Kyllä on vaarallista touhua, mitenköhän tuo auto sitten saadaan tuosta liikkeelle ratavalvojien toimesta. Luulisi kyllä että kehittäisivät systeemin jolla KERS osaisi sammuttaa itsensä kun moottori sammuu tai ainakin että kuljettaja voisi kytkeä KERS:n pois päältä."Sebastian Vettel (GER) Red Bull Racing RB5 jumps from his car after stopping on track due to risk of shock from KERS."
http://www.formula1.com/gallery/testing/2009/376.html
Ongelmahan on siinä että jonnekin se virta pitää saada purettua. Ei se katoa sieltä akuista minnekään vaikka töpselin irrottaisikin.Kyllä on vaarallista touhua, mitenköhän tuo auto sitten saadaan tuosta liikkeelle ratavalvojien toimesta. Luulisi kyllä että kehittäisivät systeemin jolla KERS osaisi sammuttaa itsensä kun moottori sammuu tai ainakin että kuljettaja voisi kytkeä KERS:n pois päältä.
Oot hakoteillä. KERS sisältää akun ja sillä ei ole mitään tekemistä maanpotentiaalin kanssa, kuten normaalissa sähköverkossa. Esim et saa sähköiskua koskettamalla tavallisen akun plus napaa ja maata (lue tavallisen pistorasian nolla/maa-johdinta). Tän paremmin en osaa nyt selittää.:alppu:Ongelmahan on siinä että jonnekin se virta pitää saada purettua. Ei se katoa sieltä akuista minnekään vaikka töpselin irrottaisikin.
Minä olen miettinyt jotain kepukkaa jolla aluksi tökättäisiin ja sillä maadotettaisiin auto. Olenko ihan täysin hakoteillä tämän ajatuksen kanssa?
Osaksi totta, osaksi ei. Itse toivon, että mestaruuden ratkaisee enemmän kuljettajan taito, eikä tekninen laite nimeltään KERS, tai paremminkin sen toimimattomuus.Kers on äärimmäisen järkevä keksintö. Eikös insinöörien tehtävä ole ratkaista teknisiä ongelmia? Varsin ankeata muutosvastarintaa tämänkin asian suhteen havaittavissa...
Nyt kun tuulitunneleiden käyttöä on rajoitettu, aletaan heittää maalia auton kylkeen ja katsotaan mihin päin se valuu.. :tongue:Heikilläkin KERS-ongelmat sotkivat testejä...
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:725:1:2009-02-10;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:592775,1:0:0:0:0:0:
Lähteenä f1today.nl babelfishillä käännettynä.Session in Bahrain shut down
- Our local reporter from Bahrain tells US that just before half 10 local time the test session in the Middle East has leg shut down. There is a lot of hard wind and as a result, a sand storm has come there as a result of which the visibility has become nearly nil. In the afternoon there is a chance of 25% on rain.
Joo on tarkoitus ratkaista teknisiä ongelmia, mutta entä jos ne ei pysty siihen? Onko äärimmäisen järkevää jos koko kausi menee melkein toimivien vaarallisten laitteiden kanssa pelleilemiseen? :thumbdownKers on äärimmäisen järkevä keksintö. Eikös insinöörien tehtävä ole ratkaista teknisiä ongelmia? Varsin ankeata muutosvastarintaa tämänkin asian suhteen havaittavissa...
Mielestäni F1 on yhtä paljon tiimien kilpailua siinä missä kuskienkin. Uudet haasteet luo mahdollisuuksia innovaatioille ja piileville kyvyille. Kerssin kehittäminen on mielestäni huomattavasti järkevämpi kehityskohde kuin ikuinen jousituksen ja aerodynamiikan kanssa pelleily. Toimivan KERS-järjestelmän aikaansaaminen nimenomaan erottaa jyvät akanoista. Tämä ei välttämättä riipu ylivertaisesta budjetista vaan siitä että onko oikeat henkilöt toteuttamassa systeemiä. Formulat on muutenkin polkeneet tekniikan kehityksen suhteen jo aika pitkään.Joo on tarkoitus ratkaista teknisiä ongelmia, mutta entä jos ne ei pysty siihen? Onko äärimmäisen järkevää jos koko kausi menee melkein toimivien vaarallisten laitteiden kanssa pelleilemiseen? :thumbdown
KERS on varmasti hyvä ajatus, mutta sitä runnotaan liian nopeasti käyttöön. Tämä vuosi olisi pitänyt vielä vain kehitellä, jotta 2010 olisi toimivat systeemit. Nyt taitaa käydä niin että KERS aiheuttaa autoihin paljon ongelmia ja mestaruus ratkaistaan teknisten keskeytysten lottoarvonnalla. Tekninen osaaminen ja ongelmanratkaisu on toki osa fykkösiä, mutta ei pääosa.Mielestäni F1 on yhtä paljon tiimien kilpailua siinä missä kuskienkin. Uudet haasteet luo mahdollisuuksia innovaatioille ja piileville kyvyille. Kerssin kehittäminen on mielestäni huomattavasti järkevämpi kehityskohde kuin ikuinen jousituksen ja aerodynamiikan kanssa pelleily. Toimivan KERS-järjestelmän aikaansaaminen nimenomaan erottaa jyvät akanoista. Tämä ei välttämättä riipu ylivertaisesta budjetista vaan siitä että onko oikeat henkilöt toteuttamassa systeemiä. Formulat on muutenkin polkeneet tekniikan kehityksen suhteen jo aika pitkään.
Tasoero sellaisena että siitä kannattaa riemuita tahi murehtia nähdään ensimmäisen kerran Albert Parkissa maaliskuun lopussa..Tämä kannattaa sitten muistaa, ettei koko foorumi repeä täydelliseen riemuun, kun Kimi ajaa testinsä
AMuS says Renault has changed their testschedule, they won't be testing at Jerez next week. In this way the engineers want to gain time to work on the deficits of the car in the factory. The team will then once again be back on track in the first week of March. The loss of track time next week will be made up for in the third week of March, shortly before all the stuff will be transported to Australia. Possible venues: Silverstone, Jerez or Portimao.
The role allocation in the team is a clear one. This week Alonso and Piquet both get two days of testing but during the rest of the testprogramme Alonso will test another 8 times while Piquet will only come in action for another 3 days. Though the Brasilian will be granted the final 50 km shakedown at Silverstone before the chassis' will be flown to Australia.
There are already a few updates to the car this week. The fins underneeth the nose have been lengthened and some modifications to the geometry of the car (rear suspension probably) have been made in order to improve traction.
A 'task force' is trying to find out as to what extent the problems are aerodynamically or mechanically related. Perhaps Renault exaggerated with slimming down the car. It's the lightest car that's ever been built. When KERS isn't on board there's 60 kg of ballast to play with.
Symonds: ''Traditionally we've actually always built relatively heavy cars. In order to meet the weight that was aimed for we had to to re-define our standards for the rigidity of the parts on the car.''
On the first day this week Piquet tested KERS. Two weeks ago Renault first tried the hybrid system at Kemble aiport, Piquet: ''Everything worked flawlessly.''
However, each time the car comes into the pits the mechanics have to wait a long time: they can only touch the car when the green light appears on the lollipop (which takes about 10 seconds).
In Red Bull's case things are even more rigorous, in the pitbox there's a special barrier which prevents people from touching the car by accident. Newey groans about the situation: ''I now have to wear these rubber gloves because every now and then I examine certain things on the car when it comes back into the box.''
KERSin käyttö ei ole pakollista. Jos ei toimi, niin sitten ei käytetä. Otetaan käyttöön sitten kun toimii.Joo on tarkoitus ratkaista teknisiä ongelmia, mutta entä jos ne ei pysty siihen? Onko äärimmäisen järkevää jos koko kausi menee melkein toimivien vaarallisten laitteiden kanssa pelleilemiseen? :thumbdown
Tota noin, nähdäänköhän tänä vuonna aiempaa pitempiä varikkopysähdyksiä ihan joka kisassa? Siis jos tiimien välillä on eroja jo tässä KERS/salamointi -efektissä, luotettavuudesta puhumattakaan, niin jo ne voivat ratkaista kilpailuja ja siten jopa mestaruuksia. Ehe ehe. Hyvin menee, etten sanoisi.However, each time the car comes into the pits the mechanics have to wait a long time: they can only touch the car when the green light appears on the lollipop (which takes about 10 seconds).