Maailman paras rallikuski?

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ja ihan aiheestakin:

Omasta mielestäni kovimmat rallikuskit kautta aikain ovat:

Mäkinen
Grönholm
Loeb
Kankkunen

Vaikea sanoa kuka näistä neljästä olisi se paras, mutta jos pakko on tehdä valinta se olisi varmaankin Mäkinen.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2514
Mun listalla Henkka Toivonen on ykkösenä, ja tulee aina olemaan. Niin paljon lapsuudenidoliani kaipaan. Henrin ajaminen sytytti meikäläisen. Kun siihen lisättiin vielä luonne, joka oli ihan toisellainen kuin kellään muulla huippukuskilla.
Samat on ajatukset täälläkin. Henkasta olisi voinut tulla jotain suurta, matka vaan jäi valitettavasti kesken. Poikkeuksellista lahjakkuutta ja poikkeuksellista luonnetta, vastaavaa ei ole sen jälkeen näkynyt. Eikä tule näkymäänkään.

Paremmuusjärjestystä Henkan jälkeen en lähde tässä tekemään, sen verran vaikeaa on eri aikakauden kuskeja vertailla. Monta suomalaista siihen listaan kuitenkin kuuluu, luonnollisesti.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Ihme ettei Henri Toivonen ole tuolla viiden sakissa samoilla ansioilla.
Henrillä on kyllä "hiukan" muitakin ansioita kuin kuolemansa ja ne ovat sen verran vakuuttavia että hän mahtuu Helposti omalle Top3 listalleni. Sijoitusta tällä listalla paha sanoa.

Ja kun 7son7 kehotti edellä Loeb faneja tutkimaan kausia 03 ja 04 niin nehän ovat sitä aikaa kun Loeb oli vielä jonkin sortin tulokas MM-sarjassa. 03 oli äijän eka täysi kausi, tuloksena MM toinen. Soralla vauhti oli vielä vähän hakusessa mutta ajoi siltikin todella varmasti koko kauden. Tallikaverina oli "suuria mestareita" Sainz ja Kolin eikä niistä paljoa vastusta ollut. Vaikka Colinkin on voittanu assulla monesti niin täysin statistin roolissa oli Loebia vastaan vaikkei ainakaan iästä olisi pitänyt olla kiinni. Painotan siis erityisesti että Loeb on kehittynyt soralla huimasti alkuajoistaan.

Ja mitä sitten vaikka 2 ekaa mestaruutta oliskin tullut hieman "helpommalla"? Eikö pari edellistä kautta merkkaa mitään?
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Rallista kukkalaatikkoon: onko F1:n "todellinen mestari" M. Scumacher kovin nöyrä?

Minun mielestäni todelliselle mestarille nöyryys ei ole minkäänlainen vaatimus.
Olen samaa mieltä, ettei mestarin tarvi olla nöyrä, eikä mielestäni oikeastaan pidäkkään olla nöyrä. Mestari tietää paikkansa ja sillä on varaa olla itsevarma, eikä tarvi nöyristellä.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Tallikaverina oli "suuria mestareita" Sainz ja Kolin eikä niistä paljoa vastusta ollut. Vaikka Colinkin on voittanu assulla monesti niin täysin statistin roolissa oli Loebia vastaan vaikkei ainakaan iästä olisi pitänyt olla kiinni. Painotan siis erityisesti että Loeb on kehittynyt soralla huimasti alkuajoistaan.
Sinäkin varmaan ymmärrät sen että joillakin vauhti alkaa hiipua uran menossa kohti päätepistettä. Colin oli vielä 2002 voittovauhdissa ja MM-sarjan kolmas. Seuraavana vuonna varmasti Citikkaan tottuminen oli vaikeaa kuten Sainzilla. Loeb kuitenkin ranskalaisena tehdastallin suosikki ja kokemusta Xsarasta huomattavasti enemmän kuin mestareilla. Samaten Tommi Mäkinen romahti Mitsu-siirron jälkeen Subarulla 2002 ja voitti vain kerran ja oli Solbergia huonompi. Sama homma seuraavana vuonna. Tähän osasyynä on yksinkertaisesti se että Solberg oli nuorena kollina uransa huipulla ja Tommi taas ajamassa kohti auringonlaskua + Solbergilla kokemusta enemmän Subarulla.

Oikeastaan ainoa kitkakon tallinvaihto minulle mieleen tulee Bossen siirtyminen Fordille, tosin tuolloinkin alku- ja loppukausi antoivat liian mairittelevan kuvan miehen tasosta. Pointti kumminkin on se, että Sebastien on koko elämänsä ajanut samassa tallissa ja tehnyt työtä samojen ihmisten kanssa vuosikymmenen. Itse olen valmis tunnustamaan Loebin lopullisesti suurten joukkoon jos hän pystyy voittamaan mestaruuden vaikka Hirvosen tallitoverina Fordilla tai Solbergin tallitoverina Subarulla. McRae selätti Sainzin, Grönholm Burnsin jne. matkalla maailmanmestaruuteen. Sebastienilta puuttuu se lopullinen tulikaste eli mestaruuden voittaminen muulla autolla kuin Citikalla. Siihen ei Bosse tai Tommi pystynyt, entä Loeb? Toivoisin rohkeutta jättää se oma kotipesä ja harpata muualle. Haluttu mies varmasti on ja ties vaikka Peugeot palaisi sarjaan jos Loeb heillä ajaisi.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
En tarkoita sita etteiko Loeb hyvin ajanut 03-04 vaan sita etta karjen taso oli paljon laajempi. Joka kisassa oli yli 6 hemmoa ketka olivat voittajaehdokkaita. Vuodesta 05 niita on ollut 2-3. Tama nakyi eritoten asvaltilla, jolla Loeb ei mitenkaan dominoinut vaikka hyvin ajoikin.

Omasta mielestani kylla Sainzin ja Kolinin huippuvuodet ajoittuivat 1990-luvulle. Tastakin voidaan kiistella. Loebilla oli sen sijaan hurmos paalla Petterin kanssa. Ei ihme etta he myos tuloksissa olivat korkealla. Nyt taas Petter on jo hiipumassa ja uskon etta Loeb seuraa kohta perassa.

Aikansa kutakin.
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Miten Burns voi olla Loebin edellä? Burns on historian ainoa 206 WRC kuljettaja joka ei voittanut yhtään kilpailua. Siis ei voittanut yhtään kisaa historian parhaalla ralliautolla.

206 WRC kuljettajat ja osakilpailuvoittajat:
Francois Delecour
Gilles Panizzi
Harri Rovanperä
Marcus Grönholm

206 WRC kuljettaja:
Richard Burns
Ei muuten voittanut Delecour yhtään kisaa 206:lla, lähimpänä oli Korsikalla 2000 mutta talli jäädytti tilanteen ja Panizzi voitti.
 
Viimeksi muokattu:

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Colin oli vielä 2002 voittovauhdissa ja MM-sarjan kolmas. Seuraavana vuonna varmasti Citikkaan tottuminen oli vaikeaa kuten Sainzilla. Loeb kuitenkin ranskalaisena tehdastallin suosikki ja kokemusta Xsarasta huomattavasti enemmän kuin mestareilla. Samaten Tommi Mäkinen romahti Mitsu-siirron jälkeen Subarulla 2002 ja voitti vain kerran ja oli Solbergia huonompi. Sama homma seuraavana vuonna. Tähän osasyynä on yksinkertaisesti se että Solberg oli nuorena kollina uransa huipulla ja Tommi taas ajamassa kohti auringonlaskua + Solbergilla kokemusta enemmän Subarulla.

Oikeastaan ainoa kitkakon tallinvaihto minulle mieleen tulee Bossen siirtyminen Fordille
Muutama pointti; 2002 MM pronssille ajoi Sainz, Sainz myös tuli sinuiksi Xsaran kanssa nopeammin kuin McRae ja vähän paremmalla onnella (Argenittinan aikasakko, sähkövika Kataloniassa, sisäkameran palo Walesessa) Sainz olisi voinut olla Loeben edellä MM:ssä, ellei peräti mestari. Tää on jossittelua, mut kuitenkin. McRae taas oli täysin hukassa koko vuoden, se kertoo jotain kuljettajien eroista sopeutua uuteen autoon, joka oli tehty Loebille.

Yksi toinen mutkaton tallinvaihto tuli mileleen Bosse-Ford siirron lisäksi; Sainz Fordilta Toyotalle 1998. Voitto Montessa kuten bosse Fordilla 2006. Ja Sainzin kolmas titteli jäi 500 m päähän samana vuonna.

Muuten oon samaa mieltä, epäreilua vertailla nuoruuden innolla painavia kuskeja iäkkäämpiin tallikavereihinsa. Rehdimpää olisi arvoida esim Loebin paremmuutta kun tämä on jo lopettanut ja kok ura on arvioitavissa. Esim miten nopea Loeb on esim. 41 vuotiaana (silloin kun Sainz ajoi viimeisen MM mitalinsa 2003).
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2514
Yksi toinen mutkaton tallinvaihto tuli mileleen Bosse-Ford siirron lisäksi; Sainz Fordilta Toyotalle 1998. Voitto Montessa kuten bosse Fordilla 2006. Ja Sainzin kolmas titteli jäi 500 m päähän samana vuonna.
Voittihan Tommikin ensimmäisen Subaru-kisansa. Ja uskon että olisi voittanut enemmänkin, mutta Argentiinan rajummanpuoleinen ulosajo pisti Tommin sitten miettimään.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Sebastin Loebin meno on kyllä todella vakuuttavaa, voittoja tulee liukuhihnalta mutta MM-sarja ei ole enää niin kovatasoinen kuin ennen.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Urheilulehti oli ottanut viikon lehdessä Ranking-osuudessa tällä kertaa arvosteluun top10 "Kaikkien aikojen rallitähdet".

1. Loeb
2. Mäkinen Tommi
3. Kankkunen
4. Sainz
5. Mikkola
6. Grönholm
7. Röhrl
8. Mäkinen Timo
9. Vatanen
10. McRae

Perustelut löytyy lehdestä, en jaksa niitä alkaa kopioimaan. Ihan hyvä lista, mutta ehkä Alenia olisi hieman kaivannut.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Philippe Bugalski voitti 1999 Korsikalla ja Kataloniassa Xsara Kit Carilla. Korsikalla Jesús Puras oli vieläpä toinen samanlaisella autolla.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Bugalski, kausi oli -99

Panizzi & Delecour hätyytteli kyllä pösöllä ihan tosissaan kärkeä kaudella -98
 
Viimeksi muokattu:
Ylös