Fujin GP 2008 - Jälkipuinnit

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Puolustetaan hamia sen verran että kyllähän se taas näytti nopeutensa ja ohitustaitonsa -siis pääsi massasta siististi ohi. Moniko muu olisi mennyt ohi ajamalla? Toisaalta taas ensimmäisen mutkan jarrutus oli rumaa, mutta oli lähellä onnistumista. Vaikka täällä on haukuttu hämilton maanrakoon, niin kyllähän se on sarjan yksi parhaista ohittajista. Jokaisessa kisassa tulee ohituksia, kun taas monella kuskilla ohituspaikan hieromiseen menee 1/3-3/3 kisasta. Toisaalta taas 30% ohituksista menee pahasti v***si.

Mielestäni taas Massan ohitusyritys oli äärettömän epätoivoinen ilman mitään mahkuja päästä ohi.
Nätti ohitushan se oli Massasta, mutta johtui ainakin minun mielestä siitä, että Massa hermoili ja veti kurvin leveäksi, uskoisin että sarjan lähes jokainen kuski olisi mennyt ohi tuossa tilanteessa...
Massan jatko tilanne oli kyllä täysin toivoton...

Kyllähän Hamis nopea kuski on ja ainakin yrittää ohitusta, aina kun on mahdollista, vaikkakin melkoisella kamikaze tyylillä muista välittämättä, nyt se kostautui hänelle itselleen ja mm. myös Kimille ja minusta tuo hölmöily ei ollut edes lähellä onnistua, täysin toivoton yritys ja jos Kimi ei olisi väistänyt, niin ei tiedä moniko olisi keskeyttänyt ajamalla samaan limppiin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Menetti ilmeisesti hermonsa kun Alonso ajoi edellä. Kakkosmutka se oli. http://es.youtube.com/watch?v=1Xq5Q07SOxs
Haha. Ei hitto. HHH on täysin lisänimensä ansainnut. Paineensietokyky on kyllä tosiaankin selkeästi jopa Schumacheria heikompi. Täysin avuton.
Kutakuinkin eniten ulosajoja tuolla miehellä tällä kaudella tuossa sarjassa. Silti ei ole kertaakaan auto hajonnut niissä.
Ei noissa asfalttiturva-alueissa ole mitään järkeä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kyllähän Hamis nopea kuski on ja ainakin yrittää ohitusta, aina kun on mahdollista, vaikkakin melkoisella kamikaze tyylillä muista välittämättä
Hamilton on syntynyt vuonna 1985 eli hän on vasta myöhäisteini. Henkisesti hän alkaa olla parhaimmillaan luultavasti vasta lähempänä kolmeakymmentä eli yli viiden vuoden päästä.

Nuoret usein koheltavat, eikä Hamilton näytä olevan tässä suhteessa mikään poikkeus. Hänellä on vielä runsaasti aikaa kehittyä. Siihen nähden hän on pelottavan hyvä jo nyt, joskin myös ihan v*tun ärsyttävä lausunnoissaan. Radalla pidän Hamin otteista. Samanlaista kaipaisin muiltakin. Paljon riskejä ja rytinää ja häikäilemättömyyttä.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441


Kelpaisko tuollaiset kevyesti alas painuvat fläpit, jotka estäisi nopean radalle paluun etusiipi ehjänä.

Eli radan suunnasta "myötäkarvaan" ylitettynä ei vaikuttaisi mitään ja oikean ulosajon sattuessa turva-aluetta voisi käyttää jarrutusalueena ennen törmäystä, mihin se on tarkoitettukkin.

Vastakarvaan noista ei pääsisi yli ilman vaurioita ja fläppien sijoittelulla voitaisiin järjestää radalle takaisintulo sopivaan paikkaan.

Täytyy varmaan tätäkin ehdotella FIA:lle:D.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä


Kelpaisko tuollaiset kevyesti alas painuvat fläpit, jotka estäisi nopean radalle paluun etusiipi ehjänä.

Eli radan suunnasta "myötäkarvaan" ylitettynä ei vaikuttaisi mitään ja oikean ulosajon sattuessa turva-aluetta voisi käyttää jarrutusalueena ennen törmäystä, mihin se on tarkoitettukkin.

Vastakarvaan noista ei pääsisi yli ilman vaurioita ja fläppien sijoittelulla voitaisiin järjestää radalle takaisintulo sopivaan paikkaan.

Täytyy varmaan tätäkin ehdotella FIA:lle:D.
Varmasti kannattaa, jos haluaa nähdä pahoja onnettomuuksia, muussa tapauksessa ei.
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
En ole tänne provoilemaan tullut, Ihmetyttää vaan selvä mclarenin dissaaminen ja Ferrarin ylistäminen vaikka kimillä ovat MM mahikset jo menneet, lisäksi tuntuu siltä että porukka on unohtanut, että heikki kovalainen ajaa laarenilla.

Lisäksi ihmetyttää hamiltonin haukkuminen, koska massahan ajoi kaksi kertaa kaverin kylkeen ensin hamiltonin ja sitten vielä Bourdaisin.

Hamekangasta pitäisi ostaa näille jotka itkevät "vaarallisesta" ajotyylistä.

Vaara ja moottoriurheilu tavallaan kuuluu yhteen.

Vittu kielletään sitten ohittaminen ja riskinottaminen F1:sissä ja maailma pelastuu.
Jos kaverilta lähtee auto lapasesta heti 1. mutkassa aiheuttaen vaaratilanteen ja pilaten useiden muiden kisan vaikka oma ajolinja oli täysin vapaa niin kyllä siitä pitää rangaista. F1 on parhaimmillaan kovaa menoa ja niin pitää ollakin mutta idiooteille ei siellä saisi olla tilaa.
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Olen edelleen sitä mieltä, että hiekka-alueet takaisin. Nykyään leveäksi ajossa ei kuljettaja kärsi juuri lainkaan. Menee hieman maku kilvanajosta kun ajovirheistä selviää usein liian helpolla.
 

Vegelius

Well-known member
Liittynyt
30.11.2006
Viestit
199
Törpon liike mut penalti oli ehkä vähän karskia...Normaali kilpailutilanne.
Mun mielestä tuollainen kamikaze tyylillä rynniminen ei oo enää normaalia tai edes tervettä kilpailua.

Sama mitä oon ihmetelly niin mitä helvetin ideaa on asfaltoida kaikki turva-alueet? Ennen miehet oli rautaa ja ajo radalla mutta mitä nää nykyään tekee? Ajaa ja jos lipsahtaa niin se on vähä sama ku pelais pleikkaria archade moodilla :D
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Mitään tekemistä normaalin kilpailutilanteen kanssa, tai no. Sen verran usein Elvis sukelluksiaan harrastaa, että normaaliahan tuo alkaa jo olemaan.

Kyseessähän on turva-alueen käyttäminen kilparatana. Tarkoituksellisesti jarrutus jätetään liian myöhäiseksi ja "toivotaan-toivotaan",että auto sittenkin kääntyisi mutkaan. Perusidea tuossa strategiassa on turva-alueella, eli todennäköisestä ulkonäkäynnistä huolimatta pystytään jatkamaan kilpailua hyvissä asemissa radan ulkopuolella. Se on kaikkea muuta kuin miehistä ja siinä vaiheessa kun tuolle linjalle lähdetään on turha puhua boolsseista. MIES=SELKÄRANKA
SELKÄRANGATON=LURJUS

Oon yrittänyt tulkita sääntökirjaa tuosta turva-alueen käytöstä, niin siinähän ei suoraan sanota oikaisusta mitään. Itse ymmärrän säännön niin, että turva-alueella käynnin jälkeen siitä saadusta edusta olisi luovuttava ja pitää palata ulkonakäyntiä edeltävälle sijalle. Mistään matkasta, metrimäärästä, ajasta tai muusta siinä ei mielestäni ole kyse.
Eli ilman muuta Hamiltonia jouduttiin rankaisemaan ekan mutkan tapahtumista, Hamilton kun ei ulkonakäynnin jälkeen jättäytynyt mutkaa edeltäneellä sijalleen, eli Räikkösen taakse. Räikkönen ajautui ulos välttääksen osuman.
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
Olen edelleen sitä mieltä, että hiekka-alueet takaisin. Nykyään leveäksi ajossa ei kuljettaja kärsi juuri lainkaan. Menee hieman maku kilvanajosta kun ajovirheistä selviää usein liian helpolla.
Osittain samaa mieltä mutta ongelmaksi tulisi se että kun joku törppö kiilaa ja ainoa keino väistää kolari olisi ajaa reuna-alueelle hiekkaan niin siihen päättyisi sitten syyttömän kisa ja kiilari sen kun jatkaisi kisaa. Noilla vaihtoehdoilla sitten kyllä täräytettäisiin mieluummin kiilarin kylkeen ja katottaisiin kenen pelit kestää.
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Muistuttaa Fernandon ajaminen kauden 2004 loppua, ku Rellu alkoi pärjäämään. Sitten kaudella 2005 olikin Rellu aika iskussa!
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Miksiköhän muuten Hamilton valittaa tuosta Massan tuuppauksesta, koska eikö hän itse ole ajellut samalla tyylillä? Ylioptimistisesti ahtaisiin väleihin tai jopa kavereiden kontteihin. Vai onko tuo ajotyyli varattu yksinoikeudella hänelle?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Osittain samaa mieltä mutta ongelmaksi tulisi se että kun joku törppö kiilaa ja ainoa keino väistää kolari olisi ajaa reuna-alueelle hiekkaan niin siihen päättyisi sitten syyttömän kisa ja kiilari sen kun jatkaisi kisaa. Noilla vaihtoehdoilla sitten kyllä täräytettäisiin mieluummin kiilarin kylkeen ja katottaisiin kenen pelit kestää.
Ei se mikään ongelma ole. Kiilaamisista seuraa penaltia.
Kisassa aikasakko/drive through. Toisen kerran kun erehdyt tekemään (tai jatkuvasti kauden aikana rangaistaan tuosta) niin parin kisan ajokielto. Yksinkertaista ja erittäin tehokasta.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Eipä ollut Kimin ja Massan kolari kovin kaukana :eek: Siitä olisi Kimin mediahehkutus noussut ihan sfääreihin jos olisi ollut osallisena moiseen MM-haaveiden romuttamiseen.
 
Ylös