Maailman paras rallikuski?

Marsin Muinais Mies

Martian Member
Liittynyt
1.9.2002
Viestit
534
Voihan sitä väsätä paremmuuslistoja vaikka millä perusteella ja sen jälkeen kinata siitä, että kenen perusteet on oikeammat, mutta lopulta kaikki päätyvät musta tuntuu järjestykseen. Juu-u, aikoina entisinä voitosta sai 20 pistettä, mutta eikös silloin ajettu vähemmän kisoja ku nyt? Eli sen aikaset kuskit ei myöskään voinu mitenkään voittaa niin monia kisoja kuin nykyiset periaattees vois. Entäs millä perusteella tehdastiimit valitsee kuskinsa ja mikä vaikuttaa siihen, että mihin talliin pääsee vai pääseekö mihinkään? Managerit,käytettävis olevat rahat, naaman miellyttävyys, mistä on kotoisin, puheen sujuvuus , ajoitus, tuuri..... Joo ja ajotaitokin merkinnee jotain, mutta ei se välttämättä ole listan kärjes. Meinaan kysyn vaan, että mitä esim. Jouko Puhakka olis saanu aikaseks vaikka WRC Corollalla silloin kun se oli vielä kova peli? Tuskin ne N:n voitot pelkällä tuurilla tuli. Tai mistä minä tiedän, ehkä se olis ajellu vaan puita kumoon kisan toisensa jälkeen.
Kuka voi rehellisesti väittää olevansa sitä mieltä, että Per Eklund, Bruno Saby ja Jean Ragnotti ovat parempia rallikuskeja ku Marcus Grönholm, niinku tuo pistetilasto näyttää?
No joo, tämän mekkaloinnin jälkeen laitan oman "musta tuntuu " listani. Se vois olla tämmöinen:
1. Juha Kankkunen
Kaiken nähnyt ja kokenut. Mestaruudet ja voitot puhuu puolestaan, autonkehittäjänä kova jätkä, "pelasti" Fordin pulasta mennä vuosina, tallipelin takia yksi mestaruus meni Biasionille, toinen meni Toyotan sääntörikkomusten takia. Vanhanakin pysyy vauhdis.
2. Carlos Sainz
Mistä lähtien Espanjas on rallia ajettu? Vaikea uskoo, että sieltä voi tulla näin kova kaveri. Voittoja, mestaruuksia, pisteitä liki Kankkusen verran. Vanhana äijänäkin nopea, nopeampi kuin Kankkunen.
3. Hannu Mikkola
Mitä tähän nyt laittais? Mies on ajanut mun näkövinkkelistäni katsoen vuonna ratti ja poljin, mutta ura on pirun pitkä ja tulokset kovia, ja kuulemma autonkehittäjänäkin hyvä, joku käytti sanaa nero.
Ja nyt loppu sijoitukset, mutta onhan noita hyviä rallikuskeja ollut ja on.Niinku seuraavat: Tommi Mäkinen. Neljä mestaruutta ja voittoja iso kasa. Ajoasenteeltaan epäilemättä voittamaton, yrittää rajusti ja pystyy venyyn uskomattomasti. Jos taisto on tasainen, Mäkinen ainakin parempina päivinään korjasi potin kovalla rypistyksellä. Vaikeissa oloissa pesee muut. Niinkuin esim Vatasella ja Alenilla, ikä näyttää painavan ei välttämättä vauhdin hidastumisena vaan ulosajoina.Mäkisen heikkous taitaa olla auton kehittäminen ja auton ominaisuuksien ymmärtäminen, Sohlbergin muutettua tasauspyörästöjen lukkoja ( korjatkaa jos muistan väärin ja sotken asiat, niin käy liian usein) Jyväskylään, Mäkiseltä meni se ralli ja vielä puolet Saksan rallia asian huomaamiseen.
Colin McRae Tuskinpa hidas mies nousee voittotilaston ykköseksi. Valitettavasti liian usein tulee noita kilin kalin kolin suorituksia.
Richard Burns Maailman Mestari. Ei ota isoja riskejä, ajaa mieluumin maaliin. Ulosajoja on kuitenkin sattunut. Vauhdin löytyminen Peugeotilla kesti aikansa, mutta Jyväskylän ja Saksan esitysten perusteella se on kyllä löytynyt, ja ainakin ens vuonna Burns on suomalaisten kannalta valitettavan hyvä.
Marcus Grönholm " En mä mitää tiä, voitanko vai en. Ajan sen minkä pääsen ja sitten katsotaan miten käy. Ei täs viä mitää o tehty " . Ainakin ekana mestaruusvuonna noin oli asiat. Sittemmin lausunnot on muuttuneet hieman rohkeammiksi. " Joo kyllä mä sen huomenna kiinni saan, jollen tyri" Mutta kaikesta päätellen nopeutta, taitoo ja autonkehittämiskykyjäkin löytyy parin mestaruuden verran. Ainakin. Niin joo, yks vasta on tullu.Todellakin ajaa vain sen minkä autolla pääsee, mutta ottaa riskejäkin sen ollessa järkevää. Jostain syystä Grönholmin autolla näyttää usein pääsevän kovempaa kuin muiden.
Juu ja näitäkään nimiä ei saa unohtaa: Alen, Vatanen, Walter Röhrl, Didier Auriol, Henri Toivonen, Timo Salonen, Massimo Biasion.
Menen asian sivuun, mutta nämä lisätään listoihin tulevaisuudessa: Sebastian Loeb, Juuso Pykälistö, Toni Gardemeister (toivottavasti), Mikko Hirvonen. Ja Petter Sohlberg.
Huh huh , tulipahan naputettua. Jep, siinä on tämänhetkinen "musta tuntuu" lista.Se on henkilökohtaisten mielipiteiden pohjalta kasattu, eikä tarkoitettu miksikään lopulliseksi totuudeksi. Jokainen tehköön omat listansa.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Kankkunen ei ikinä päässyt aivan huippuvauhtiin kestopäällystetiellä. Muuten olisi listallani ykkönen.

Nykyhuipuista Marcus ja Burns alkavat olla aika lähellä sitä mitä vaan voi kuskilta toivoa noin niinku ajohommissa wink .
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Turhia turisematta top 10 on:

1. Carlos Sainz
2. Markku Alen
3. Tommi Mäkinen
4. Juha Kankkunen
5. Hannu Mikkola
6. Timo Salonen
7. Stig Blomqvist
8. Ari Vatanen
9. Marcus Grönholm
10. Colin McRae
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Muusta en tiedä, mutta se on ainakin varmaa ettei Colin McRae ole kaikkien aikojen rallikuljettaja....

Kyllä se on varmaan joku akselilta: Kankkunen,Vatanen,Toivonen,Mäkinen

Pöhkö jo sen sanoikin, Suomesta on aina tullut maailman parhaat rallikuskit, ja niin myös tulevaisuudessa.

Tämän hetken paras on ehdottomasti Marcus"Bosse"Grönholm. Varmuttaa, ja raakaa nopeutta oli ralli kuin ralli.

Mäkistä ei valitettavasti tällä hetkellä voi laskea tähän joukkoon, toivottavasti Tommi palaa mestaruuskantaan ensi vuonna.

Lisään vielä tähän sen, että hurjin ralli suoritus jonka olen nähnyt videolta on se kun Ari Vatanen veteli joskus 88 tai 87, kuitenkin onnettomuutensa jälkeen Peugeot 405 turbotykillä vuorilla, jossain päin Pohjois-Amerikkaa... Se oli kyllä sellaista menoa, että HUH HUH...

Eipä taida nykyisistä rallikuskeista olla tuollaiseen menoon.
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
oma top10

1.timo mäkinen
2.rauno aaltonen
3.hannu mikkola
4.markku alen
5.kyösti hämäläinen
6.pentti airikkala
7.onni vilkas
8.marcus grönholm.ulf grönholm
9.leo kinnunen
10.ari vatanen
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Tommi Mäkinen on voittanut maailman parhaan ja vaativimman rallin viisi kertaa peräkkäin. Saavutus, johon tuskin kukaan koskaan enää tulee yltämään.

Parasta on vaikea nimetä, mutta joku suomalainen joka tapauksessa. Alen ehkäpä aikanaan paras takavetoisen auton kuskeista.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
No eipähän tätä tarvi paljoa edes miettiä... Kukaan ei voi sanoa vastaan mitään siihen että tuo patonki nyt vain sattuu olemaan niin hyvä.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Kyllä Loeb on ehdottomasti loistava kuski ja superlahjakkuus. Mäkinen oli kova aikoinaan mutta ei niin nopea asfaltilla, toisin kuin Loeb.

Toisaalta, Loeb ei ole loistanut lumella. Mutta itse kyllä kunnioitan ranskalaista varsinkin tämän voiton jälkeen kovasti.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Lööppi on kyllä kova sana tässä tilastossa. Mutta on ne eri aikakaudet jotka tekee mahdottomaksi tämän vertailun.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Aikakaudet sekoittavat tätäkin vertailua. Joskus menneinä vuosina kun mukana oli enemmän osakilpailuvoittoihin ja jopa maailmanmestaruuksiin kykeneviä kuskeja ja autoja kuin tällä hetkellä. Loebin tilastot ovat toki vakuuttavat.
 

7son7

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
610
Rallin kulta-aika oli armotta jossain valilla 1992-2003. Huippukuskeja oli rallit taynna ja voittajia joka kausi sen mukaan. Eritoten 90-luvun loppu oli huikeata aikaa.

Viime vuodet onkin ollut koyhia karkikuskien vahyyden takia. Taytyy vaan toivoa etta uudet ralliohjukset tasoittaa ja leventaa tilannetta.
 

Thefirst

Well-known member
Liittynyt
4.10.2004
Viestit
109
Tais Tommi mennä Korsikallakin aika kovaa muutaman kerran ja johtaa kisaa (mikäli nyt oikein muistan) mutta milloin oli lehmä tiellä ja milloin mitäkin ettei täys osumaa tullut...Alen ajoi kestopäällysteelläkin hyvin vrt. 2 x Korsikan voitto.

Mut kyllä Loeb:n tilastot puhuu omaa kieltään ja ei sille tunnu kukaan tänä päivänä pärjäävän.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
mulle se on aina ollu markku alen,livenä ekan kerran jyväskylässä 1986 ja se oli siinä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8264
Ihan yhtä mahdoton vertailu niinkuin formuloissakin juuri sen takia että aikakaudet on niin erilaisia keskenään, esim. Henning Solbergin tasoisella kaverilla ei olis ollu kymmenisen vuotta sitten mitään asiaa säännöllisesti podiumille ja Rautenbachin kaltainen tohelo ei olis saanu pidettyä B-ryhmäläistä tiellä edes siirtymällä (Ruotsi tänä vuonna Citikalla..)

Loeb on yhden aikakauden hallitsija ja yhdellä automerkillä, niinkuin Tommikin, siispä pakko tähän on sanoa että kaikkien aikojen paras on Kankkunelli - voittoja niin taka- kuin nelivetoisella, B-ryhmäläisellä, A-ryhmäläisellä ja vielä lopuksi WRC:llä, oli automerkki mikä tahansa. Ja vielä tärkeä rooli autojen "rakentajana", menestys ei tullut sattumalta.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Sebastien Loeb. Ainahan voidaan väitellä kuinka Hirvonen, Latvala, Grönholm, Mäkinen, McRae, Burns jne. olivat/ovat nopeampia tai parempia kehittämään autoa jne. mutta Loebilla on se kokonaispaketti kunnossa: raakaa nopeutta, kokemusta, malttia, tuttu/turvallinen/ympärille rakennettu tiimi ja huippukalusto josta mies osaa ottaa kaiken irti. Lisäksi mies taitaa niin asvaltin kuin sorankin ja vaikka lumella onkin nyt tullut pari kertaa turpaan niin ei mies valkoisella niin surkea ole. Samaa tyyppiä kuin Schumacher formuloissa. Haastajia raa'assa vauhdissa riittää, muttei kaikkien pätkien läpi kestävää ja harkittua.

Tietysti voidaan pitää kork. aikansa parhaana, mutta..
Samoilla perusteluilla sanon myös, että Loeb. Ainakin tällä hetkellä. :ahem:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Ihan yhtä mahdoton vertailu niinkuin formuloissakin juuri sen takia että aikakaudet on niin erilaisia keskenään, esim. Henning Solbergin tasoisella kaverilla ei olis ollu kymmenisen vuotta sitten mitään asiaa säännöllisesti podiumille ja Rautenbachin kaltainen tohelo ei olis saanu pidettyä B-ryhmäläistä tiellä edes siirtymällä (Ruotsi tänä vuonna Citikalla..)

Loeb on yhden aikakauden hallitsija ja yhdellä automerkillä, niinkuin Tommikin, siispä pakko tähän on sanoa että kaikkien aikojen paras on Kankkunelli - voittoja niin taka- kuin nelivetoisella, B-ryhmäläisellä, A-ryhmäläisellä ja vielä lopuksi WRC:llä, oli automerkki mikä tahansa. Ja vielä tärkeä rooli autojen "rakentajana", menestys ei tullut sattumalta.
Ei lisättävää. Kankkunen.
 
Ylös