Standardimoottori kausiksi 2010..2012?

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Ei liity moottoreihin, mutta en ymmärrä miksei FIA määrää talleilla millaiset peilit pitää olla. Nykyiset peilithän on ihan surkeat eikä niistä näe mitään minnekkään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei liity moottoreihin, mutta en ymmärrä miksei FIA määrää talleilla millaiset peilit pitää olla. Nykyiset peilithän on ihan surkeat eikä niistä näe mitään minnekkään.
Nykyään FIA nimenomaan määrää niiden koon - jos nämä vaikuttavat huonoilta, vertaa 1990-luvun alun tai 80-luvun tuotoksiin.

Oikean otsikon löytämisestä ihan hitsisti pisteitä vielä.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Budjettikatossa on kyllä se ongelma, että siinä tulisi kyllä vaikka mitä porsaanreikiä. Esim. voisi laittaa Ferrarin kahtia, tai vaikka useampaan osaan: Ferrarin moottori -yhtiö ja Ferrarin talli-yhtiö. Talli sitten ostaisi nimellisellä summalla (jotta ei 100$ -raja ylittyisi ja jotta jäisi vielä mukavasti rahaa yli) moottorit moottorinvalmistajalta, joka tietysti laittaisi niin paljon rahaa kuin mahdollista moottorin kehittämiseen. Lisäksi myisi pikkutalleille kalliilla moottoreita, ja silloin suuri osa budjetista menisi niihin. Eli suuret rikastuvat ja pienet köyhtyvät.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Jos mietitään, millaisia parannuksia tallit saavat nyt aikaan yhdessä vuodessa hiilikuidunpalasen muotoa hiomalla, uskoisin homman karkaavan äkkiä käsistä jos rahat saisi käyttää johonkin oikeasti merkitykselliseen.

Laittaisin ehkä ennemmin niin, että vain kuutiotilavuus olisi tarkkaan rajattu ja jättäisin suht tiukan kestovaatimuksen voimaan. Sitä tuskin voidaan kiistää, etteikö pienempi valmistettujen moottorien määrä toisi mukanaan säästöjä, Tätä kautta moottori olisi myös ehkä hitusen lähempänä vakiomoottoreita ja niistä hankittu tietotaito olisi jossain määrin käytettävissä.
Yhtenä vaihtoehtona pitäisin kanssa sellaista että voisi käyttää FIA:n konetta tai omaa. FIA:n kone tehtäisiin suht halvalla ja säännöillä rajoitettaisiin enemmän muiden tekemiä koneita. Silloin suhteellisen edullisesti voitaisiin toimittaa koneita yksityistalleille, mutta tehdastallit saisivat vapaammin kehittää moottoriaan. ECU:n tuunauksella kauden aikana pidettäisiin FIA:n kone sopivasti kilpailukykyisenä tehoiltaan muihin verrattuna.

Vakiorunkoa en itse kyllä vastustaisi. Aerodynamiikasta ei kuitenkaan löytyne enää mitään mullistavaa yleisökäyttöön siirrettäväksi, joten turhaan sitä niin on enää hioa.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Yhtenä vaihtoehtona pitäisin kanssa sellaista että voisi käyttää FIA:n konetta tai omaa. FIA:n kone tehtäisiin suht halvalla ja säännöillä rajoitettaisiin enemmän muiden tekemiä koneita.
Tässä ehdotuksessa on ideaa!

Tosin mielestäni olisi silloin tärkeää, että koneen kehitykseen satsattaisiin kunnolla, mutta myytäisiin halvalla talleille. Moottorin pitäisi olla sekä tehokas että halpa. Pienet tallit saisivat kuluja alas ja tehdastallit, joilla on rahaa, voisivat jatkaa omien moottoriensa kehitystä.

Tai sitten voisi ulkoistaa FIA-moottorin kehityksen vaikkapa Cosworthille... ;)
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kun kaikki halutaan standartoida niin lopetettakoon koko F1 ja siirryttäköön GP2 tai F2 kärryihin. Ihme tuuliviiri-meininkiä FIAn toimesta. Nyt kun tallit hassaa tuhottomasti rahaa KERSiin niin senhän voisi standartoida vaikka parin vuoden päästä. Arvottakoon samantien autot kisa-aamuisin :nope:
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Kaikkein paras olisi jos auton suhteen ei olis mitään rajoituksia.Saisi rakentaa vaikka kahdeksanpyöräisen menopelin jos sen katsoisi talli hyväksi.Koska se joka ylittää ruutulipun ekaksi on voittaja.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Parempi ois Että halukkaat saisivat ostaa MOOTTORIN FIA:N PÄÄTTÄMÄLTÄ koneenvalmistajalta ja Halukkaat saavat rakentaa oman moottorin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Yhtenä vaihtoehtona pitäisin kanssa sellaista että voisi käyttää FIA:n konetta tai omaa. FIA:n kone tehtäisiin suht halvalla ja säännöillä rajoitettaisiin enemmän muiden tekemiä koneita. Silloin suhteellisen edullisesti voitaisiin toimittaa koneita yksityistalleille, mutta tehdastallit saisivat vapaammin kehittää moottoriaan. ECU:n tuunauksella kauden aikana pidettäisiin FIA:n kone sopivasti kilpailukykyisenä tehoiltaan muihin verrattuna.

Vakiorunkoa en itse kyllä vastustaisi. Aerodynamiikasta ei kuitenkaan löytyne enää mitään mullistavaa yleisökäyttöön siirrettäväksi, joten turhaan sitä niin on enää hioa.
En oikein piittaa siitä, että olisi kaksi eri moottorikonseptia. V8-kauden alussa nähtiin, kuinka hyvä poru siitäkin saatiin aikaan kun yksi talli kurvaili kymppikoneilla. Kannatan ennemmin sitä, että valmistajat myyvät omat koneensa yksityistalleille sopuhintaan, kuten nyt jo tapahtuukin ja hintaakin tullaan jatkossa laskemaan jos FOTA:n ehdotuksia kuunnellaan.

Täysin vakioitu runko nyppisi kyllä myös. Jos olisin Max, niin ennemmin kahlitsisin kehitystä kusipäisillä rajoituksilla tuulitunnelien ja CFD-vempeleiden käytön suhteen ja standardoisin tiettyjä osia. Mikäli pitää valita runkojen ja koneiden välillä, niin ehdottomasti ennemmin vakiorungot. KERSillä heittäisin vesilintua, mikäli se vaan on vielä mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No juuri tämähän on FIA:n sääntöehdotus kausiksi 2010-2012.
Tällä "pikku" erolla... "FIA intends to ensure that all engines including those supplied by the tenderer are within 1% and that they remain within 1% throughout the engine's life. This being the case, it becomes irrelevant that a team which chooses to build the engine itself might do expensive work on the engine."

Siispä oma moottori = rakennettu omassa pajassa, mutta toisten piirustusten mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei pidä ylitulkita tuota "kaikki" vapaaksi kommenttia, tietysti jokin pohjasääntö oltava. Tuo pieni turbomoottori olisi erittäin hyvä muutos niin, että ainoastaan kuutiotilavuus, sylinterimäärä, ahtopaine ja polttoaine olisivat rajoitettu. Muu vapaata. Esimerkiksi V6 ja 1.6l, ettei niistä moottoreista tule ns. maa-moottoreita. Kilpa-auton moottorin pitää kiertää.
No juurihan tällainen <2.0L rivi4/V6 turbo -konsepti on ollut suunnitelmissa (2013 jälkeen). Tosin viime aikaisten käänteiden vuoksi en olisi enää kovinkaan varma mitä tämän suhteen ollaan tekemässä...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kaikkein paras olisi jos auton suhteen ei olis mitään rajoituksia.Saisi rakentaa vaikka kahdeksanpyöräisen menopelin jos sen katsoisi talli hyväksi.Koska se joka ylittää ruutulipun ekaksi on voittaja.
Valitettavasti tuollainen idea toimii ainoastaan fantasiamaailmassa.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Turbot vaan takaisin ja moottorien kehitys taas sallituksi+testit ja muut.Toivottavasti tuo KERS ei ole täysi susi...
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Turbot vaan takaisin ja moottorien kehitys taas sallituksi+testit ja muut.
:alppu: Juurikin näin. Kyllä ennen kaikki oli paljon paremmin, ohituksia tuli ja meni, nyt niitä joutuu muistelemaan. Ja nyt kun Sumi ei oo enää ajelemassa, niin voitaisiin palata samoihin säntöihin mitä oli... ja tunnin aika-ajoon.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tälle tuli piste yllättävän nopeasti ja yksimielisesti... Pakon edessä alkaa tapahtua....

Melkoisen taikatempun kyllä tekevät jos ei kysymyksessä ole vain numeron vaihtaminen hintalappuun...

"Ei voi kuvitellakaan, että valmistajat kuten Ferrari, Toyota, Mercedes, Honda, Renault ja BMW hyväksyisivät oman merkkinsä laittamisen koneeseen, jonka moottori on jonkun muun tekemä", Montezemolo puhisi.
"Vuoteen 2011 mennessä moottori maksaa viisi miljoonaa euroa. Aiemmin ne ovat maksaneet yli 20 miljoonaa euroa", Montezemolo sanoi.
http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Formula+1+-tallit+sopivat+moottorien+halpenemisesta/1135240943170?ref=rss
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
"Ei voi kuvitellakaan, että valmistajat kuten Ferrari, Toyota, Mercedes, Honda, Renault ja BMW hyväksyisivät oman merkkinsä laittamisen koneeseen, jonka moottori on jonkun muun tekemä", Montezemolo puhisi.

Jostain syystä tuo ei ole valtaosalle mikään ongelma katuautoja tehtäessä :p
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
"Ei voi kuvitellakaan, että valmistajat kuten Ferrari, Toyota, Mercedes, Honda, Renault ja BMW hyväksyisivät oman merkkinsä laittamisen koneeseen, jonka moottori on jonkun muun tekemä", Montezemolo puhisi.

Jostain syystä tuo ei ole valtaosalle mikään ongelma katuautoja tehtäessä :p
Aivan... mutta taitaa Luca miettiä miten käy Ferrari myytin jos "alkavat käyttää vaikka Renaultin koneita" (kaikki kunnia niille) mutta legenda on äkkiä muisto vaan....

Kyllä se uskottavuutta vie "markkinoinnilta" vaikka voi tietysti miettiä konerikkojenkin vaikutusta...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aivan... mutta taitaa Luca miettiä miten käy Ferrari myytin jos "alkavat käyttää vaikka Renaultin koneita" (kaikki kunnia niille) mutta legenda on äkkiä muisto vaan....
No, ei se standardimoottori olisi kuitenkaan tullut yhdeltäkään F1-kilpailijalta, vaan ulkopuoliselta toimittajalta.
 
Ylös