ÖÖ.
Well-known member
- Liittynyt
- 2.3.2006
- Viestit
- 688
Standardimoottorit 2010.
Voi jeesuksen kivet sanon minä. Standardirunko varmaan tulossa sitten 2011.
Voi jeesuksen kivet sanon minä. Standardirunko varmaan tulossa sitten 2011.
Ei tässä lajissa ole oikeasti kohta enää mitään. :thumbdownStandardimoottorit 2010.
Voi jeesuksen kivet sanon minä. Standardirunko varmaan tulossa sitten 2011.
Standardimoottorit 2010.
Voi jeesuksen kivet sanon minä. Standardirunko varmaan tulossa sitten 2011.
On aivan varmaa, että autonvalmistajien (ja katsojien?) kiinnostus koko sarjaan lopahtaa tällä menolla. BMW:n edustajahan sanoi, että F-1 on näyteikkuna, jossa he voivat esitellä teknisiä ratkaisujaan ja todistaa niiden paremmuuden kilpailijoihin verrattuna. Näiden FIA:n lisääntyvien "standardoimispäätösten" jälkeen kohta ei vaan ole mitään esiteltävää ja todistettavaa. Ja myöskään itseäni tällaiset "merkkiluokat" eivät ole kiinnostaneet koskaan.Standardimoottorit 2010.
Voi jeesuksen kivet sanon minä. Standardirunko varmaan tulossa sitten 2011.
Ei niinkään yllättävää esimerkkisi on sikäli huono, että jopa minä jollakin tasolla pidän NASCARin ratkaisua oikeana. Auto on hirveän näköinen, eikä se toteuttanut mitään, mitä luvattiin, paitsi ehkä sen turvallisuusaspektin.Ei standardiautot ole ajaneet valmistajia pois - varoitus, nyt tulee yllättävä vertaus - Nascaristakaan (siellähän on Detroidin kolmikko GM/Dodge/Ford ja Toyota tuli joku vuosi sitten), mutta siinä taitaa tulla jo aika paljon kulttuurieroja esiin, eikä pelkästään lajin osalta...
Niin, oikeana Nascariin, mutta ei oikeana F1:een. Tätähän tarkoitit? Postauksesi oli jotenkin ristiriitainen tai sitten tajusin jotain väärin.Ei niinkään yllättävää esimerkkisi on sikäli huono, että jopa minä jollakin tasolla pidän NASCARin ratkaisua oikeana.
Osaatko kertoa tarkemmin millä tavoin speksien ulkopuolella saa puuhastella?NASCARissa valmistajilla on tarkoista säädöksistä huolimatta kuitenkin edelleen suhteellisen vapaat kädet puuhastella sääntöjen rajamaissa moottoriensa kanssa. Minusta heidän kuuluisi saada puuhastella enemmän ihan puhtaan kilvanajon nimissä, mutta sehän ei ole 70-luvun jälkeen ollutkaan NASCARissa tärkeää.
Vaikka nykyinen auto onkin 95 prosenttisesti NASCARin tuotos, niin se puuttuva 5 prosenttia on autonvalmistajan tai tiimien omaa panosta.
Tärkeimpänä pidän sitä, ettei NASCAR muuttunut täydelliseksi IROCin kopioksi, vaan autoissa on vielä jokin muukin ero kuin automerkin tarrat. Auton sydän eli moottori on automerkin oma. Sanomattakin on selvää, että Enzo Ferrari kieriskelee tällä hetkellä haudassaan.
Kirjoitin tuon ja kirjoitan tätäkin hieman kiireessa, joten ajatuskatkoksia saattaa ilmetä.Niin, oikeana Nascariin, mutta ei oikeana F1:een. Tätähän tarkoitit? Postauksesi oli jotenkin ristiriitainen tai sitten tajusin jotain väärin.
Minä en osaa kertoa, mutta ehkä Waltrip ja Gibbs osaavat.Silk Cut Jaguar sanoi:Osaatko kertoa tarkemmin millä tavoin speksien ulkopuolella saa puuhastella?
Näyttääkö nykyinen McLaren-Mercedes yhtään Mersulta? Tai BMW BMW:ltä? Tämä on formulaluokka, joten tällä ei ole mitään väliä. Se, että McLarenin katteiden alla hyrrää juuri Mercedeksen rakentamana insinööritaidon mestariteos tai Ferrarissa juuri italialainen Ferrarin moottori, niin sillä on väliä. Minusta sillä on alleviivaamattoman suuri merkitys.Oh my god, it looks just like my Impala! Saman myyminen F1-fanille voikin olla vaikeampaa.
Yksi muutos lisää FIA:n meneillään olevasta sarjasta "palataan vanhaan, kun tämä uusi ei toiminutkaan".Niin olettaen että tehdastiimit ovat edelleen mukana, eikä starttiruudukko ole sitten muotoa Ferrari, Cosworth, Cosworth, Cosworth, Cosworth, Cosworth, Cosworth...
Yritin googlettaa jotain asiasta, huonoin tuloksin. Luulisi silti että muotti on hyvinkin ahdas mihin valmistajat saavat työntötankonsa tehdä. Mutta pelivaraa aina jostain löytyy.Tarkoitin tuossa lähinnä sitä, että NASCARissa autonvalmistajat saavat rakentaa omat moottorinsa ja sen tarkemmin sen lajin sääntöjä tuntemattomana voisin kuvitella, että voivat jopa soveltaa jotain omaa sen suunnittelussa ja kehittämisessä. Spec-moottori ei sellaista mahdollisuutta tarjoa, varsinkaan, jos piirrustukset tulevat muualta ja valmistajat toimivat vain kokoajina. Tämähän toimii varsinkin NASCARIssa ihan hyvin. Hendrickillä on oma Chevyn tukema moottoriohjelma. Toimiiko se moottoriurheilu kiistattomassa kuninkuusluokassa, jossa autonvalmistajat taistelevat toisiaan vastaa? Ei ikinä. NASCARissa se toimii vain, koska siellä autonvalmistajat ovat mukana yksityistiimien kautta. Ja silloinkin Ford on konepellin alla Ford ja Toyota Toyota. Ei Cosworthin specci.
Tällä tarkoitin lähinnä tuota Nascar-autojen nokan, valojen ja etusäleikön "brändäystä", vaikka aika samasta korista taitaa olla kyse. Otetaan siis Nascar-kori ja pistetään siihen Chevy-tarra keulaan... vastaavasti otetaan se speksi-F1-moottori ja laitetaan Ferrari-tarra kannen päälle. F1:ssä tällainen ei ehkä mene läpi samalla tavalla.Näyttääkö nykyinen McLaren-Mercedes yhtään Mersulta? Tai BMW BMW:ltä? Tämä on formulaluokka, joten tällä ei ole mitään väliä.
Niin, samaa mieltähän me oltiin. Kumpikin niin kuin väittelee itsensä kanssa.Se, että McLarenin katteiden alla hyrrää juuri Mercedeksen rakentamana insinööritaidon mestariteos tai Ferrarissa juuri italialainen Ferrarin moottori, niin sillä on väliä. Minusta sillä on alleviivaamattoman suuri merkitys.
Mullon kyllä sellainen käsitys, ettei moottoreista täysin standardisoitua tule, muuten tuohon tarjouspyyntöön ei oltaisi jätetty moottorien valmistusta osin tai kokonaan tallien vastuulle. Vaihteistoja tiimit eivät tuon mukaan enää tulevaisuudessa valmista. FIA:n ja FOTA:n oli tarkoitus palaveerata siitä, minkä osien kehitys tulevaisuudessa tullaan sallimaan ja täten mitä kautta tallien ero kehitystyössä näkyy, lähiaikoina.Tarkoitin tuossa lähinnä sitä, että NASCARissa autonvalmistajat saavat rakentaa omat moottorinsa ja sen tarkemmin sen lajin sääntöjä tuntemattomana voisin kuvitella, että voivat jopa soveltaa jotain omaa sen suunnittelussa ja kehittämisessä. Spec-moottori ei sellaista mahdollisuutta tarjoa, varsinkaan, jos piirrustukset tulevat muualta ja valmistajat toimivat vain kokoajina.
Vielä en sanoisi noinkaan. Äkkiäkös tuon peruu ja sikäli se ainakin toimi, että ilmeisesti tiimipomot ryhtyivät Kiinassa tekemään tosissaan töitä saadakseen aikaan yhtenäisen ehdotuksen, jolla standardimoottorit vältettäisiin.Tämä siis varmistaa ettei kyseessä olekaan pelkästään FIA:n tuttu "neuvottelukeino", siis ehdottaa jotain älyvapaata ja sitten pakottaa tiimit johonkin toiseen kompromissiin.
"After consultation with the selected tenderer, the FIA will nominate single supplier(s) so that all teams use the same fuel and oil."Sehän on selvää, että jos tämä aivopieru voimaan tulee F1:ssä, niin tehdastiimit tunkisivat rahan sitten vaikka voiteluaineiden kehittämiseen, kuten varmaan onkin jo tapahtunut.
"The selected tender must have the capacity to test at the request of the FIA any engine or any part thereof (whether manufactured entirely by the selected tenderer, entirely by the team or whether any part assembly includes parts manufactured by both) to an accuracy sufficient to ensure that all the performance parameters of any team’s engines are within +/- 0.5% of the selected tenderer’s own engines. All engines manufactured by the selected tenderer must also be within this +/- 0.5% tolerance at sign-off."Mullon kyllä sellainen käsitys, ettei moottoreista täysin standardisoitua tule, muuten tuohon tarjouspyyntöön ei oltaisi jätetty moottorien valmistusta osin tai kokonaan tallien vastuulle.
Siinä tapauksessa kyllä, mutta se, että testausmahdollisuus lukee tuossa ei vielä tarkoita, että sitä tultaisiin käyttämään.Jos heittoa saa olla valmistajasta riippumatta vain puoli prosenttia suuntaan tahi toiseen, niin kyllä ne mun mielestä aika standardoituja ovat.
Muutenkin tuntuu, että sääntöjä muutellaan vähän turhan vapaamielisesti. Kuvitelkaa nyt jos vaikkapa jalkapallossa muuttuisivat säännöt koko ajan.
Ei mene ikinä läpi. Noin kaupallinen laji kuin F1 on niin siellä ei ole mitään sympatiaa minkään jakamisessa tasan, nehän luulevat sitä kommunismiksi vaikkei se sitä ole. Syntyy vielä kannustin loukku (copyright jyrki katainen)Lisäksi tv-lisenssitulot pitäisi jakaa tasan tallien kesken.