Voi kai sen noinkin ajatella, mutta Vettel on oikeastaan koko uransa ollut vähän altis tällaisille tapahtumille. Mielestäni on ihan aiheellista kysyä, että jos hän on aina siellä missä tapahtuu, olisiko syy hänessä itsessään. Voi asian kääntää myös niin päin, että seitsemästä paalupaikasta Vettel on hukannut kuusi ja neljässä tapauksessa voidaan hyvin kysyä, miksi hän joutui ongelmiin.
Bahrainissa hävis tehot, paalulta starttas ja kierrokselle 33 asti kulki vielä kohtuullisesti. Ei mitään vikaa itse kuljettajan suorituksessa.
Australiassa meni jarrut kierroksella 25. Siihen käytännössä johti kisaa, eikä tehnyt virheen virhettö.
Malesiassa starttas kolmannelta paikalta ja startissa kärkeen ja voittoon. Hieno ja virheetön suoritus.
Kiinassa Alonso otti varaslähdön, jolla pääsi kuittaamaan kärkeen. Sen jälkeen sade muutti kärkitilanteet arpapeliksi. Tämän lisäksi Hamilton yritti työntää Vettelin varikolla seinään. Vettel ei varsinaisesti tehnyt mitään virheitä ja oli enemmänkin kärsijä tilanteissa tahattomasti. 6 sija lohdutukseksi.
Espanjassa Vettel lähti kakkossijalta ja antoi Markin vetää rauhassa kärkeen haastamatta yli-innokkaasti. Piti kakkossijansa varikolle asti, mikä ei kovin nopeasti sujunut, ja hävisi siellä sijoituksen Lewisille. Loppukisasta meni taas jarrut mutta sai tuotua auton kuitenkin kolmantena maaliin, vaikka talli pyyti keskeyttämään jarruvian vuoksi. Jälleen kerran Vettel ei tehnyt mitään väärin, ei innokkaita hyökkäyksiä, kiilauksia. Ainut oli riskipeli olla toteelematta keskeytyspyyntöä, jonka ansiosta on edelleen MM-taistossa mukana.
Monacossa Vettel pääsi starttaamaan kolmospaikalta, ja nappasi heti startissa Kubucalta kakkospaikan. Köröttelyä maaliin ilma sen kummempaa draamaa. Kisan jälkeen talli kertoo, että Vettelin auton pohja on ollut edellisestä kisasta lähtien viallinen ja seuraavaan kisaan Seb saa uuden kärryn.
Turkki taas oli mitä oli. itse olen sitä mieltä, että talli enemmän tai vähemmän antoi käskyn Markille, päästää nopeampi Seb ohi. Mark vastasi omalla peräänantamattomalla Aussi tavallaan olla sen enempää kiilaamatta mutta eipä kyllä antanut tilaakaan saatikka pyrki edes itse oikeaoppiselle ajolinjalle. Jonka seurauksena Vettel keskeytti ja Mark sai tyytyä kolmossijaan. Luultavasti menettivät kaksoisvoiton tällä tapahtumalla. Syyllisen saa jokainen valita itse mut olkoon tämä vaikka yksi näistä Vettelin tuhottoman useista virheistä tällä kaudella. Sellanen huomio, että tässä kisassa Seb lähti sijalta kolme.
Kanadassa sijalta kaksi lopulta sijalle 4. Johtokierroksia tuli huimat 7. RB:n taktiikat olivat hieman heikonlaisia. Ei varsinaisesti ollut jakoja McLarenin, eikä edes Ferrarin vauhtiin kyseisellä radalla. Vettel ei oikeastaan virheitä tehnyt, ellei sellaiseksi lasketa tallin kanssa tekemää omituista rengasratkaisua. RB:t lähti kovilla liikkeelle mutt tulivat kuitenkin samantien varikolle ku muutkin, jotka olivat pehmeillä. Siinä vaiheessa molemmat RB miehet tippuivat muiden kärkimiesten taakse ja siellä pysyivätkin loppukisan ajan. Makisimi kyseisestä kisasta oli neljäs sija.
Valencia paalulta voittoon. Täällä tais startin jälkeisessä mutkassa Hamilton tuupata eturenkaalla Vetteliä takarenkaaseen. Ei millään muotoa edellä ajavan vika/virhe.
Briteissä paalulta lähti ja maaliin tuli sijalla 7. Täällä tuli etusiipiepisodi ja kakkoskuski komentit. Jälleen kerran Vettelillä ei ollut osaa eikä arpaa sijoituksen huonontumiseen. Startissa Lewis vetäisi etusiivellään Sebin takakumiin viillon ja sehän oli sit siinä. Hieno nousu kuitenkin takaisin pisteille. Startti oli tosin huono, jolloin Webber meni ohi, että ihan ansaittu voitto Markille. En näe tässäkään millään tapaa Vetteliä syyllisenä renkaan rikkoutumiselle tai paalun vaihtumisenä noinkin huonoon sijoitukseen.
Saksa olikin sitten Ferrarin pelleilyareena. Paalulta "lähti" Seb mut meinasi sammuttaa auton startissa ja näin molemmat Ferrarit meni ohi. Ei sinänsä näkyvää omaa virhettä Sebiltä, ellei sit törkkinyt nappeja jotenkin väärin suurissa paineissaan, kun ei tunnu niitä kestävän? Kolmossija oli lopulta parasta mitä pystyi saamaan, koskapa Ferrarin vauhtiin ei RB kyennyt vastaamaan muutenkaan koko kisan aikana.
Unkari. Paalulta kärkeen ja sit tuli turva-autoepisodi varikkokäyntien jälkeen. Mark ei käynyt varikolla ja järjesti itsensä loistavilla kierroksilla kärkeen. Vettelin jäädessä Alonso taakse. Turva-autoepisodi oli kokonaisuudessaan vähän koko tallin virhe. Toki Vetteliä voidaan syyttää siitä, että olisi koko ajan pitänyt roikkua Webberin perässä.
Spassa nelossijalta startti ja lopulta epäonnistunut ohitusyritys, joka voidaan laittaa toki Vettelin syyksi mutta lieventävin asiahaaroin. Liukkaus ja downforcen heikkeneminen ja Buttonin kostean radan huomioiminen toivat Vettelin liian lähelle ja lopulta kylkeen. Enkä sano, että tuossa kohtaa Buttonilla oli mitään syytä tapahtuneeseen.
Italiassa kuutosijalta neljänneks, pienellä riskitaktiikalla. RB ei vaan istunut kyseiselle radalle.
Tuosta voi muistutuksen vuoks jokainen tehdä sit omat päätelmät. Minä en näe, että paalulta lähdettäessä olisi juurikaan syitä Sebissä