Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kuvaavaa kyllä, että todella kauan Kimi on joutunut vetämään vastentahtoisesti aliohjaavalla autolla. Jos tilanne nyt siis on korjaantunut. Jonkinlainen auton ajettavuusfilosofinen ristiriita näinkin sinnikkäässä vaivassa - ja sitkeydessään maallikolle vaikeasti ymmärrettävissä.
Kaudella 2007 siinä vaiheessa kun Kimillä rupes kulkemaan, Ferrarilla sanottiin että muuttivat vähän autoaan Kimin toivomaan suuntaan, ja samalla toivoivat että jatkossa Kimi omaksuisi enemmän Ferrarin ajatuksia siitä miten pitäisi hommaa viedä eteenpäin.

Metsään meni. Kun nyt sen Schumacherin perinnön jättäisivät lopullisesti taakseen, ja kehittäisivät sitä autoa Kimin toiveiden mukaan...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kaudella 2007 siinä vaiheessa kun Kimillä rupes kulkemaan, Ferrarilla sanottiin että muuttivat vähän autoaan Kimin toivomaan suuntaan, ja samalla toivoivat että jatkossa Kimi omaksuisi enemmän Ferrarin ajatuksia siitä miten pitäisi hommaa viedä eteenpäin.

Metsään meni. Kun nyt sen Schumacherin perinnön jättäisivät lopullisesti taakseen, ja kehittäisivät sitä autoa Kimin toiveiden mukaan...
Joo - on se vaikeata käsittää, että näillä summilla värvätään huippukuski - eikä sitten tehdä työkalua sen mukaan. Erikoista tasapainottelua jossa kompromissit tuhoavat ajettavuuden paikoitellen molemmilta kuskeilta. Ja kuitenkin vähän väliä palataan siihen johtopäätelmään, että auton etupään pito ei riitä, renkaat ei lämpene ja jotakin tarttis taas tehdä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Joo - on se vaikeata käsittää, että näillä summilla värvätään huippukuski - eikä sitten tehdä työkalua sen mukaan. Erikoista tasapainottelua jossa kompromissit tuhoavat ajettavuuden paikoitellen molemmilta kuskeilta. Ja kuitenkin vähän väliä palataan siihen johtopäätelmään, että auton etupään pito ei riitä, renkaat ei lämpene ja jotakin tarttis taas tehdä.
Itse olen ollut huomaavinani, että viime aikoina Massa olisi ruvennut kärsimään/valittamaan vähän samoista asioista kuin Kimi. Massa aikanaan apinoi tehokkaasti Schumia, mutta kun nyt autot tänä vuonna muuttuivat ja Schumi unohtuu, se joutuu seuraamaan kovemmin Kimin tekemisiä pärjätäkseen. Toivottavasti löytyy jonkunlainen yhteinen sävel ja Kimiä mukaileva kehityslinja.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Joo - on se vaikeata käsittää, että näillä summilla värvätään huippukuski - eikä sitten tehdä työkalua sen mukaan.
Menee OT:ksi, mutta juuri sama tuli mieleen tänään, kun luin uusimmasta VM:sta juttua Ross Brawnista. Tom Clarkson väittää :

" Brawnin briljanssi piilee siinä, että hän on osannut rakentaa aina oikeanlaisia autoja omille tähtikuljettajilleen (Schumi, Button)." Juttu väittää myös, "että viime vuonna Hondan RA108 oli Buttonin ajotyylille mahdoton käsitellä ja käytännössä mustamaalasi hänen maineensa. Samaa ei voi sanoa tämän vuoden Brawnista; takapää kulkee kuin kiskoilla, mikä on tehnyt Jensonista liki voittamattoman tässä autossa. Ollakseen nopea, Button tarvitsee auton, jonka takaosa on riittävän stabiili, sillä hänen tyylinsä on tulla kovalla vauhdilla ulos kurveista."


Brawn ilmeisesti ymmärtää, että kuski tarvitsee ajotyylilleen sopivan auton.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Päivitysten pitäisi myös auttaa nopeissa mutkissa (Ferrarin kotisivuilta):

The ability to alter the car’s weight distribution with a more forward bias should also be a help at a track like Silverstone: in simple terms, in fast corners – a feature of Silverstone and the last race in Istanbul – it is best to have the weight moved forward, whereas at slower tracks it is best to have the weight biased towards the rear. This explains why Ferrari was very competitive in Monaco, or in Sector 3 in Turkey, as opposed to the first two sections of Istanbul Park. The F60, mainly due to the installation of the KERS system, has an inherent bias towards the rear in terms of its weight distribution. And, on the subject, of KERS a new lighter version of the package will be run on both cars this weekend. Also appearing at Silverstone will be new wheel flanges and a new mounting system for them, for when the wheels are changed during pit stops. Both Felipe’s and Kimi’s cars will be fitted with all these updates and the data gathered at this Fiorano aero run will come in very useful in setting up the cars prior to the first Silverstone practice session on Friday morning.

Silverstone’s characteristics are similar to the last venue, Turkey, in that it has several high speed corners and fast flowing sections, all leading to a slow final sector. For the British Grand Prix, Bridgestone will be bringing the same tyres as were used in the last round, the soft and hard, although they will be operating at far lower temperatures than those experienced in Istanbul.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Kyllä on ollut aika kova ferrarilla toi kehitys vauhti. Joka kisaan melkeinpä uutta palikkaa ja välillä vähän suurempiakin päivityksiä. Pikku kolome dee pyörittelyä uudesta ferrarista, ei siitä kyllä paljo irti saa ku on italiaksi mutta silti:

http://www.youtube.com/watch?v=1NYzBBXmcJk
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Nuerburgring, 11th July 2009

Qualifying session

Felipe Massa: 8th 1.34.574 6 laps
Kimi Raikkonen: 9th 1.34.710 6 laps

Chassis: F. Massa 277, K. Raikkonen 279
Weather: air temperature 17 °C, track temperature 19/18 °C, overcast, occasional rain.

In a session affected by light and intermittent rain, both Scuderia Ferrari Marlboro drivers made it through to the third and final part of the session, ending up eighth and ninth on the grid with Felipe Massa and Kimi Raikkonen respectively. “All in all, especially in light of the changing weather conditions, this is a reasonable result,” commented Stefano Domenicali. “Getting both cars into Q3 was our primary objective. It was not at all easy, because apart from the two teams fighting for the title, all the others are very evenly matched, with some teams seeming to have made a significant and surprising step forward. Tomorrow’s race could be rendered even more uncertain by the weather: realistically, we would like to get both our drivers home in the points and we will have to exploit every eventual opportunity that might present itself.”

Felipe Massa: “This qualifying was a bit of a lottery: first dry, then rain then dry again. It could have gone better, but it could also have gone much worse. I’m not jumping for joy over eighth place, but it’s not so bad. We have a good strategy aimed at getting us into the points, although a podium seems hard to reach to be honest.”

Kimi Raikkonen: “It was a pretty complicated session, with track conditions changing all the time. Therefore, it’s difficult to say if this result reflects the real standings down the order. Clearly, we were penalized by not having a single set of new tyres for Q3. I believe that in normal conditions we could have got a better grid position. Having said that, we are not in bad shape for the race: we have a good strategy and we will try and make the most of it.”

Chris Dyer: “This morning, we were fairly satisfied with the performance of the car in the dry. Then, in qualifying, we found ourselves up against rapidly changing conditions and it was therefore a good result to get both cars into Q3. At that point however, we no longer had any more new soft tyres available and that cost us very dear. We therefore opted to start with a good amount of fuel on board to try and make up ground in tomorrow’s race, when I think we will nevertheless be competitive, whatever the weather. We also hope to make the most of the KERS at the start, given that the main straight is very long.”
Ferrarilta loppuivat taas pehmeät renkaat kesken, mutta myös bensaa pitäisi olla tankissa.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Hyvinkin kummallista. En ole päässyt seuraamaan formuloita tätä vuonna aivan niin tiiviisti kuin haluaisin, joten voisiko joku sanoa miten voi olla mahdollista että olikos tämä nyt 3? kerta kun Ferrarilta loppuu renkaat kesken aika-ajoissa? Mitä helvettiä ne touhuaa siellä? Batmanin BatRaportit eivät ole ihan ajantasalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hyvinkin kummallista. En ole päässyt seuraamaan formuloita tätä vuonna aivan niin tiiviisti kuin haluaisin, joten voisiko joku sanoa miten voi olla mahdollista että olikos tämä nyt 3? kerta kun Ferrarilta loppuu renkaat kesken aika-ajoissa? Mitä helvettiä ne touhuaa siellä? Batmanin BatRaportit eivät ole ihan ajantasalla.
Hyvin yksinkertaista. Tallien ajalliset erot ovat pienemmät kuin koskaan, eikä Ferrari ole tällä kaudella kärkipäässä. Se johtaa siihen, että varmistaakseen paikkansa Q2:ssa ja Q3:ssa pehmeäseoksisia renkaita on käytettävä jo Q1:stä lähtien. Ei niillä kaikki renkaat loppuneet, pehmeät vain. Taisivat olosuhteiden muuttumisesta johtuen vetää jokseenkin kaikki vedot pehmeillä tai intermediateilla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Missään kuvia Ferrarin uudesta takasiivestä mikä oli Felipellä saksan kisassa käytössä?

Onko merkittävästikin erilainen vanhaan verrattuna?
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Mitäs tuosta pitää ajatella, että siitä saatiin versio vain ensin Massan autoon? Kun johtaa pisteissä?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mitäs tuosta pitää ajatella, että siitä saatiin versio vain ensin Massan autoon? Kun johtaa pisteissä?
Sitä, että Ferrari antaa vuorotellen toiseen autoon ensiksi nämä päivitykset.
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mitäs tuosta pitää ajatella, että siitä saatiin versio vain ensin Massan autoon? Kun johtaa pisteissä?
Sitä, että uuden takasiivekkeen hyöty on mitätön. Kimi oli aika-ajoissa kymmenyksen hitaampi ja kisassa roikui muutaman sekunnin päässä Massasta kisan alkupuolen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tässä kuva uudesta diffuusorista. Oli perjantaina Felipellä käytössä ja lauantaista eteen päin molemmilla kuskeilla.
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
turhauttavan näköistä touhua edelleen Kimin rullailu. saksan gp:n aika-ajoissa kun kimi ajoi ulos täysiä ajettavassa shikaanissa, niin auto ei vain kääntynyt. puski ku pässi. Tuntuu ja näyttää siltä, että Ferrari ois hirveä möhkäle ketterään Red Bulliin verrattuna.

Andrian Neweyn autot taas kulkee niinkuin Kimillä McLaren aikoina.

- Koo
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
turhauttavan näköistä touhua edelleen Kimin rullailu. saksan gp:n aika-ajoissa kun kimi ajoi ulos täysiä ajettavassa shikaanissa, niin auto ei vain kääntynyt. puski ku pässi.- Koo
En ole ihan varma, mutta eikö tämä tapahtunut silloin kun ajeltin slikseillä sateessa?
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Samaa mieltä kapteenin kanssa. Vaikka Neweyn autot hajoilee ja räjähtelee käsiin, niin on ne äärimmäisen ajettavia. Tulee ikävä Kimin Harald-aikoja.:)
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Sitä, että Ferrari antaa vuorotellen toiseen autoon ensiksi nämä päivitykset.
Hetkinen, vai puhutaankoskin nyt myös etusiivestä?

"Seuraava kisa on Unkarissa. Perinteisesti tämä on tavallaan kotikisa meille suomalaisille, koska siellä on niin paljon maanmiehiämme. Tulen sinne uudella etusiivellä, joka toimi todella hyvin Felipen (Massa) autossa ja on mahdollista, että teemme myös lisää muunnelmia, Räikkönen toteaa Ferrarin kotisivuilla."
- IL
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös