Mike Gascoyne - missä mättää?

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
En ymmärrä. Budjettiinsa nähden talli pärjäsi vähintäänkin kohtalaisesti, siitä ei oikein pääse mihinkään. Lähtökohtaisesti tosi hölmö ajatus syyttää pääsuunnittelijaa siitä, että selkeästi huonoimmilla resursseilla toimiva talli on sarjan viimeinen. Se toki jo tiedettiin, ettei Gascoyne ole helpoin tyyppi ja siksi ainakin suuremman tallin johtoon varsin epäsopiva.
Jotenkin arvasin, että Bobakki tulee tietojani korjailemaan. ;) En lähtökohtaisesti syyttänyt Gascoynea menestymättömyydestä. Enhän?
Minä en uskonut Force Indiasta mitään. Eri lähteista luin budjetin keskiarvoksi 120- 170 milj. usd. Eli siinä pyöritään missä muutkin pikkutallit ovat aikoinaan pyörineet. Eikä viimeinen tila siltikään maistu kummemmalta menestykseltä, vaikka asiaa kuinka kääntelen.
En katsonut viimeisintä kautta kovinkaan tarkasti, kiitos opintopaikkani ja Maikkarin lyhennettyjen lähetysten. Muistaisin kuitenkin Fisicon nöyryyttäneen joskus jätkää jos muutamaa. Mitä sitten? Sellaista sattuu. Ja kun pääjohto ei itseään lähde erottamaan, ja jotakin radikaalia tarttis tehdä, niin se pääsuunnittelijan palli on ollut aina kovin tuulinen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jotenkin arvasin, että Bobakki tulee tietojani korjailemaan. ;) En lähtökohtaisesti syyttänyt Gascoynea menestymättömyydestä. Enhän?
Minä en uskonut Force Indiasta mitään. Eri lähteista luin budjetin keskiarvoksi 120- 170 milj. usd. Eli siinä pyöritään missä muutkin pikkutallit ovat aikoinaan pyörineet. Eikä viimeinen tila siltikään maistu kummemmalta menestykseltä, vaikka asiaa kuinka kääntelen.
Budjetti vertautuu toki entisajan pikkutalleihin, mutta olennainen ongelmahan on siinä, ettei se ole enää likikään samalla tasolla yhdenkään muun tallin kanssa. Kovasti ymmärsin, että näit Force Indian menestyksen huonompana kuin mihin Gascoynen meriiteillä olisi pitänyt yltää.

Jos vatvotaan asiaa lisää, niin Force Indialla oli päättyneellä kaudella Mallyan ansiosta ensimmäistä kertaa jokuseen vuoteen ihan oikea budjetti sen sijaan, että suunnitteluosasto olisi elänyt kädestä suuhun sen mukaan, kuinka paljon rahaa nyt satuttiin saamaan. Aika paha siinä on ollut pitkäjänteistä kehitystyötä tehdä.
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Kyllä Neweyn maine mielestäni perustuu aikaisemmille ansioille, esim. Williamsin mestaruusautoihin vuosina -92, -93 ja -96. Toki Newey on sitäkin ennen hienoja autoja suunnitellut
Kyllähän tuo Redbullin auto ihan hyvin näytti toimivan viime kaudella Toro rossossa, kun vaan oli ferrarin moottori ja Vettel kuskina. Ellen väärin muista niin pariin otteeseen oli jopa nopeampi mitä McLarenit ja Ferrarit?
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Budjetti vertautuu toki entisajan pikkutalleihin, mutta olennainen ongelmahan on siinä, ettei se ole enää likikään samalla tasolla yhdenkään muun tallin kanssa. Kovasti ymmärsin, että näit Force Indian menestyksen huonompana kuin mihin Gascoynen meriiteillä olisi pitänyt yltää.

Jos vatvotaan asiaa lisää, niin Force Indialla oli päättyneellä kaudella Mallyan ansiosta ensimmäistä kertaa jokuseen vuoteen ihan oikea budjetti sen sijaan, että suunnitteluosasto olisi elänyt kädestä suuhun sen mukaan, kuinka paljon rahaa nyt satuttiin saamaan. Aika paha siinä on ollut pitkäjänteistä kehitystyötä tehdä.
Olen aivan samaa mieltä kehitystyöstä. Puhuin itseni myös loistavasti pussiin Gascoynella. Tarkoitin, että Gascoyne on yliarvostettu tyyppi, jonka luonne ei tunnu sopivan yhteenkään talliin, ja että juuri julkisen silmän mukaan hänen olisi pitänyt tehdä Force Indiasta menestyvä talli - mitä se ei mielestäni edelleenkään ole.

edit: vatvomisen vuoksi näitä forumeita ylläpidetään
 
Viimeksi muokattu:

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
No jos uusi ja budjetiltaan sarjan pienin talli ei ole menestynyt heti ensimmäisellä kaudella, se tuskin johtuu jonkun pääsuunnittelijan kömpelyydestä. Menestyminen F1:ssä vaatii pitkäjänteistä työtä, jota mm. BMW on hyödyntänyt mielestäni hyvim.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Kyllähän tuo Redbullin auto ihan hyvin näytti toimivan viime kaudella Toro rossossa, kun vaan oli ferrarin moottori ja Vettel kuskina. Ellen väärin muista niin pariin otteeseen oli jopa nopeampi mitä McLarenit ja Ferrarit?
Kirjoitin Neweyn aikaisemmista saavutuksista, joista tämä on noussut legendaariseksi suunnittelijaksi. En siis millään tavalla kommentoinut tämän nykyisiä aikaansaannoksia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jos uusi ja budjetiltaan sarjan pienin talli ei ole menestynyt heti ensimmäisellä kaudella, se tuskin johtuu jonkun pääsuunnittelijan kömpelyydestä. Menestyminen F1:ssä vaatii pitkäjänteistä työtä, jota mm. BMW on hyödyntänyt mielestäni hyvim.
No kyseessähän ei suinkaan ollut uusi talli, budjetiltaan pienen kylläkin.

- Valenciassa olin aika-ajossa vain 1,3 sekuntia hitaampi kuin nopein kuljettaja. Se oli todella hyvä kierros, mutta valitettavasti sijoitukseni oli vasta 18:s. 4-5 vuotta sitten 1,3 sekunnin tappio kärkikuljettajalle olisi tarkoittanut neljättä tai viidettä sijaa, Fisichella sanoi.

(MTV3)
Itseasiassa tuon kommentin perusteella vois tehdä sellaisen johtopäätöksen, että Mike teki kaiken kaikkiaan FI:llä ihan hyvää työtä.

Kyllä se Mike ilmeisen kovanluokan säätäjä loppujen lopuksi kuitenkin on mutta ilmeisesti myös hieman hankala persoona? Tiedä sitten tarkemmin, toivottavasti kuitenkin saa vielä mahdollisuuden. On tuo sarja täynnä sellaisia kokovartalok*rpiä muutenkin. Eikä Mike ole edes pahimmasta päästä, näin katsojan kannalta.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Öh, siis mitä? Neweyn legenda syntyi Williams-vuosien aikana, jolloin Williams oli vuosien ajan lähes voittamaton. McLarenilla jätkä lähinnä mustasi mainettaan.
Juuri näin. Neweyn saapumisesta "meidän leiriin" oltiin aikas täpinöissään silloin. Eikä ihan suottakaan. Newey sai Neil Oatleyn suunnittelemaan MP4/12 -ajokkiin lisää potkua kauden 1997 aikana ja seuraavana vuonna Neweyn oma luomus MP4/13 toi täyspotin. MP4/14 toi vielä kuljettajien mestaruuden, mutta ei valmistajien. Sen jälkeen Adrianin maine lähti selkeään laskuun.

Williams-aikoinaan mies oli guru. FW14 haastoi kaudella 1991 McLaren-dynastian nopeudessa, luotettavuus vain kaiversi. FW15:sta lähtien aina FW20:n saakka Neweyn ainoa haastaja oli Rory Byrne Benettonilla/Ferrarilla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
90 -luvusta voidaankin hyvin puhua suunnittelijoiden osalta Neweyn aikakautena.

2000 luku onkin sitten enemmän Byrnen aikakautta, ainakin osittain? Tai ehkä tämä pätkä 00-10 on luultavasti kolmen kauppa, Byrne, McLarenin porukka sekä Renaultin porukka. Joissa yksi suuri vaikuttaja on Renaultin puolella ollut Mike, ainakin osittain.

Se on kohta uus vuos, taidanpa lähtee valamaan tinoja, ku ei pommejakaan ole :alppu:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kauden 99 valmistajien pytyn tyriminen paskalle Ferrarille menee kyllä Häkän ja DC:n tarpeettomien ulosajojen piikkiin. Jos olisi auto pysynyt Mikalla lapasessa Italian kisoissa niin tittelikin olisi varmistunut aika paljon ennen Japania. Lopultahan Mika Salon tuomat 10 pistettä ratkaisivat WCC:n Ferkulle, nääs Irvinen ja Schumin yhteenlasketut pinnat eivät siihen olisi riittäneet.

Mutta ok, ei tuo ylempi liity aiheeseen mutta Neweyn piikkiin ei voi laittaa kolaroivia kuskeja. Siitä toki samaa mieltä että Williams-aikoina teki hemmetin hyvää jälkeä. Anteeksi asiantuntemattomuuteni, olen formuloita alkanut tarkemmin seuraamaan vasta Milleniumin alussa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
No jos uusi ja budjetiltaan sarjan pienin talli ei ole menestynyt heti ensimmäisellä kaudella, se tuskin johtuu jonkun pääsuunnittelijan kömpelyydestä. Menestyminen F1:ssä vaatii pitkäjänteistä työtä, jota mm. BMW on hyödyntänyt mielestäni hyvim.
Päässuunnittelija on kömpelö, jos ei tule toimeen henkilöstön kanssa. Tällaisiahan tarinoita Gascoynesta on kirjoitettu koko hänen Formula 1-elämänsä ajan. Pitkäjänteisyyttä vaaditaan nimenomaan pääsuunnittelijalta. Itse oisin heilauttanu monoa. Mun tallissahan ei jääräpäät kauan työskentelis.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Sen pahemmin Miken omiin tallisotkuihin puuttumatta täytyy todeta, että viime viikonloppuna Gascoyne oli aivan loistava asiantuntija Jordanin korvaajana BBC:llä. Teknistä tietoa ja muuta lueteltiin hyvin - eikä muuttunut Eddie Jordan showksi lähetys. Ja näin tuntui olevan monen muunkin mielipide kun kommentteja on lukenut; Ehdottoman hyvä valinta oli ja ihan hyvin voisivat siirtää Jordanin jonnekin muualle ja Gascoynen vakituiseksi kasvoksi lähetykseen.

En tiedä onko mies enää mukana Bahrainissa, eipä taida. Kyllähän Eddietäkin mieluusti kuuntelee, mutta mutta...
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Sen pahemmin Miken omiin tallisotkuihin puuttumatta täytyy todeta, että viime viikonloppuna Gascoyne oli aivan loistava asiantuntija Jordanin korvaajana BBC:llä. Teknistä tietoa ja muuta lueteltiin hyvin - eikä muuttunut Eddie Jordan showksi lähetys. Ja näin tuntui olevan monen muunkin mielipide kun kommentteja on lukenut; Ehdottoman hyvä valinta oli ja ihan hyvin voisivat siirtää Jordanin jonnekin muualle ja Gascoynen vakituiseksi kasvoksi lähetykseen.

En tiedä onko mies enää mukana Bahrainissa, eipä taida. Kyllähän Eddietäkin mieluusti kuuntelee, mutta mutta...
Jep, minäkin vähän teknisesti suuntautuneena kuuntelin Gascoynea mielelläni. Ei hänellä ollut samanlaista kemiaa kollegoiden kanssa kuin Jordanin & Coulthardin välillä oli välittömästi Australiassa, mutta toisaalta suusta tuli aika paljon mielenkiintoisempia mielipiteitä. :ahem:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei toki ollut samanlaista puheenvuorojen varastelua kuin Jordanilla & Davidilla, tosin eipä Gascoyne muutenkaan taida niitä ihmisläheisimpiä hahmoja olla. Mutta ehdottomasti parempi meininki, harjoituksissakin tuli hyvää infoa varikolta :ahem: silmin nähden kaveri oli myös jotenkuten innoissaan. Ja kuten hän sanoi itsekin, ei hän ole päässyt vuosiin yhtä lähelle muita talleja.

Jordanin "having said that" praasi joka ikisessä lauseessa vähän ärsyttää :)
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Jaa, Gascoynen juoruillaan nyt siis siirtyvän Ferrarin leiriin? Saa nähdä. Mieluummin näkisin kommentaattorina :tongue:
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Jaa, Gascoynen juoruillaan nyt siis siirtyvän Ferrarin leiriin? Saa nähdä. Mieluummin näkisin kommentaattorina :tongue:
Itse olisin ihan tyytyväinen jos Ferrari palkkais Gascoynen...kun ollaan jo nähty mitä ne saa aikaan Italialais voimin:wink:
 
Ylös