Numeroiden jako F1-sarjassa

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Onneksi Kimille ei tullut täksi vuodeksi tuota "pahan onnen kolmosta" autoonsa. Olisi ollut Massan tilalla Unkarissa, niin... :thumbfh:

Massalla sama auto ja numero, kuin tasan kymmenen vuotta sitten Schumilla, joka loukkaantui pahasti 1999 Silverstonessa. Eli Ferrarin numero 3 on kirottu!
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Onneksi Kimille ei tullut täksi vuodeksi tuota "pahan onnen kolmosta" autoonsa. Olisi ollut Massan tilalla Unkarissa, niin... :thumbfh:

Massalla sama auto ja numero, kuin tasan kymmenen vuotta sitten Schumilla, joka loukkaantui pahasti 1999 Silverstonessa. Eli Ferrarin numero 3 on kirottu!
Vaikka taisi schumi sillä numerolla voitella vuoden 2000 maailmanmestaruuden.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Miksi tämä olisi huono? :D
En vain syty ajatuksesta, että tallien numerot pysyisi samoina. Kuskien kohdalla tämä olisi hyvä juttu, jokaisella olisi numero mihin kuskin yhdistäisi. Tallien kohdalla tämä taas ei tunnu hyvältä. Nykyinen vaihtelu MM-sarjan sijoituksen perusteella on parempi systeemi.

Ei minulla siis mitään sen erikoisempaa syytä ole esittää, kuin että ''ei tunnu hyvältä''. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jatkan tätä keskustelua täällä (Suuremat voimat voisivat ehkä tehdä taikojaan?)
Samaa muistuttavat tietenkin kaikki muutkin numerot kuin numbero uno.
Muistuttivat. Eihän tuo enää toimi, kun joka vuosi numerot uusjaetaan MM-sijoituksen mukaan.

Sama toki päti muihinkin numeroihin, jotka pysyivät samalla tallilla pitkään. Muilla talleilla (Tyrrelliä ehkä lukuunottamatta) ei kuitenkaan ollut samanlaista voittamisen historiaa takana kuin Ferrarilla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Sama toki päti muihinkin numeroihin, jotka pysyivät samalla tallilla pitkään. Muilla talleilla (Tyrrelliä ehkä lukuunottamatta) ei kuitenkaan ollut samanlaista voittamisen historiaa takana kuin Ferrarilla.
Pienenä tulikin aina ihmeteltyä miksi Tyrrellissä oli numerot kolme ja neljä vuoteen 1995 asti ja Ferrarissa 27-28. Itsestäni nykyinen järjestelmä paras.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Tarkoitinkin juuri sitä, että kuski pitäisi sen saman numeron ehkä jopa koko uran ajan. Kun uusia kuljettajia tulisi sarjaan, täytyisi heidän ottaa joku numero, mitä ei ole kellään.
Jep, ja käyttöön kunnolla koko kirjo kakkosesta 99:ään!

Joku voisi valita itselleen oman lempinumeronsa, toinen syntymävuotensa kaksi viimeistä numeroa ja kolmas millä perusteella hyvänsä.

Kun kuljettaja lopettaisi uransa, hänen numeronsa vapautuisi käyttöön. Joku rookie voisi sitten ottaa oman esikuvansa numeron käyttöön kunnianosoituksena tälle. Mestaruuden voittaneiden kuljettajien numerot kuitenkin jäädytettäisiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Mun mielestä pysyköön kiinteät kuskinumerot moottoripyörissä. F1:ssä tykkään enempi peräkkäisistä tallin sisällä, ja tallimenestyksen mukaan menevistä + #1 hallitsevalla mestarilla :)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei. Muistuttavat.

Eihän esimerkiksi numero kahdeksan muistuta ketään edes kahden vuoden takaisesta kuljettajien tai tallin maailmanmestaruudesta. Sikäli se on siis aivan se ja sama jaetaanko numerot vuosittain vai ovatko ne pysyviä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kuskeilla pitäisi olla pysyvät numerot ja niiden pitäisi olla isot ja näkyvät autoissa!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei. Muistuttavat.

Eihän esimerkiksi numero kahdeksan muistuta ketään edes kahden vuoden takaisesta kuljettajien tai tallin maailmanmestaruudesta. Sikäli se on siis aivan se ja sama jaetaanko numerot vuosittain vai ovatko ne pysyviä.
Unohditko jo oman pointtisi? Sinähän mainitsit kuinka 27 ja 28 kasvoivat brändin mittasuhteisiin Ferrarilla. Se on mahdollista vain, jos numerot pysyvät vuosikaudet samana. Se juuri SEN sanoin muistuttavan siitä, ettei mestaruuksia tullut vuosiin.

Nykysysteemi ei voi muistuttaa, kuin että mestaruutta ei tullut edellisvuonna, koska samat numerot eivät pysy tallilla vuosia. Siksi mennyt aikamuoto.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Olisihan se komeaa, jos Kimin auton keulassa paistaisi luku 69. :D

edit: Ei ole ihan tavallinen luku tuo minun postausmääränikään.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Unohditko jo oman pointtisi?
En. Ajattelemme vain taas eri laatikoiden sisäpuolilta tätä asiaa. Minä ajattelen amerikkalaisesta laatikosta ja sinä vanhasta F1-laatikosta. ;)

Ennen CARTissa ja nykyään IRL:ssä mestaruuden voittaneen kuljettajan numero pysyy tiimin omaisuutena, brändinä, eikä sitä pääse kukaan "tahrimaan." F1:ssähän mestaruuden edelliskaudella voittanut tiimi otti käyttöönsä hallitsevalta mestarilta vapautuneen numeron ja tällä tävalla numerot saattoivat sotkeentua keskenään. Williamsin 5 ja 6 olivat alunperin Brabhamin, joka taas myöhemmin otti Mclarenin 7 ja 8 numerot, jotka taas McLaren vaihtoi mestaruuskausiensa jälkeen Lotuksen numeroihin.

Champ Carissa parhaat esimerkit lienevät Ganassin nelonen, jolla Zanardi voitti mestaruuden 1997, ajoi seuraavana vuonna ykkösellä, eikä kukaan ajanut nelosella, mutta Zanardin lähdettyä ykkösiin ja Montoyan tultua hänen tilalleen, niin vaikka Ganassilla oli mahdollisuus käyttää kolumbialaisen autossa Zanardin ansaitsemaa ykköstä, niin hän antoi Montoyan voittaa mestaruutensa tiimin nelosella. Forsythe puolestaan ajatti Tracyn mestaruuteen miehen ikonisella kolmosella ja kun hän sitten ajoi 2004 numerolla 1, niin Forsythe antoi kolmosen tallin kolmannelle kuljettajalle Rodolfo Lavinille, joka piti numeron lämpimänä, kun Tracy seuraavana vuonna otti sen jälleen käyttöön tallin siirryttyä jälleen kahden auton käyttöön. Näin numerot pysyvät samana vuodesta toiseen, mutta eivät toisaalta kerro mitään muuta kuin viime kauden menestyksestä, paitsi jos numerona keulassa komeilee ykkönen.

Ganassin sponsori Target ei muuten nimenomaan ole halunnut tallin käyttävän IRL:ssä ykköstä, koska se on markkinoinut Targetin autoja numeroilla 9 ja 10 ja kokee jatkuvuuden tärkeämpänä kuin numerovaihdoksen. NASCARissa numero 1 on Ganassi-Earnhardt Racingin omistuksessa, joten Sprint Cupin mestari ei milloinkaan pääse käyttämään sitä. Patsi tietenkin silloin, kun kyseisen auton kuljettaja on sattunut itse voittamaan mestaruuden ;)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Niin olen samaa mieltä CARTerin kanssa siitä ,että numerot luovat brändiä Formulassa ja loi myös USAC/CART/Champ Car-sarjoissa sillä aina esimerkiksi Ferrarin 90-luvun vuosina numero 27 toi aina Jean Alesin mieleen ja numero 5 on melkein aina mielessä punaisena ja Mansellin ajamana ja Mario Andretilla taisi olla numero 6 tai 5 paitsi silloin kun Mansell ajoi. NASCAR-sarjassa taas Bill Elliot ajoi vuosia numerolla 9 ja nykyään Kasey Kahne ajaa samalla numerolla joten numerot luovat parhaimmillaan koko ulottuvuuden mutta huonoimmillaan ne vain ovat lätkänä jotka osoittavat auton numeron ja myös kyseisen auton sieluttomuuden.
 
Ylös