Felipe Massa kaudella 2009

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kyllähän Massa sai kolme pistettä enemmän kuin viime kaudella. Jotain se kuitenkin kertoo, että voittoja tuli kuitenkin tuplasti verrattuna viime kauteen + kisoja 1 enemmän.
 

Riki Sorsan veli

Well-known member
Liittynyt
14.9.2008
Viestit
60
Kyllähän Massa sai kolme pistettä enemmän kuin viime kaudella. Jotain se kuitenkin kertoo, että voittoja tuli kuitenkin tuplasti verrattuna viime kauteen + kisoja 1 enemmän.

Niinpäs olikin, noh 3 pistettä ei juuri merkkaa mitään sillä kisojakin oli yksi enemmän, taso pysyi suunnilleen ennallaan. Toki Massa voitti 6 kilpailua, mitä nyt 2 niistäkin voitoista tuli lahjana, toki Massa menetti myös yhden voiton itsestä riippumattomista syistä. Kuitenkin puheet "huimasta tason noususta" ovat kyllä minusta aika yliampuvia.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Ferrarillakin verrattiin Kimiä jo Rossiin (mikä oli kieltämättä vähän outoa, kun Massa oli kuitenkin se ykköspoju koko loppukauden)...
Miksi Massaa ois Rossiin verrattu, eihän se ole voittanut vielä mitään. Räikkönen on, nyt ei onnistunut mutta tulee vielä voittamaan -> Rossi-vertaus. Mutta nämä on keksitty Italian mediaa varten lähinnä joka on kyllä surkuhupaisa, haukkuu Kimiä ja kehuu Hamiltonia, wtf.. Ei kannattais niidenkään unohtaa kuka on sen ainoan Ferrarin mestaruuden tuonu neljään vuoteen.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Mulla on hiukan semmoinen fiilis, että Ferrarilla ajateltiin Kimin pärjäävän hyvin autolla, joka ei hänen ajotyyliinsä täysin sovellu. Sitten oli Kimillä huonoa tuuria sekä mahdollisesti ei-sopivasta autosta johtuneita kämmejä ja yhtäkkiä Felipe olikin ykköskuskina kisaamassa mestaruudesta.
En usko että hallitsevalle mestarille muuttivat tahallaan autoa huonommaksi. Auto sopi alkukaudesta, evoluutio meni päin persettä mutta testikielto kesällä esti saamasta säätöjä kuntoon kuten Kimi sanoi, ja kausi oli sitä myöten selvä.

Massa voi olla ens kaudella kova jos pysyy 2 ekaa kisaa radalla. Sinne hiekoille ne pokaalit jäi, ei kukaan voita mestaruutta jos on 0 pistettä kahden kisan jälkeen (nykyisellä pistelaskulla) tai sitten voi sanoa että kävi erikoisempi tuuri kuin papille joka putosi perunan päälle..Up in his ass
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Just tajusin ruveta kattelemaan pistemääriä. Huomasin, että Massa sai vain kolme pistettä enemmän kuin viime vuonna ja tänä vuonna oli yks kisa enemmän. Eli eihän Massa edes ole parantanut, muut ovat huonontaneet tällä kaudella. En usko Massan parantamiseen ensi kaudellakaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllähän Massa tasoaan nosti tällä kaudella selkeästi, vaikka ei juuri pisteitä enempää saanutkaan.

Monaco on yksi hyvä esimerkki tason nostosta, samoin rauhallinen ajaminen muuttuvissa olosuhteissa Spa:ssa. Lisäksi ns nousu kahden ensimmäisen kisan keskeytysten jälkeen.

Eli se, että pystyy tekemään tulosta myös hieman itselle ennalta heikommalla radalla on minusta selkeä tason nosto.

Toki, kuten aiemmin sanoin, Massalla on parannettavaa näissä heikommin sujuvissa tilanteissa, mitä esim. Silverstone ja Singapore osoittivat. Jollain tapaa Felipellä menee joskus pasmat ihan sekaisin ja ajaminen on yhtä vaikeaa kuin Schumille 2003 Japanissa. Niistä kun pääsee eroon, niin kyllä Massa vahva kuski on.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Jälleen on pakko ottaa esiin tapaus Hungaroring. Montako samanlaista Hamiltonille tällä kaudella? Ei niin ainuttakaan.
No kyllä se Massakin on saanut tänä vuonna apuja niin paljon, että tuskin tulee samanlaista vuotta.

Viimeisin tietysti se Kiinan ja Fujin 2 pistettä ja Hamiltonin pyöräytys ympäri, en voi varmasti sanoa paljonko olisi voinut menettää enemmän pisteitä, mutta enemmän kuitenkin. Unkarissa Hamiltonilta hajosi rengas. SPAssa rangaistuksen avulla voitto, kun Kimi ja Hamilton taistelivat voitosta. Ranskassa Hamilton rangaistus ja Kimin pakoputki +2 pistettä. Taas Montrealissa Kimi ja Hamilton ulkona. Jne.

Massalla oli huonoa tuuria, mutta myös paljon hyvää tuuria kun nämä kaksi ajoivat kilpaa. Plus vielä lisäksi hyvänä tallikaverin ongelmat. Jos kerta tuolle linjalle lähdetään. Olen edelleen sitä mieltä, että Massalla oli ehkäpä ainut tilaisuus ottaa se mestaruus tänä vuonna. Aika paljon saa tapahtua ja mennä asiat; suoraan sanottuna perseelleen muilla, mikäli ensivuonna Massalla olisi helpompaa.
 
Viimeksi muokattu:

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
heh, saas nähdä löytyykö sopimuksesta joku sopiva purkupykälä vai siirtyykö kimin epäonni vain massalle...
Tai jossain välissä kautta autoa saatetaankin kehittää Massalle huonompaan suuntaan ja "huomataan" se vasta kauden lopussa. Epäillään kuskia tietysti ensin ja hänen motivaatiota ajamiseen. ;)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
No kyllä se Massakin on saanut tänä vuonna apuja niin paljon, että tuskin tulee samanlaista vuotta.

Viimeisin tietysti se Kiinan ja Fujin 2 pistettä ja Hamiltonin pyöräytys ympäri, en voi varmasti sanoa paljonko olisi voinut menettää enemmän pisteitä, mutta enemmän kuitenkin. Unkarissa Hamiltonilta hajosi rengas. SPAssa rangaistuksen avulla voitto, kun Kimi ja Hamilton taistelivat voitosta. Ranskassa Hamilton rangaistus ja Kimin pakoputki +2 pistettä. Taas Montrealissa Kimi ja Hamilton ulkona. Jne.
Anteeksi nyt, mutta tuo menee jo niin absurdiksi ettei mitään rajaa. Jos tuolla tavalla aletaan laskemaan, niin voidaan samantien jossitella koko F1-historia uusiksi.

Faktat: Hamilton mokasi täysin omaa tyhmyyttään kauden aikana mm. Bahrainissa, Monacossa, Kanadassa, Ranskassa, Spa:ssa jne. Hän ei sen sijaan menettänyt teknisiin ongelmiin ainuttakaan pistettä, ellei nyt mainittua Unkarin rengasrikkoa (-4 pistettä) sellaiseksi haluta laskea. Kaikki muut pistemenetykset johtuivat miehestä itsestään. Melkoinen määrä virheitä ja sekoiluja mestaruukaudelle.

Fujin tapaus oli puhdas kilpailutilanne ja Kiinassa Ferrari teki vain sen minkä McLaren Saksassa.

Massalla oli huonoa tuuria, mutta myös paljon hyvää tuuria kun nämä kaksi ajoivat kilpaa. Plus vielä lisäksi hyvänä tallikaverin ongelmat. Jos kerta tuolle linjalle lähdetään. Olen edelleen sitä mieltä, että Massalla oli ehkäpä ainut tilaisuus ottaa se mestaruus tänä vuonna. Aika paljon saa tapahtua ja mennä asiat; suoraan sanottuna perseelleen muilla, mikäli ensivuonna Massalla olisi helpompaa.
Sanotaan se nyt jälleen kerran: älkää aliarvioiko Massaa. Miehestä on kasvanut mestarisarjan kuljettaja.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Anteeksi nyt, mutta tuo menee jo niin absurdiksi ettei mitään rajaa. Jos tuolla tavalla aletaan laskemaan, niin voidaan samantien jossitella koko F1-historia uusiksi.
Näin on, samaan sarjaan kuuluu myös nuo konerikoilla ym. jossittelu. Kimikin olisi kolminkertainen MM ilman konerikkoja.

Sanotaan se nyt jälleen kerran: älkää aliarvioiko Massaa. Miehestä on kasvanut mestarisarjan kuljettaja.
Ei ollut tarkoitus aliarvoida, vaan sanoin, että ensi vuosi tuskin on ainakaan helpompi urakka. Lähinnä sen takia vähän listasin tämän kauden tapahtumia.
 
Viimeksi muokattu:

Rockman63

Member
Liittynyt
19.10.2008
Viestit
11
Sijainti
Kauhajoki
Massa sisuuntui tämän vuoden pisteen häviöstä sen verran että tekee ensi vuonna Hamiltonit ja ottaa mestaruuden - siinä sivussa vie Kimiä kuin litran mittaa...

Tai sitten voi olla että Massan konseptit meni viime viikonloppuna täysin sekaisin ja mies on vielä ensi vuonnakin ulkona kuin tampoonin naru.

Mene ja tiedä - mutta aika näyttääpi. Mielenkiinnolla odotellaan ensi kautta.

-R-
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin Kimihän auttoi Massaa myös Kanadassa, viemällä Hamiltonin ulos kisasta jarruttamalla törkeästi Lewisin edessä. Siinä meni Hamilta ainakin 8, ellei jopa 10 pistettä. Sen lisäksi tietty, ettei Felippe olisi saanut kuin ehkä yhden pisteen koko kisasta jos sekä Kimi, että Lewis olisivat olleet edellä.

Kaikkensa teki Kimi Massan eteen mutta eipä tuo silti pystynyt mestaruuteen :nope:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Näin on, samaan sarjaan kuuluu myös nuo konerikoilla ym. jossittelu. Kimikin olisi kolminkertainen MM ilman konerikkoja.
Tässä ei ole kysymys Kimistä, vaan vuoden 2008 mestaruustaistelusta Massan ja Hamiltonin välillä. Hamiltonille keskeytyksiä teknisiin vikoihin ei sattunut ainuttakaan, Massalle kaksi. Toinen näistä keskeytyksistä vei satakymmenprosenttisen varmat 10 pistettä kalkkiviivoilla.

McLarenin pomminvarma luotettavuus oli se ratkaiseva tekijä mikä toi Hamiltonille mestaruuden. Edellä lueteltu Lewisin suhteellisen kunnioitettava henkilökohtainen virhemäärä ei olisi tarvinnut seurakseen kuin yhden ratkaisevan konerikon tai muun teknisen ongelman, ja mestaruus olisi karannut käsistä. Eikä konerikoilla tietenkään turhaan kannatakaan jossitella, ellei se varastaisi kuljettajalta täysin varmoja pisteitä. Massan Unkarin tapaus on sama sarjaa kuin Mika Häkkinen ja Espanja 2001.


Ei ollut tarkoitus aliarvoida, vaan sanoin, että ensi vuosi tuskin on ainakaan helpompi urakka. Lähinnä sen takia vähän listasin tämän kauden tapahtumia.
Jokaisella F1-kaudella mestaruuden saavuttamiseen tai mestaruudesta taistelemiseen tarvitaan jonkin verran muiden alisuorittamista ja selviä virheitä.
 
Viimeksi muokattu:

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Tässä ei ole kysymys Kimistä, vaan vuoden 2008 mestaruustaistelusta Massan ja Hamiltonin välillä. Hamiltonille keskeytyksiä teknisiin vikoihin ei sattunut ainuttakaan, Massalle kaksi. Toinen näistä keskeytyksistä vei satakymmenprosenttisen varmat 10 pistettä kalkkiviivoilla.

McLarenin pomminvarma luotettavuus oli se ratkaiseva tekijä mikä toi Hamiltonille mestaruuden. Edellä lueteltu Lewisin suhteellisen kunnioitettava henkilökohtainen virhemäärä ei olisi tarvinnut seurakseen kuin yhden ratkaisevan konerikon tai muun teknisen ongelman, ja mestaruus olisi karannut käsistä. Eikä konerikoilla tietenkään turhaan kannatakaan jossitella, ellei se varastaisi kuljettajalta täysin varmoja pisteitä. Massan Unkarin tapaus on sama sarjaa kuin Mika Häkkinen ja Espanja 2001.
Tämä on nyt vähän turhaa jossittelua mielestäni, jos Hamiltonin rengas ei olisi räjähtänyt Unkarissa olisi hän voinut vaikka voittaa jne. Muistaakseni Mclarenilta Tennis kertoi näin, se ei tietysti tarkoita mitään, mutta sanoinpahan vain. ;) Se on aina hienoa näissä 110% kommenteissa, kun unohdetaan toisen epäonni.

Massa oli yksinkertaisesti liian hidas tänä vuonna, Hamilton / Mclaren korjasi tuollaisella virhemäärälläkin mestaruuden. Mclaren oli kuitenkin Brasiliassakin kärkivauhdissa, eli voitostakin olisi voinut tarvittaessa ajaa. Nyt oli vain varaa ottaa varman päälle. Todellisuudessa se piste-ero olisi ollut suurempi.

En kyllä ymmärrä miksi kuittaat Massan "avut" pois laskuista, ihan yhtä ratkaisevia tekijöitä nekin on. Mm. FIAn Massa/Bourdais rangaistus ym. Heikiltä Hamilton ei sen sijaan saanut mitään apua koko kauden aikana itse kilpailussa? Tähän tietysti löytyy syy mielestäni selvästä ykköskuskin paikasta, mutta siltikin.

Yksi konerikko samassa kilpailussa missä vastustajalta hajoaa ensin rengas, ei ole mielestäni mitään verrattuna kaikkeen siihen apuun mitä Massa sai tänä vuonna. Mestaruus olisi pitänyt mielestäni ottaa ilman muuta.

Yhteensä 3 kertaa Kimi / Hamilton pelasivat itsensä ulos kauden aikana, Massan 2 pahinta kilpakumppania. Kubicakin roikkui huonolla kalustolla MM kiinni vielä toiseksi viimeiseen kilpailuun. Ei tullut apuja enemmän kuin paljon kauden aikana? Tähän voisi lisätä vielä 4 Monzan, jossa Kimi ja Hamilton taas onnistuivat jotenkin pilaamaan kilpailunsa.

Jokaisella F1-kaudella mestaruuden saavuttamiseen tai mestaruudesta taistelemiseen tarvitaan jonkin verran muiden alisuorittamista ja selviä virheitä.
Näin on ja yleensä onni / epäonni jakautuu loppujenlopuksi aika tasan kauden aikana. Pistää pahasti silmään kun julistetaan yksipuolisesti, että sen ja sen mestaruus meni siihen ja siihen. Kimillä oli onnea 2007 ja myös epäonnea. Myönnän, että hieman enemmän sitä onnea. Aika tasan kuitenkin jakautuivat? Mutta ei se kuitenkaan sitä mestaruuden arvoa vähennä mitenkään.

Tänä vuonna vain Massalla oli mielestäni tuhannen taalan paikka ottaa se mestaruus. Sen verran hyvin kilpakumppanit onnistuivat pilaamaan kilpailunsa. Kahta samanlaista tilaisuutta / kautta tuskin tulee, voihan se tietysti olla, ehkä, jos, jne.

Jossittellaan nyt sitten kunnolla kun kerta alettiin tai aloitit jossittelemaan. Ei kait tässä muutakaan ole. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tämä on nyt vähän turhaa jossittelua mielestäni, jos Hamiltonin rengas ei olisi räjähtänyt Unkarissa olisi hän voinut vaikka voittaa jne. Muistaakseni Mclarenilta Tennis kertoi näin, se ei tietysti tarkoita mitään, mutta sanoinpahan vain. ;) Se on aina hienoa näissä 110% kommenteissa, kun unohdetaan toisen epäonni.
Niin, Ron Dennis sanoi niin. Se riittäköön tuosta asiasta ;)

Massa oli yksinkertaisesti liian hidas tänä vuonna, Hamilton / Mclaren korjasi tuollaisella virhemäärälläkin mestaruuden. Mclaren oli kuitenkin Brasiliassakin kärkivauhdissa, eli voitostakin olisi voinut tarvittaessa ajaa. Nyt oli vain varaa ottaa varman päälle. Todellisuudessa se piste-ero olisi ollut suurempi.
Menee jälleen toistoksi, mutta mikäpä siinä. Tähän on jo totuttu.

Fakta: Massa oli jo voittanut Unkarin GP:n kun voitto repäistiin häneltä pois. Tuossa ei edes ole mitään jossiteltavaa. Kuten ei myöskään siinä, että Felipe voitti eniten kilpailuja kaudella 2008. Milläköhän ihmeen perusteella hän siis oli sinusta liian hidas?

Ja Lewis todellakin pystyi ottamaan Brasiliassa varman päälle, mutta yllätys, yllätys oli siltikin jälleen hukata mestaruuden hyppysistään.

En kyllä ymmärrä miksi kuittaat Massan "avut" pois laskuista, ihan yhtä ratkaisevia tekijöitä nekin on. Mm. FIAn Massa/Bourdais rangaistus ym. Heikiltä Hamilton ei sen sijaan saanut mitään apua koko kauden aikana itse kilpailussa? Tähän tietysti löytyy syy mielestäni selvästä ykköskuskin paikasta, mutta siltikin.
Avut? Massa sai Japanissa kilpailutilanteessa sattuneesta kolarista rangaistuksen joka pilasi hänen kisansa täysin. Myöhemmin Bourdais sai kilpailutilanteessa sattuneesta kolarista rangaistuksen joka pilasi hänen kisansa. Yhteenlaskettuna tulos on +-0

Niin, tapaus Heikki ja Lewis: unohtuikos Saksan "ohitus" samantien?

Yksi konerikko samassa kilpailussa missä vastustajalta hajoaa ensin rengas, ei ole mielestäni mitään verrattuna kaikkeen siihen apuun mitä Massa sai tänä vuonna. Mestaruus olisi pitänyt mielestäni ottaa ilman muuta.
Yksi konerikko joka vei 110% varmat 10 pistettä.

Ja niin, kamalaa kertakaikkiaan. Peräti kerran kaudessa Lewiskin sai kärsiä muista syistä johtuen kuin itsestään ja kuitenkin tuolloinkin pistetili karttui.

Näin on ja yleensä onni / epäonni jakautuu loppujenlopuksi aika tasan kauden aikana. Pistää pahasti silmään kun julistetaan yksipuolisesti, että sen ja sen mestaruus meni siihen ja siihen. Kimillä oli onnea 2007 ja myös epäonnea. Myönnän, että hieman enemmän sitä onnea. Aika tasan kuitenkin jakautuivat? Mutta ei se kuitenkaan sitä mestaruuden arvoa vähennä mitenkään.
Yleensä jakaantuukin, mutta mestaruuksia on otettu todella, todella harvoin sellaisilla virhemäärillä mihin Lewis tällä kaudella ylsi.

Väännetään nyt vielä kerran rautalangasta: jos toinen kuljettaja tyrii kauden aikana kilpakumppaniinsa nähden moninkertaisesti, voittaa vähemmän kilpailuja kuin mestaruushaastajansa eikä kärsi ainoatakaan teknisestä syystä johtunutta keskeytystä, niin mikä mahtaakaan olla mestaruuden tärkein yksittäinen syy ja pohja?

Jossittellaan nyt sitten kunnolla kun kerta alettiin tai aloitit jossittelemaan. Ei kait tässä muutakaan ole. ;)
Noh, itseasiassa en varsinaisesti aloittanut, mutta mikäpä siinä.
 
Viimeksi muokattu:

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Avut? Massa sai Japanissa kilpailutilanteessa sattuneesta kolarista rangaistuksen joka pilasi hänen kisansa täysin. Myöhemmin Bourdais sai kilpailutilanteessa sattuneesta kolarista rangaistuksen joka pilasi hänen kisansa. Yhteenlaskettuna tulos on +-0

Niin, tapaus Heikki ja Lewis: unohtuikos Saksan "ohitus" samantien?
Unohtui perhana. Mutta muistaakseni Heikin ja Hamiltonin nopeusero oli melkoinen, joten kait se olisi ohi mennyt muutenkin. Fujissa Massa myös pilasi Hamiltonin kilpailun. Massa siinä hyötyi, mielestäni aika selvä asia. Massa olisi hyvin todennäköisesti menettänyt pisteitä verrattuna Hamiltoniin, nyt sai kuitenkin +2.

Ok, Bourdaisin osumasta Massa ei ehkä hyötynyt tai menettänyt mitään, kai se ohi olisi mennyt kuitenkin.

Yksi konerikko joka vei 110% varmat 10 pistettä.

Ja niin, kamalaa kertakaikkiaan. Peräti kerran kaudessa Lewiskin sai kärsiä muista syistä johtuen kuin itsestään ja kuitenkin tuolloinkin pistetili karttui.
Itseasiassa Hamiltonin menettämät -4 pistettä ovat vielä varmemmat, koska hän kuitenkin selviytyi maaliin rengasrikosta huolimatta. Nouseekohan prosentit sitten jo 150% ?. Olisihan siinä Massan viimeisellä kierroksella voinut sattua vaikka mitä. ;)

Pitäydyn edelleen kannassani. Eli siinä, että Massalla oli erittäin hyvä tilaisuus tänä vuonna ja paljon saa tapahtua mikäli ensi vuosi olisi helpompi.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/11/745561

Tässä ensimmäinen mahdollinen kapula lisää Massan rattaisiin. Toinen mahdollinen kapula sinne rattaisiin on se Bridgestonen uutinen renkaista, että autot muuttuvat jo niiden puolesta yliohjaaviksi alkukaudesta. Jos pelkästään nämä kapulat sinne rattaisiin joutuu, niin ei ole ainakaan helpompaa. Tänä vuonna kun näitä kapuloita ei oikeastaan ollut siellä rattaissa ja siltikään ei tullut mestaruutta, ym. lukuisat Massalle suosioilliset tapahtumat.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös