Standardimoottori kausiksi 2010..2012?

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
We agree on trying to have five million Euros engines in 2010. We also agree on producing new engines in 2011 at lower costs.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/72019

Ota tästä nyt sitten selvää. Siis tietenkään tuo ei ole mahdollista ilman jäädytyksen avaamista - vai tarkoittaako tuo aiemmin kaudelle 2013 suunniteltua kokonaan uutta moottorikonseptia ja sen aikaistamista.

Ja jäädytyksen avaamisesta puheenollen... http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/11/745372

Hondalle ja Renöölle lupa kehittää moottoria 4 kk ajan. Lähteenä Auto, motor und sport -lehti. Vastaavasti Renöö suostuisi vastapalveluksi 5000 km pienempään testimäärään ja Honda vähentämään tuulitunnelikäyttöä. Vähän epäilyttää tällainen, vaikkei tämä nykyinenkään tilanne oikein järkevä ole.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
F1:n moottoritarjokkaat selvillä

Kansainvälinen autoliitto FIA on Auto Motor und Sport -lehden mukaan saanut useampia tarjouksia Formula ykkösten standardimoottoreiden valmistamisesta. Tarjokkaita ovat Ilmor, Cosworth, Mecachrome, Zytek ja Judd. Mario Ilienin johtamaa Ilmoria pidetään vakavastiotettavimpana vaihtoehtona.

Ilien kertoo Auto Motor und Sportille, että hänen mielestään ideaali F1-moottori olisi kolmilitrainen V8-moottori, jonka tehoraja olisi 14 000 kierrosta. Kyseisestä moottorista saataisiin Ilienin mukaan irti tehoja noin 700 hevosvoimaa.

Valtaosa F1:n autonvalmistajista vastustaa standardimoottoreita, mutta mahdollista on, että Ilmor toimittaisi moottorit yksityistalleille ja autonvalmistajat rakentaisivat samanlaiset moottorinsa itse.
lähde: Sportti.com

...eli autonvalmistajat saisivat valmiit piirrustukset Ilmorilta. Samat motit, mutta eri nimet, tietysti työn laatu ratkaisee, ja se tekee jopa eroja, eli joku tiimi voi kasata moottorin huonommin, kuin joku toinen, se taas näkyy vauhdissa/luotettavuudessa...
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
F1:n moottoritarjokkaat selvillä

Kansainvälinen autoliitto FIA on Auto Motor und Sport -lehden mukaan saanut useampia tarjouksia Formula ykkösten standardimoottoreiden valmistamisesta. Tarjokkaita ovat Ilmor, Cosworth, Mecachrome, Zytek ja Judd. Mario Ilienin johtamaa Ilmoria pidetään vakavastiotettavimpana vaihtoehtona.

Ilien kertoo Auto Motor und Sportille, että hänen mielestään ideaali F1-moottori olisi kolmilitrainen V8-moottori, jonka tehoraja olisi 14 000 kierrosta. Kyseisestä moottorista saataisiin Ilienin mukaan irti tehoja noin 700 hevosvoimaa.

Valtaosa F1:n autonvalmistajista vastustaa standardimoottoreita, mutta mahdollista on, että Ilmor toimittaisi moottorit yksityistalleille ja autonvalmistajat rakentaisivat samanlaiset moottorinsa itse.
lähde: Sportti.com

...eli autonvalmistajat saisivat valmiit piirrustukset Ilmorilta. Samat motit, mutta eri nimet, tietysti työn laatu ratkaisee, ja se tekee jopa eroja, eli joku tiimi voi kasata moottorin huonommin, kuin joku toinen, se taas näkyy vauhdissa/luotettavuudessa...
Bleh, ihan samahan se melki on kuin, että ferrari tilaisi moottorinsa ilmorilta, jos koneet tehdään samoilta piiruksilta. Jotenkin tuntuu siltä, että ei Formula 1 ole pian mitään Formula 1, kun jo nyt moottorien tehot vastaavat samaa mitä ne olivat 90's puoleen väliin asti. Ensi kaudesta jo autotkin. Milloinkohan menee alemman luokan formulat ohi tehoissa? :eek:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Blah, Cosworthit vaan kaikille :ahem:
Tämä voisi selittää miksi joku on ollut kovin halukas estämään entisiä Champ Car - moottoreita päätymästä Ben Johnsonin käsiin. Johnson on ollut valmis ostamaan kaikki 93 moottoria Cosworthilta, mutta viime viikkoina mukaan on tullut nimetön taho, joka haluaa lähteideni mukaan käyttää moottoreita ei-amerikkalaisessa sarjassa... :dunno:
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Lehtiväite: Ilmor voittamassa F1-moottorikisan

ILMOR on voittamassa mootoritoimittajakisan 2010 ja eteenpäin. Jos F1:set tosiaanki menee tuohon niin se kyllä romuttaa TÄYSIN koko sarjan. Olisi kyseess V8-pytyt ja kierrosraja olisi 14000 ja koneet luvataan kestää kuusi kisaa putkeen.
F1:stä siis tulossa mikki hiiri-sarja.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Kovin minulla on vaikeaa nähdä miten Ferrari, Mersu, Honda tai edes Toyota jatkaisi "ILMOR"-motorisoidussa sarjassa. Jo Mosley ja Eclestone jääräpäisesti ajaa noita Mitsu ja Motsku-juttujaan niin se on F1-sarjan kuolema.

Weikkaanpa vaan että tämä on vain peliä jotta kustannukset saadaan alas kunnolla. Että autonvalmistajat herää kunnolla leikkaamaan kustannuksia.

Pokeri-peliä!!!
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
kun jo nyt moottorien tehot vastaavat samaa mitä ne olivat 90's puoleen väliin asti.
Autot menee silti nopeampaa.

Ensi kaudesta jo autotkin. Milloinkohan menee alemman luokan formulat ohi tehoissa? :eek:
Jos näin (mukamas, vertaapa kierrosaikoja) kävisi, silloinhan FIA luonnollisesti rajoittaisi samassa mitassa muita sarjoja, joihin heillä on päätäntävaltaa. Eikös näin käynytkin F3000:n kanssa 1994:n jälkimainingeissa?
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Maikkarilla ainaskin lukee: Saksalaisen Auto, Motor und Sport- lehden mukaan...
linkki
Saa nähdä kuinka suoria käännöskukkasia tässäkin on käytetty. Toisaalta eikös ne olleet vasta keräämässä noita mahdollisia ehdokkaita. Nyt muka sitten ollaan jo löytämässä voittajaa. (keitä muita sitten on ollut ehdokkaina?)

Onko tuota moottorin standardoimista edes vielä päätetty? Mielestäni tämä on joko hyväksi lajille, tai sitten naula arkkuun.

Mites muuten pystyykö näin radikaaleja muutoksia tekemään ilman uutta concordea?
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Jos jaksaa avata linkin ja lukea artikkelin niin tietäisi että muut ehdokkaat ovat olleet Cosworth, Mecachrome, Zytek ja Judd, siis kaikki entisen ajan moottoritoimittajia. Ja olisiko niin ett' vuonna 2010 Concord-sopimus ei olisi enää vaoimassa, se kait asian koko ydin taitaa olla.

Saa nähdä kuinka suoria käännöskukkasia tässäkin on käytetty. Toisaalta eikös ne olleet vasta keräämässä noita mahdollisia ehdokkaita. Nyt muka sitten ollaan jo löytämässä voittajaa. (keitä muita sitten on ollut ehdokkaina?)

Onko tuota moottorin standardoimista edes vielä päätetty? Mielestäni tämä on joko hyväksi lajille, tai sitten naula arkkuun.

Mites muuten pystyykö näin radikaaleja muutoksia tekemään ilman uutta concordea?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Saa nähdä kuinka suoria käännöskukkasia tässäkin on käytetty. Toisaalta eikös ne olleet vasta keräämässä noita mahdollisia ehdokkaita. Nyt muka sitten ollaan jo löytämässä voittajaa.
Johan siitä on jo aikaa. Miksi eivät olisi? Tämä tarjouskilpailu on sinänsä eri asia kuin päätös että standardmoottorit tulisi. FIA:lla oli muistakseni vielä ehto että voivat vetää sen milloin tahansa pois.

(keitä muita sitten on ollut ehdokkaina?)
Tuossa linkissähän ne mainitaan. Cosworth, Mecachrome, Zytek ja Judd.

Mites muuten pystyykö näin radikaaleja muutoksia tekemään ilman uutta concordea?
Eikö Concorde liity lähinnä F1-sarjaan osallistumiseen, rahanjakoon jne?
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Juu näemmä nuo siinä lopussa lukikin. Itse jäin vaan kaippaamaan tuota lehtijuttua, mutta noh.. nehän on lehdessä.

Concorde sopimuksen suhteen hyvä puoli on, että siinä vaiheessa kun uutta Concordea aletaan vääntämään on tallit aika kovassa asemassa. Tiiä vaikka siinä vaiheessa saataisiin kilpaileva sarja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja olisiko niin ett' vuonna 2010 Concord-sopimus ei olisi enää vaoimassa, se kait asian koko ydin taitaa olla.
Minun käsittääkseni viimeisin Concorde-sopimus umpeutui 2007 lopussa, eikä uutta ole solmittu. Ferrari, Red Bull, silloinen Jordan/Midland/Spyker/Force India (mikäli allekirjoitus pätee kaikkien omistajavaihdosten läpi) ja Williams allekirjoittivat tuon sulkeutuneen Concorden pidennyksen vuoteen 2012. Käytännössä mennään muidenkin osalta ikään kuin tuo päättynyt olisi edelleen voimassa.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Juuri ehti iloita kun sliksit tulee takaisin, ohitusmahdollisuuksia pyritään parantamaan ja luistonesto lähti pois sarjasta. Mutta sitten tulee helvetin mitalit ja vakiomotit...

Syvältä.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
eihän tollasella 14000 kierroksen motilla pääse edes eteenpäin. 700 heppaa ei ole juuri mitään. tai no eipä niit paljon enempää nytkään ole mutta silti. tätä vois kai alkaa kohta kutsumaan vakioauto sarjaksi. perkeleen pelleilyä jos tuokin onnistuu. :jaska:
 
Ylös