Standardimoottori kausiksi 2010..2012?

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Standardimoottorit 2010.

Voi jeesuksen kivet sanon minä. Standardirunko varmaan tulossa sitten 2011.
On aivan varmaa, että autonvalmistajien (ja katsojien?) kiinnostus koko sarjaan lopahtaa tällä menolla. BMW:n edustajahan sanoi, että F-1 on näyteikkuna, jossa he voivat esitellä teknisiä ratkaisujaan ja todistaa niiden paremmuuden kilpailijoihin verrattuna. Näiden FIA:n lisääntyvien "standardoimispäätösten" jälkeen kohta ei vaan ole mitään esiteltävää ja todistettavaa. Ja myöskään itseäni tällaiset "merkkiluokat" eivät ole kiinnostaneet koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Standardimoottorit on kyllä jotain niin vammasta kun olla ja voi. Ohituksetkin vielä vähenevät, kun ei ole tehoeroja. Samaa mieltä mitä aikaisemmin kirjoittaneet, että millonkohan tulevat standardirungot...:thumbfh::thumbfh:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
MTV3:n uutinen on vähän lyhennelty:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/71456
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71459

Jos otsikko hämää, niin tender tarkoittaa tarjouskilpailua

Tämä siis varmistaa ettei kyseessä olekaan pelkästään FIA:n tuttu "neuvottelukeino", siis ehdottaa jotain älyvapaata ja sitten pakottaa tiimit johonkin toiseen kompromissiin.

Vielä kummemmalta tämä oikeastaan tuntuu, koska tämä ei ilmeisesti ainakaan Autosportin käsityksen mukaan sulje pois uutta moottorikonseptia vuonna 2013 (turbot)... mutta muuttuuko sekin standardeiksi?

Ei standardiautot ole ajaneet valmistajia pois - varoitus, nyt tulee yllättävä vertaus - Nascaristakaan (siellähän on Detroidin kolmikko GM/Dodge/Ford ja Toyota tuli joku vuosi sitten), mutta siinä taitaa tulla jo aika paljon kulttuurieroja esiin, eikä pelkästään lajin osalta...

edit
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei standardiautot ole ajaneet valmistajia pois - varoitus, nyt tulee yllättävä vertaus - Nascaristakaan (siellähän on Detroidin kolmikko GM/Dodge/Ford ja Toyota tuli joku vuosi sitten), mutta siinä taitaa tulla jo aika paljon kulttuurieroja esiin, eikä pelkästään lajin osalta...
Ei niinkään yllättävää esimerkkisi on sikäli huono, että jopa minä jollakin tasolla pidän NASCARin ratkaisua oikeana. Auto on hirveän näköinen, eikä se toteuttanut mitään, mitä luvattiin, paitsi ehkä sen turvallisuusaspektin.
Suuri ja mahtava FIA ottaa nyt vaan kiltisti oppia CoT:stä...

Mutta perusideahan Francen mafialla oli tässä asiassa ihan kelluva. CARTissahan huippupäivinä periaatteessa oli standardirungot, vaikka vaihtoehtoja parhaimmillaan olikin kolmesta neljään. CARTissa, kuten nyt NASCARissa valmistajilla on tarkoista säädöksistä huolimatta kuitenkin edelleen suhteellisen vapaat kädet puuhastella sääntöjen rajamaissa moottoriensa kanssa. Minusta heidän kuuluisi saada puuhastella enemmän ihan puhtaan kilvanajon nimissä, mutta sehän ei ole 70-luvun jälkeen ollutkaan NASCARissa tärkeää.
Vaikka nykyinen auto onkin 95 prosenttisesti NASCARin tuotos, niin se puuttuva 5 prosenttia on autonvalmistajan tai tiimien omaa panosta. Tärkeimpänä pidän sitä, ettei NASCAR muuttunut täydelliseksi IROCin kopioksi, vaan autoissa on vielä jokin muukin ero kuin automerkin tarrat. Auton sydän eli moottori on automerkin oma. Sanomattakin on selvää, että Enzo Ferrari kieriskelee tällä hetkellä haudassaan.

FIA tekee tämän takaperoisesti, jos se olettaa, että autonvalmistajat olisivat kiinnostuneet vielä tämän jälkeen itse rakentamaan FIA:n piirustusten mukaisia moottoreita. Siinä, kuten tässä koko ideassakaan, ei ole järjen hiventäkään.

Tämän luulisi olevan omiaan ajamaan autonvalmistajia prototyyppeihin, jossa heitä kuunnellaan ja arvostetaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei niinkään yllättävää esimerkkisi on sikäli huono, että jopa minä jollakin tasolla pidän NASCARin ratkaisua oikeana.
Niin, oikeana Nascariin, mutta ei oikeana F1:een. Tätähän tarkoitit? Postauksesi oli jotenkin ristiriitainen tai sitten tajusin jotain väärin.

NASCARissa valmistajilla on tarkoista säädöksistä huolimatta kuitenkin edelleen suhteellisen vapaat kädet puuhastella sääntöjen rajamaissa moottoriensa kanssa. Minusta heidän kuuluisi saada puuhastella enemmän ihan puhtaan kilvanajon nimissä, mutta sehän ei ole 70-luvun jälkeen ollutkaan NASCARissa tärkeää.
Vaikka nykyinen auto onkin 95 prosenttisesti NASCARin tuotos, niin se puuttuva 5 prosenttia on autonvalmistajan tai tiimien omaa panosta.
Tärkeimpänä pidän sitä, ettei NASCAR muuttunut täydelliseksi IROCin kopioksi, vaan autoissa on vielä jokin muukin ero kuin automerkin tarrat. Auton sydän eli moottori on automerkin oma. Sanomattakin on selvää, että Enzo Ferrari kieriskelee tällä hetkellä haudassaan.
Osaatko kertoa tarkemmin millä tavoin speksien ulkopuolella saa puuhastella?

Sehän on selvää, että jos tämä aivopieru voimaan tulee F1:ssä, niin tehdastiimit tunkisivat rahan sitten vaikka voiteluaineiden kehittämiseen, kuten varmaan onkin jo tapahtunut. Niin olettaen että tehdastiimit ovat edelleen mukana, eikä starttiruudukko ole sitten muotoa Ferrari, Cosworth, Cosworth, Cosworth, Cosworth, Cosworth, Cosworth...

Oh my god, it looks just like my Impala! Saman myyminen F1-fanille voikin olla vaikeampaa.

-
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Niin, oikeana Nascariin, mutta ei oikeana F1:een. Tätähän tarkoitit? Postauksesi oli jotenkin ristiriitainen tai sitten tajusin jotain väärin.
Kirjoitin tuon ja kirjoitan tätäkin hieman kiireessa, joten ajatuskatkoksia saattaa ilmetä.

Silk Cut Jaguar sanoi:
Osaatko kertoa tarkemmin millä tavoin speksien ulkopuolella saa puuhastella?
Minä en osaa kertoa, mutta ehkä Waltrip ja Gibbs osaavat. ;)

Tarkoitin tuossa lähinnä sitä, että NASCARissa autonvalmistajat saavat rakentaa omat moottorinsa ja sen tarkemmin sen lajin sääntöjä tuntemattomana voisin kuvitella, että voivat jopa soveltaa jotain omaa sen suunnittelussa ja kehittämisessä. Spec-moottori ei sellaista mahdollisuutta tarjoa, varsinkaan, jos piirrustukset tulevat muualta ja valmistajat toimivat vain kokoajina. Tämähän toimii varsinkin NASCARIssa ihan hyvin. Hendrickillä on oma Chevyn tukema moottoriohjelma. Toimiiko se moottoriurheilu kiistattomassa kuninkuusluokassa, jossa autonvalmistajat taistelevat toisiaan vastaa? Ei ikinä. NASCARissa se toimii vain, koska siellä autonvalmistajat ovat mukana yksityistiimien kautta. Ja silloinkin Ford on konepellin alla Ford ja Toyota Toyota. Ei Cosworthin specci.

Oh my god, it looks just like my Impala! Saman myyminen F1-fanille voikin olla vaikeampaa.
Näyttääkö nykyinen McLaren-Mercedes yhtään Mersulta? Tai BMW BMW:ltä? Tämä on formulaluokka, joten tällä ei ole mitään väliä. Se, että McLarenin katteiden alla hyrrää juuri Mercedeksen rakentamana insinööritaidon mestariteos tai Ferrarissa juuri italialainen Ferrarin moottori, niin sillä on väliä. Minusta sillä on alleviivaamattoman suuri merkitys.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin olettaen että tehdastiimit ovat edelleen mukana, eikä starttiruudukko ole sitten muotoa Ferrari, Cosworth, Cosworth, Cosworth, Cosworth, Cosworth, Cosworth...
Yksi muutos lisää FIA:n meneillään olevasta sarjasta "palataan vanhaan, kun tämä uusi ei toiminutkaan". ;)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tarkoitin tuossa lähinnä sitä, että NASCARissa autonvalmistajat saavat rakentaa omat moottorinsa ja sen tarkemmin sen lajin sääntöjä tuntemattomana voisin kuvitella, että voivat jopa soveltaa jotain omaa sen suunnittelussa ja kehittämisessä. Spec-moottori ei sellaista mahdollisuutta tarjoa, varsinkaan, jos piirrustukset tulevat muualta ja valmistajat toimivat vain kokoajina. Tämähän toimii varsinkin NASCARIssa ihan hyvin. Hendrickillä on oma Chevyn tukema moottoriohjelma. Toimiiko se moottoriurheilu kiistattomassa kuninkuusluokassa, jossa autonvalmistajat taistelevat toisiaan vastaa? Ei ikinä. NASCARissa se toimii vain, koska siellä autonvalmistajat ovat mukana yksityistiimien kautta. Ja silloinkin Ford on konepellin alla Ford ja Toyota Toyota. Ei Cosworthin specci.
Yritin googlettaa jotain asiasta, huonoin tuloksin. Luulisi silti että muotti on hyvinkin ahdas mihin valmistajat saavat työntötankonsa tehdä. Mutta pelivaraa aina jostain löytyy.

Näyttääkö nykyinen McLaren-Mercedes yhtään Mersulta? Tai BMW BMW:ltä? Tämä on formulaluokka, joten tällä ei ole mitään väliä.
Tällä tarkoitin lähinnä tuota Nascar-autojen nokan, valojen ja etusäleikön "brändäystä", vaikka aika samasta korista taitaa olla kyse. Otetaan siis Nascar-kori ja pistetään siihen Chevy-tarra keulaan... vastaavasti otetaan se speksi-F1-moottori ja laitetaan Ferrari-tarra kannen päälle. F1:ssä tällainen ei ehkä mene läpi samalla tavalla.

Se, että McLarenin katteiden alla hyrrää juuri Mercedeksen rakentamana insinööritaidon mestariteos tai Ferrarissa juuri italialainen Ferrarin moottori, niin sillä on väliä. Minusta sillä on alleviivaamattoman suuri merkitys.
Niin, samaa mieltähän me oltiin. Kumpikin niin kuin väittelee itsensä kanssa. :D
 
Viimeksi muokattu:

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
FIA menee ihan väärään suuntaan kaiken aikaa päätöksissään. Kohta ollaan tilanteessa, jossa F1:ssä kilpailee tasan yksi valmistaja jolla on 10 asiakastallia ja GP2-autot kulkevat kovempaa, koska täytyyhän meidän ekologisia olla. Pisteitä saa myös mm. hienoimmasta spinnauksesta, parhaasta Bernieirvistys-imitaatiosta, ekologisimmasta ajosta kisassa (lue: vähiten bensankulutusta, ellei olla jo siirrytty ruoholla kulkeviin autoihin). Ohitukset voitaisiin myös kieltää, sillä ne aiheuttavat vaaratilanteita ja kiihdyttäminen kuluttaa enemmän polttoainetta.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eiköhän tämä ole sen kokoluokan mullistus toteutuessaan, että ansaitsee oman ketjunsa pikku-uutisten sekaan hautautumisen sijaan.

FIA:n tarjouspyyntö moottorista/voimalinjasta

Tuolta selviää mielenkiintoisa (?) asioita, kuten, ettei moottorin tyyppiä tai kokoa mitenkään ole rajoitettu, ja ahtaminenkin olisi sallittua... Polttoaineen tosin tulee olla nykyisten sääntöjen mukaista, joten dieselformuloita ei onneksi tulevaisuudessakaan nähtäne.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tarkoitin tuossa lähinnä sitä, että NASCARissa autonvalmistajat saavat rakentaa omat moottorinsa ja sen tarkemmin sen lajin sääntöjä tuntemattomana voisin kuvitella, että voivat jopa soveltaa jotain omaa sen suunnittelussa ja kehittämisessä. Spec-moottori ei sellaista mahdollisuutta tarjoa, varsinkaan, jos piirrustukset tulevat muualta ja valmistajat toimivat vain kokoajina.
Mullon kyllä sellainen käsitys, ettei moottoreista täysin standardisoitua tule, muuten tuohon tarjouspyyntöön ei oltaisi jätetty moottorien valmistusta osin tai kokonaan tallien vastuulle. Vaihteistoja tiimit eivät tuon mukaan enää tulevaisuudessa valmista. FIA:n ja FOTA:n oli tarkoitus palaveerata siitä, minkä osien kehitys tulevaisuudessa tullaan sallimaan ja täten mitä kautta tallien ero kehitystyössä näkyy, lähiaikoina.
Tämä siis varmistaa ettei kyseessä olekaan pelkästään FIA:n tuttu "neuvottelukeino", siis ehdottaa jotain älyvapaata ja sitten pakottaa tiimit johonkin toiseen kompromissiin.
Vielä en sanoisi noinkaan. Äkkiäkös tuon peruu ja sikäli se ainakin toimi, että ilmeisesti tiimipomot ryhtyivät Kiinassa tekemään tosissaan töitä saadakseen aikaan yhtenäisen ehdotuksen, jolla standardimoottorit vältettäisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sehän on selvää, että jos tämä aivopieru voimaan tulee F1:ssä, niin tehdastiimit tunkisivat rahan sitten vaikka voiteluaineiden kehittämiseen, kuten varmaan onkin jo tapahtunut.
"After consultation with the selected tenderer, the FIA will nominate single supplier(s) so that all teams use the same fuel and oil."

Ilmeisesti rahoille täytyy löytää jokin muu kohde kuin bensa ja öljyt.
Mullon kyllä sellainen käsitys, ettei moottoreista täysin standardisoitua tule, muuten tuohon tarjouspyyntöön ei oltaisi jätetty moottorien valmistusta osin tai kokonaan tallien vastuulle.
"The selected tender must have the capacity to test at the request of the FIA any engine or any part thereof (whether manufactured entirely by the selected tenderer, entirely by the team or whether any part assembly includes parts manufactured by both) to an accuracy sufficient to ensure that all the performance parameters of any team’s engines are within +/- 0.5% of the selected tenderer’s own engines. All engines manufactured by the selected tenderer must also be within this +/- 0.5% tolerance at sign-off."

Jos heittoa saa olla valmistajasta riippumatta vain puoli prosenttia suuntaan tahi toiseen, niin kyllä ne mun mielestä aika standardoituja ovat.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Onhan se nyt kumma, että tuollaista lähdetään edes ehdottamaan.

Ensin on houkuteltu mukaan vaikka kuinka monta moottoritoimittajaa ja tehdastallit ovat työntäneet yksityistallit pois tieltänsä. Sitten otetaan tehdastalleilta pois kaikki intressit olla mukana standardisoimalla kaiken. Mikä autonvalmistaja haluaisi, että autoon laitetaan jonkun kilpailijan moottori? Olisi kai sitten kiva katsella kuinka tulosluettelossa löytyvät vaikkapa Ferrari-Honda, BMW Sauber -Honda, Toyota-Honda jne. Mercedekseltäkin löytisi varmasti valtavasti intoa ajattaa autoja, joissa ei ole Mercedeksestä merkkiäkään.

Absurdi ehdotus.

Muutenkin tuntuu, että sääntöjä muutellaan vähän turhan vapaamielisesti. Kuvitelkaa nyt jos vaikkapa jalkapallossa muuttuisivat säännöt koko ajan.

Sinäänsä en ole muutoksia vastaan, mutta joku raja on kai oltava. Uskottavuushan tässä menee hyvältä lajilta.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Muutenkin tuntuu, että sääntöjä muutellaan vähän turhan vapaamielisesti. Kuvitelkaa nyt jos vaikkapa jalkapallossa muuttuisivat säännöt koko ajan.

Jotainhan on tehtävä tai kohta sarjassa on enää 5-6 tallia. Ainoa keino on standardisoimalla osia. Nyt on yhteinen ECU. Seuraavaksi voisivat standardisoida vaikka vaihdelaatikon. Ja jossain vaiheessa jotain on pakko standardisoida moottorista...lohko...männät ???

Jalkapallo on sikäli huono vertaus, että se kuten juoksu, on kaikista urheilulajeista on jopa Afrikan köyhimpien maiden helposti saavutettavissa.

Jääkiekko olisi parempi vertaus sillä harrastevarusteet ja jäähalli ovat jonkin verran maksavia, sitä voisikin jotenkin halventaa :D
 
Viimeksi muokattu:

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
No joo, jalkapallo ehkä huono vertaus :)

Mutta en kyllä tosiaankaan usko, että moottorin standardoiminen ainakaan lisäisi tallien lukumäärää. En todellakaan voi kuvitella, että esim. Ferrari pysyisi mukana sarjassa, jos ei itse saisi tuottaa omia moottoreitaan. Eivätkä luultavasti muutkaan tehdastallit.

Mielestäni kannattaisi sen sijaan vakavasti harkita ns. junioritallien sallimista sillä tavalla, että junioritalli saisi ostaa koko paketin joltakin tehdastallilta. Lisäksi tv-lisenssitulot pitäisi jakaa tasan tallien kesken.

Ja jos tallien luku kaikesta huolimatta vähenee, saisivat jäljelle jäävät ajattaa kolmea autoa. :)
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Lisäksi tv-lisenssitulot pitäisi jakaa tasan tallien kesken.
Ei mene ikinä läpi. Noin kaupallinen laji kuin F1 on niin siellä ei ole mitään sympatiaa minkään jakamisessa tasan, nehän luulevat sitä kommunismiksi vaikkei se sitä ole. Syntyy vielä kannustin loukku (copyright jyrki katainen) :D:D:D

Mutta joo, vähän tasaisempi jakaminen lienee menisi läpi.
 
Ylös