Maailman paras rallikuski?

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Oma top 10

Oma top 10 ehdottomasti;

1.Carlos Sainz
2.Sebastien Loeb
3.Juha Kankkunen
4.Marcus Grönholm
5.Tommi Mäkinen
6.Markku Alen
7.Didier Auriol
8.Petter Solberg
9.Colin McRae
10.Richard Burns
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Tää Top10 onkin muuten hauska tehä, joten teenpä oman. Vaikea noista 70-luvun sun muista paljoa tietää kun sillon ollut syntynyt.

1. Sebastien Loeb
(paljon tyhjää)
2. Juha Kankkunen
3. Tommi Mäkinen
4. Carlos Sainz
5. Marcus Grönholm
6. Colin McRae
7. Hannu Mikkola
8. Petter Solberg
9. Didier Auriol
10. Richard Burns
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Jaa-a ennen 80-lukua ajaneista nyt on paha sanoa mutta heitetään nyt sitten oma lista:

1. Kankkunen
2. Loeb
3. Mäkinen
4. Röhrl
5. Sainz
6. Mikkola
7. Alén
8. Vatanen
9. Grönholm
10. C McRae
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Tämmöstä listaa on hieman vaikea tehdä kun sydän sanoo toista ja tilastot toista.
Mutta lueskelin aiempaa mjs:n kommenttia ja sillon vasta tajusin että Kankkus Jussi taitaa olla ainoa joka on voittanut MM-osakilpailun B-ryhmän, A-ryhmän ja myöskin WRC:llä.

1. Juha Kankkunen (Ainoa miinus taitaa olla se asfaltti kisan voitto joka olisi tullut Montessa 87 ilman "viisaita" Lancian päälliköitä.

2. Markku Alén (Yritti aina täysiä. 01 vuoden Ouninpohja kahdella vaihteella läpi ja silti "vain" 50s kärkeen. Tosin ei ollut täyspitkä Ouni mutta silti kova suoritus 50v mieheltä)

3. Sebastien Loeb (Pakko se on tunnustaa että mies on aivan ilmiömäinen)

4. Carlos Sainz (Taisteli vielä yli 40 vuotiaana maailmanmestaruudesta sekä miehellä on eniten MM-pisteitä.)

5. Tommi Mäkinen ( Neljä perättäistä maailmanmestaruutta ja viideskin lähellä. Dominoi MM-sarjaa 90-luvun lopussa samaan tyyliin kuin Loeb nyt)

6. Hannu Mikkola (Tässä taas mies joka voitti ensimmäisenä ei-ruotsalaisen Ruotsin-rallin. Kehitteli neliveto Audin. Voitti kolmella eri vuosikymmenellä Jyskälässä)

7. Colin McRae (Ensimmäinen Brittiläinen maailmanmestari. Kaikki varmasti muistavat vuoden 92 Jyskylän jossa mies pyöri pitkin Keski-Suomen metsiä kolmeen kertaan. Sääli että Colinin elämä päättyi liian aikasin. Hänellä olisi ollut varmasti vielä paljon annettavaa autourheilulle)

8. Stig Blomqvist (Vieläköhän Stigu jaksaa kiertää MM-sarjaa? Pari vuotta sitten ainakin ajoi ännäläisellä. Vuoden 1984 maailmanmestari jolta löytyy myös voitto Jyskälästä)

9. Marcus Grönholm ( Kaikki muistavat Bossen uran alussa tekemistä virheistä ja ulosajoista. Mutta kappas kun sai Peugeotin tehdas sopparin alkoi tulosta tulla. 2 maailmanmestaruuttaa ja kolmaskin niin lähellä.)

10. Michelle Mouton (Maailman kaikkien aikojen paras naisrallikuski.)

Henri Toivonen kuuluisi myös listalle. Jossittelua mutta mitähän mies olisi saanut aikaan jos Korsikalla ei olisi käynyt niinkuin kävi.
Oma suosikkini on ollut vuoden 2001 jälkeen Harri Rovanperä. Harmittaa vieläkin ettei miehelle suotu koskaan Jyskälän voittoa. Sen Rovis olisi ansainnut sen 2001 vuoden taistelun jälkeen.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Tässä omaa listaa tämän päivän fiiliksillä.
1. Loeb (Pakko kunnioittaa edes vähän lukujakin. Järjettömän nopea alustalla kuin alustalla. Reilu kilpailija, antaa tunnustusta myös kanssakilpailijoille)
2. Kankkunen (Neljä mestaruutta, kolmella merkillä. Voittoja takapotkuisesta Toyotasta, B-ryhmän tykin ja A-ryhmäläisten kautta aina WRC:en saakka. Erikoismaininta moraalisesta Monten voitosta 87)
3. Sainz (2,5 mestaruutta. Tasainen kuljettaja, ajoi kärkiporukassa uran loppuun saakka. Harvoja, jotka osanneet lopettaa huipulla)
4. Mäkinen (Neljä mestaruutta putkeen. Miinuksena menestyksen riippuminen yhdestä merkistä. Oli huipulla kun kilpailu oli kovaa)
5. Markku Alen (Nopea kuin mikä, taisteli takavetoisella nelivetoja vastaan. Pätkäpohjia eniten. Toiset suosittelee omenaa per päivä, Markku vissiin kaatoa per kisa)
6. Marcus Grönholm (Vain voitto merkitsee. Virhealttiista kuskista mestariksi. Nousi huipulle pitkän yrittämisen jälkeen vielä kun kilpailu oli kovaa. Lopetti ajoissa, mutta tilastot olisi kauniimmat ilman turhaa höntyilyä, joka ilmeni ulosajoina väärään aikaan)
7. Hannu Mikkola (Nelivedon isä. Mestari yli nelikymppisenä, kisassa mukana viisikymppisenä. Uran pituus huikea.)
8. Colin McRae (Köyhän miehen Markku Alen. Nopeutta ei voi kiistää, mutta kostautui usein poistumisena. Tulos tai ulos -tyyli ei jättänyt ketään kylmäksi. Rauha hänen muistolleen.)
9. Ari Vatanen (Kuoleman porteilla käynyt mestari. Onnettomuuden jälkeenkin nopea. Keikkakuskina kärkipäässä vielä 90-luvun lopulla)
10. Timo Salonen (Löysin mestari. En voi jättää listoilta, kun tietää mitä teki pösöllä)

Erikoismaininnat: Henry Toivonen (Kuten kirja otsikoi, Vain taivas oli rajana), Michelle Mouton (Nainen miesten joukossa), Stig Blomqvist (Ajaa vissiin vieläkin), Miki Biassion (Turha jätkä ei saa kahta titteliä), Walter Röhl (Katso edellinen), Richard Burns (Nopea varsinkin Subarulla, ura loppui liian aikaisin. Rauha hänen muistolleen). Didier Auriol (It's ok, no problem)
 

Cabrera

Member
Liittynyt
1.8.2008
Viestit
16
Ajalta jolloin itse olen rallia seurannut (jostain vuodesta 1995-->)

Top5
1. Loeb, hallinnut rallia viime vuodet aika suvereenisti.
2. Mäkinen, Mitsubishin ajat aika vakuuttavia.
3. Grönholm
4. C McRae
5. Sainz

Eli topicin kysymykseen vastaan tietenkin että Sebastien Loeb.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Top5

Tässä mun mielestä top5mukaanlukien 70-luku:

1. Loeb
2. Kankkunen
2. Röhl (oli nopea autolla kuin autolla, vain 1 MM, mutta harvoin ajoi täyden sarjan...)
4. Mäkinen
5. Mikkola (4 vuosikymmentä)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ompas erikoisia listoja. En kyllä itse hevin Sainzia ja Kilin kolinia laittaisi Bossen edelle, joka vielä 38-vuotiaana ajoi lähes identtisen kauden kaikkien aikojen parhaaseen kuskiin verrattuna.

Kyllä sen verran kipeää kyytiä sai Sainz-Mcrae-Mäkinen sukupolvi nuorilta, että en lähtisi noita kavereita Bossen yli nostamaan. Siinä missä Grönholm ajoi vielä identtistä vauhtia Loebin kanssa 38-vuotiaana, Mäkinen ja Mcrae ottivat turpiin jo Märtiniltä ja Solbergilta - ja oikein huolella. Bossen vierailu Mitsulla Portugalissa myös antoi ymmärtää, että Tommi ei ois ollu kaukana edes parhaina aikoinaan sen hetkisestä Marcuksen potentiaalista.

No toivottovasti en astunut nyt kenenkään varpaille pahasti. Jokaisella voi olla mielipiteensä, eri asia sitten miten todennäköinen ja hyvin perusteltu. :eek:
 

Thefirst

Well-known member
Liittynyt
4.10.2004
Viestit
109
Leob:n tilastot ovat jo nyt aika murskaavia mutta kuten jo palstalla on aikaisemmin todettu niin nykyään kärki on hyvin kapea ja "kunnon" kilpailua ei ole niin kuin aikaisemmin jolloin oli usempia tehdastalleja mukana ja useampia voittoon pystyviä kuskeja.
Kankkunen on aika kova sana ainakin vielä parhaaksi rallikuskiksi. Voitti erilaisilla autoilla ja aikakausilla ja Juhan aikana oli kärki paljon laajempi kuin nyt. Tommi tulee varmaan hyvänä kakkosena vaikka olikin yhden merkin kuski.
Alen oli 037:lla aika mato ja vielä S4:llakin silloin kuin ei ollut ongelmia meni kovaa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Leob:n tilastot ovat jo nyt aika murskaavia mutta kuten jo palstalla on aikaisemmin todettu niin nykyään kärki on hyvin kapea ja "kunnon" kilpailua ei ole niin kuin aikaisemmin jolloin oli usempia tehdastalleja mukana ja useampia voittoon pystyviä kuskeja.
No onhan se kärki ollu kapea ennenkin. Ja nykyiset kuskit kyllä siirsivät edellisen sukupolven aika raa-asti syrjään, joten Loeb-Grönholm-Solberg -yhdistelmässä on kyllä rannetta riittänyt.

Se on totta, että Loebillä on ollut ylivoimaisesti parhaat edellytykset koviin tilastoihin. Citikka on joka vuosi ollut kokonaisuutena (nopeus + luotettavuus) ollut vähintään samaa tasoa kuin kilpailijat ja useimmiten selvästi paras.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Ihan vain sen verran etta ei se Bossen eka mestaruus selvalla erolla tullut. Tiukka vuosi se oli ja Bossella kavi hyvaa tuuria. Monta miesta oli voiton syrjassa kiinni ja kilpailu oli kovaa vaantoa.

Samaten ihan hyvin Sainz viela vanhoilla paivillaan Loebin vauhdissa pysyi. Samaten Makinen veti hyvin kunnes veti lipat Argentiinassa ja elakepaivat rupes tuntumaan ihan hyvalta vaihtoehdolta. Vasta tuon lipan jalkeen Petter nousi Tommin edelle vauhdin suhteen.

Loebin valtakausi alkoi kun Subba teki paskan auton ja Poso lanseerasi hurjan 3-sarjalaisensa. Seuraavan kerran Loeb joutui kilpaa ajamaan vasta Bossen Ford vuosina.
 

Jackson5

Well-known member
Liittynyt
23.8.2008
Viestit
136
Loebin valtakausi alkoi kun Subba teki paskan auton ja Poso lanseerasi hurjan 3-sarjalaisensa. Seuraavan kerran Loeb joutui kilpaa ajamaan vasta Bossen Ford vuosina.
1. Loeb
.
.
.
3. Kankkunen



Mitä tule Pösön 3-sarjalaiseen:
Still, interesting to see how the Peugeot 307 WRC seems to work better in private hands than as a works car. 4 different private Peugeot 307 drivers manage altogether 7 podium finishes during 2006. Most regular 307 driver Manfred Stohl ends the season rather clearly ahead of i.e. Subaru star Petter Solberg as well as permanent #2 drivers in the all conquering Xsara! Compared to the Xsara, towards the end of the season it turns into a hobby of Manfred Stohl to outpace Daniel Sordo, Xavier Pons & Colin McRae, as well Stohl has his career best season by a long way in the 307, despite driving Xsara in 2005 & 2007. Toni Gardemeister is the only man who gets to drive both, Peugeot 307 and Citroën Xsara in 2006, and confirms the shocker, publically stating that the 307 is a better car than the so dominant Xsara!


Tämä se aina naurattaa, valaantappajien automerkki palaa ennen maaliviivaa
http://www.youtube.com/watch?v=Sd_gj-3kz7A&feature=related
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Samaten ihan hyvin Sainz viela vanhoilla paivillaan Loebin vauhdissa pysyi. Samaten Makinen veti hyvin kunnes veti lipat Argentiinassa ja elakepaivat rupes tuntumaan ihan hyvalta vaihtoehdolta. Vasta tuon lipan jalkeen Petter nousi Tommin edelle vauhdin suhteen.

Loebin valtakausi alkoi kun Subba teki paskan auton ja Poso lanseerasi hurjan 3-sarjalaisensa. Seuraavan kerran Loeb joutui kilpaa ajamaan vasta Bossen Ford vuosina.
Viimeinen kappale on täyttä totta. Mutta mitä Sainziin ja Tommiin tulee, niin kyllähän kyseiset herrasmiehet jäivät keskimmärin pari minuuttia per/ralli tallikavereilleen uransa lopussa (Loeb vs. Sainz ja Petter vs. Tommi). Argentiinassa Sainz ja Mäkinen vielä väläyttelivät uransa ehtoolla.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Still, interesting to see how the Peugeot 307 WRC seems to work better in private hands than as a works car. 4 different private Peugeot 307 drivers manage altogether 7 podium finishes during 2006. Most regular 307 driver Manfred Stohl ends the season rather clearly ahead of i.e. Subaru star Petter Solberg as well as permanent #2 drivers in the all conquering Xsara! Compared to the Xsara, towards the end of the season it turns into a hobby of Manfred Stohl to outpace Daniel Sordo, Xavier Pons & Colin McRae, as well Stohl has his career best season by a long way in the 307, despite driving Xsara in 2005 & 2007. Toni Gardemeister is the only man who gets to drive both, Peugeot 307 and Citroën Xsara in 2006, and confirms the shocker, publically stating that the 307 is a better car than the so dominant Xsara!
Varmaan 307 osu Stohlin hanskaan paremmin kuin Xsara. Gardemaister ajoi 307:lla vain Montessa, mikä ei paljoa kerro auton ajo-ominaisuuksista. Xsara vaati nättiä ja suoraa ajotapaa. Esimerkiksi Duvalin vauhti oli varsinkin alkukaudesta tosi hyvää Citroenilla siinä missä Fordilla Dudu oli todella kaukana kärjestä nopealla tai keskinopealla soralla.

Jos joltain Märtiniltä kysyttäisiin, niin vanha Focuskin olisi parempi auto kuin Peugeot 307. Joillekin kuskeille vain osuu jokin auto. Ehdottomat huippukuskit kuten Marcus ja Seb ajavat täydet irti mistä vaan.

En usko, että 307 oli käyttökautensa loppuvaiheissa paljoakaan Citikkaa jäljessä. Kysymys oli lähinnä siitä, että vuonna 2004 Pirelli oli täysin alakynnessä Uuden-Seelannin rallista lähtien, minkä takia Subarun ja Peugeotin potentiaali pääsi sen jälkeen oikeuksiinsa vain viileissä soraralleissa (Argentiina, Suomin, Japani).

Xsaran suorituskyvystä loppuaikana kertoo se, että Loebin suoristustaso ei noussut juuri lainkaan uuden C4:n myötä.
 

iJones

Active member
Liittynyt
27.5.2008
Viestit
30
Joillekin kuskeille vain osuu jokin auto. Ehdottomat huippukuskit kuten Marcus ja Seb ajavat täydet irti mistä vaan.
Ajavatko? Loeb on aina ajanut sitikalla (Saxo, Xsara, C4) ja pari kisaa Corollalla joten sitähän ei tiedä satavarmaksi.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Joillekin kuskeille vain osuu jokin auto. Ehdottomat huippukuskit kuten Marcus ja Seb ajavat täydet irti mistä vaan.
Pyh, paskapuhetta. Loeb ei olisi voittanut yhtään mestaruutta, jos olisi Sitikan sijasta ajanut Fordilla tai Subarulla. Se on fakta. Eikä se Bossekaan sillä 307 päässyt mihinkään. Auto on rallissa ihan yhtä tärkeässä osassa kuin kuskikin, jos toinen ei toimi niin menestystä on turha odottaa.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Mitä nyt raahasi sen valaan kahdesti sarjan nopeimman kilpailun voittoon mutta mitäpä muuta Bosselta voi odottaa.
No mikäs ihme se nyt on jos Bosse voittaa Jyskälän? Mestaruudesta ei pystynyt niinä vuosina edes taistelemaan...
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
No mikäs ihme se nyt on jos Bosse voittaa Jyskälän? Mestaruudesta ei pystynyt niinä vuosina edes taistelemaan...
Juu ei tullut, mutta väitit, että Bosse ei päässyt 307:lla mihinkään. Moon toista mieltä, voittoja tuli kuitenkin vissiin 3-4 ja palkintopallisijojakin toistakymmentä. Ihan täysi susi ei 307 ollut, ei toki missään nimessä täysin onnistunut tekelekään.
Toi sun aiempi kommentti
Auto on rallissa ihan yhtä tärkeässä osassa kuin kuskikin, jos toinen ei toimi niin menestystä on turha odottaa.
ikäänkuin tukee tuota mun teoriaa...
 
Ylös