IceManFani
Tunari
Kuljettajien mestari saa numeron 1 ja sen tallikaveri numeron 2, siitä eteenpäin sen pitäis käsittääkseni mennä valmistajien mestaruustaulukon mukaan... Vai miten se nyt oli... Eihän noista nykysäännöistä ota selvää erkkikään.
Se menee just noin niinkuin tossa boldatussa osassa sanotaan. Tosin numeroiden järjestyksen (jotka talli saa) talli saa päättää itse (paitsi 1 ja 2).Kuljettajien mestari saa numeron 1 ja sen tallikaveri numeron 2, siitä eteenpäin sen pitäis käsittääkseni mennä valmistajien mestaruustaulukon mukaan... Vai miten se nyt oli... Eihän noista nykysäännöistä ota selvää erkkikään.
Jotenkin epäilen, ettei noista numeroista voi oikein mitään päätellä. Tallit ovat pitäneet samoja numeroita koko kauden vasta jostain 1970-luvun lopulta.Tallimestaruuden voittaneelle tiimille. Petersonhan ajoi Lotusta # 1 (vaikkei ollut hallitseva mestari!) kaudella 1974, kun Stewart vetäytyi. Stewart ajoi sitä edeltäneellä kaudella Tyrrelillä.
-74 tuli ensimmäistä kertaa käyttöön tuo mainitsemasi systeemi. Ja numerot jaettiin valmistajien pisteiden mukaan.Jotenkin epäilen, ettei noista numeroista voi oikein mitään päätellä. Tallit ovat pitäneet samoja numeroita koko kauden vasta jostain 1970-luvun lopulta.
En tiedä miten ne tuolloin jaettiin tuolle kaudelle, mutta siis numerothan menivät tallipisteiden mukaan kaudesta 1996 eteenpäin, tosin mestarille numero 1 ja sen jälkeen tallien MM tulos järjestyksessä.-74 tuli ensimmäistä kertaa käyttöön tuo mainitsemasi systeemi. Ja numerot jaettiin valmistajien pisteiden mukaan.
itseasiassa kesken kauden 1973 astui tuo järjestelmä voimaan joka kesti aina kauteen -95...taidettiin silloin ekaksi vaan arpoa numerot eri tiimeille, lukuunottamatta mestaria ja siitä lähtien pysyivät suurimmaksi osaksi samoina tuohon saakka, tietysti kuljettajien mestaruus vaikutti asiaan.-74 tuli ensimmäistä kertaa käyttöön tuo mainitsemasi systeemi. Ja numerot jaettiin valmistajien pisteiden mukaan.
siis Ferrarilla oli noi numerot kaudesta 1981 eteenpäin kun Jones voitti -80 Williamsilla mestaruuden ja siis Ferrari peri ne numerot Williamsilta ja piti niitä siis yhtä kautta lukuunottamatta siitä lähtien.Ja Ferrarilla #27 jäi Gillesin jälkeen lähes yksinoikeudeksi, tosin McLaren taisi käyttää tätä kaudella '90, kun Prost ajeli Ferrarilla numerolla 1
Aikaisemmin oli ainakin osittain käytössä tiimikohtaiset numerot. Eli sijoituksista huolimatta joku tiimi saattoi käyttää samoja numeroita useamman vuoden. Mutta ilmeisesti numero 1 meni silloinkin mestarille. Osittain taisi jollain olla myös henk koht numeroita, mutten ole siitä niin varma.En tiedä miten ne tuolloin jaettiin tuolle kaudelle, mutta siis numerothan menivät tallipisteiden mukaan kaudesta 1996 eteenpäin, tosin mestarille numero 1 ja sen jälkeen tallien MM tulos järjestyksessä.
Haluaisin tietää, että miten ne numerot oikein jaettiin ennen tätä? ...
Juu. Salolla oli 3 ja Irvinellä 4.Jos kyselyitä jatketaan, niin mites on jos nykynumeroinnilla kesken kauden toinen kuski loukkaantuu ja tilalle otetaan kolmas kuski. Olikos niin että Salo ajoi Shumin numerolla vai muistanko väärin?
Niinpä taisi ollakin. Hyvä kun korjasit.itseasiassa kesken kauden 1973 astui tuo järjestelmä voimaan joka kesti aina kauteen -95...taidettiin silloin ekaksi vaan arpoa numerot eri tiimeille, lukuunottamatta mestaria ja siitä lähtien pysyivät suurimmaksi osaksi samoina tuohon saakka, tietysti kuljettajien mestaruus vaikutti asiaan.
Ja hyvä kun korjailit mun houreita.Niinpä taisi ollakin. Hyvä kun korjasit.
Ferrari ehdotti Gillesin kuoleman jälkeen, että tuo numero olisi jäädytetty. FISA ei suostunut.Ja Ferrarilla #27 jäi Gillesin jälkeen lähes yksinoikeudeksi, tosin McLaren taisi käyttää tätä kaudella '90, kun Prost ajeli Ferrarilla numerolla 1
Niin kuin olen jo monesti yrittänyt selittää niin selitänpä vielä: 1974 kaudelle numerot jaettiin edelliskauden (siis -73) valmistajienpisteiden mukaan (siis täysin valmistajienpisteiden, kuljettajien pisteitä ei huomioitu kun hallitseva MM Stewart oli lopettanut). Esim. Lotus sai siis numerot 1 ja 2 (jostain syystä vaikka 1:sellä ajanut Peterson ei ollut maailmanmestari), Tyrrell 3 ja 4. Siitä eteenpäin numerot jaettiin niin että edellinen ja seuraava talli, jossa edellinen maailmanmestari ajoi (talli, jossa kuljettaja voitti mestaruuden, ei saanut pitää siis numeroita jos mestari vaihtoi tallia, esim. Prost vaihtoi kaudelle -90 Ferrarille jolloin 1 ja 2 tulivat italialaistiimille ja McLaren sai Ferrarin vanhat numerot 27 ja 28) vaihtoivat numeroita (eli kun Fittipaldi voitti mestaruuden McLarenilla -74, vaihtoivat Lotus ja McLaren numeroitaan) ja muut jatkoivat samoilla mitä edelliskaudella. Tästä syystä Tyrrellillä säilyi 3 ja 4, koska ne eivät enää koskaan juhlineet mestaruutta.En tiedä miten ne tuolloin jaettiin tuolle kaudelle, mutta siis numerothan menivät tallipisteiden mukaan kaudesta 1996 eteenpäin, tosin mestarille numero 1 ja sen jälkeen tallien MM tulos järjestyksessä.
Haluaisin tietää, että miten ne numerot oikein jaettiin ennen tätä? Toki mestari ajoi numerolla 1 ja tallikaveri 2 jo silloin, mutta miten muut numerot? Esim kaudella 1992 senna ajoi hallitsevana mestarina numerolla 1, mutta sijoittui sillä kaudella 4 williams miesten ja schumin jälkeen, mutta kuitenkin McLarenin sijoitus oli sillä kaudella MM toinen. Kuitenkin kauden 1993 numeroissa numeroilla 3 ja 4 ajoivat Tyrrell miehet ja Benetton miehet numeroilla 5 ja 6
Mestaruusvuonna Kimillä oli numero 6. 1 ja 2 Alonson takia McLarenilla, 3 ja 4 olivat Renault'lla. Nelonen oli muuten Kovalaisen numero.Oliko niin, että Kimi ajoi mestariksi juuri numerolla 4?
Niin kuin selitin edellisviestissä, niin Tyrrellin numerot olivat peräisin niistä kauden -73 valmistajienpisteistä. Sen sijaan syytä miksi Benetton sai numerot 5 ja 6 (jotka olivat -92 käytössä Williamsilla), en tiedä koska McLarenin olisi kuulunut saada ne. Sen sijaan McLaren sai numerot 7 ja 8, jotka olivat olleet Brabhamilla käytössä ennen kuin se meni kesken kaiken konkkaan.Esim kaudella 1992 senna ajoi hallitsevana mestarina numerolla 1, mutta sijoittui sillä kaudella 4 williams miesten ja schumin jälkeen, mutta kuitenkin McLarenin sijoitus oli sillä kaudella MM toinen. Kuitenkin kauden 1993 numeroissa numeroilla 3 ja 4 ajoivat Tyrrell miehet ja Benetton miehet numeroilla 5 ja 6