Talvitestit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja kyllähän aika moni muukin asia puhuu Alfonson testaustaitojen puolesta. Jos katotaan vaikka McLarenin ja Renault'n alamäkeä Alfonson lähdön jälkeen, ja toisaalta nyt kun mies on palannut niin Rellulla on taas menossa vahva nousukausi. Varsinkin viime kaudella Renault kehitti autoaan isoin harppauskin ja kauden lopussa talli oli jo tasaisesti mukana tappelemassa podiumeista.
Tämä on esimerkki todella surkeasta perustelusta.

(eli samoin argumentein saadaan Kubicasta taivaallinen auton kehittäjä ja Kimistäkin Schumia parempi)
WebSlave sanoi:
Minkä kelpuutat faktaksi?
Kelpaako hänen kanssaan työskennelleen kommentit?
Yleinen mielipide on jostain syystä sellainen, että Alonsoa pidetään jopa parhaimpana auton kehittäjänä tällä hetkellä.

Jos samat faktat kaivetaan esiin, ei ole mitään syytä pitää Alonsoa jota kuta muuta parempana auton kehittäjänä (jos ei mitään piqettejä lasketa mukaan). Samat kommentit ne puoltavat Kiminkin taitoja testaukseen, mutta silti yleinen käsitys on hieman toisenlainen.

Itse siis yhdyn Calvinin kirjoitukseen.
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Itse siis yhdyn Calvinin kirjoitukseen.
Sama täällä. Autoa kehittävät suunnittelijat, insinöörit, tietokoneet ja tuulitunnelit. Kuljettajan tehtävän on liikuttaa uusia osia rataa ympäri. Kello ja telemetria kertovat mentiinkö eteenpäin. Kuljettaja voi muokata auton säätöä itselleen sopiviksi, mutta se ei ole auton kehittämistä.

Tottahan toki kuljettajaa on mukava hehkuttaa mediassa, kuin että kerrottaisiin kaikkien 35 insinöörin, 6 tietokoneen ja 4 tuulitunnelin nimet, jotka kehittivät uuden etusiiven, pohjaratkaisun tai diffuusorin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alonso on ilmeisesti ihan suhteellisen hyvä auton kehittäjä, ei siinä mitään. McLarenilla on ollut vuosia erittäin hyvä testikuljettaja kaarti, joka on kehittänyt autoja.
Kuskit eivät edelleenkään kehitä autoja. Kuskit antavat palautetta autoihin tehdyistä muutoksista. Hyvä testikuski on sellainen, jonka palaute on tarkkaa ja yksityiskohtaista.
Oberfeldwebel sanoi:
Yleinen mielipide on jostain syystä sellainen, että Alonsoa pidetään jopa parhaimpana auton kehittäjänä tällä hetkellä.
Yleisestä mielipiteestä en tiedä, koska en juurikaan lue muita foorumeita, mutta parhaaksi väittäminen on faneilta joka tapauksessa puhdasta mutua, jonka voi jättää omaan arvoonsa. Ihan logiikalla voisi olettaa, että pitkäaikaiset testikuskit ovat ansainneet paikkansa hyvän testipalautteensa ansiosta, ja ne taidot ovat vain kehittyneet testivuosien myötä. Ovatko he parempia kuin Alonso (tai joku muu) varmaan vaihtelee sen mukaan keneltä kysytään. Ei tässä asiassa ole absoluuttisia totuuksia.
Samat kommentit ne puoltavat Kiminkin taitoja testaukseen, mutta silti yleinen käsitys on hieman toisenlainen.
Niin no, sattuneesta syystä Kimin testaustaitojen kommentointi kiinnittää huomiota Suomen mediassa. Hänen kanssaan työskenneilleen kommenteista on saatu kuulla, että Kimi antaa hyvää - joskaan ei erityisen teknisesti suuntautunutta - palautetta. Hän siis sen mukaan olisi hyvä kertomaan miten auto käyttäytyy, mutta ei välttämättä kovin tarkkaan erittele miksi. Muista kuskeista tällaisia kommentteja joutuukin sitten kaivamaan netin uumenista, koska niitä ei Suomen mediassa julkaista.
 

Janne A.

Well-known member
Liittynyt
13.2.2006
Viestit
541
Sijainti
Mäntsälä
Kuskit eivät edelleenkään kehitä autoja. Kuskit antavat palautetta autoihin tehdyistä muutoksista. Hyvä testikuski on sellainen, jonka palaute on tarkkaa ja yksityiskohtaista.
Mitä minä olen tätä lajia parikymmentä vuotta seurannut, on formulapiireissä aina puhuttu kuskista osana auton kehitys-työtä. Mutta ei väkisin, jos se ei käy Mr.slavelle niin ei sitten, olkoon :cool:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuskit eivät edelleenkään kehitä autoja. Kuskit antavat palautetta autoihin tehdyistä muutoksista. Hyvä testikuski on sellainen, jonka palaute on tarkkaa ja yksityiskohtaista.
Aika jyrkkä kanta. Nykyisin tuo on toki suhteellisen harvinaista, mutta esimerkiksi Alex Wurzin kerrottiin Williamsilla osallistuneen kehitykseen. Alexin kehitysideoiden vaikutuksen uskottiin olleen parin kymmenyksen luokkaa kierroksella.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Kehittäminen sanana on sen verran kokonaisvaltainen, jotta mielestäni kisa- tai testikuljettajan insseille antama palaute kuuluu ehdottomasti saman kategorian alle. Osallistuuhan kuljettaja silloin tavoitteeseen tehdä autosta parempi, eli eikös se kehittämistä ole. Suullisen kertoman lisäksi, katsoisin myös telemetriatiedot kuljettajan antamaksi palautteeksi, ja mitä tasaisemmin kuljettaja pystyy stintit toistamaan, sitä parempaa palaute on inssien näkökulmasta.

Kyllähän esim. yksinäinen aseseppäkin asetta kehittäessään tekee muutoksien jälkeen koeammuntoja, jonka perusteella tekee tarvittaessa lisää muutoksia. Ja nuo koeammunnat on oleellinen osa hänen kehitystyötään. F1 piireissä "koeammunnat" suorittaa luonnollisesti kuljettajat.

F1 auton kehittämiseen kuuluu myös auton tekninen suunnittelu, siihen homaan kuskit tuskin juurikaan osallistuu. Ei edes Skumi...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Mitä minä olen tätä lajia parikymmentä vuotta seurannut, on formulapiireissä aina puhuttu kuskista osana auton kehitys-työtä. Mutta ei väkisin, jos se ei käy Mr.slavelle niin ei sitten, olkoon :cool:
Niin, onhan Kyllönenkin varmaan seurannut lajia 30 vuotta, mutta silti on pihalla kuin lumiukko.

Varmasti halutaan ajatella ja antaa ymmärtää, että kuskit kehittää autoa, mutta ei ne todellisuudessa taida tehdä juuri muuta, kuin antaa palautteen siitä, miltä auto tuntuu. Se palaute on sitten insinööreille yksi tiedonlähde siinä missä telemetrian eri osa-alueet. Toki luonteeltaan erilainen kuin luvut ja käppyrät.

Kuski antaa palautetta ja se ei mun mielestä ole kehittämistä. Autoa kehitetään/säädetään telemetrian ja kuskin palautteen perusteella. Sen kehittämisen tekee insinöörit.
 
Viimeksi muokattu:

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tässä hieman makua siitä, millaisia käsitykset kuskeista auton kehittäjänä voivat olla :rolleyes:

No mut kuule, sun täytyy ottaa huomioon, että Alonso rakenti ja korjasi Renaultin viat ihan itse kauden mittaan. Heikin jäljiltä auto ja koko talli oli niin huonossa iskussa, että siks meni loppu kauteen ennenku se punanen naru sieltä löyty :D
Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kuskit eivät ossllistu varsinaiseen kehitykseen. Kehityksen tekevät tallin insinöörit ja suunnittelijat yms, mahdollisesti kuljettajan antaman testipalautteen perusteella. Tuntuu jotenkin vaikealta kuvitella kuljettaja opastamassa insinöörejä: "Kaventakaa ilmanottoaukkoa 2mm ja sen seurauksena kannattaa hieman muuttaa etusiiven rakennetta" :rolleyes:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Talvitesteihin palatakseni radalla ovat tänään vain Kovalainen ja Nakajima. Huomenna Kovalainen ajaa yksin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuntuu jotenkin vaikealta kuvitella kuljettaja opastamassa insinöörejä: "Kaventakaa ilmanottoaukkoa 2mm ja sen seurauksena kannattaa hieman muuttaa etusiiven rakennetta" :rolleyes:
Jep.

Eli kyllähän se mahtaa mennä niin että kuski sanoo haluavansa esim yliohjaavamman auton tms ja inssit sitte miettii miten sen saa..

tottahan kuski voi sanoo että etusiipee hivenen lisää tai takasiipee vähemmäks, mutta se ei oo välttis paras tapa saada autosta yliohjaavampi jne..
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292
Kulkeehan se mäkki. Kovalainen testikärjessä!

Taitaa sataa kaatamalla kun tuo aika on 2.5 sekunttia
eilistä Buttonin aikaa hitaampi tai sitten pojat
testaa autossa uusia osia. Ovat kuullet että
Brawn GP:llä on joku "lumiaura" autossaan.:idea:

1. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:20.415 30
2. K. Nakajima Williams FW31 1:20.965 +0.550 47
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika jyrkkä kanta. Nykyisin tuo on toki suhteellisen harvinaista, mutta esimerkiksi Alex Wurzin kerrottiin Williamsilla osallistuneen kehitykseen. Alexin kehitysideoiden vaikutuksen uskottiin olleen parin kymmenyksen luokkaa kierroksella.
Myös Frentzen yritti saada omia kehittämiään muutoksia autoon. Mutta nämä ovat poikkeustapauksia. Yleensä kuskien aerodynaaminen, elektroninen tai tekninen osaaminen ei ole sillä tasolla, että heiltä kovin käyttökelpoisia kehitysideoita saataisiin.
Oberfeldwebel sanoi:
tottahan kuski voi sanoo että etusiipee hivenen lisää tai takasiipee vähemmäks, mutta se ei oo välttis paras tapa saada autosta yliohjaavampi jne..
Tämä on mielestäni säätämistä, ei kehittämistä. Lasken kehittämiseksi uusien tai muutettujen osien/systeemien kehittämisen ja liittämisen autoon. Olemassaolevien osien liikuttelu tai niiden parametrien muuttaminen on (minulle) vain säätämistä.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Kulkeehan se mäkki. Kovalainen testikärjessä!

Taitaa sataa kaatamalla kun tuo aika on 2.5 sekunttia
eilistä Buttonin aikaa hitaampi tai sitten pojat
testaa autossa uusia osia. Ovat kuullet että
Brawn GP:llä on joku "lumiaura" autossaan.:idea:

1. H. Kovalainen McLaren MP4-24 1:20.415 30
2. K. Nakajima Williams FW31 1:20.965 +0.550 47
Läärenit voittaa siis kuski & valmistajien mestaruuden... mennen tullen... puskista.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kulkeehan se mäkki. Kovalainen testikärjessä!

Taitaa sataa kaatamalla kun tuo aika on 2.5 sekunttia
eilistä Buttonin aikaa hitaampi tai sitten pojat
testaa autossa uusia osia. Ovat kuullet että
Brawn GP:llä on joku "lumiaura" autossaan.:idea:
Eipä siellä kamalan märältä näytä. Hitaita ovat. Eikä testikärkeen pääseminen taida tänään olla mikään hehkutusta vaativa suoritus, kun radalla ovat ainoastaan Kovalainen & Nakajima. :rolleyes:



 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eikä testikärkeen pääseminen taida tänään olla mikään hehkutusta vaativa suoritus, kun radalla ovat ainoastaan Kovalainen & Nakajima. :rolleyes:
On on, illalla voi tyyväisenä todeta molemmat teamit että Kovalainen ja Nakajima olivat koko päivän kaksi nopeinta kuskia. :ahem:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tämä on mielestäni säätämistä, ei kehittämistä. Lasken kehittämiseksi uusien tai muutettujen osien/systeemien kehittämisen ja liittämisen autoon. Olemassaolevien osien liikuttelu tai niiden parametrien muuttaminen on (minulle) vain säätämistä.
Olet oikeassa.


Tästä tulikin mieleen tapaus, josta Eeckelaert (vaimikä se o) sanoi Kimin Sauber aikoijen jälkeen, että Kimi ei koskaan kehunut uusia osia yllinkyllin, mutta halus silti pitää ne autossa. Myöhemmin kuulemma hiffasivat, että Kimi ei halunnut nostaa osista niin suurta innostusta, jotta Heidille ei oltais tehty saman tien samanlaiset osat.. :wink:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös