Nykyään FIA nimenomaan määrää niiden koon - jos nämä vaikuttavat huonoilta, vertaa 1990-luvun alun tai 80-luvun tuotoksiin.Ei liity moottoreihin, mutta en ymmärrä miksei FIA määrää talleilla millaiset peilit pitää olla. Nykyiset peilithän on ihan surkeat eikä niistä näe mitään minnekkään.
Yhtenä vaihtoehtona pitäisin kanssa sellaista että voisi käyttää FIA:n konetta tai omaa. FIA:n kone tehtäisiin suht halvalla ja säännöillä rajoitettaisiin enemmän muiden tekemiä koneita. Silloin suhteellisen edullisesti voitaisiin toimittaa koneita yksityistalleille, mutta tehdastallit saisivat vapaammin kehittää moottoriaan. ECU:n tuunauksella kauden aikana pidettäisiin FIA:n kone sopivasti kilpailukykyisenä tehoiltaan muihin verrattuna.Jos mietitään, millaisia parannuksia tallit saavat nyt aikaan yhdessä vuodessa hiilikuidunpalasen muotoa hiomalla, uskoisin homman karkaavan äkkiä käsistä jos rahat saisi käyttää johonkin oikeasti merkitykselliseen.
Laittaisin ehkä ennemmin niin, että vain kuutiotilavuus olisi tarkkaan rajattu ja jättäisin suht tiukan kestovaatimuksen voimaan. Sitä tuskin voidaan kiistää, etteikö pienempi valmistettujen moottorien määrä toisi mukanaan säästöjä, Tätä kautta moottori olisi myös ehkä hitusen lähempänä vakiomoottoreita ja niistä hankittu tietotaito olisi jossain määrin käytettävissä.
Tässä ehdotuksessa on ideaa!Yhtenä vaihtoehtona pitäisin kanssa sellaista että voisi käyttää FIA:n konetta tai omaa. FIA:n kone tehtäisiin suht halvalla ja säännöillä rajoitettaisiin enemmän muiden tekemiä koneita.
En oikein piittaa siitä, että olisi kaksi eri moottorikonseptia. V8-kauden alussa nähtiin, kuinka hyvä poru siitäkin saatiin aikaan kun yksi talli kurvaili kymppikoneilla. Kannatan ennemmin sitä, että valmistajat myyvät omat koneensa yksityistalleille sopuhintaan, kuten nyt jo tapahtuukin ja hintaakin tullaan jatkossa laskemaan jos FOTA:n ehdotuksia kuunnellaan.Yhtenä vaihtoehtona pitäisin kanssa sellaista että voisi käyttää FIA:n konetta tai omaa. FIA:n kone tehtäisiin suht halvalla ja säännöillä rajoitettaisiin enemmän muiden tekemiä koneita. Silloin suhteellisen edullisesti voitaisiin toimittaa koneita yksityistalleille, mutta tehdastallit saisivat vapaammin kehittää moottoriaan. ECU:n tuunauksella kauden aikana pidettäisiin FIA:n kone sopivasti kilpailukykyisenä tehoiltaan muihin verrattuna.
Vakiorunkoa en itse kyllä vastustaisi. Aerodynamiikasta ei kuitenkaan löytyne enää mitään mullistavaa yleisökäyttöön siirrettäväksi, joten turhaan sitä niin on enää hioa.
No juuri tämähän on FIA:n sääntöehdotus kausiksi 2010-2012.Parempi ois Että halukkaat saisivat ostaa MOOTTORIN FIA:N PÄÄTTÄMÄLTÄ koneenvalmistajalta ja Halukkaat saavat rakentaa oman moottorin.
Meinasin että ihan omien piirrustusten mukaan. Ja halukkaat saa siis ostaa valmiit moottorit että ei tuu nii paljo konkkia. esim super aguri.No juuri tämähän on FIA:n sääntöehdotus kausiksi 2010-2012.
Tällä "pikku" erolla... "FIA intends to ensure that all engines including those supplied by the tenderer are within 1% and that they remain within 1% throughout the engine's life. This being the case, it becomes irrelevant that a team which chooses to build the engine itself might do expensive work on the engine."No juuri tämähän on FIA:n sääntöehdotus kausiksi 2010-2012.
No juurihan tällainen <2.0L rivi4/V6 turbo -konsepti on ollut suunnitelmissa (2013 jälkeen). Tosin viime aikaisten käänteiden vuoksi en olisi enää kovinkaan varma mitä tämän suhteen ollaan tekemässä...Ei pidä ylitulkita tuota "kaikki" vapaaksi kommenttia, tietysti jokin pohjasääntö oltava. Tuo pieni turbomoottori olisi erittäin hyvä muutos niin, että ainoastaan kuutiotilavuus, sylinterimäärä, ahtopaine ja polttoaine olisivat rajoitettu. Muu vapaata. Esimerkiksi V6 ja 1.6l, ettei niistä moottoreista tule ns. maa-moottoreita. Kilpa-auton moottorin pitää kiertää.
Valitettavasti tuollainen idea toimii ainoastaan fantasiamaailmassa.Kaikkein paras olisi jos auton suhteen ei olis mitään rajoituksia.Saisi rakentaa vaikka kahdeksanpyöräisen menopelin jos sen katsoisi talli hyväksi.Koska se joka ylittää ruutulipun ekaksi on voittaja.
:alppu: Juurikin näin. Kyllä ennen kaikki oli paljon paremmin, ohituksia tuli ja meni, nyt niitä joutuu muistelemaan. Ja nyt kun Sumi ei oo enää ajelemassa, niin voitaisiin palata samoihin säntöihin mitä oli... ja tunnin aika-ajoon.Turbot vaan takaisin ja moottorien kehitys taas sallituksi+testit ja muut.
"Ei voi kuvitellakaan, että valmistajat kuten Ferrari, Toyota, Mercedes, Honda, Renault ja BMW hyväksyisivät oman merkkinsä laittamisen koneeseen, jonka moottori on jonkun muun tekemä", Montezemolo puhisi.
http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Formula+1+-tallit+sopivat+moottorien+halpenemisesta/1135240943170?ref=rss"Vuoteen 2011 mennessä moottori maksaa viisi miljoonaa euroa. Aiemmin ne ovat maksaneet yli 20 miljoonaa euroa", Montezemolo sanoi.
Aivan... mutta taitaa Luca miettiä miten käy Ferrari myytin jos "alkavat käyttää vaikka Renaultin koneita" (kaikki kunnia niille) mutta legenda on äkkiä muisto vaan...."Ei voi kuvitellakaan, että valmistajat kuten Ferrari, Toyota, Mercedes, Honda, Renault ja BMW hyväksyisivät oman merkkinsä laittamisen koneeseen, jonka moottori on jonkun muun tekemä", Montezemolo puhisi.
Jostain syystä tuo ei ole valtaosalle mikään ongelma katuautoja tehtäessä
No, ei se standardimoottori olisi kuitenkaan tullut yhdeltäkään F1-kilpailijalta, vaan ulkopuoliselta toimittajalta.Aivan... mutta taitaa Luca miettiä miten käy Ferrari myytin jos "alkavat käyttää vaikka Renaultin koneita" (kaikki kunnia niille) mutta legenda on äkkiä muisto vaan....