Maailman paras rallikuski?

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
430
Sijainti
Lievestuore
Juu ei tullut, mutta väitit, että Bosse ei päässyt 307:lla mihinkään. Moon toista mieltä, voittoja tuli kuitenkin vissiin 3-4 ja palkintopallisijojakin toistakymmentä. Ihan täysi susi ei 307 ollut, ei toki missään nimessä täysin onnistunut tekelekään.
Toi sun aiempi kommentti ikäänkuin tukee tuota mun teoriaa...
Eikös sillä autolla voitettu ainoastaan kaksi kertaa Jyskylässä,kolmaskin voitto olis tullut(ei nyt muista missä),mutta Bosse sai aikasakon tai hylättiin jonkun ihan typerän homman takia,muistuu vaan mieleen se hauska TV-pätkä,jossa Marcus pyyhkii rangaistusilmoituksella takapuoltaan...:D
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Eikös sillä autolla voitettu ainoastaan kaksi kertaa Jyskylässä,kolmaskin voitto olis tullut(ei nyt muista missä),mutta Bosse sai aikasakon tai hylättiin jonkun ihan typerän homman takia,muistuu vaan mieleen se hauska TV-pätkä,jossa Marcus pyyhkii rangaistusilmoituksella takapuoltaan...:D
Sillä voitettiin 3 kertaa (Suomi, Japani, Suomi) ja neljäskin (Portugali)olisi tullut jos ei hylkäys olisi käynyt. Siinä kävi vaan monesti niin että silloin kun olisi pelit kestäneet niin silloin mentiin pihalle. Esim. Jyväskylässä 307:lla oli kolmoisjohto: Rovis. Bosse ja Lindholm joista 2 ajoi kärkipaikalta ulos... No sen kuitenkin Bosse voitti. Pösön tallipäällikkö oli monesti hiilenä Bosselle kun 1-3 paikalta meni auto metsään. Grönholm ajoi yhdellä 307 kaudella useammin ulos kun Loeb on koko urallaan :yuck:

Grönholm ajoi 10s päähän pohjista yhdellä ek:lla vaikka autossa oli vain 3 vaihdetta jäljellä. Vitsailivat maalissa Pösön tallipäällikölle joka oli puolustanut 4. vaihteisen laatikon valintaa, että "Tell Mr. Provera that three is enough".

Bosse sanoi VM lehdessä, että kun hän meni Fordille niin oli järkytys miten paljon vähemmän Focuksessa oli tehoa, 307:lla pystyi mutkasta lähtemään "millä vaihteella tahansa, toisin kuin Focuksella". Ja että tiimin valintaan vaikutti millä renkailla ne ajavat= jyrkkä ei Pirellin renkaille.

Michelinin renkailla 307:lla olisi toisella kaudella kuulemma taisteltu joka osakilpailun voitosta.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
No mikäs ihme se nyt on jos Bosse voittaa Jyskälän? Mestaruudesta ei pystynyt niinä vuosina edes taistelemaan...
Edellisessä lauseessa 307:lla ei päästy mihinkään eikä menestystä voi tulla ilman toimivaa autoa - ja seuraavassa lauseessa ei ole mikään ihme että Bosse voittaa sarjan nopeimman kisan kahdesti sillä samaisella 307:lla. Pikkaisen aaltoilee mieli päädystä päätyyn taas. :alppu:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Edellisessä lauseessa 307:lla ei päästy mihinkään eikä menestystä voi tulla ilman toimivaa autoa - ja seuraavassa lauseessa ei ole mikään ihme että Bosse voittaa sarjan nopeimman kisan kahdesti sillä samaisella 307:lla. Pikkaisen aaltoilee mieli päädystä päätyyn taas. :alppu:
No eipähän, Jyskälän voittoon vaikuttaa myös kuski aika paljon. Grönholmilla ei ollut silloin edes kunnollista haastajaa!

Teho ei ole autossa kaikki kaikessa. Pösö on voinut lähteä mutkista paremmin, mutta kun se ero tulee siinä alustassa ja varsinkin ajettavuudessa.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
430
Sijainti
Lievestuore
No eipähän, Jyskälän voittoon vaikuttaa myös kuski aika paljon. Grönholmilla ei ollut silloin edes kunnollista haastajaa!

Teho ei ole autossa kaikki kaikessa. Pösö on voinut lähteä mutkista paremmin, mutta kun se ero tulee siinä alustassa ja varsinkin ajettavuudessa.
No kyllähän Rovanperä johti Jyskälää v.2004 muistaakseni jotakin reilun kymmenen sekunnin erolla,ennenkuin poistui huolella tieltä Ruuhimäessä,että kyllä se olis haastanut Bossen,harmi vaan kun sillä oli aina jotain ulosajoja tai ongelmia kotikisassaan.:doubtful:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
No kyllähän Rovanperä johti Jyskälää v.2004 muistaakseni jotakin reilun kymmenen sekunnin erolla,ennenkuin poistui huolella tieltä Ruuhimäessä,että kyllä se olis haastanut Bossen,harmi vaan kun sillä oli aina jotain ulosajoja tai ongelmia kotikisassaan.:doubtful:

Jyskälä onkin ainoa ralli missä Rovis kunnolla pärjäsi nopeudella. Kotikisa, kotikisa, tutut tiet, suomalaiset osaa ajaa täällä.

Eli ilmeisesti Rovanperä ajoi täälläkin liian kovaa omiin taitoihinsa nähden kun ei kerta tiellä pysynyt?
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Hitto mutta sulla on outo asenne. Ihme änkkäämistä koko ajan, muiden näkökulmat ei paina mitään, oma mielipide on ainut ja ehdoton totuus.
Koita nyt jossakin asiassa tulla edes vähän vastaan ja antaa edes joskus periksi.

Rovis oli aikoinaan mielestäni ihan kelpo kuski ja parhaina päivinään soralla ja lumella pirun nopea. Mutta turhan ailahtelevainen. Nopeudesta todisteena voitaeen pitää mm. Ruotsin rallin voittoa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Hitto mutta sulla on outo asenne. Ihme änkkäämistä koko ajan, muiden näkökulmat ei paina mitään, oma mielipide on ainut ja ehdoton totuus.
Koita nyt jossakin asiassa tulla edes vähän vastaan ja antaa edes joskus periksi.
Mitä sitä valittua reseptiä enää tässä vaiheessa turhaan vaihtamaan, sitähän hämmentyisi vaan entistä enemmän jos täällä keskustelu etenis puusta pidemmälle. Vitut me muut mistään mitään tiedetään.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Eikos toi Gronholmin ulosajojen maara voi osoittaa sitakin etta kun auto ei ihan helpolla antanut mahkuja ajaa karjessa niin kuski joutui vetamaan vielakin lahempana limittia koko ajan joka taas kostautui virheiden lisaantymisena. Tuolloin Gronholmilla oli viela vahan tuota voitto tai ulos menttaliteettia.

Itse tosiaan unohdin ton rengas sotkun. Saali koska voihan olla etta itse 307 oli tuolloin kehitetty kilpailukykyiseksi, mutta renkaat taas soi senkin hyodyn.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Väittäisin, että Grönholmin ajovirheiden määrään vaikutti myös se, että auto laukesi koko ajan käsiin. Sittemmin kun Bosse pääsi ajamaan tasaisesti toimivaa autoa, virheidenkin määrä laski (2-3 keskeytystä ajovirheestä per/kausi).

307:n vauhtia arvioitaessa pitää muistaa, että Bosse ajoi 2003 vuonna aivan identtistä vauhtia Loebin kanssa soralla, jopa hieman parempaa. Vuonna 2004 nopein mies oli kuitenkin Solberg Subarulla ja Pirellleillä. Kyseisenä vuotena Peugeot järkeili sitten itsensä Pirelleille ja yhtäkkiä kauden kolmannessa rallissa Michelin toi uuden rengasversion joka oli reilun minuutin nopeampi rallia kohden kuin vanha (Mexico vs. Uusi-Seelanti). Eli käytännössä Bosse ajoi koko ajan aina huonommalla puolella rengassodassa.

Kuten mainittu, niin 307:n moottori oli todella hyvä. Ainoastaan Citroen tuli lähelle sitä. Itse asiassa en usko, että 2006 vuoden Ford oli paljoakaan nopeampi kuin 307. Lähinnä Fordissa hyvää oli ajettavuus ja se että auto kulki joka paikassa hyvin. 307:lla oli joitain pätkiä, joita Bosse ei koskaan pystynyt ajamaan limitissä (esimerkiksi Ruotsin rallin Vargasen, missä Bosse käytännössä hävisi vuoden 2004 kisan Solbergille; Fordilla kyseinen pätkä taas kulki ilman notkahduksia). Samoin Sardiniassa Bosse ei ollut kovin terävä kömpelöllä 307:lla. Fordilla puolestaan Sardiniassa kulki erinomaisen hyvin. Jälleen kysymys oli kapeista teistä.

Mysteerinä pidän Subarun notkahdusta. Vuonna 2004 Petter oli sarjan nopein (tosin ainakin osittain Pirellien avittamana). Vuonna 2005 Petter oli samoilla renkailla vielä yhtä nopea kuin Bosse ja 307:n. Seuraavana 2006 vuotena 307 oli vielä todella kilpailukykyinen auto, kun katsoo esimerkiksi Stohlin loistosuorituksia. Jos Bosse olisi ollut Stohlin tilalla, niin kyllä 307 olisi kaiken järjen mukaan ollut voittokamppailussa monissa ralleissa. Nyt kun muistetaan, että Solberg pitkälti sivusi Bossen tason 2005, on ihme että vuonna 2006 kaveri notkahti tulosliuskoilla pari minuuttia taaksepäin uudella Subarulla. Onkin varsin yleinen mielipide, että Subaru meni takapakkia auton kehityksessä - ja ihan hurjalla tavalla. Mun oma mielipide on, että Solberg pystyisi vieläkin ajamaan lähempänä kärkeä vuoden 2004 Imprezalla kuin nykyisellä vuosimallilla 2008.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Väittäisin, että Grönholmin ajovirheiden määrään vaikutti myös se, että auto laukesi koko ajan käsiin. Sittemmin kun Bosse pääsi ajamaan tasaisesti toimivaa autoa, virheidenkin määrä laski (2-3 keskeytystä ajovirheestä per/kausi).
Tämäkin on totta, 2001 oli ongelmia alkukaudella autossa ja Grönholm jäi mm-pisteissä jälkeen, hän yritti paikata sitä yliyrittämällä niissä kisoissa joissa ongelmia ei ollut. Sama kuvio toistui 2004.


Rovis voitti ruottissa 2001...
Koska Grönholmin 206 keitti johtopaikalla. Roviksella oli tosin voiton avaimet monesti välillä 2001-2003 mutta aina sattui jotain joko autolle tai kuskille. :jaska:

Rovis oli aina Ruotsissa nopea. 2002 hän ajoi toiseksi.

Rovis johti 2003 Ruotsissa mutta kolmatta 206:sta ajanut Juuso Pykälistö oli kaatanut autonsa ja ruotsalaiset katsojat eivät osanneet näyttää Rovanperälle pysähtymismerkkiä vaan huitoivat koomisesti ja Rovis sitten yhtään hidastelematta täräytti nyppylän pohjalla Pykälistön kylkeen.


Valde sanoi:
307:n vauhtia arvioitaessa pitää muistaa, että Bosse ajoi 2003 vuonna aivan identtistä vauhtia Loebin kanssa soralla, jopa hieman parempaa. Vuonna 2004 nopein mies oli kuitenkin Solberg Subarulla ja Pirellleillä. Kyseisenä vuotena Peugeot järkeili sitten itsensä Pirelleille ja yhtäkkiä kauden kolmannessa rallissa Michelin toi uuden rengasversion joka oli reilun minuutin nopeampi rallia kohden kuin vanha (Mexico vs. Uusi-Seelanti). Eli käytännössä Bosse ajoi koko ajan aina huonommalla puolella rengassodassa.
Niin, Michelin suivaantuneena Peugeotin päätöksestä, vaihtaa Pirelleihin ja rikkoa jo lähes pyhäksi muodostunut suhde Peugeotin ja Michelinin välillä, päätti tehdä talvella 2004-2005 oikein superrenkaan kilpailijoille. Rengas osoittautui sitten kaudella 2005 ihan ylivoimaiseksi. En muista paljonko se oli nopeampi per 10km mutta muistaakseni ainakin puoli sekuntia. Vauhdin Maailmassa oli juttua tästä.

Minusta se meni niin, että vuonna:
2004 307 oli raakile mm. 4vaihteinen laatikko, väärä painojakauma.
2005 em. asiat oli 307:ssa kunnossa mutta nyt alle vaihtuneet Pirellit olivat auttamattoman hitaat
2006 Pösö ei enää osallistunut mm-sarjaan ja Grönholm meni Fordille


Nykyään Peugeotit kulkevat taas Michelineillä; 908 LMS-sarjassa Michelineillä ja 207 IRC-rallisarjassa BF Goodricheillä (=Michelin) joita molempia se johtaa...

Grönholmin mm-rallin tehdastalli ura:
1999 3 kisaa testimielessä uudella 206 WRC:llä
2000 Marcus Grönholm maailmanmestari 206 WRC:llä
2001 Bossella lukuisia keskeytyksiä joko tekniikka ongelmiin tai ulosajoihin
2002 Timo Rautiaisen keksimä pistebudjetti jota seuraamalla maailmanmestaruus Grönholmille (eli vähän rauhallisempi ote niissä ralleissa joissa ei mahdollisuutta voittaa)
2003 206:n kehitystyö lopetettiin ja alettiin kehittämään 307WRC:tä tämän seurauksena vauhti ei riittänyt mutta Burns kuitenkin johti mm-sarjaa pitkään ajamalla 206:lla pelkkiä kakkos-kolmos sijoja. Marcuksella oli sen sijaan tulos tai ulos meininki. Richard Burns jääkin historian kirjoihin ainoana 206 WRC tehdaskuskina joka ei voittanut yhtään osakilpailua!
2004 Tuoreen 307:n vauhti ei riittänyt
2005 307:n vauhti olisi riittänyt, renkaiden ei
2006 Grönholm Fordille (ts. talliin jossa ei Pirellejä) mutta Loeb täysin omaa luokkaansa
2007 Grönholm edelleen Fordilla mutta myös Loeb edelleen täysin omaa luokkaansa
2008 Grönhom ei enää osallistu rallin mm-sarjaan

Parhaimmat kuskit:
1. Sebastien Loeb
.
. kakkossijaa ei jaeta, niin selkeä ero kolmoseen
.
3. Juha Kankkunen
4. Marcus Grönholm
 
Viimeksi muokattu:

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Joo, toi japsien notkahdus ei tosiaan tehnyt rallille mitaan hyvaa. Toyota lahti muuten vaan, Mitsun WRC ei ikina saanut kunnon mahdollisuutta tehtaan toimesta ja Subba vaan teki surkea pelin. Sinne se kilpailun tasokin kuoli. Hyvaan valiin Citikka tuli.

Itse naen etta WRC-konsepti oli yksi suurimmista syista kilpailun heikentymisen suhteen. Kulut karkas kasista kun kaiken maailman tilpehoori valtasi autojen tekniikan. Nyt pika pikaa FIAn taytyis kuopata koko WRC-konsepti ja eikos nain ole tapahtumassakin.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Mun oma mielipide on, että Solberg pystyisi vieläkin ajamaan lähempänä kärkeä vuoden 2004 Imprezalla kuin nykyisellä vuosimallilla 2008.
Tämä on täysin totta, eikä ole vain sinun mielipiteesi, muun muassa eräs Petter Solberg on tätä mieltä ja sanonutkin asian. Mutta jos uusi auto otetaan käyttöön ja sillä ajetaan, takaisinpäin ei enää saa mennä. Eli vanhalla autolla ei saa ajaa, jos uudella on ajettu. Mutta sitä en ymmärrä että minkä takia se Subaru mentiin jo piirrustusvaiheessa vetämään päin honkia. Suunnittelijat vetäny kännissä nekin viivat ja tuloksenhan näkee.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
2006 Grönholm Fordille (ts. talliin jossa ei Pirellejä) mutta Loeb täysin omaa luokkaansa
2007 Grönholm edelleen Fordilla mutta myös Loeb edelleen täysin omaa luokkaansa
2006: Grönholm ja Loeb tasoissa asvaltin ulkopuolella. Monta voittoa menee Grönholmilta uuden Focuksen teknisiin ongelmiin.

2007: Grönholm ja Loeb ajavat tasatahtia koko kauden. Grönholm aavistuksen niskan päällä soralla ja Loeb selvästi asvaltilla. Lopulta Loeb voittaa asvalttikisoista saamiensa pisteiden turvin. Soralla Grönholm keräsi enemmän pisteitä.

Vuosina 2006 ja 2007 Loebin virheiden määrä lisääntyi edellisistä vuosista. Muistaakseni Loebilla oli ajovirheistä joutuneita keskeytyksiä/superralleja yhtä monta kuin Grönholmilla noilta kahdelta vuodelta. Eli summauksena voisi sanoa, että 2006 peli kääntyi Loebille ennenkaikkea Citikan luotettavuuden ansiosta. 2007 vuonna puolestaan asvaltti ratkaisi, mistä osa-ansio ilmeisestikin menee Loebille, vaikka C4 taitaa myös olla Focusta nopeampi kestopäällysteellä.

Eli summasummarum: Loeb oli ainoastaan marginaalisesti Grönholmia parempi noina vuosina. Ei mitenkään "omassa luokassaan".
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Eli summasummarum: Loeb oli ainoastaan marginaalisesti Grönholmia parempi noina vuosina. Ei mitenkään "omassa luokassaan".
Okei, no ehkä ei viime vuonna mutta esimerkiksi edellisenä vuonna Loeb voitti mestaruuden kotisohvaltaan vaikka jätti ajamatta 3 viimeistä kisaa solisluu/olkapäävamman vuoksi niin ja hän ajoi vielä ne alkukauden kisansa yksityistalli Kronoksen Xsaralla.

Tilastollisesti Loeb on ylivoimaisesti paras
J-WRC 1
WRC 2
WRC 1
WRC 1
WRC 1
WRC 1

Mm. ainakin 1 WRC ralli jonka kaikki ek:t Loeb voitti.
Eniten osakilpailuvoittoja per kausi.
Sekä ylivoimaisesti eniten voitettuja osakilpailuvoittoja per ura.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Itse naen etta WRC-konsepti oli yksi suurimmista syista kilpailun heikentymisen suhteen. Kulut karkas kasista kun kaiken maailman tilpehoori valtasi autojen tekniikan. Nyt pika pikaa FIAn taytyis kuopata koko WRC-konsepti ja eikos nain ole tapahtumassakin.
Kulut karkasi kun PSA tuli mukaan WRC:hen ja nosti budjetit tasolle jota ei oltu aiemmin rallin puolella nähty.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Okei, no ehkä ei viime vuonna mutta esimerkiksi edellisenä vuonna Loeb voitti mestaruuden kotisohvaltaan vaikka jätti ajamatta 3 viimeistä kisaa solisluu/olkapäävamman vuoksi niin ja hän ajoi vielä ne alkukauden kisansa yksityistalli Kronoksen Xsaralla.
Koska Grönholm hölmöili mestaruuden Loebille, kun Loeb istui kotisohvallaan. Ja sama auto/talli se oli, turha puhua mistään yksityistiimistä!
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Kulut karkasi kun PSA tuli mukaan WRC:hen ja nosti budjetit tasolle jota ei oltu aiemmin rallin puolella nähty.
Se nyt ei ole autonvalmistajan vika vaan sääntöjen. Säännöt eivät ole tarpeeksi dynaamiset ja muutu aikojen muuttuessa. Sääntöjä yleensä muutetaan vasta kun ollaan kusessa.
 
Ylös