Talvitestit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Tota noin, nähdäänköhän tänä vuonna aiempaa pitempiä varikkopysähdyksiä ihan joka kisassa? Siis jos tiimien välillä on eroja jo tässä KERS/salamointi -efektissä, luotettavuudesta puhumattakaan, niin jo ne voivat ratkaista kilpailuja ja siten jopa mestaruuksia. Ehe ehe. Hyvin menee, etten sanoisi.

"Ja sieltä tulee Kubica kauden viimeiselle varikkopysähdykselleen. Tämä vielä ja mestaruus on sinettiä vaille valmis. Mutta hetkinen, mekaanikot eivät koske autoon! Aikaa kuluu! Mestaruus lipeää!"

Kiva.
En kyllä itse käyttäisi KERSsiä,jos sillä häviää 20 sekunttia varikolla.Ei kai se boosti 20 sekunttia lisää anna kisamatkalla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Varikkotankkaus ja KERS ei kuullosta hyvältä yhdistelmältä. Välitankkausta kai ollaan kieltämässä kaudelle 2010, mutta sitä ennen on vuosi aikaa saada aikaan draamaa.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Tota noin, nähdäänköhän tänä vuonna aiempaa pitempiä varikkopysähdyksiä ihan joka kisassa? Siis jos tiimien välillä on eroja jo tässä KERS/salamointi -efektissä, luotettavuudesta puhumattakaan, niin jo ne voivat ratkaista kilpailuja ja siten jopa mestaruuksia. Ehe ehe. Hyvin menee, etten sanoisi.

"Ja sieltä tulee Kubica kauden viimeiselle varikkopysähdykselleen. Tämä vielä ja mestaruus on sinettiä vaille valmis. Mutta hetkinen, mekaanikot eivät koske autoon! Aikaa kuluu! Mestaruus lipeää!"

Kiva.
Eiköhän se KERS ajeta tyhjäksi ennen stoppia. Akku tyhjänä uskaltanevat mekaanikot koskeakin jo autoon. Ja varmaan vielä lisäävät noita maadotusluiskia turvallisuuden takia.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Eikös varikolla ole käytetty maadoitusta jo vuosikymmenen ajan. Kitkan synnyttämän varauksen vuoksi.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
eikä paineta jarrupoljinta kertaakaan sen kers-boostin jälkeen? :thumbdown

No haloo, kai sieltä nyt voidaan ohjata elektroniikkaa niin, että se ei lataa akkuja esim. sisääntulon jarrutuksessa.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
No haloo, kai sieltä nyt voidaan ohjata elektroniikkaa niin, että se ei lataa akkuja esim. sisääntulon jarrutuksessa.
tai otetaan teoreettinen tilanne. kuski on käyttänyt jo kierroksen sallitun kers-boostin. loppukierroksesta puhkeaa rengas ja pitää tulla varikolle. tällöin akkua ei voida tyhjentää sääntöjen puitteissa ennen varikolle tuloa. mitäs sitten tehdään?

kyllä tuo järjestelmä on tehtävä niin vakaaksi että pystytään varikkopysähdys suorittamaan akku täynnä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tasoero sellaisena että siitä kannattaa riemuita tahi murehtia nähdään ensimmäisen kerran Albert Parkissa maaliskuun lopussa.. :rolleyes:

Yritetäänpä nyt taas kerran muistaa itse kukin että talvitestit on talvitestejä eikä niiden ajoista kannata hirveän pitkälle meneviä päätelmiä tehdä.
Tähän vois muistuttaa kyllä het perään, ettei niistä voimasuhteita kannata johtopäätöksiä tehä vielä Melbournessakaan.. Vai mitä..

azly sanoi:
eikä paineta jarrupoljinta kertaakaan sen kers-boostin jälkeen?
Ilmeisesti KERS latautuu kun jarrulla seisoo oikein kunnolla. Tosin varikolle tullaan monessa radassa nopeeta vauhtia, mikä tarkoittaa juuri tuota jarruilla seisomista ja KERS:n latausta. Sitten ollaan taas tuon sun viimeisen kysymyksen parissa.. Jospa sinne varikolle jotain keksitään jottei ongelmia tule..

Luulis, että myös KERS:n käyttö varikkosuoralla olisi mahdollista. Siis ilman, että nopeus ylittyisi sallitun.. Eli eiköhän tämä järjesty..
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ei muuta kuin lukkojarrutusta takapyörille niin ei KERSit lataudu :idea:
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292




Auton keularatkaisujen ääripäät!

Mitä tuolla Renun keulassa on?!? Moottori? :idea:
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
11.02.2009 18:27
Ferrari sai KERS:n kuntoon

Ferrarin testipäivä kutistui keskiviikkona Bahrainin radalle iskeneen hiekkamyrskyn takia. Felipe Massa pääsi ajamaan vain 17 kierrosta.

- Se on tietenkin hieman turhauttavaa, ettei tänään ajettu juuri lainkaan tuulen ja hiekan takia, mutta emme voi asialle mitään. Se täytyy vain hyväksyä, Massa totesi.

Ilouutinen oli se, että tiistaina reistaillut jarrutusenergian kierrätysjärjestelmä KERS toimi keskiviikkona Ferrari-autossa.

- Eilisen pienen ohjelmisto-ongelman jälkeen pystyimme tänään ajamiemme kierrosten ajan käyttämään KERS:iä kuten pitää. Työtä riittää vielä paljon sen ja myös muiden osa-alueiden kanssa, mutta mielestäni etenemme oikeaan suuntaan, Massa totesi.

Massan mukaan Bahrainin testit ovat käynnistyneet F60-auton suhteen hyvin.

- Olen melko tyytyväinen täällä Sakhirin radalla tekemäämme työhön. Eilen ajoimme paljon kilometrejä ja auto oli parempi kuin edellistestissä Mugellossa. Se oli nyt vakaampi ja helpompi ajettava. Kierrosajat olivat tasaisia.

(MTV3)
Taitaa vaan olla Kimillä lakasukoneen kuljettajan pesti huomenna tiedossa.

 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
1º 15 Sebastian Buemi Toro Rosso 1'17''591 117
.2º 23 Heikki Kovalainen McLaren 1'20''799 93
.3º 9 Mark Webber Red Bull 1'21''321 88
.4º 8 Kazuki Nakajima Williams 1'21''451 103
.5º 6 Nelson Piquet Jr Renault 1'21''908 27

Heikki teki nopeimman aikansa aivan päivän lopulla ja ilmeisesti -08 takasiivellä. Ihmettelyä on herättänyt se, että Heikki on ajanut pitkin päivää vaihdellen uudella ja vanhalla siivellä. Onko mäkillä ongelmia??
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
1º 15 Sebastian Buemi Toro Rosso 1'17''591 117
.2º 23 Heikki Kovalainen McLaren 1'20''799 93
.3º 9 Mark Webber Red Bull 1'21''321 88
.4º 8 Kazuki Nakajima Williams 1'21''451 103
.5º 6 Nelson Piquet Jr Renault 1'21''908 27

Heikki teki nopeimman aikansa aivan päivän lopulla ja ilmeisesti -08 takasiivellä. Ihmettelyä on herättänyt se, että Heikki on ajanut pitkin päivää vaihdellen uudella ja vanhalla siivellä. Onko mäkillä ongelmia??
No ainakin sateella tekivät samaa Rosan ja Hamiltonin kanssa....

Ehkä homma ei toimi ilman sitä tai eivät halua näyttää jotain uusia osia?

edit. ei kuulemma ollut mukana uutta kapeaa highdownforce siipeä tallista kerrottiin...
 
Viimeksi muokattu:

Espilepsia

Well-known member
Liittynyt
12.4.2007
Viestit
106
Heikki teki nopeimman aikansa aivan päivän lopulla ja ilmeisesti -08 takasiivellä. Ihmettelyä on herättänyt se, että Heikki on ajanut pitkin päivää vaihdellen uudella ja vanhalla siivellä. Onko mäkillä ongelmia??
Ettei olisi ihan vain kyse siitä että vanhan takasiiven vaikutus tiedetään niin hyvin että käyttämällä sitä saadaan yksi muuttaja vähemmän testattaessa uusia osia. Sitten vertaillaan uuteen ja taas vaihto jne.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ettei olisi ihan vain kyse siitä että vanhan takasiiven vaikutus tiedetään niin hyvin että käyttämällä sitä saadaan yksi muuttaja vähemmän testattaessa uusia osia. Sitten vertaillaan uuteen ja taas vaihto jne.
Kyllä siinä mun mielestä on kyse jostain semmosesta johon takasiipi vaikuttaa.. Ei pelkästään muuttujien poistona. Jos ajatellaan, niin oishan sen jonkun uuden osan voinut vertailla uudellakin takasiivellä, oishan ne muutokset näkyny siinäkin jos siitä testattavasta osasta ois jotai hyötyä ollu. Ja vielä se, ettei hyövytä loputtomiin testata osia vanhalla siivellä, ryssivät vielä kisa perjantaitkin jos liiotellaan..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitä nuihin testiaikoihin tulee:
Buemilla ja Kovalaisella 08 osia autossa, eli jos ne jätetään laskuista niin "toipuva" Webber ajeli kovimman ajan. Kuitenkin eka testi pitkiin aikoihin uudella autolla, ei mun mielestä surkee suoritus.

Kaikki toistaseksi viittaa siihen, ettei RB ainakaan susi ole, nopeuden puolesta siis..

Rellu puolestaan on täys paska tällä hetkellä.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Rellu puolestaan on täys paska tällä hetkellä.
Ehkä, mutta Piquet kai sanoi että ajoivat todella iisisti ja säädötkin olivat hakusessa. Sanoi että parisen sekuntia saisi ajasta pois.

"Not at all," said Piquet when asked whether he was concerned about the car's pace. "We had two dry runs where I wasn't even pushing very much because we just wanted to get a few laps into the car.

"The car's balance wasn't ideal because we haven't been focused on setup, but we weren't that far off McLaren. It wasn't bad at all. We can easily improve by a few seconds as we are still far from optimum."
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Tulee näistä KERS + varikkokäyntiskenaarioista pelottavasti mieleen menneiden aikojen läpinäkyvä bensiini. Se kun pääs varikolla seisahtumisen jälkeen leimahtamaan ja leviämään, saattoivat henkilöt pitillä olla hetken huomaamattaan liekeissä.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Ehkä, mutta Piquet kai sanoi että ajoivat todella iisisti ja säädötkin olivat hakusessa. Sanoi että parisen sekuntia saisi ajasta pois.

"Not at all," said Piquet when asked whether he was concerned about the car's pace. "We had two dry runs where I wasn't even pushing very much because we just wanted to get a few laps into the car.

"The car's balance wasn't ideal because we haven't been focused on setup, but we weren't that far off McLaren. It wasn't bad at all. We can easily improve by a few seconds as we are still far from optimum."
niin tuo kommenttihan oli eilisistä testeistä. siitä tosiaan otettiin puoltoista sekuntia pois tänään, vaikka kierrokset jäivät kyllä todella vähiin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös