Singaporen GP-kisa

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jaskattu polli:

mtv3.fi/f1 sanoi:
Kuinka korkealle arvostat Singaporen GP:n voittajan Fernando Alonson nykykuljettajien joukossa?

Paras kuljettaja

Toiseksi paras kuljettaja

Kolmanneksi paras kuljettaja

Ei kolmen parhaan kuljettajan joukossa
http://www.mtv3.fi/f1/
 

jokaka

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
53
[Kerranhan kertoman mukaan itse Schumacherille paukautettiin drivethru ja ajoi maaliin varikon kautta ylittäen maaliviivan siis varikolla voittaen kisan...[/QUOTE]

Juu näin kävi ja yks suomalainen Häkkinen ihmetteli taas, että onko tuollainenkin mahdollista!
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Valomainoksia, vilkkuvia discovaloja, rokkia ja ilotulitteita. Kuvittele nyt vaikka lähtövalojen sammuessa ilotulitepatsas lähtösuoran päästä päähän. No ehkä sitten Pekingin katuradalla 2012...

Singaporen GP kannusti kaivamaan Clevelandin ja Houstonin kisakasetit hyllystä ja katsomaan ne uudestaan. Clevelandissa oli sentään oikeasti pimeääkin :D
Jenkkimenoa siis lisää kaivataan. No mikä ettei. Bernielle vaan sähköpostia menemään.

Puitteet Singaporessa olivat kai ihan kohdallaan muuten. Melkein olisi enemmän kuvitellut tv-kuvan kontrastien häiritsevän, eli siis keinovalo, musta asfaltti ja valkeat seinävallit sekä ratamerkinnät yhdessä yhtälössä.

CARTer saattoi muuten silmillään poimia amerikassa katuratojen turvallisuutta parantamaan kehitetyt shock absorbion vallit? Muistaakseni ne tulivat sieltä Eurooppaan, tai nyt konkreettisemin Aasiaan joku vuosi sitten.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mitä taas tulee Ferrarin varikkosähläilyyn, niin ilmeisesti FIA:n mielestä suljetulle varikolle tuleminen on suurempi turvallisuusriski kuin polttoaineletkun repiminen taivaan tuuliin. Varsinkin kun muistissa on vielä ne hyvät vanhat ajat, jolloin varikot suljettiin vain ovaaliradoilla.
Liekko se penaali tullut siitä että Massa päästettiin siihen toisen auton kylkeen suoraan :rolleyes:

Mutta viihdyttävähän tuo kisa oli. Yöllä ajaminen on mukavaa. Ohituksia oli muutama, joten pelkäksi jonossa-ajeluksi ei mennyt. Kiminkään kämmi ei oikeastaan harmittanut, taisi olla mielessä jo kisan jälkeiset pippalot. Tai sitten siinä mutkan seutuvilla oli joku hyväksi havaittu baari. :alppu:

Mielelläni näkisin kyllä tämän pituisia kilpailuja lisää, normaaliin verrattuna 15-25min pidempi kisa (pois lukien SC) ei ollut ollenkaan pahitteeksi.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Harvinaista? Haluaisin kovasti tietää mistä tällainen yleinen käsitys oikein on lähtöisin.
Mjoo, no nyky-F1-katuratoja tarkoitin nyky-F1-kalustolla. Näkisin, että ohituspaikkoihin vaikuttaa myös käytettävä kalusto. F1 autot ei tällä hetkellä ole niitä kaikkein "ohitusystävällisimpiä". Kuka tietää, Singaporessa toisella kalustolla voisi löytyä muitakin ohituspaikkoja.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
And how is that gonna change anything?
Tänään nähtiin, että ensimmäinen mutka on sen verran nopea paikka, että vaikka sisälle päättäisikin ampua silmät kiinni, niin todennäköisesti valahtaa linja leveäksi. Jos sitä vähän tiukennettaisiin, niin sisälle olisi helpompi heittäytyä ja pysyä ehkä vielä ajoradallakin. Viimeinen mutka on sen verran äärirajalla menevä tupla-vasen, että siinä voi tulla virheitä ulostulossa, joiden ansiosta takana tuleva pääsisi lähelle. Matka kuitenkin loppuu nykyisellään kesken.
Troy sanoi:
CARTer saattoi muuten silmillään poimia amerikassa katuratojen turvallisuutta parantamaan kehitetyt shock absorbion vallit? Muistaakseni ne tulivat sieltä Eurooppaan, tai nyt konkreettisemin Aasiaan joku vuosi sitten.
Ensimmäistä kertaa huomasi kyseisen ratkaisun Valencian ensimmäisessä mutkassa. Monzassa sitä käytettiin jo melkein jokaisessa nopeassa mutkassa. Itse käytän siitä termiä "köyhän miehen SAFER-muuri", koska se ei varsinaisesti ole se patentoitu SAFER-muuri vaan yksinkertaisempi rakennelmaratkaisu. Nyt ainakin on todistettu, että se on käyttökelpoinen ja toimii myös moottori- ja katuradoilla. Paljon parempi kuin rengasmuuri.
Troy sanoi:
Jenkkimenoa siis lisää kaivataan. No mikä ettei.
Kyllä jenkkien oli pakko jotain tehdä oikein, kun F1 nyt on sieltä miltein kaiken kopioinut tai kopioimassa. Yli kaksi miljoonaa lipun ostanutta katsojaa vuosittain ei voinut olla kovin väärässä. Viiniä, katkarapuja, olutta ja nakkisämpylöitä :ahem:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Ensimmäistä kertaa huomasi kyseisen ratkaisun Valencian ensimmäisessä mutkassa. Monzassa sitä käytettiin jo melkein jokaisessa nopeassa mutkassa. Itse käytän siitä termiä "köyhän miehen SAFER-muuri", koska se ei varsinaisesti ole se patentoitu SAFER-muuri vaan yksinkertaisempi rakennelmaratkaisu.
Mulle tuo ratkaisu jäi mieleen sen takia, että sen oli kehittänyt jonkun yliopiston opiskelijapoppoo. Jostakin Gillette Sports News tyylisestä ohjelmasta kuulin tai näin pari vuotta sitten. Nimeä kun vallille en muistanut, niin nyt SAFER barrier toi sitten hakusanalla jonkun sellaisen yliopiston kuin Nebraska-Lincoln. Siinä mielessä hämmentävää, että F1 maailman luulis kehittävän miljoonapelillään systeemeitään oppilaitoksissa kuten Harvard, Oxford, Soborne tai Eton, mutta eipä näköjään. :tongue:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nimeä kun vallille en muistanut, niin nyt SAFER barrier toi sitten hakusanalla jonkun sellaisen yliopiston kuin Nebraska-Lincoln. Siinä mielessä hämmentävää, että F1 maailman luulis kehittävän miljoonapelillään systeemeitään oppilaitoksissa kuten Harvard, Oxford, Soborne tai Eton, mutta eipä näköjään. :tongue:
F1:llähän ei tuon vallin kehittelyn kanssa ole mitään tekemistä. Sen kehittämiseen idean alulle pani Indianapolis Motor Speedway. Indyssä ajateltiin sen verran takaperoisesti, että kun auto osoittautui hengenvaaralliseksi suunniteltiin seinät joihin ne yleensä osuu uudelleen. Kaikki kunnia kuitenkin tässä asiassa IMS:n työntekijöille ja Nebraskan yliopistolle muurin kehittämisestä. Ovaaleilla se on jo todistetusti pelastanut henkiä ja vakavilta loukkaantumisilta on sen käyttöönoton jälkeen vältytty.

NASCAR on sen keksimistä yrittänyt omia, mutta kyllä se on kehitysversio PEDSistä, jota Indyssä käytettiin pehmentämään varikkomuuriin sisääntulossa osumista. NASCAR kyllä rahoitti SAFERin tutkimustyötä, mutta hyvin vähäisesti. Nyt siitä varsinaisesta keksinnöstä on F1-radoille adoptoitu tämä muovinen versio. Itseäni kyseinen muuri kiehtoo, koska lajin vanhoja hyviä aikoja ihannoivana näkisin sen tapana palauttaa mm. Tamburello tai Peratalda vanhaan loistoonsa...

Ja pahoitteluni, että nyt keltaisten lippujen aikana suoritettiin ohitus itse aiheesta :eek:
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Onko siinä joku sääntö kuinka lähellä pitää edellä olevaa ajaa silloin kun ollaan Safety Carin takana? Tai siis varmasti on, mutta mikä se etäisyys on?

Kun nythän olisi Kimin muuten kannattanut ajaa tosi hitaasti varikolletulokierros niin että Massa olisi ehtinyt alta pois. Ei olisi menettänyt Kimi yhtään sijaa.
saako niin tehdä? eli hidastella taktisesti varikkosuoralla?

Vai meni Bourdaiskin ohi Massasta :rolleyes:
Jos Massa tämän jälkeen mestaruuden voittaa, niin johan repeää porukkaa sitten FIA-gaalassa, kun Felipen edesottamukset varastavat kaiken huomion kauden koostevideossa.

Toki itse kaikesta huolimatta toivon tätä. Jos Kimille mestaruutta ei suoda, niin muistetaan tämä kausi sitten siitä, että vuoden mestari sai lahjavoitoilla, vastapuolen rangaistuksilla, ja monilla munattomilla suorituksilla pystin.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Ja pahoitteluni, että nyt keltaisten lippujen aikana suoritettiin ohitus itse aiheesta :eek:
Tuskinpa tämä sääntövirhe nyt kovin vakavasti ottaa kenenkään hermoon. Varsinainen kisakeskustelu on suunnilleen käyty ja sulattelua vaativat kommentit muhimassa niillä ketkä vielä sanomista keksivät. Huomiselle kai viimeistään. Ihan hyvin voi jo pohdiskella rataan liittyviä yksityiskohtia.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Luulin että tämän luokan sensuuri mahdollista vain itäblokin maissa ja Kiinassa ja Pohjois Koreassa. Jos ei myötäile muiden myönteisiä mielipiteitä niin joutuu sensuurilistalle. Ei saa laisinkaan arvostella suomalaiskusien panosta....ja SYYSTÄ ARVOSTELLA..

No tulipahan selväksi etten tänne itse enää tule kirjoittelemaan tai lukemaan...säästyypähän sekin aika.

Hävettävää toimintaa!!!!
Kritiikkisi oli niin "rakentavaa", jotta lähti kävelemään kommenttisi.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Oijoijoi, en olisi uskonut Alonson voittavan tällä kaudella mutta tulihan se sieltä :thumbup:

Ei Piquetille mitään potkuja voi antaa, kun uhraa oman kilpailunsa tallitoverin menestyksen eteen :eek: Kisa oli itselle tämän kauden ylivoimaisesti jännittävin, viimeinen SC oli hermoja raastava! Tänään juhlitaan :alppu:
Oli kyllä hyvä homma että Alonso voitti, on kuitenkin Kimin ohella ainoa sarjassa mukana oleva maailmanmestari ja se on paljon se. Signaturesi kaipaa muuten päivitystä, ei ole Fernando enää historian nuorin paalu- ja voittomies, se kunnia meni eräälle saksalaiselle Monzassa. Olin todistamassa vielä kyseistä tapahtumaa itse paikan päällä :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tämän kauden kuskeista vain nämä eivät ole vielä käyneet podiumilla tänä vuonna:

Fisichella
Sutil
Bourdais
Webber
Nakajima
Button
(&Sato ja Davidson)

:eek!:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tämän kauden kuskeista vain nämä eivät ole vielä käyneet podiumilla tänä vuonna:

Fisichella
Sutil
Bourdais
Webber
Nakajima
Button
(&Sato ja Davidson)

:eek!:
Eiköhän Webber vielä nouse pallille tuulettelemaan jos saadaan yksikin sadekisa kauden loppuun.
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Jaa, saa nähdä ruvetaako käyttää Piquet temppua useammin. 2 kuski keskeyttää sopivasti (SC ulos) kun 1 kuski just käynnyt varikolla. Siinä tehtävä Kimille/Heikille seuraavissa kisoissa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jaa, saa nähdä ruvetaako käyttää Piquet temppua useammin. 2 kuski keskeyttää sopivasti (SC ulos) kun 1 kuski just käynnyt varikolla. Siinä tehtävä Kimille/Heikille seuraavissa kisoissa.
Ainoa vaan, että katuratakisat on nyt ajettu.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
No joo. Päällimmäisenä jäi mieleen, että noloa Kimi. 7 kierrosta ennen loppua lähdin tv:n äärestä ja ajattelin, että mahtavaa tulee viimein edes nuo 4 pistettä. Kun palasin katsomaan oli äijän nimi jo tippunut tuloslistalta. Vielä nolompaa olivat nuo Ferrarin sähläykset. Massankin puolesta rupes niin ketuttamaan. :nope:

Kimi tosin jaksoi taistella loppuun asti ja homma meni jo yliyrittämiseksi. Olisko varikkomuurilta pitänyt miestä toppuutella? Hyvä tietysti näin jälkikäteen jossitella. :dunno:

Kuitenkin mahtava nähdä ALonso keskimmäisellä korokkeella ja Niko ajoi loistavan kisan::thumbup: Ja Hämis oli lehdistötilaisuudessa nöyrää poikaa.
 
Ylös