Julkaistu 11.10.2008 17:51:07
Ferrarin muutokset hankalia Massalle
Turun Sanomat, Shizuoka
PAOLO FILISETTI
Ferrarin F2008-autoonsa tekemänsä tekniset uudistukset sopivat kuljettajien ajotyyliin - joskin satunnaisesti.
Maranellon aivoriihin ei ole muuttanut autoa paljon Fujia varten, mutta nämäkin pienet kehitysosat vaikuttavat kuljettajien ajamiseen.
Selitetäänpä asiaa palaamalla hieman taaksepäin. Jokainen tämän kauden edistysaskel on otettu käytännössä parantamaan kuljettajan luottamusta auton hallittavuuteen. Todellisuudessa kauden alussa se teki Felipe Massan olon miellyttävämmäksi kuin Kimi Räikkösen.
Nyt viimeisillä muutoksilla tilanne näyttää vaihtuneen päinvastaiseksi. Massa kaipaa hyvin vakaata keulaa pystyäkseen parhaiten hyödyntämään aggressiivisen ajotyylinsä mutkissa, kun taas Kimi toivoo hyvin vakaata perää pystyäkseen jarruttamaan aivan viime hetkellä, jotta voi kiihdyttää mahdollisimman nopeasti.
Aikajärjestyksessä näistä muutoksista ensimmäinen oli Espanjaan kisassa esitelty ilmavirtoja tehokkaammin kierrättänyt reikä etukatteen päällä. Tämä lisäsi merkittävästi keulan vakautta eli suosi Massaa samalla kun vähensi Räikkösen luottamusta vakaaseen perään.
Unkarin kisassa tapahtui täysin toisenlainen kehitysaste, millä edistettiin perää merkittävästi muutetulla pohjan ilmanohjaimella, mikä näkyi pystysuorana rakona. Tämä lisäsi perän vakautta, joskin aiheutti samalla joitakin lieviä haittoja
Monzassa nähtiin uusi etusiipi muotoiltuine pilareineen. Näin vähennettiin auton ratapinnoite- ja ajokorkeusherkkyyttä. Takapään uusi jousitus paransi takaa eteenpäin aiheutuvaa painosiirtymää jarrutuksissa.
Näillä muutoksilla Ferrari vaikuttaa olevan käyttäytymiseltään nyt neutraalimpi ja Räikkönen pystyy hyödyntämään paremmin maksimaalista potentiaaliaan myös tankki kevyimmillään.
Massa on yleensä pärjännyt sekä kevyellä että raskaammalla autolla, mutta viimeiset muutokset näyttävät suistaneen hänet huonompaan asemaan luottamuksessa auton hallittavuuteen. Tämä kävi varsin selvästi ilmi lauantain aika-ajossa.
Kirjoittaja on italialainen F1-teknologian asiantuntija
...................
Niin, siis Japanin kisan alla Massalla olisi kirjoittajan mukaan ollut epävarmuutta autoonsa. Kimillähän tiedetään koko jälkipuoliskon olleen tyytymättömyyttä autoonsa. Kun tuossa mainitaan Maranellon aivoriihi - pelkään, että aiemminkin roolissa ovat olleet myös Schumi ja Todt sekä heidän kumppaninsa. Pahasti kuulostaa, että jos Ferrari ei saa autostaan tasapainoista he joutuvat valitsemaan kumpaa miellyttävän "kehitys"-askeleen he kulloinkin ottavat. Toivottavasti Kimi on talvella hereillä ja pitää puoliaan ja osoittaa ihan senkuntikellolla mihin suuntaan autoa kannattaa viedä.
......................
Jyrisevä Kimi palasi eturiviin
Turun Sanomat, Shizuoka
HEIKKI KULTA
Fujin aika-ajon jälkeen Kimi Räikkösen naama happamoi pettymyksestä kuin maailmanmestari oli nielaissut ripauksen karvainta kalkkia.
Aika-ajofinaalin ensimmäisessä vedossa Räikkönen teki täydellisen kierroksen ja oli kolme kymmenystä muita nopeampi. Se sai odottamaan paalua, mutta viimeisessä vedossa Ferrari aliohjautui mutkissa kolme, neljä ja viisi. Se merkitsi 0,240 sekunnin tappiota Lewis Hamiltonille.
Märällä radalla ajettu aamuharjoitus oli Räikköselle kiduttava. Autoa oli viety viime vuoden Fujin kisan säätöihin, eikä se toiminut lainkaan niin kuin mestari toivoi.
Räikkönen käyttikin ensimmäisen kerran kunnolla ääntään palaverissa. Nyt otteissa on sellaista meininkiä, että aivan liian kauan kiusanneet säätöpulmat täytyy viimein saada kohdalleen.
Potentiaali yhä piilossa
Aika-ajoon se ei kuitenkaan onnistunut. Kevyimmillään Räikkönen ei päässyt läheskään siihen vauhtiin, mitä haki, mutta kun bensiiniä lisättiin, auto oli sentään lähes sitä, mitä Kimi haluaakin.
Lehdistötilaisuudessa Räikkönen kuitenkin useampaan otteeseen valitti säätöjen hankaluutta ja autonsa toimimista.....
.....................
Hieman on siis hankalaa Kimillä saada ääntään kuuluviin.