sääntöjen vastaista, totta ja uskomatonta. Kaikki mikä ei ole erikseen kieletty on sallitua.
Kaikki mikä ei ole kiellettyä todella on sallittua. Jos se on hengen vastaista, niin se kielletään jatkossa. Näin on tehty useaan otteeseen. Ferrarin pohja tulee ensimmäisenä mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hih hei ja taas mennään:confused:

Minä kun olen elänyt siinä uskossa, että Sauberista petti takaripustus, mutta se, että Räikkönen on käyttänyt väkivaltaa Alesia kohtaan on ihan uusi tieto. Oliko ihan perinteinen baaritappelu, kun oli kauden viimeinen kisa vai mitä tapahtui?
Cabin Loungessa varmaan karaoken jälkeen pientä karhunpainia. :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei tietenkään, mutta joku rangaistus oli annettava, koska sääntöjä oli rikottu. 10 sekuntia taas olisi ollut aivan liian pieni rangaistus. Ehkä järkevämpi rangaistus olisikin ollut 15 tai 20 sekuntia.
No sehän oli 25 sek. Oletko siis sitä mieltä, että se olikin liikaa? Aluksi sanoit, että läpiajorangaistukseen olisi mennyt enemmän.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Heh. Minä mitään topiceja muista, muistan tilanteen, koska olen F1-friikki. No, ei sen terveempää. ;)
Tiedän kyllä ja tiedät läppää tuo vain.

Tottahan se on, että sääntöjä noudatettin ja eihän se Lewis/McLarenin vika ole, että säännöt sen sallivat eli ampua pitäisi sääntökirjan tekijät.

Tiedät kyllä kuinka helposti noita tulee "tarvittaessa" käytettyä kuljettajaa/tallia vastaan:D
 

Arzei

Well-known member
Liittynyt
25.8.2008
Viestit
53
Sijainti
Pieksämäki
No sehän oli 25 sek. Oletko siis sitä mieltä, että se olikin liikaa? Aluksi sanoit, että läpiajorangaistukseen olisi mennyt enemmän.
Se oli arvaus, mutta kuten sanoit, niin FIA ei voi mututuntumalta antaa rangaistuksia, eikä mistään voi tietää, paljonko läpiajorangaistuksessa olisi todella mennyt aikaa märällä kelillä. Se kuitenkin tiedetään, että kuivalla kelillä siihen menisi 15-20 sekuntia.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Minulla ei Hamiltonin rangaistusta vastaan sinällään mitään ole, mutta miksi näin raju sanktio niin myöhään kisan jälkeen? Luulisi selkeän tilanteen kyseessä ollessa päätöksenkin olevan helppo. Näin homma olisi "korjattu" ja podiumkin olisi ollut tuomariston päätöksen mukainen. Näin esimerkiksi Suzukassa 89 toimittiin kun Senna hylättiin ennen juhallisuuksia ja Nannini nostettiin voittajaksi.

Kymmenen ruudun pudotus seuraavaan aika-ajoon olisi ollut sopiva sakko. Tuolla olisi varmistettu ainakin se että Ferrarilla olisi todennäköinen kaksoisjohto kisassa ja Hamilton taistelisi parhaimmillaan 3.-5. sijalle. Kun Hamilton tulee voittamaan nyt Italian GP:n on MM-johto neljä pistettä, mutta em. tilanteessa Hamiltonin sijoituksesta riippuen 2-4 pistettä.

Puolueellisuutta löytyy mutta ei yhtään tilannetajua ja pelisilmää. FIAlle saa taas nauraa koko loppukauden röhönaurua :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tiedät kyllä kuinka helposti noita tulee "tarvittaessa" käytettyä kuljettajaa/tallia vastaan:D
Valitettavasti. Ja minä sitten yritän ampua niitä alas. Mutta kuten muualla todettua, en aina ole samaa mieltä FIA:n kanssa noista tulkinnoista. Tuossa kuitenkin olen. Mutta moisen kieltäminen jatkossa oli ihan järkevä päätös, koska käytännössä Hamilton kyllä oli ulkona kisasta. Olosuhteet toki olivat poikkeukselliset, eikä ensimmäisen mutkan selvittäminen ollut oikein taidosta vaan tuurista kiinni. Anyway, eipä Lewis siitä mitään hyötynyt, pisteittä jäi kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Mitään salaliittoa ole tai McLääreni hampaissa. KoP vain nyt sattuu ajamaan niin sääntöjen rajalla ja niitä rikkomalla, että jos siitä nyt pari kertaa nuorukaista huomautetaan ei pitäisi maailmaa kaataa.

Ja tämän kisan sakko, edelleen, on täysin oikeutettu ja syystäkin... johan Massakin sen sanoo :D
 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Nykyään huippu-urheilu on sellaista, että jokainen sääntöjen kohta tutkitaan läpi ja yritetään hyödyntää. Vaikka kyseinen kohta heti muutettaisiin niin siitä saattoi olla ratkaisevaa etua yhdessä kisassa ja yksi kisa ratkaisee paljon. Niinpä FIAlla on täysi työ ratkoa näitä juttuja varsinkin Ferrarin ja McLarenin välillä, joilla on resursseja testata lähes kaikkea ja joiden kummankin merkitys on formuloille suuri. Rangaistaan kumpaa tahansa niin aina siitä kränää syntyy.

Vaikeimpia on ratkaista nämä kisan tuoksinassa tapahtuvat tilanteet, joissa kisan jälkeen täysin oikeudenmukaista ratkaisua ei pystytä toteuttamaan. Esim. tämän Span kisan tuomio oli niin raaka, kun Lyii ehti jo juhlia voittoa ja sit yhtäkkiä se vietiin käsistä. Tuomaristokin tekee näissä virheitä niinkuin kuskit radalla. (tämä Span tuomio oli mielestäni kyllä oikea)

Suositaanko jompaakumpaa tallia? Minun mielestäni ei, koska Lyii on aika paljon rikkonut sääntöjä tällä kaudella ja sitten niistä on rangaistu. Yksinkertaista. Hatunnosto että niin on uskallettu tehdä, sillä se tosiaan vaikuttaa että McLarenia sorsitaan, mutta oikeus on vain tapahtunut. Mutta sen vielä sanon, että kummatkin tallit käyttävät varmasti kyseenalaisia keinoja menestyäkseen. Viime vuonna vain Mäkki jäi kiinni... Ts. itse kannatan ennen kaikkea kuljettajia, koska tallit ovat vähän mitä ovat.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Minulla ei Hamiltonin rangaistusta vastaan sinällään mitään ole, mutta miksi näin raju sanktio niin myöhään kisan jälkeen? Luulisi selkeän tilanteen kyseessä ollessa päätöksenkin olevan helppo. Näin homma olisi "korjattu" ja podiumkin olisi ollut tuomariston päätöksen mukainen. Näin esimerkiksi Suzukassa 89 toimittiin kun Senna hylättiin ennen juhallisuuksia ja Nannini nostettiin voittajaksi.
No eiköhän kisan jälkeen ole tutkittu telemetriatietoja juotu kahvia ja pesty välillä kätösiä - kyllä siinä aikaa kuluu. Nykyään F1 on vielä vähän suurempaa nappikauppaa kuin '89, joten aikataulun puitteissa mennään ja tuloksia rustataan uuteen uskoon tarvittaessa vielä jopa kauden jälkeen...
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Toki Lewis olisi ollut aika lähellä, koska olisi kuitenkin seurannut Kimiä ihan laatikossa kiinni, jos olisi jättäytynyt taakse. Ei yhtä lähellä, mutta lähellä. Kimi jarrutti La Sourceen niin älyttömän aikaisin, että Lewis olisi siitä huolimatta saattanut ehtiä sukeltamaan sisälinjalle.
Siis tä. Mielestäsi Lewiksellä oli mahdollisuus ajaa rataa myöten Kimin perässä ja vielä nopeaa linjaakin. Miksi helvetissä se sitten oikaisi turva-alueen kautta rinnalle keskelle suoraa? Ei turva-alue ole mikään oikopolku tai vaihtoehtoinen reitti edetä kilpailussa, niitä käytetään kun muuta mahdollisuutta ei ole. Sen tähden turva-alueen käytöstä ei saa saada kilpailussa pysymisen lisäksi muuta hyötyä.

Jos Lewis tosiaan käytti turva-aluetta oikopolkuna, niin kuin olet mieltä, niin hänet voisi sulkea pariksi kisaksi sarjasta. Mutta jos Lewis oli pakotettu käyttämään turva-aluetta, niin miten se olisi voinut pysyä kimin laatikossa kiinni. Kimihän ei ajanut sen turva-alueen läpi, jos huomasit?
 
Ylös