Erikoisimmat sääntöehdotukset

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Massan ehdotus lyhyemmästä kilpailusta. Kilpailut ovat jo nykyiselläänkin liian lyhyitä.
Toisaalta kaksi eri kilpailua kuullostaisi mielenkiintoiselta.
Mikään näistä ehdotuksista ei ole mielestäni hyvä. Tässähän on kuitenkin kyseessä Formula 1 eikä mikään pikkuformulaluokka. Kunnon mittaiset kilpailut siis. Kilpailun jakaminen kahteen taas vain sekoittaisi tilannetta ja muistuttaisi Formula 2:lta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Massan ehdotus lyhyemmästä kilpailusta. Kilpailut ovat jo nykyiselläänkin liian lyhyitä.
Toisaalta kaksi eri kilpailua kuullostaisi mielenkiintoiselta.
No mun mielestä ihan hyvä idea.. kuinkahan monta kertaa sitä on itsekkin nukahtanu sohvalle kesken gp:n. Toki jos olisi tapahtumia koko ajan niin ei siitä niin haittaa olisi, mutta tällä hetkellä kisat on ehkä turhan pitkiä. Ja pitenee vielä kun autot hidastuvat.

Kaikenlaiset säännöt joilla yritetään keinotekoisesti muiden kustannuksella tasoittaa kilpailua ovat perseestä esim. käänteinen lähtöjärjestys, menestyspainot, aika-ajojen viimeisen session kisabensapelleilyt.

Sellaiset säännöt jotka lisäävät tapahtumia radalla, mutta eivät syrji tai suosi ketään ovat taas vaan plussaa. Esim. varikkopysähdykset, erilaiset pakolliset rengasseokset, "push to pass"-nappi yms. Nämä antavat kaikille kuljettajille ja talleille samanlaisen mahdollisuuden taktikoida ja ajaa kisansa erilailla kuin muut.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
Sellaiset säännöt jotka lisäävät tapahtumia radalla, mutta eivät syrji tai suosi ketään ovat taas vaan plussaa. Esim. varikkopysähdykset, erilaiset pakolliset rengasseokset, "push to pass"-nappi yms. Nämä antavat kaikille kuljettajille ja talleille samanlaisen mahdollisuuden taktikoida ja ajaa kisansa erilailla kuin muut.
Varikkopysähdykset hyväksyn, kun niitä on koko Formuloita seuraamani ajan käytetty... Mutta kyllä mielestäni kilpailut oikeastaan pitäisi ratkaista radalla. Tämän mahdollistamiseksi muuttaisin lähinnä autojen tekniikkaa, en lisäisi muita erikoissääntöjä.

Mikä on "push to pass"-nappi?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eikö kuitenkin olisi parempi, että kun lainataan yksilöllisetä artikkelia tai kolumnia, niin lähteen sijasta mainittaisiin tekstin kirjoittaja? Varsinkin, kun tässä kyseisessä tekstissä esiintyy minä, niin on vähän ikävää lukea sitä miettien, että kuka näin on sanonut. Uutisten referointi ja kopioiminen on asia erikseen, mutta suorien lainausten kohdalla mielestäni tulisi mainita suuren mediatalon sijasta henkilö. Jutunhan siis kirjoitti Adam Cooper.
Siis... :confused:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
No nyt tajusin. :idea: Ajattelinkin että jotain kyllä ymmärsin väärin.
 

Alexej

Well-known member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
122
Sijainti
Turku
No nyt sitten hyväksyttiin tuo ehdotus, että voitoilla ratkaistaan mestaruus. Voi huhhuh.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
En tiedä sääntöä kokonaisuudessaan, enkä oikeastaan edes puoliksi, mutta kyllä mun mielestä turva-autosäännöt ja varikon ulostulokikkailut ovat tehneet nätin rumaa ja naurettavaa jälkeä. Missään autourheilukilpailussa ei koskaan, ei koskaan pitäisi joutua kesken kilpailun jonottamaan liikennevaloissa.

Ymmärrän tuskastumisen, kun koko remmi menee aina uusiksi varikkorundien ja pace car-rundien aikana, mutta sitä se on se F1. Sattuman kauppaa. 2000-luvun alun kilpailussa jopa toivoin tällaisten tilanteiden sekoittavan pakkaa, mutta nyt kilpailutilanteen pysyvyyttä on lähdetty pelastamaan mitä erilaisin keinoin.
Eräällä toisella foorumilla ehdotin tuossa syksylä sellaista, että turva-auto poistettaisiin kokonaan ja kerran standardi-ECU käytössä, niin sellaisessa tilanteessa napsautetaan kaikille nopeusrajoitin päälle.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Eräällä toisella foorumilla ehdotin tuossa syksylä sellaista, että turva-auto poistettaisiin kokonaan ja kerran standardi-ECU käytössä, niin sellaisessa tilanteessa napsautetaan kaikille nopeusrajoitin päälle.
tuosta aiheesta oli täälläkin keskustelua erillisessä threadissaan.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En tiedä, että onko tämä niin erikoinen, mutta mielestäni olisi harkinnan arvoista:

1. kieltää välitankkaukset (eikös tämä olekin tulossa, vai peruttiinko se?)
2. lopettaa rengassesospelleily
3. rajoittaa varikolla auton ympärillä työskentelevien henkilöiden määrä kahteen

Tällä saataisiin aikaan se, että taktiikoilla ei juuri olisi merkitystä tuloksien muodostumisessa ja sijoitusta olisi muutettava nimenomaan ajamalla. Uusi aerodynamiikkapaketti auttaa tätä.

Aika-ajoihin harkitsemisen arvoinen ajatus olisi menestyspainojen käyttö. Siis nimenomaan aika-ajoissa. Sotkisi pakkaa ihan kivasti.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En tiedä, että onko tämä niin erikoinen, mutta mielestäni olisi harkinnan arvoista:

1. kieltää välitankkaukset (eikös tämä olekin tulossa, vai peruttiinko se?)
2. lopettaa rengassesospelleily
3. rajoittaa varikolla auton ympärillä työskentelevien henkilöiden määrä kahteen

Tällä saataisiin aikaan se, että taktiikoilla ei juuri olisi merkitystä tuloksien muodostumisessa ja sijoitusta olisi muutettava nimenomaan ajamalla. Uusi aerodynamiikkapaketti auttaa tätä.

Aika-ajoihin harkitsemisen arvoinen ajatus olisi menestyspainojen käyttö. Siis nimenomaan aika-ajoissa. Sotkisi pakkaa ihan kivasti.
Mun mielestä välitankkaukset ja rengasseospelleily ovat todella hyviä juttuja. Nämä tuovat tapahtumia kisaan ja se on plussaa. Kyllä kaikki joutuvat ajamaan kisan loppuun joka tapauksessa oli taktiikka mikä tahansa. Ei se tankkauksien kieltäminen helpota ohittamista millään tavalla. Se lisäisi ainoastaan epätoivoisia yrityksiä, kolareita ja keskeytyksiä. En itse haluaisi nähdä suosikkikuskiani seinässä kun joku uhkarohkea tahvo yritti puskea ohi millin raosta.

Menestyspainot (aika-ajoissa) olisi kaikki surkein idea. Se olisi teennäistä jos mikä. Siinä ei ole mitään järkeä että joutuu kärsimään jos on menestynyt aikaisemmissa kisoissa. Samantien voitaisiin arpoa lähtöjärjestys joka kisaan tai sopia että meni muut kisat miten vaan ratkaistaan mm-sarjan voittaja aina viimeisessä kisassa.

Jos kisoihin halutaan tapahtumia, ohituksia ja tasaisuutta on se tehtävä tavalla, joka ei syrji ketään. Kaikilla talleilla/kuskeilla tulisi olla periaattessa samat säännöt ja samanlaiset mahdollisuudet joka kisassa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mun mielestä välitankkaukset ja rengasseospelleily ovat todella hyviä juttuja. En itse haluaisi nähdä suosikkikuskiani seinässä kun joku uhkarohkea tahvo yritti puskea ohi millin raosta.

Menestyspainot (aika-ajoissa) olisi kaikki surkein idea. Se olisi teennäistä jos mikä.
Tuota en ymmärrä, viisitoista vuotta tuota välitankkaus-pelleilyä on katseltu, ja ainoa puolustus sille on, että se "tuo tapahtumia". Jos tykkää katsella tankkaamista, niin aina voi ottaa tuolin ja mennä istumaan johonkin Nesteen pihalle ruuhka-aikaan. Rengasseospelleily taas on juuri näitä yrityksiä saada tapahtumia kisoihin, kun ei mitään järkevää osata tehdä. Aikoinaanhan tätä välitankkaushommaa ja rengaspelleilyä perusteltiin sillä, että se pistää pakan sekaisin ja lisää ohituksia. Nyt se on nähty, kuinka hyvin on onnistuttu.

Menestyspainot aika-ajoissa on intuitiivisesti minullekin vastenmielinen ajatus, mutta väitän, että se olisi tehokkaampi ja oikeudenmukaisempi tapa "sotkea pakkaa" kuin nämä välitankkaus- ja rengasseospelleilyt.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
"pakan sekoittaminen" on kirosana formulasanastossani. Sellaista en halua nähdä missään muodossa. Etenkään silloin jos säännöt korostavat voittamisen merkitystä. Ideaalia olisi että kisa viedään läpi ilman tankkauksia ja renkaanvaihtoja, ja aika-ajo ajetaan tyhjin tankein. Tankkausta voidaan esitellä vaikka pre-racessa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
"pakan sekoittaminen" on kirosana formulasanastossani. Sellaista en halua nähdä missään muodossa. Etenkään silloin jos säännöt korostavat voittamisen merkitystä. Ideaalia olisi että kisa viedään läpi ilman tankkauksia ja renkaanvaihtoja, ja aika-ajo ajetaan tyhjin tankein. Tankkausta voidaan esitellä vaikka pre-racessa.
Täysin samaa mieltä. Renkaanvahtajien määrää tulisi rajoittaa juuri siksi, että silloin hajoamassa olevan renkaan/sarjan voisi vaihtaa ilman mitään sääntöpelleilyä, mutta "taktisista syistä sitä ei useimmiten kannattaisi tehdä.
 

urmas

New member
Liittynyt
19.3.2009
Viestit
2
F1 -> R.I.P

Pistelaskun muuttaminen oli kyllä viimeinen pisara meikäläiselle... Pahimmillaan jo parin ensimmäisen kilpailun jälkeen kuljettaja voi joutua kakkoskuskin asemaan, mikäli tallikaveri sattuu voittamaan kaksi ensimmäistä kilpailua (poislukien Hamilton) ja kalusto on muuten tasaista... Idioottimaista. Saattaa jollain käydä aika pitkäksi jos seuraavan kerran voi ajaa voitosta 10 kk päästä.

Kausi 2010 tulee olemaan täysi sillisalaatti, jos kisoissa on kahdella eri säännöillä olevia autoja... Mikäli säännöt tosiaankin toteutuvat, niin en kyllä enää seuraa koko pelleilyä missään muodossa, koska sillä ei ole enää mitään tekemistä F1:sten kanssa.

Nim. Aktiivifani vuodesta 1990
 

Ingolf

Registered Loser
Liittynyt
1.7.2007
Viestit
49
Tässä saa jännittää kumpi kuolee ennemmin F1 vai Ecclestone? Tällä hetkellä veikaan että F1. Jos teräsvaari Ecclestone vielä kovin pitkään jatkaa elävien kirjoissa, ehtinee hän kaikenlaisilla järjettömillä sääntömuutoksilla tappamaan koko formulat.
 
Ylös